Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 242
Offentligt
1502925_0001.png
22.02.2015
Til Minister for Sundhed og Forebyggelse, Nick Hækkerup, samt medlemmerne af
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Følgebrev til ”Forslag til indhold i bekendtgørelse om håndtering og salg af nikotinholdige
produkter til fordampning”
Nærværende dokument, er
DADAFO,
Dansk e-Damper Foreningens kommentering, og anbefaling til, hvordan
den danske regering og Folketinget bør implementere nikotinholdige produkter til fordampning via
bekendtgørelse.
DADAFO
vil gerne understrege, at vi som forbrugerforening går ind for en regulering af nikotinholdige
produkter til fordampning - men at denne regulering skal være proportionel. Overregulering vil uvægerligt
medføre, at færre rygere finder det attraktivt at skifte tobakken ud med et langt mindre skadeligt alternativ.
Og dermed kan en overregulering have den stik modsatte effekt, af det som direktivet/reguleringen har som
formål – og resultatet af en overregulering kan være at flere fortsætter med at ryge - og dermed ikke stopper
eller skifter tobakken ud med et beviseligt langt mindre skadeligt alternativ.
Vores ønske er at sikre, at danske forbrugere snarligst får adgang til lovligt køb af nikotinholdige produkter til
fordampning som nydelsesmiddel/konsumvare, under sikre, effektive og kvalitetsmæssige forhold - via en
proportionel dansk lovgivning, hvis gyldighed ikke senere kan drages i tvivl. Det skal være muligt for den
almindelige forbruger at købe nikotinholdige produkter i fysiske butikker i hver eneste by i Danmark, så der
bliver ens og lige adgang til produkterne for alle forbrugere.
I dag foregår den største handel af nikotinholdige væsker til fordampning via internetsider placeret i de EU-
medlemslande hvorfra import af nikotinholdige produkter til eget forbrug er lovligt og tilladt. Det er dog ikke
alle rygere/potentielle forbrugere, der er lige ”hjemmevante” på internettet.
Det er vores anbefaling, at ordlyden fra EU direktiv 2014/40/EU artikel 20, ikke anvendes i sin nuværende
udformning, da der allerede er opstået problemstillinger/udfordringer, som gør det fordelagtigt
lovgivningsmæssigt at afvente en fuld implementering indtil foråret 2016, hvor EU direktiv 2014/40/EU under
alle omstændigheder skal være implementeret i national lovgivning.
DADAFO
anbefaler derfor at EU direktiv 2014/40/EU artikel 20, i stedet anvendes som forlæg for en tidlig
lovgivning - hvor de punkter der er ukontroversielle kan danne baggrund for en tidlig implementering. De
væsentlige elementer fra EU direktiv 2014/40/EU artikel 20 implementeres nu og her - og resten afventer til
disse er endeligt klarlagt primo 2016.
020_2015.02.22_001_Følgebrev_Forslag til bekendtgørelse_DIREKTIV2014_40_EU.doc
Side
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502925_0002.png
22.02.2015
Grunde til at fuld implementering bør afvente:
Holland har som det første EU-medlemsland, lavet en tidlig implementering, som har vist sig at være
teknisk og juridisk problematisk og svær at håndhæve/håndtere. Der er rejst for meget tvivl om
tolkningen af direktivet, og implementeringen i Holland fremstår i dag som en fejlslagen
implementering – både set fra politikernes og forbrugernes synspunkt.
2. Der er lagt sag an mod EU-kommissionen via EU-domstolen, hvor selve gyldigheden af hele artikel 20
drages i tvivl. Selve processen omkring vedtagelsen samt indholdet af artikel 20 modstrider på mange
punkter allerede gældende EU-lovgivning. F.eks. er der tale om brud på ytringsfriheden og den frie
bevægelighed af varer mellem EU-medlemslande. Læs mere om retssagen her:
http://article20legalchallenge.com/
3. Der er igangsat en DS/EN (Dansk Standard/EuroNorm) standardiseringsproces, som vil danne
baggrund for testprocedurer, produktstandardisering, CE-mærkning m.m. Denne standard bør være
gældende for de produkter der via EU direktiv 2014/40/EU artikel 20 kan sælges lovligt i EU-
medlemslandene.
Der kan kun reguleres for produkter der indeholder nikotin. For tomme genopfyldelige tanke, fordampere,
batterier m.m. findes der allerede gældende dansk lovgivning og EU-lovgivning, med henblik på. hvilke
materialer der må anvendes og mærkning af disse med CE-mærket - se fig. 3, i selve forslaget. For batterier
gælder også kravene i RoHS-direktivet:
http://www.epeat.net/documents/EPEATreferences/EURoHSDirective.pdf
For nikotinholdige produkter med et nikotinindhold under en fastlagt grænse, skal disse ikke godkendes efter
reglerne i lægemiddellovgivningen - iht. EU direktiv 2014/40/EU artikel 20, stk. 3, litra b.
For yderligere information har
DADAFO
den 04.02.2014 fremsendt en briefing ang.
“Hvad ved vi om e-damp”,
der kan downloades og læses på Folketingets hjemmeside:
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/suu/bilag/265/1332197.pdf
1.
Offentlig høring af alle parter
Inden selve lovgivningsprocessen for alvor igangsættes, vil vi opfordre Folketinget / Sundhedsministeren i
samarbejde med de respektive udvalg – og ordførerne for de respektive partier i Folketinget - til i fællesskab at
afholde en offentlig høring,
hvor alle interessenter lige fra producenter, distributører, forhandlere,
forbrugere, forbrugerorganisationer og div. patientforeninger kan blive hørt mht. deres bekymringer i
forbindelse med lovgivningen og måden hvorpå vi som land vælger at regulere fremstilling, salg og brug af
nikotinholdige produkter til fordampning.
Til denne høring skal indkaldes et bredt ekspertpanel, der består både af nationale og internationale eksperter,
der via deres forskning besidder en viden, som er af stor betydning for lovgivningsprocessen.
DADAFO skal gerne være behjælpelig med at udpege de personer, som vi mener p.t. besidder mest relevant
viden.
020_2015.02.22_001_Følgebrev_Forslag til bekendtgørelse_DIREKTIV2014_40_EU.doc
Side
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502925_0003.png
22.02.2015
Det værste der kan ske, er at en overregulering baseret på ”følelser” og ikke konkret videnskab, kan medføre at
færre rygere vil skifte tobaksprodukterne ud med de langt mindre skadelige alternativer. Her tænkes også
specifikt på, at der i Sundhedsministeriets pressemeddelelse af den 21.02.2015 nævnes, at e-cigaretter/e-
damp skal omfattes af ”Loven om Røgfri Miljøer”.
http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Ministeren/2015/Februar/Forbud-mod-salg-om-e-cigaretter-til-
born-paa-vej.aspx
DADAFO
er kraftigt imod at e-cigaretter/e-damp evt. skal omfattes af "Lov om Røgfri Miljøer", da der ikke er
dokumentérbar risiko eller mistanke om nogen form for direkte fare forbundet med passiv damp.
Stofferne der bliver frigivet ved udånding af restdamp, ligger langt under grænseværdierne for indåndingsluft i
arbejdsmiljøloven, hvorfor det ikke virker som gennemtænkt at indføre et forbud imod damp på f.eks.
arbejdspladser eller offentlige steder, ene og alene på baggrund at dampen ”ligner røg”.
Arbejdstilsynets “Bekendtgørelse om grænseværdier for stoffer og materialer”:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=136417
DADAFO
som forbrugerorganisation, sidder inde med en uhyre mængde viden omkring de produkter der p.t.
anvendes mht. sikkerhed, effektivitet og kvalitet. Som forbrugerorganisation læser vi også med ang. de
undersøgelser og kliniske tests der udføres, og følger med i mediedebatten på alle fronter.
DADAFO
er i daglig kontakt med forbrugerorganisationerne fra de andre EU-medlemslande, og er i kontakt
med førende forskere, eksperter og meningsdannere indenfor både tobak, nikotin og tobaksskadereduktion på
ugentlig basis.
Vi vil igen anmode Sundhedsministeren om, at forslaget der sendes i høring også bliver fremsendt per mail til
DADAFOs
bestyrelse, til gennemlæsning og kommentering.
Vi stiller os gerne til rådighed for spørgsmål og deltagelse i en offentlig høring ang. lovforslaget, inden dets
vedtagelse.
Dette følgebrev og de tre andre dokumenter der er nævnt under ”vedlagte bilag” vil blive offentliggjort på
vores hjemmeside, og vil også blive fremsendt til medierne via en pressemeddelelse.
Med venlig hilsen – på bestyrelsens vegne
Formand
Næstformand
Kasserer
Medlem
Medlem
Kim Dabelstein Petersen
David Mackenhauer
Peter Stigaard
Hanne Hassel Nielsen
Morten Rom
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Tlf: 30 45 75 16
Tlf: 30 45 75 17
020_2015.02.22_001_Følgebrev_Forslag til bekendtgørelse_DIREKTIV2014_40_EU.doc
Side
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502925_0004.png
22.02.2015
Vedlagte bilag inkl. denne følgeskrivelse:
020_2015.02.22_001_Følgebrev_Forslag til bekendtgørelse_DIREKTIV2014_40_EU.pdf
020_2015.02.22_002_Forslag til bekendtgørelse_DIREKTIV2014_40_EU.pdf
020_2015.02.22_003_Kommentering af TPD Artikel 20_DIREKTIV2014_40_EU.pdf
020_2015.02.22_004_Kommentering af lovgrundlag_DIREKTIV2014_40_EU.pdf
Uafhængighedserklæring/Interessekonflikter
DADAFO
er en non-profit forbrugerorganisation, der arbejder for forbrugerne af e-damps interesser og
levevilkår/livskvalitet – dvs. vi modtager INGEN støtte hverken fra tobaks-, medicinal- eller e-cigaretindustrien.
Foreningen er som sådan økonomisk uafhængig.
DADAFO
er drevet af en bestyrelse, valgt af foreningens medlemmer. Der indbetales årligt et kontingent på 120
kr. pr. medlem. Alle bestyrelsesmedlemmer og medlemmer i udvalg m.m. arbejder pro bono/frivilligt, uden
nogen form for betaling for deres ydelser/indsats/arbejde.
Flere informationer om foreningen kan findes på
www.dadafo.dk
– eller ved at rette henvendelse til
[email protected]
020_2015.02.22_001_Følgebrev_Forslag til bekendtgørelse_DIREKTIV2014_40_EU.doc
Side
4