Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 244
Offentligt
1525752_0001.png
A-fører, Jesper Ravn
via e-mail:
[email protected]
og
[email protected]
cc: Banedanmark
via e-mail:
[email protected]
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Afgørelse
Journal TS10600-00016
Dato 25. april 2014
Afgørelse over klage vedrørende Banedanmarks retningslinjer
for udstedelse af lokomotivførercertifikat
Afgørelse
Banedanmarks retningslinjer for opnåelse og vedligeholdelse af
strækningskendskab samt retningslinjer for litrakendskab er i over-
ensstemmelse med bekendtgørelse nr. 985 af 11. oktober 2011 om
certificering af lokomotivfører (herefter lokomotivførerbekendtgørel-
sen). Banedanmark skal dog som en del af deres sikkerhedsledelses-
system udarbejde konkrete dokumentationskrav til opnåelse og vedli-
geholdelse af infrastruktur- og litrakendskab, der stilles til lokomotiv-
førere i forbindelse med ansøgning af et lokomotivførercertifikat.
Klage
Trafikstyrelsen modtog den 28. november 2013 klage fra Jesper Ravn,
som er A-fører og ekstern entreprenør hos Banedanmark. Klagen ved-
rørte Banedanmarks håndtering af udstedelse af lokomotivførercertifi-
kat til en A-fører.
I klagen anføres det, at Banedanmark ikke har overholdt lokomotivfø-
rerbekendtgørelsen, idet Banedanmark har stillet krav om dokumen-
tation for opnåelse af strækningskendskab, herunder eksempelvis an-
givelse af klokkesæt. Klager henviser til, at dette krav ikke følger af
Banedanmarks retningslinjer for opnåelse af infrastrukturkendskab.
Klager angiver endvidere, at Banedanmark har skærpet reglerne for
vedligeholdelse af strækningskendskab, således at en lokomotivfører
med begrænset erfaring skal gennemkøre en strækning i begge ret-
ninger inden for to måneder for at vedligeholde strækningskendskab
for en bestemt strækning. Klager bemærker hertil de uforudsete eks-
traomkostninger, der vil være forbundet med at vedligeholde stræk-
ningskendskab på de relevante strækninger, især i forhold til vinter-
Side 1 (8)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 244: Kopi af departementets afgørelse og udtalelse i klage fra RAVN Bane ApS af 11. februar 2015, departementets supplerende udtalelse af 16. marts 2015, departementets supplerende afgørelse og udtalelse af 31. marts 2015 samt departementets udtalelse af 28. april 2015
Journal TS10600-00016
Dato 25. april 2014
perioden, hvor det efter klagers opfattelse ikke vil være muligt at leve
op til kravet.
Hvad angår dokumentation af litrakendskab, anfører klager, at Ba-
nedanmark ikke har angivet dokumentationens form. Det anføres
ydermere, at klager har betalt 165.000 kr. for fører af arbejdskøretøj-
uddannelsen samt 11.000 kr. for vognklarningskursus. Efter klagers
opfattelse burde litrakurserne være gennemført førend optagelse på
arbejdskøretøjsuddannelsen og vognklargøringsuddannelsen kunne
ske. Klager ønsker således at få tilbagebetalt beløbet for de nævnte
kurser.
Indledende bemærkninger
Trafikstyrelsen skal bemærke, at klagen behandles i medfør af § 51,
stk. 2 i lokomotivførerbekendtgørelsen. Det fremgår af bestemmelsen,
at:
Uenighed, jf. § 31, stk. 4 om beslutninger om certifikater truffet af jernbanevirk-
somheder eller jernbaneinfrastrukturforvaltere, kan forelægges for Trafikstyrelsen.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 31, stk. 4, at:
Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere fastsætter, i overens-
stemmelse med denne bekendtgørelse, sine egne procedurer for udstedelse og
ajourføring af certifikater som led i sit sikkerhedsledelsessystem samt en klage-
procedure, der giver lokomotivførere mulighed for at anmode om fornyet behand-
ling af en beslutning i forbindelse med udstedelse, ajourføring, suspension eller
inddragelse af et certifikat.
Trafikstyrelsen behandler således klagen som følge af Trafikstyrelsens
rolle som sikkerhedsmyndighed på området. Klagepunkter omkring
Banedanmarks virke som infrastrukturforvalter skal derfor rettes til
Transportministeren.
Sagsfremstilling
Trafikstyrelsen fremsendte den 6. december 2013 klagen samt de
hertil følgende mails til høring i Banedanmark. Banedanmark frem-
sendte den 16. december 2013 bemærkninger til klagen. Det blev an-
ført, at Banedanmark i oktober 2013 blev bekendt med, at et antal
lokomotivførere ansøgte om infrastrukturkendskab til størstedelen af
Banedanmarks strækninger. Banedanmark reagerede ved at bede om
dokumentation for opnået strækningskendskab fra disse ansøgere.
De fleste af ansøgerne var interne medarbejdere fra Banedanmark,
mens to ansøgere kom fra eksterne entreprenører.
Side 2 (8)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 244: Kopi af departementets afgørelse og udtalelse i klage fra RAVN Bane ApS af 11. februar 2015, departementets supplerende udtalelse af 16. marts 2015, departementets supplerende afgørelse og udtalelse af 31. marts 2015 samt departementets udtalelse af 28. april 2015
Journal TS10600-00016
Dato 25. april 2014
Banedanmark oplyste, at der ikke er en fast holdning til, hvordan do-
kumentationen for strækningskendskab skulle se ud, men at det er op
til den enkelte at vurdere dokumentationens form. Banedanmark an-
ser sig berettiget til at kræve dokumentation for, at en lokomotivfører,
der kører under Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse, faktisk har
kørt de angivne strækninger.
Banedanmark oplyste endvidere, at retningslinjerne for infrastruktur-
kendskab blev skærpet efter den 29. oktober 2013. Banedanmark har
derfor ikke godkendt ansøgte gennemkørte strækninger efter denne
dato, hvis dokumentationen ikke kunne fremvises efter de skærpede
regler.
Herudover er det Banedanmarks opfattelse, at Banedanmark kan, hvis
det findes nødvendigt, skærpe kravene i lokomotivførerbekendtgørel-
sen under hensyntagen til sikring af sikkerheden og det ansvar der
påhviler Banedanmark.
Banedanmark har derfor med virkning fra 30. oktober 2013 udarbej-
det skærpede krav for vedligeholdelse af infrastrukturkendskab for
nyuddannede lokomotivførere for at sikre den fornødne kompetence,
herunder rutine og erfaring. Banedanmarks skærpede krav vil efter-
hånden blive sat ned som lokomotivføreren opnår rutine og erfaring.
Når lokomotivføreren har mere end seks års erfaring bortfalder de
skærpede krav for vedligeholdelse af infrastrukturkendskab.
Den 18. december 2013 fremsendte Trafikstyrelsen Banedanmarks
bemærkninger til klager. Klager fremkom med kommentarer til Ba-
nedanmarks svar den 8. januar 2014, hvori klager anfægtede, at Ba-
nedanmark efterlevede reglerne i lokomotivførerbekendtgørelsen og
at det ifølge Banedanmarks interne retningslinjer kun var arbejdsgive-
ren, der havde pligt til at dokumentere infrastukturkendskab for sine
medarbejdere og at kravet derfor gjaldt klager som arbejdsgiver og
ikke lokomotivfører. Herudover bemærkede klager, at det dokumenta-
tionsskema som Banedanmark har udarbejdet til brug for dokumenta-
tion af strækningskendskab kun indeholdt krav om angivelse af sene-
ste gennemkørsler og ikke tidligere gennemkørsler af strækninger.
Klager mente derfor ikke, at Banedanmark kunne lægge disse doku-
mentationsskemaer til grund ved beregning af klagers stræknings-
kendskab for en bestemt strækning.
Klager bemærkede endvidere, at Banedanmarks differentiering af den
enkelte lokomotivførers erfaringsgrundlag i forhold til opnåelse af
strækningskendskab ikke kunne antages for at være udtryk for en ob-
jektiv vurdering. Dette skyldes, at der internt i Banedanmark er seks
lokomotivførere med mere end 20 års erfaring. Disse vil ifølge klager
få det nemmere ved at vedligeholde strækningskendskab end ekster-
ne medarbejdere.
Side 3 (8)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 244: Kopi af departementets afgørelse og udtalelse i klage fra RAVN Bane ApS af 11. februar 2015, departementets supplerende udtalelse af 16. marts 2015, departementets supplerende afgørelse og udtalelse af 31. marts 2015 samt departementets udtalelse af 28. april 2015
Journal TS10600-00016
Dato 25. april 2014
Klager anførte herefter, at hverken lokomotivførerbekendtgørelsen
eller Banedanmarks uddannelseskompendie stillede krav til erfaring.
Klager bemærkede, at nyuddannede lokomotivførere generelt var
dygtigere, hvorfor et krav om erfaring ikke bestyrkede argumentet om
håndhævelse af sikkerhed.
Banedanmark fastholdt ved mail af den 21. januar 2014 tidligere
kommentarer vedrørende krav om dokumentation til strækningskend-
skab. Herudover henviste Banedanmark til egne retningslinjer gæl-
dende til 29. oktober 2013.
Trafikstyrelsen anmodede den 29. januar 2014 Banedanmark om sup-
plerende oplysninger, herunder om forhold vedrørende dokumentation
for strækningskendskab før og efter den 29. oktober 2013 samt for-
hold omkring dokumentation for litrakendskab. Banedanmark blev li-
geledes anmodet om at fremsende modtaget dokumentation fra kla-
ger i relation til ansøgning om infrastrukturkendskab og litrakendskab.
Trafikstyrelsen anmodede den 29. januar 2014 tillige klager om at ud-
arbejde en tidslinje over kompetencer opnået hos Banedanmark samt
fremsende eventuel dokumentation herfor.
Trafikstyrelsen modtog Banedanmarks bemærkninger den 12. februar
2014 og klagers bemærkninger den 9. marts 2014.
Begrundelse
Generelle bemærkninger
Indledningsvis skal det bemærkes, at Trafikstyrelsen har behandlet
klagen på baggrund af den kompetence Trafikstyrelsen er tillagt som
sikkerhedsmyndighed på området.
Trafikstyrelsen skal
i denne sammenhæng
bemærke, at Banedanmark
ikke skal ses som en offentlig myndighed, men anses for en som jern-
baneinfrastrukturforvalter i overensstemmelse med direktiv
2007/59/EF og bekendtgørelse nr. 985 af 11. oktober 2011, som im-
plementerer direktivet (lokomotivførerbekendtgørelsen).
Det fremgår af lokomotivførerbekendtgørelsen § 31, stk. 4, at jernba-
nevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere i overensstemmel-
se med denne bekendtgørelse, fastsætter sine egne procedurer for
udstedelse og ajourføring af certifikater som led i deres sikkerhedsle-
delsessystem samt en klageprocedure, der giver lokomotivførere mu-
lighed for at anmode om fornyet behandling af en beslutning i forbin-
delse med udstedelse, ajourføring, suspension eller inddragelse af et
certifikat.
Det fremgår herudover af lokomotivførerbekendtgørelsen § 31, stk. 3,
1. pkt., at certifikatet tilhører den jernbanevirksomhed eller jernbane-
Side 4 (8)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 244: Kopi af departementets afgørelse og udtalelse i klage fra RAVN Bane ApS af 11. februar 2015, departementets supplerende udtalelse af 16. marts 2015, departementets supplerende afgørelse og udtalelse af 31. marts 2015 samt departementets udtalelse af 28. april 2015
1525752_0005.png
Journal TS10600-00016
Dato 25. april 2014
infrastruktur, der udsteder det. Endvidere følger det af § 33, 2.pkt, at
et certifikat mister sin gyldighed, når indehaveren ikke længere er an-
sat som lokomotivfører i den udstedende virksomhed.
Lokomotivførerbekendtgørelsen fastlægger rammerne for opnåelse og
vedligeholdelse af henholdsvis infrastrukturkendskab og litrakend-
skab. Disse bestemmelser skal ses som minimumskrav for de jernba-
nevirksomheder eller jernbaneinfrastrukturforvaltere, der udsteder
certifikater til deres lokomotivførere. De enkelte jernbanevirksomhe-
der eller jernbaneinfrastrukturforvaltere har ret til at fastsætte skær-
pede regler som en del af deres sikkerhedsledelsessystem, hvis den
pågældende virksomhed finder det nødvendigt for at sikre et bestemt
sikkerhedsniveau. Reglerne skal være objektive og anvendes uden
forskelsbehandling, medmindre det kan begrundes i saglige hensyn og
være proportionalt.
Banedanmark har som en del af sit sikkerhedsledelsessystem udstedt
egne retningslinjer for opnåelse og vedligeholdelse af infrastruktur-
kendskab samt opnåelse af litrakendskab.
Det er disse retningslinjer, som der klages over.
Trafikstyrelsen har vurderet Banedanmarks retningslinjer og er kom-
met frem til følgende:
I forhold til infrastrukturkendskab, herunder strækningskendskab
-
Opnåelse af strækningskendskab
Det fremgik af retningslinjerne af 21. december 2012, at:
14.6 Infrastrukturkendskab (strækningskendskab)
En fører af arbejdskøretøj skal have infrastrukturkendskab til de strækninger den på-
gældende gør tjeneste på.
Ved infrastrukturkendskab forstås, udover kendskab til den pågældende stræknings
sikkerhedskoncepter, signalsystemer, TIB og SIN, at den pågældende har visuelt kend-
skab til signaler og mærkers placering på strækningen.
I praksis vil det sige, at føreren udover den teoretiske viden skal have kørt strækningen
igennem mindst én gang i hver retning både om natten og om dagen.
Hvis det er mere end et år siden den pågældende har kørt på en given strækning skal
infarstrukturkendskabet genopfriskes inden den pågældende igen må fremføre køretøjer
på den pågældende strækning.
Der kan eventuelt nøjes med en teoretisk opfriskning af de specielle regler og forhold
som findes på den specifikke strækning, hvis føreren i øvrigt har befaret strækninger
med næsten tilsvarende trafikregler, mv. i det forgangne år. Har føreren ikke fremført
køretøjer på en tilsvarende strækning skal den pågældende også have fornyet den
praktiske håndtering af kørsel på strækningen.
14.8.1 Generelt
Det er arbejdsgiverens ansvar at rutine og erfaring registreres og kan dokumenteres.
Banedanmark kan til enhver tid forlange dokumentation for en medarbejders rutine,
erfaring, lokal- og strækningskendskab.
Side 5 (8)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 244: Kopi af departementets afgørelse og udtalelse i klage fra RAVN Bane ApS af 11. februar 2015, departementets supplerende udtalelse af 16. marts 2015, departementets supplerende afgørelse og udtalelse af 31. marts 2015 samt departementets udtalelse af 28. april 2015
Journal TS10600-00016
Dato 25. april 2014
14.8.2 Sidemandsoplæring
Sidemandsoplæringen skal dokumenteres på en særlig blanket, hvis dette er krævet
ellers skal der blot føres en logbog (uden formkrav).
Begge dele skal være underskrevet på ”tro og love” af både elev og den medarbejder,
som eleven har været på sidemandsoplæring hos.
14.8.3 Praktisk erfaring
En medarbejders praktiske erfaring skal i store træk kunne dokumenteres ved, at der
føres en fortegnelse (log) over de arbejdsopgaver den pågældende har udført.
14.8.4 Strækningskendskab
Strækningskendskab skal være registreret ved strækning f.eks. ”TIB strækning 26 fra
Fredericia til Vojens” samt dato for erhvervelsen.
14.8.5 Lokalkendskab
Lokalkendskab skal være registreret med stationsnavn og for større stationer eventuelt
også områder, hvis lokalkendskabet kun omfatter dele af en større station.
Det følger således af ovenstående, at Banedanmark til enhver tid kan
forlange dokumentation for en medarbejders rutine, erfaring, lokal- og
strækningskendskab. Herudover fremgår det, at strækningskendskab
skal være registeret ved strækning f.eks. ”TIB strækning 26 fra Fre-
dericia til Vojens” samt dato for erhvervelsen.
Klager har anført i klagen, at ovenstående krav alene kan gøres gæl-
dende over for en arbejdsgiver. Banedanmark var ikke enig i denne
udlægning.
Trafikstyrelsen vurderer, at formuleringen af 14.8.1, må finde analog
anvendelse i forhold til en arbejdsgiver, der selv optræder i rollen som
lokomotivfører. Begrundelsen herfor er, at det ikke forekommer hen-
sigtsmæssigt eller forsvarligt, at en arbejdsgiver forpligtes til at regi-
strere rutine og erfaring for sine medarbejdere uden at foretage det
samme om sin egen rutine og erfaring. Trafikstyrelsen har noteret, at
Banedanmark i nyere retningslinjer om ny- eller generhvervelse samt
vedligehold af infrastrukturkendskab af 30. oktober 2013 har præcise-
ret reglen, således at den udtrykkeligt gælder for alle lokomotivførere.
Det fremgår af sagen, at en del ansøgere, herunder klager har ansøgt
Banedanmark om certifikat til en række strækninger på Banedan-
marks infrastruktur. Banedanmarks sikkerhedsledelsessystem har ikke
kunnet håndtere denne type ansøgning, hvorfor Banedanmark med
nyhedsbrev nr. 3 af september 2013 meddeler, at efter den 29. okto-
ber 2013 vil nyt infrastrukturkendskab kun kunne opnås via en køre-
lærer godkendt af Trafikstyrelsen. Efter undervisning fra kørelæreren
skal lokomotivføreren bestå en prøve, før den nye strækning eller sta-
tion kan blive påført den pågældende lokomotivførers certifikat.
Trafikstyrelsen lægger vægt på, at Banedanmark har oplyst, at Ba-
nedanmark har godtaget dokumentation for strækninger, der er gen-
nemkørt før den 29. oktober 2013. For strækninger gennemkørt efter
den 29. oktober 2013 skal de skærpede regler efterleves.
Trafikstyrelsen anmodede den 29. januar 2014 klager om dokumenta-
tion for strækningskendskab. Den 9. marts 2014 modtog Trafikstyrel-
sen dokumentation i form af timesedler for arbejde på diverse stræk-
ninger. Trafikstyrelsen har gennemset materialet og vurderer, at det
Side 6 (8)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 244: Kopi af departementets afgørelse og udtalelse i klage fra RAVN Bane ApS af 11. februar 2015, departementets supplerende udtalelse af 16. marts 2015, departementets supplerende afgørelse og udtalelse af 31. marts 2015 samt departementets udtalelse af 28. april 2015
1525752_0007.png
Journal TS10600-00016
Dato 25. april 2014
ikke kan anses for tilstrækkelig dokumentation for opnåelse af stræk-
ningskendskab. Dette begrundes i, at der mangler nærmere angivelse
af arbejdets art samt hvilken del af den af den pågældende strækning,
der er tale om. Herudover fremgår klagers navn ikke på alle timesed-
ler, men der er derimod angivet navne på andre personer.
-
Skærpede regler for vedligeholdelse af infrastrukturkendskab
I klagen klages der endvidere over de skærpede regler for vedligehol-
delse af infrastrukturkendskab, som Banedanmark har udstedt med
virkning fra den 30. oktober 2013. Af disse følger det af pkt. 3.1, at
for at opretholde infrastrukturcertifikat til en given strækning eller
station skal lokomotivføreren fremføre trækkraftenheder på de enkelte
strækninger (i begge retninger) i nogle bestemte intervaller afhængig
af lokomotivførerens rutine og erfaring.
Som det fremgår af afsnittet om de generelle bemærkninger, har Ba-
nedanmark som infrastrukturforvalter ret til at fastsætte skærpede,
herunder differentierede krav i forhold til lokomotivførerbekendtgørel-
sen, hvis Banedanmark vurderer dette som nødvendigt i forhold til
sikkerheden. Det påhviler Banedanmark at sikre, at reglen anvendes
uden forskelsbehandling på interne - og eksterne medarbejdere.
Trafikstyrelsen forventer imidlertid, at Banedanmark udarbejder en
procedure, der beskriver, hvilke konkrete dokumentationskrav for in-
terne og eksterne lokomotivførere kan blive mødt med, således at det
til enhver tid er klart over for den enkelte lokomotivfører, hvilke krav
en lokomotivfører skal have registreret om sig selv.
I forhold til litrakendskab
Det fremgår af sagen, at Banedanmark udsendte et nyhedsbrev nr. 2
af juni 2013 om litrauddannelser. Af nyhedsbrevet fremgik det, at for
litrauddannelser påbegyndt eller gennemført før 1. januar 2013 ud-
stedes litracertifikatet på baggrund af en tro- og love erklæring fra
den pågældende materielejer om, at en medarbejder har gennemgået
litrauddannelsen og bestået prøve for de litra, som Banedanmark skal
udstede certifikat til. Endvidere fremgik det, at såfremt litrauddannel-
sen var gennemført eller påbegyndt i perioden 1. januar 2013 til den
30. juni 2013 skulle uddannelsen dokumenteres i fuldt omfang, hvil-
ket indebar indsendelse af uddannelsesbeskrivelser, uddannelsesma-
teriale og prøvedokumenter.
Hvis uddannelsen blev påbegyndt efter den 30. juni 2013 skulle ud-
dannelsesbeskrivelse, undervisningsmaterialer og prøver godkendes
af Banedanmark inden uddannelsen blev påbegyndt.
Side 7 (8)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 244: Kopi af departementets afgørelse og udtalelse i klage fra RAVN Bane ApS af 11. februar 2015, departementets supplerende udtalelse af 16. marts 2015, departementets supplerende afgørelse og udtalelse af 31. marts 2015 samt departementets udtalelse af 28. april 2015
1525752_0008.png
Journal TS10600-00016
Dato 25. april 2014
Trafikstyrelsen skal hertil bemærke, at det ikke er rimeligt, at Ba-
nedanmark ændrer ordning med tilbagevirkende kraft. Retsvirknin-
gerne for en overgangsordning bør først finde sted tidligst samtidigt
med nyhedsbrev nr. 2 og ikke pr. 1. januar 2013. Dette skyldes, at
den enkelte lokomotivfører skal have lejlighed til at gøre sig bekendt
med gældende krav på det tidspunkt en lokomotivfører agter at tage
en litrauddannelse. Det skal således være klart og tydeligt for den en-
kelte lokomotivfører, hvilke dokumentationskrav der gælder i forhold
til en litrauddannelse på et givet tidspunkt. Litrauddannelser påbe-
gyndt og gennemført fra perioden den 1. januar 2013 til og med juni
2013 skal dermed vurderes efter den gamle procedure, hvorefter det
var lagt ud til materielejeren at sikre lokomotivføreren uddannelse i
forhold til køretøjets ibrugtagningstilladelse. Trafikstyrelsen vurderer
dog, at Banedanmark har ret til at kræve dokumentation i form af
korrekt udfyldt skema for sidemandsoplæring og/ eller tro- og loveer-
klæring. Dette skal imidlertid ikke have indflydelse på litrauddannelser
som Banedanmark allerede måtte have godkendt for samme periode.
Det fremgår desuden af klagen, at Banedanmark efter den 30. juni
2013 ikke har haft uddannelsesbeskrivelserne klar for litrauddannelse.
Trafikstyrelsen forventer, at Banedanmark udarbejder en procedure,
hvorefter uddannelsesbeskrivelser for de enkelte litrauddannelser kan
indhentes for litrauddannelser påbegyndt efter 30. juni 2013. Herud-
over forventer Trafikstyrelsen, at Banedanmark udarbejder procedure
for, hvilke konkrete dokumentationskrav en lokomotivfører eller mate-
rielejer kan blive stillet over for i forbindelse med dokumentation for
litrauddannelse.
Klagevejledning
Afgørelsen kan påklages for Transportministeren inden 4 uger efter, at
afgørelsen er meddelt.
Transportministeriets adresse:
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
[email protected]
Lovgrundlag
Lov om jernbane (Lovbekendtgørelse nr. 1249 af 11. november
2010 med senere ændringer)
Lokomotivførerbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 985 af 11.
oktober 2011)
Lokomotivførerdirektivet (Direktiv 2007/59/EF)
Side 8 (8)