Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1487130_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. januar 2015
2010-1932
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
I forlængelse af min orientering af 16. december 2014 om risiko for forsinkelse
af udbygningen af de tyske jernbaneanlæg i tilslutning til den faste forbindelse
over Femern Bælt kan jeg meddele, at den tyske forbundstransportminister
Alexander Dobrindt har orienteret mig om, at Deutsche Bahn, der har ansvaret
for planlægning og projektering af udbygningen, forventer, at udbygningen er
færdig i 2024.
Med udgangspunkt i Femern A/S’ tidsplan for Femern Bælt-forbindelsen inde-
bærer det, at de tyske jernbanelandanlæg forventes at være færdigudbygget
tidligst 3 år efter åbningen af den faste forbindelse. I henhold til den dansk-
tyske traktat om Femern Bælt-forbindelsen skal udbygningen af de tyske jern-
banelandanlæg være færdig senest 7 år efter åbningen af Femern Bælt-
forbindelsen, så i forhold til denne frist er der tale om en fremrykning af fær-
diggørelsen af de tyske jernbanelandanlæg, hvilket i sig selv er positivt.
De nye planer for udbygningen af jernbanestrækningen mellem Puttgarden og
Bad Schwartau til dobbeltspor indebærer, at der på en del af strækningen etab-
leres to helt nye jernbanespor, hvor der i de oprindelige planer var tale om ud-
bygning af den eksisterende bane. De nye planer indebærer antagelig, at den
eksisterende bane ikke elektrificeres på de strækninger, hvor der bygges ny
bane. Det er derfor sandsynligt, at elektrificeringen af de tyske jernbanelandan-
læg bliver forsinket i 3 år i forhold til det i traktaten forudsatte, hvor elektrifice-
ringen skulle være klar, når forbindelsen åbnede.
Som det fremgår af min orientering af 16. december 2014 skulle der have fore-
ligget en ny plan for udbygningen inden udgangen af december 2014. For-
bundstransportministeren har oplyst, at planen er blevet forsinket og først for-
ventes at foreligge i løbet af januar 2015. Forbundstransportministeren har
endvidere oplyst, at han vil orientere mig, så snart planen foreligger.
Når Deutsche Bahns plan foreligger, forventer jeg, at det vil være muligt at vur-
dere, hvordan trafikafviklingen i perioden fra 2021 til 2024 skal foregå, herun-
der i lyset af en eventuel manglende elektrificering. Jeg har iværksat en belys-
ning af de mulige konsekvenser af det nye færdiggørelsestidspunkt, men en
nærmere vurdering afventer, at Deutsche Bahns nye plan foreligger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487130_0002.png
Jeg forventer at møde forbundstransportministeren i februar 2015 og vil her
drøfte de nærmere konsekvenser af den nye plan for færdiggørelse af de tyske
jernbanelandanlæg.
Jeg vil orientere Transportudvalget, når de mulige konsekvenser af den nye
plan er vurderet nærmere.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke