Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 101
Offentligt
1439542_0001.png
Transportministeriet
Att.: Søren Wille
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
17. december 2014
buus
Status for Landstrafikmodellen version 1.0.8 til trafikale analyser af en Kattegatforbindelse
Som bekendt udrullede DTU Transport d. 11. november 2014 landtrafikmodellen i en ny version
(1.0.8) til brug for trafikale analyser af en eventuel Kattegatforbindelse. Den nye modelversion var
nødvendig for at kunne håndtere den omfattende ændring af trafiksystemet som en fast
Kattegatforbindelse er. I forhold til version 1.0.7, som også var planlagt anvendt til Kattegat-
beregningerne, er der foretaget en række forbedringer, først og fremmest:
Revidering af turmatricer på vejnettet med konsekvenser for turenes fordeling på turformål og
turlængder.
For godstransporten er takststrukturen gjort mere retvisende gennem en klarere rabatstruktur for
både de faste forbindelser og internationale færger i godsrutevalget, ligesom moms for
godstransport på Storebælt ikke medregnes.
En fejlbehæftet tælling af varebiler på Storebælt er blevet rettet, hvilket påvirker antallet af ture
med varebiler mellem Øst- og Vestdanmark.
Endvidere er der rettet mindre fejl og uhensigtsmæssigheder. Endelig er der i den nuværende version
et udestående vedrørende flytrafikken, hvor rutevalget er ikke afstemt med tællinger på de enkelte
flyruter. Men det var og er vurderingen, at dette isoleret set kan håndteres ved efterkorrektioner af
modelberegningerne.
DTU Transport har i samarbejde med Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen efterfølgende valideret den
udrullede modelversion (1.0.8.1) med henblik på at sikre, at den giver troværdige resultater. Mod
forventning har analyserne desværre på nogle områder vist nogle resultater, som indikerer at den
udrullede version endnu ikke er tilstrækkeligt kvalitetssikret: Modelændringerne fører til resultater, som
sammenlignet med den tidligere versions tilsvarende version er kontraintuitive i visse henseender.
Endvidere har testkørsler med modellen af konsekvenserne af nye projekter resulteret i
adfærdsmæssige reaktioner, som på visse punkter umiddelbart strider mod vores generelle faglige
viden om trafikal adfærd, fordi effekterne forekommer for små, eller fordi mønstret i effekterne
umiddelbart virker inkonsistente.
CVR-nr. DK 30 06 09 46
Der er frem mod gårsdagens styrgruppemøde for landstrafikmodellen arbejdet intensivt med at
afdække årsagerne hertil. Til vores store ærgrelse er det desværre endnu ikke lykkedes at identificere
og rette op på konkrete fejl, som kan forklare de problematiske resultater. Det er derfor DTU
Danmarks Tekniske Universitet
Institut for Transport
Bygningstorvet 116B
2800 Kgs. Lyngby
Tlf.
Dir.
Fax
45 25 65 00
45 35 65 01
45 93 65 33
www.transport.dtu.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439542_0002.png
Transports vurdering, at det ikke er fagligt forsvarligt at basere analyser af de trafikale konsekvenser
af en Kattegatforbindelse på den nuværende 1.0.8-version.
På den baggrund er der behov for en tilbundsgående, systematisk test af modellen, der kan afdække
om der er tale om kodningstekniske fejl i samlingen af modellen eller om der er behov for en egentlig
faglig revision af de forbedringer, der er implementeret i denne version af modellen. Er konklusionen
på denne valideringsproces at det første er tilfældet, vil der ret hurtigt kunne etableres ny version
1.0.8.2 af modellen. Hvis det viser sig at der bør laves en egentlig revision af dele af modellen, vil det
kræve lidt længere tid, da disse dele i så fald vil blive genstand for en re-estimation og kalibrering med
efterfølgende validering af ændringerne.
Den grundige gennemtestning vil blive iværksat straks, men på grund af modellens lange regnetid kan
vi først i løbet af starten af Uge 5 2015 være sikre på at have en klar konklusion vedrørende behovet
for revision, og dermed også først på det tidspunkt give en udmelding om, hvornår Landtrafikmodellen
vil være klar til analyser af en Kattegatforbindelse.
Vi er naturligvis helt klar over, at denne forsinkelse skaber særdeles ubelejlige forsinkelser i forhold til
de store og vigtige trafikpolitiske beslutninger, som afventer analyser med modellen, hvilket jeg på
vegne af instituttet inderligt beklager.
Erfaringerne fra det hidtidige projektforløb, ikke mindst det seneste, har vist at samlingen af modellen
og valideringsfasen er kritisk og som regel under betydeligt tidspres, hvilket øger risikoen for
misforståelser og fejl. For at styrke disse dele af processen vil projektledelsen derfor fremadrettet blive
understøttet i forhold til koordinering af og opfølgning på kvalitetssikringen af de enkelte opgaver i
samlingen og valideringen af en ny modelversion. I tilknytning hertil vil vi foretage en granskning af
testprocedurerne i samarbejde med eksterne eksperter inden for styring af beslægtede processer.
Med venlig hilsen
Niels Buus Kristensen
Institutdirektør
2