Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1527906_0001.png
ENDELIG REDEGØRELSE
Fysiske personers og juridiske enheders ret til at
anvende Offentlig Digital Post og modtagelseska-
paciteten i postløsningen
Min undersøgelse udspringer af overvejelser om, hvorvidt fysiske personer
(borgere) og juridiske enheder har
ret
til at
sende
breve til offentlige afsendere
ved anvendelse af Offentlig Digital Post, og – i bekræftende fald – hvorvidt der
på grund af modtagelseskapaciteten i postløsningen er risiko for, at borgere
og juridiske enheder reelt ikke kan benytte sig af denne ret.
Den 20. januar 2015 afgav jeg en foreløbig redegørelse i sagen.
Jeg har herefter modtaget breve af 18. marts og 17. april 2015 fra Digitalise-
ringsstyrelsen og Finansministeriet med myndighedernes bemærkninger til
min foreløbige redegørelse.
Efter en gennemgang af myndighedernes bemærkninger fastholder jeg det,
som jeg anførte i min foreløbige redegørelse.
Det er således min endelige opfattelse, at borgere og virksomheder efter § 8 i
lov nr. 528 af 11. juni 2012 om Offentlig Digital Post har
ret
til at anvende Of-
fentlig Digital Post som postløsning.
Det er endvidere min endelige opfattelse, at kapaciteten i postløsningen kan
antages at udgøre en væsentlig hindring for eller besværliggørelse af retten
efter lovens § 8.
Herudover er det min endelige opfattelse, at de vanskeligheder, som jeg har
peget på, må antages at ramme forsendelser i postløsningen i et sådant om-
fang, at den ret, som følger af lovens § 8, ikke kan anses for reel. Ved etable-
ringen af postløsningen burde der have været taget højde herfor.
Den gældende ordning kan ikke siges fuldt ud at leve op til lovgrundlaget.
Jeg har noteret mig, at Digitaliseringsstyrelsen – med Finansministeriets til-
slutning – vil iværksætte tiltag således, at lovgrundlag og faktiske muligheder
harmonerer. Efter det oplyste vil styrelsen iværksætte en udvidelse af modta-
gelseskapaciteten og en lovændring.
Jeg går ud fra, at disse tiltag iværksættes snarest muligt.
02-05-2015
Dok.nr. 14/01971-33/KB
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Fra s. 12 er der en sagsfremstilling.
Ombudsmandens endelige udtalelse
1. Lov om Offentlig Digital Post
1.1.
Offentlig Digital Post er reguleret i lov nr. 528 af 11. juni 2012 om Offent-
lig Digital Post. Efter bestemmelserne i lovens § 3, stk. 1 og 2, skal fysiske
personer, der er 15 år eller derover, og som har bopæl eller fast ophold i
Danmark, og juridiske enheder med cvr-nummer tilsluttes Offentlig Digital
Post, medmindre personen eller den juridiske enhed fritages for obligatorisk
tilslutning efter lovens § 5 og regler, der er fastsat med hjemmel i bestemmel-
sen.
Lovens § 3, stk. 1, trådte i kraft den 1. november 2014, jf. bekendtgørelse nr.
1535 af 18. december 2013. Lovens § 3, stk. 2, trådte i kraft den 1. november
2013, jf. bekendtgørelse nr. 981 af 7. august 2013.
Efter lovens § 7, stk. 1, kan offentlige afsendere (offentlige myndigheder mv.,
der anvender Offentlig Digital Post som offentlige afsendere) anvende post-
løsningen til kommunikation med fysiske personer og juridiske enheder, der er
tilsluttet postløsningen, med de retsvirkninger, der følger af lovens § 10. Ved
kommunikation forstås efter bestemmelsen afsendelse af alle dokumenter og
meddelelser mv., herunder afgørelser.
Finansministeren kan efter lovens § 7, stk. 2, fastsætte regler om, at offentlige
myndigheder mv., der henregnes til den offentlige forvaltning, kan anvende
Offentlig Digital Post som offentlige afsendere. Finansministeren har i lovens
§ 7, stk. 3 og 4, hjemmel til regelfastsættelse på andre områder.
Finansministeren har med hjemmel i lovens § 7, stk. 2-4, udstedt bekendtgø-
relse nr. 1078 af 3. oktober 2014 om offentlige afsendere i Offentlig Digital
Post. Bekendtgørelsen er ændret ved bekendtgørelse nr. 1245 af 24. novem-
ber 2014.
Herefter finder bekendtgørelse nr. 1078 af 3. oktober 2014 anvendelse på
offentlige myndigheder mv., der kan anvende Offentlig Digital Post som of-
fentlige afsendere, og som bliver tilsluttet som offentlige afsendere i Offentlig
Digital Post efter den 1. februar 2016.
Efter lovens § 8 kan fysiske personer og juridiske enheder, der er tilsluttet Of-
fentlig Digital Post, anvende postløsningen til kommunikation med offentlige
afsendere med de retsvirkninger, der følger af § 10.
2/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Lovens § 7, stk. 1, og § 8 gælder dog ikke, hvis det af anden lovgivning følger,
at en meddelelse skal sendes i fysisk form eller digitalt på anden måde, jf.
lovens § 9.
Efter lovens § 10 anses meddelelser, der sendes under anvendelse af Offent-
lig Digital Post, for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen
er tilgængelig for adressaten i postløsningen. Meddelelsen anses også for at
være afsendt af den angivne afsender.
1.2.
Det følger af det anførte, at offentlige afsendere efter ikrafttrædelsen af
lov om Offentlig Digital Post er
berettigede
til at kommunikere via den digitale
postløsning. Disse afsendere er imidlertid
ikke forpligtede
til at anvende Of-
fentlig Digital Post.
Det følger også, at fysiske personer og juridiske enheder – medmindre de er
fritaget herfra – er
forpligtede
til, men
ikke
har
krav
på, at
modtage
meddelel-
ser i postløsningen. Borgere og juridiske enheder har imidlertid ikke
pligt
til at
sende
meddelelser til offentlige afsendere via postløsningen.
2. Særligt om § 8 i lov om Offentlig Digital Post
Bestemmelsen i § 8 i lov om Offentlig Digital Post har denne ordlyd:
Ӥ 8.
Fysiske personer og juridiske enheder, der er tilsluttet efter § 3 eller
§ 4, kan, jf. dog § 9, anvende postløsningen til kommunikation med of-
fentlige afsendere, jf. § 7, stk. 5, med de retsvirkninger, der følger af §
10.”
Af de specielle bemærkninger til § 8 (lovforslag nr. L 160 af 13. april 2012)
fremgår bl.a. følgende:
”Den foreslåede § 8 indebærer, at personer og juridiske enheder, der er
tilsluttet Offentlig Digital Post, vil kunne anvende postløsningen til at sen-
de meddelelser til offentlige afsendere med de undtagelser, der følger af
§ 9.
Forslaget indebærer, at tilsluttede fysiske personer og juridiske enheder
vil kunne vælge at sende meddelelser til offentlige afsendere via Offentlig
Digital Post eller på anden vis, f.eks. ved e-mail eller almindeligt brev
med de undtagelser, der følger af § 9.”
Digitaliseringsstyrelsen oplyste i en udtalelse af 25. november 2014, at det er
Digitaliseringsstyrelsens forståelse af § 8, at borgere og virksomheder har
ret
til at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder i Digital Post-
løsningen. Finansministeriet tilsluttede sig samme dag udtalelsen.
3/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
1527906_0004.png
ENDELIG REDEGØRELSE
I min foreløbige redegørelse af 20. januar 2015 erklærede jeg mig enig med
myndighederne i, at borgere og virksomheder efter lovens § 8 har
ret
til at
anvende Offentlig Digital Post som postløsning.
Jeg er fortsat enig med myndighederne.
3. Kapaciteten i Offentlig Digital Post
3.1.
På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside (http://www.digst.dk/
Service-
menu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digital-Post-Barrierer/Hvordan-sender-man-store-
filer)
er spørgsmålet om, hvor store filer der kan sendes som en Digital Post-
meddelelse, omtalt. Det er bl.a. oplyst:
”En Digital Post-meddelelse kan samlet fylde op til 10 MB. Dvs. den sam-
lede størrelse af meddelelsen, inklusiv alle dokumenter, metadata m.v. er
10 MB. Der kan vedlægges op til 10 bilag.
Begrænsningen på 10 MB er lavet for at sørge for, at især e-mail-
løsninger, der integreres via sikker e-mail, kan håndtere meddelelserne.
Ved afsendelse af Digital Post sker en ’indpakning’, hvor meddelelsen
krypteres. Den kan derfor komme til at fylde 2/3 mere end i udpakket
form. Vær derfor opmærksom på, at e-mailløsninger, der modtager sikker
e-mail skal kunne håndtere krypterede meddelelser på op til 20 MB sam-
let.
Problemstillinger vedr. digital forsendelse af store filer kan ikke kun løses
i forhold til, hvor meget en Digital Post-meddelelse maksimalt må fylde,
men skal også adresseres i myndighederne.
Erfaringen viser at store filer typisk opstår når scannede dokumenter og
meget billedrigt materiale med høj opløsning skal sendes. Digitaliserings-
styrelsen har følgende anbefalinger.
Brug af andre kanaler
Hvis dokumenterne er af generisk karakter (altså f.eks. lokalplaner, vej-
ledninger, rapporter etc.) anbefales det at disse, med mindre at helt spe-
cielle forhold taler for det, slet ikke sendes, men lægges på en webside
og der at så blot henvises til dokumentet via et link. Hermed kommer
man helt ud over evt. problemer med størrelsen på filen og spare samti-
dig penge fordi brevene bliver kortere.
4/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Bliv bedre til at scanne
Hvis der er tale om scannede dokumenter, kan størrelsen på sådanne
dokumenter reduceres markant med den rette scanningsteknologi og fil-
formater. Typisk fylder billedfiler, som f.eks. TIFF, langt mere end PDF fi-
ler. Myndighederne bør derfor arbejde med at optimere deres scannings-
funktion.”
I en udtalelse af 1. september 2014 anførte Digitaliseringsstyrelsen i tilknyt-
ning hertil,
at
modtagekapaciteten er fastlagt ud fra en afvejning af behovene blandt af-
sendere og modtagere overfor de tekniske og økonomiske barrierer,
at
disse barrierer ved at håndtere store filer ikke vedrører Digital Post som
system,
at
hensyn til forhold hos afsender og modtager har været årsager til be-
grænsningen i filstørrelsen,
at
langt de fleste breve, der udveksles mellem henholdsvis myndigheder og
borgere/virksomheder stiller begrænsede behov til kapacitet, og
at
Digital Post med de nuværende kapacitetsbegrænsninger derfor dækker
behovene hos myndigheder, borgere og virksomheder for langt størstedelen
af forsendelserne.
I udtalelsen bemærkede Digitaliseringsstyrelsen endvidere, at det – eftersom
hverken myndigheder, borgere eller virksomheder er forpligtet til at anvende
Digital Post ved afsendelse af breve – er muligt at anvende alternative løsnin-
ger, f.eks. særlige portalløsninger eller fysisk fremsendelse af breve.
Om fremadrettede planer for udviklingen af Digital Post anførte Digitalise-
ringsstyrelsen følgende:
”Digitaliseringsstyrelsen har derfor igangsat et arbejde hos tjenesteudby-
deren med henblik på at ændre størrelsesbegrænsningen. I den sam-
menhæng undersøges hvorledes de nævnte tekniske udfordringer kan
håndteres.
Det indgår i den sammenhæng i overvejelserne at indføre en differentie-
ring således, at en borger eller virksomhed kan sende særligt store filer til
en myndighed, der er klarmeldt til at håndtere modtagelse af særligt store
filer. Ændringen planlægges at finde sted senest ved udgangen af 2014
og forventes alene at omfatte breve, der udveksles mellem henholdsvis
myndigheder og borgere/virksomheder.”
5/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Den 25. november 2014 oplyste Digitaliseringsstyrelsen supplerende, at myn-
digheder, borgere og virksomheder også efter den 1. november 2014 må
henvises til at anvende alternative løsninger ved digital fremsendelse af post,
der overstiger størrelsesbegrænsningen på 10 MB, eller alternativt at dele
forsendelsen på flere meddelelser.
Det blev i den forbindelse yderligere oplyst, at Digitaliseringsstyrelsen ville
sørge for, at Digital Post-løsningen inden udgangen af 1. kvartal 2015 ikke
ville være til hinder for myndighedernes mulighed for at varetage deres sags-
behandling, selv hvis den i et ”rimeligt omfang” måtte omfatte afsendelse og
modtagelse af store filer.
Digitaliseringsstyrelsen udtalte endvidere bl.a. følgende:
”Det er endvidere Digitaliseringsstyrelsens forståelse af § 8, at borgere
og virksomheder har ret til at kommunikere digitalt med offentlige myn-
digheder i Digital Post-løsningen. Der fremgår ikke af lovbemærkninger-
ne til bestemmelsen nogen teknisk begrænsning for forsendelsernes
størrelse. Digitaliseringsstyrelsen vil derfor overveje, hvordan en kom-
mende lovændring kan sikre, at der opnås hjemmel til at indrette Digital
Post-løsningen, således at den bedre afspejler brugernes behov såvel
som de tekniske muligheder og begrænsninger for afsendelse og modta-
gelse af digital post. Digitaliseringsstyrelsen vil indtil da sørge for, at Digi-
tal Post løsningen i videst muligt omfang kommer til at tilgodese § 8, og
vil anvende den kommende udvidelse af kapaciteten, til at vurdere en
præcisering af loven, så den afspejler de reelle tekniske muligheder og
begrænsninger.
Der kan svares bekræftende på, om en borger i dag kun kan sende en
henvendelse til en myndighed, hvis henvendelsen samlet set fylder min-
dre end 10 MB, selvom henvendelsen indeholder flere filer, der hver især
fylder mindre end 10 MB. Borgeren har dog den mulighed, at opdele sin
henvendelse i flere enkeltforsendelser, således at borgeren sender filer
ad flere omgange til myndigheden. Den samlede enkelt-forsendelse må
altså uanset antallet af filer ikke overstige 10 MB. Dette forhold vil indgå i
vores vejledningsmateriale til løsningen.”
3.2.
Forarbejderne til lov om Offentlig Digital Post indeholder ikke bemærk-
ninger vedrørende kapaciteten i postløsningen.
I forbindelse med lovens tilblivelse afgav Beskæftigelsesministeriet et hø-
ringssvar den 13. februar 2012 i anledning af Digitaliseringsstyrelsens høring
over udkast til lovforslag. Ministeriets svar indeholdt bl.a. følgende bidrag fra
Arbejdstilsynet:
6/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
”Der er imidlertid også udfordringer forbundet med at gennemføre digital
kommunikation med virksomhederne. Arbejdstilsynet fører f.eks. også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke står i CVR, og som det der-
for er vanskeligt at opretholde en digital kommunikation med. Endvidere
oplever Arbejdstilsynet, at e-Boks indeholder nogle volumenbegrænsnin-
ger både i relation til antal bilag til en meddelelse og den samlede med-
delelses størrelse i MB, som er en udfordring for en konsekvent brug fra
Arbejdstilsynets side.
…”
Af Digitaliseringsstyrelsens høringsnotat fremgår følgende bemærkning:
”Begrænsningen i bilag og MB knytter sig til at nogle myndigheder ikke
har kunnet modtage større forsendelser. Begrænsningen er således sket
af hensyn til myndighedernes drift. Såfremt tilsynet ønsker denne grænse
ændret, er tilsynet velkommen til at rette henvendelse til Digitaliserings-
styrelsen, der administrerer den Offentlige Digitale Post løsning.”
3.3.
Som anført i pkt. 2 er der enighed om, at lovens § 8 indebærer en
ret
for
borgere og virksomheder til at anvende Offentlig Digital Post som postløsning.
Bestemmelsen må derfor tilsvarende antages at bygge på en forudsætning
om, at de offentlige afsendere skal have mulighed for at
modtage
og i øvrigt at
håndtere
post sendt med den digitale postløsning.
I min foreløbige redegørelse tilkendegav jeg, at det herefter er et væsentligt
spørgsmål, om kapaciteten i postløsningen – og i øvrigt i myndighedernes
digitale postkasser – udgør en hindring for eller besværliggørelse af denne ret
i en sådan grad, at retten ikke kan anses for reel.
Jeg pegede i den forbindelse på, at manglende kapacitet kan medføre risiko
for, at borgere og juridiske enheder kan lide retstab. Retstab kan f.eks. ske,
hvor en borger eller en juridisk enhed rettidigt via postløsningen sender en
ansøgning eller en klage, der – i sig selv eller som følge af medsendte bilag –
har et sådant omfang, at postløsningen på grund af kapacitetsproblemer ikke
kan håndtere den. Der kan her f.eks. opstå risiko for overskridelse af en an-
søgnings- eller klagefrist.
I den forbindelse bemærkede jeg, at der også ved successive fremsendelser i
postløsningen kan være risiko for fejlkommunikation, der kan medføre retstab.
Der kan f.eks. være risiko for, at ikke alle dele af en opdelt forsendelse af
myndighederne bliver visiteret og journaliseret korrekt på den relevante sag.
En sådan risiko kan kun modvirkes ved systemer, der sikrer, at opdelte for-
sendelser modtages og visiteres til (samme) rette sag.
7/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
1527906_0008.png
ENDELIG REDEGØRELSE
Jeg anførte yderligere, at henvisning til at dele en forsendelse på flere medde-
lelser i postløsningen endvidere kan tænkes at medføre, at borgeren eller
virksomheden opgiver at anvende postløsningen. Det kan f.eks. skyldes, at
det bliver for uoverskueligt og besværligt at anvende postløsningen, bl.a. fordi
det kan være svært at bedømme de enkelte filers størrelse.
3.4.
I den foreløbige redegørelse gav jeg udtryk for, at det er vanskeligt at
vurdere, i præcis hvilket omfang den nuværende kapacitet i postløsningen
udgør en hindring for eller besværliggørelse af retten til at sende meddelelser
til offentlige afsendere i Offentlig Digital Post. Det er herunder vanskeligt at
vurdere graden af den risiko for retstab, der knytter sig til modtagelseskapaci-
teten i postløsningen.
Jeg tilkendegav, at det på baggrund af mine egne erfaringer med omfanget af
klager, som jeg havde modtaget pr. e-mail, og som havde oversteget 10 MB,
var min foreløbige opfattelse, at kapaciteten i postløsningen kan antages at
udgøre en væsentlig hindring for eller besværliggørelse af retten efter lovens
§ 8.
Jeg byggede bl.a. denne opfattelse på, at jeg i perioden fra den 14. juni 2014
til den 10. december 2014 på mailadressen
[email protected]
havde
modtaget 265 henvendelser, der i omfang havde oversteget 10 MB. Af disse
udgjorde borgerhenvendelserne i hvert fald 150.
I den forbindelse bemærkede jeg, at det for de sidstnævnte henvendelsers
vedkommende ikke ville have været muligt på daværende tidspunkt (eller si-
den ordningens ikrafttræden henholdsvis den 1. november 2013 og 1. no-
vember 2014) at anvende postløsningen Offentlig Digital Post, hvis virksom-
hederne og borgerne ville ønske at sende deres henvendelser i én samlet
meddelelse. Jeg henviste til det, jeg havde anført om, at det kan være uover-
skueligt og besværligt at anvende postløsningen med opdelte forsendelser,
bl.a. fordi det kan være vanskeligt at bedømme de enkelte filers størrelse.
Jeg anførte, at antallet af borgerhenvendelser, der ville være afskåret i post-
løsningen (som samlet forsendelse), meget vel kunne være større end de
nævnte 150, idet muligheden for at anvende postløsningen
også
er begræn-
set ved det antal bilag, der kan sendes (samlet). Jeg henviste herved til, at
antallet af bilag – uanset størrelsen af den enkelte fil (og dermed den samlede
størrelse af flere filer, der ønskes sendt samtidig) – er begrænset til 10, jf. (op-
lysningen på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside
http://www.digst.dk/ Ser-
vicenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/ Digital-Post-Barrierer/Hvordan-sender-man-
store-filer
om, at der kan vedlægges op til 10 bilag).
8/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Jeg nævnte to borgerhenvendelser, som jeg havde modtaget i den anførte
periode, og som i deres form måtte anses for ganske typiske.
Én henvendelse, der fyldte 11 MB, bestod af en e-mail med en vedhæftet fil,
der omfattede selve klagen (4 sider) og 9 bilag (i alt 27 sider).
En anden henvendelse, der fyldte 17 MB, bestod af en e-mail med to vedhæf-
tede filer, der omfattede selve klagen i form af et indscannet klageskema (3
sider), et klagebrev (1 side) og bilag (i alt 16 sider – scannet korrespondance
med myndigheder, primært e-mail-korrespondance).
3.5.
I den foreløbige redegørelse anførte jeg, at jeg var opmærksom på, at der
ikke i loven eller dens forarbejder er gjort nærmere op med den præcise ræk-
kevidde af den ”ret” til at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder i
Digital Post-løsningen, der følger af lovens § 8.
Det fremgår således f.eks. ikke af lovens ordlyd eller dens forarbejder, at bor-
gerne og virksomhederne – når de ønsker at udnytte deres ret til at sende
meddelelser i postløsningen – kan henvises til at dele forsendelsen på flere
meddelelser. Det fremgår imidlertid heller ikke, at borgere og virksomheder
ikke
kan henvises til en sådan fremgangsmåde.
Jeg bemærkede også, at det kan anføres, at borgere og virksomheder altid vil
kunne sende selv meget omfattende henvendelser til myndighederne, såfremt
de anvender de fremgangsmåder, som Digitaliseringsstyrelsen anviser –
f.eks. successive meddelelser. Det kan også anføres, at det kan være van-
skeligt at pege på præcist, hvor stor kapaciteten i postløsningen skal være for
at opfylde lovens krav. Selv ved meget stor kapacitet vil der således kunne
tænkes meddelelser af en størrelse, som ikke – på én gang – kan sendes i
postløsningen.
På grundlag af oplysningerne i sagen anførte jeg imidlertid i redegørelsen, at
det var min foreløbige opfattelse, at de vanskeligheder, som jeg havde peget
på, måtte antages at ramme forsendelser i postløsningen i et sådant omfang,
at den ret, som følger af lovens § 8, ikke kan anses for reel.
Jeg tilkendegav, at det følger heraf, at der ved etableringen af postløsningen
burde have været taget højde for det anførte. Jeg angav også som en forelø-
big opfattelse, at den gældende ordning ikke kunne siges fuldt ud at leve op til
lovgrundlaget.
4.
I min foreløbige redegørelse medtog jeg en oplysning om, at Digitalise-
ringsstyrelsen i en udtalelse af 25. november 2014 havde oplyst, at styrelsen
ville overveje en lovændring, der kan sikre, at der ”opnås hjemmel til at indret-
te Digital Post-løsningen, således at den bedre afspejler brugernes behov
9/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
1527906_0010.png
ENDELIG REDEGØRELSE
såvel som de tekniske muligheder og begrænsninger for afsendelse og mod-
tagelse af digital post”.
Jeg tilkendegav, at jeg havde noteret mig Digitaliseringsstyrelsens oplysning.
Jeg fandt imidlertid, at der under alle omstændigheder er behov for at afklare,
om den gældende ordning kan anses for at være i overensstemmelse med
lovgrundlaget.
5.
Digitaliseringsstyrelsen har i en udtalelse af 18. marts 2015 erklæret sig
enig i, at kapaciteten i digital post-løsningen kan frembyde de anførte pro-
blemstillinger, og styrelsen vil derfor iværksætte tiltag således, at lovgrundlag
og faktiske muligheder harmonerer. Styrelsen vil således iværksætte en udvi-
delse af modtagelseskapaciteten og en lovændring.
Finansministeriet har i en udtalelse af 17. april 2015 tilsluttet sig styrelsens
udtalelse uden yderligere bemærkninger.
6.
Jeg fastholder det, som jeg har anført i min foreløbige redegørelse. Det er
herefter min endelige opfattelse, at borgere og virksomheder efter lovens § 8
har
ret
til at anvende Offentlig Digital Post som postløsning.
Det er endvidere min endelige opfattelse, at kapaciteten i postløsningen kan
antages at udgøre en væsentlig hindring for eller besværliggørelse af retten
efter lovens § 8.
Herudover er det min endelige opfattelse, at de vanskeligheder, som jeg har
peget på, må antages at ramme forsendelser i postløsningen i et sådant om-
fang, at den ret, som følger af lovens § 8, ikke kan anses for reel. Ved etable-
ringen af postløsningen burde der have været taget højde herfor.
Den gældende ordning kan ikke siges fuldt ud at leve op til lovgrundlaget.
Jeg har noteret mig, at Digitaliseringsstyrelsen – med Finansministeriets til-
slutning – vil iværksætte tiltag således, at lovgrundlag og faktiske muligheder
harmonerer. Efter det oplyste vil styrelsen iværksætte en udvidelse af modta-
gelseskapaciteten og en lovændring.
Jeg går ud fra, at disse tiltag iværksættes snarest muligt.
10/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Kopi til:
Digitaliseringsstyrelsen
Finansministeriet
11/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Sagsfremstilling (14/01971)
Den 23. maj 2014 rettede jeg henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen om et
spørgsmål om modtagelseskapaciteten i den digitale postkasse. Jeg skrev
bl.a. følgende:
”1. …
Af Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside fremgår bl.a., at Digital Post er
en løsning, der har til formål at gøre det sikkert og lovligt for myndighe-
derne at sende alle typer dokumenter og meddelelser – også af person-
følsom karakter – som digital post. Det er tilføjet, at det også er muligt for
borgerne og virksomhederne at sende post sikkert til myndighederne via
Digital Post, da Digital Post er en sikker kommunikationskanal. Følgende
er desuden oplyst:
’Der er således etableret en løsning og et lovgrundlag, som helt basalt
skaber mulighed for, at myndigheder kan sende langt det meste post di-
gitalt, både sikkert og lovligt. I forbindelse med den praktiske implemen-
tering, vil I naturligt støde på en række udfordringer, der kræver juridiske
og sikkerhedsmæssige overvejelser. Det er i den forbindelse vigtigt at
forsøge at undgå, at disse overvejelser sætter hele implementeringen i
stå, men i stedet få afdækket præcis hvad udfordringen er, hvilke typer
forsendelser det berører og hvordan udrulningen bedst kan fortsætte,
mens udfordringen håndteres.’
2.
Også spørgsmålet om, hvor store filer der kan sendes som en Digital
Post-meddelelse, er omtalt på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. Det
fremgår således, at en Digital Post-meddelelse samlet kan fylde op til 10
megabytes, og at kryptering af meddelelsen kan bevirke, at den kan
komme til at fylde 2/3 mere end i ’udpakket’ form. Det er videre angivet,
at e-mailløsninger, der modtager sikker e-mail, skal kunne håndtere kryp-
terede meddelelser på op til 20 megabytes.
Ifølge Digitaliseringsstyrelsen viser erfaringen, at store filer typisk opstår,
når scannede dokumenter og meget billedrigt materiale med høj opløs-
ning skal sendes. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler derfor brug af anden
scanningsteknologi og filformater. Herudover anbefaler styrelsen brug af
andre kanaler og anfører i den forbindelse bl.a. følgende:
’Hvis dokumenterne er af generisk karakter (altså f.eks. lokalplaner, vej-
ledninger, rapporter etc.) anbefales det at disse, med mindre at helt spe-
cielle forhold taler for det, slet ikke sendes, men lægges på en webside
og der at så blot henvises til dokumentet via et link. Hermed kommer
12/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
man helt ud over evt. problemer med størrelsen på filen og spare samti-
dig penge, fordi brevene bliver kortere.’
3.
Efter min erfaring er i hvert fald en meget væsentlig del af de doku-
menter, der indgår i den offentlige forvaltnings borgervendte sager, ikke
af den omtalte generiske karakter, men ’almindelige’ dokumenter.
Det er også min erfaring, at de samlede akter i disse sager ofte kan have
et meget stort omfang. Jeg bemærker i den forbindelse, at det ofte vil
være nødvendigt at sende en sags samlede akter, f.eks. i forbindelse
med behandling af anmodninger om aktindsigt eller i forbindelse med
indgivelse af klage til andre myndigheder (herunder ombudsmanden).
4.
Som anført på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside (jf. ovenfor) skal
Offentlig Digital Post grundlæggende understøtte kommunikationen mel-
lem myndighederne på den ene side og borgere og virksomheder mv. på
den anden side.
I den forbindelse er det selvsagt af stor betydning, at kapaciteten i myn-
dighedernes digitale ’postkasse’ ikke indebærer væsentlige hindringer i
myndighedernes mulighed for at modtage og i øvrigt håndtere digital post
– f.eks. ved, at der ikke kan modtages filer mv. af størrelser, som er
sædvanligt forekommende.
I lyset af det anførte har jeg hæftet mig ved de kapacitetsangivelser, der
er anført på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside, jf. ovenfor. Jeg finder
det derfor hensigtsmæssigt at høre, hvilke nærmere overvejelser styrel-
sen har gjort sig i den forbindelse.”
Jeg afholdt et møde med Digitaliseringsstyrelsen den 20. juni 2014, og i for-
længelse heraf afgav Digitaliseringsstyrelsen den 1. september 2014 følgende
redegørelse:
”…
Modtagekapaciteten er fastlagt ud fra en afvejning af behovene blandt
afsendere og modtagere overfor de tekniske og økonomiske barrierer.
Den nærmere afvejning beskrives nedenfor.
Baggrund
Digital Post er etableret ved et udbud igangsat i 2009 med henblik på at
digitalisere brevudsendelse fra myndigheder til henholdsvis borgere og
virksomheder. Formålet hermed er at spare porto og lette arbejdsgange i
myndigheder samt gøre det lettere og mere fleksibelt at være borger.
13/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Folketinget vedtog efterfølgende lov nr. 528 af 11. juni 2012 om Offentlig
Digital Post.
Digital Post er indrettet med henblik på udveksling af breve mellem hen-
holdsvis myndigheder og borgere/virksomheder. Det vil sige, at hensig-
ten ikke har været at understøtte fx udveksling af sager mellem offentlige
myndigheder. Det er teknisk muligt at sende breve fra én myndighed til
en anden myndighed (da myndigheder også er oprettet, som virksomhe-
der i løsningen), men løsningen er ikke indrettet med dette sigte.
Der er i dag et maksimum på de breve, der sendes gennem Digital Post
løsningen på 10 megabyte. De tekniske og økonomiske barrierer ved at
håndtere store filer vedrører ikke Digital Post som system. Det er der-
imod hensyn til forhold hos afsender og modtager, der har været årsager
til begrænsningen i filstørrelsen. I
bilag A
er en nærmere beskrivelse af
processen ved digital forsendelse af breve i Digital Post. Beskrivelsen i
bilaget tydeliggør forskellige barrierer for at sende store filer.
Kapacitetsbehov ved afsendelse og modtagelse af Digital Post
Det er Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at langt de fleste breve, der
udveksles mellem henholdsvis myndigheder og borgere/virksomheder
stiller begrænsede behov til kapacitet. Digital Post dækker derfor med de
nuværende kapacitetsbegrænsninger behovene hos myndigheder, bor-
gere og virksomheder for langt størstedelen af forsendelserne.
Tilbagemeldinger fra myndigheder viser, at der kan være særlige høje
krav til kapaciteten i enkelte myndigheder (fx ankeinstanser) eller på af-
grænsede områder (fx aktindsigt). Det skyldes primært, at de anvender
materiale, der er indscannet eller affotograferet, hvilket fylder meget.
Eftersom hverken myndigheder, borgere eller virksomheder er forpligtet
til at anvende Digital Post ved afsendelse af breve, er det muligt at an-
vende alternative løsninger i ovennævnte tilfælde. Det kan fx være særli-
ge portalløsninger eller fysisk fremsendelse af breve.
På trods af diverse udfordringer med håndtering af store filer (se bilag A),
er det dog Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at det kan være relevant
for en myndighed at kunne sende indscannet materiale og lignende store
filer i forbindelse med varetagelse af deres sagsbehandling mod borgere
og virksomheder (Fx i aktindsigtssager, ankesager eller visse ansøg-
ningssager). Hvorfor Digital Post løsningen bør søge at understøtte dette
behov.
14/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Fremadrettede planer for udvikling af Digital Post
Digitaliseringsstyrelsen har derfor igangsat et arbejde hos tjenesteudby-
deren med henblik på at ændre størrelsesbegrænsningen. I den sam-
menhæng undersøges hvorledes de nævnte tekniske udfordringer kan
håndteres.
Det indgår i den sammenhæng i overvejelserne at indføre en differentie-
ring således, at en borger eller virksomhed kan sende særligt store filer til
en myndighed, der er klarmeldt til at håndtere modtagelse af særligt store
filer. Ændringen planlægges at finde sted senest ved udgangen af 2014
og forventes alene at omfatte breve, der udveksles mellem henholdsvis
myndigheder og borgere/virksomheder.
Det indgår herudover i de igangværende forberedelser vedr. udbud af
løsningen, at øge de generelle muligheder for at anvende Digital Post til
forsendelse af store filer også i kommunikationen mellem myndigheder.
En ny løsning skal efter planen idriftsættes november 2015.”
Af bilaget til redegørelsen fremgår følgende:
”Bilag
A: Processen ved digital forsendelse af breve
Nedenfor er en beskrivelse af processen ved digital forsendelse af breve,
hvori der indgår flere led, der skal tages hensyn til ved fastlæggelse af fi-
lernes maksimale størrelse.
Figur 1
illustrerer et typisk forsendelsesforløb fra en myndighed til en
borger eller virksomhed.
Figur 1
Forsendelsesforløb fra myndighed til borger/virksomhed
[Figuren beskriver et forløb fra rubrik 1. Medarbejder danner brev i af-
sendende myndigheds it-system, til rubrik 2. Brev overføres i digital form
til Digital Post med forsendelsessystem, videre til rubrik 3. Brev arkiveres
i digital form i Digital Post, videre til rubrik 4. Modtager har adgang online
til brev i Digital Post på PC, tablet eller mobil, og endelig til rubrik 5. Brev
videresendes til it-system hos modtager.]
Ad 1 og 2.: I myndigheden vil to it-systemer typisk være involveret: et
brevdannende system
(fx et sagssystem eller et tekstbehandlingssystem)
og et
forsendelsessystem
(fx Outlook eller fjernprintløsning). Det kan væ-
re svært for medarbejdere at behandle scannede sagsakter og sikre at
de har en rimelig størrelse. Flere af de forsendelsessystemer, der an-
vendes af myndigheder, har en størrelsesbegrænsning på de filer, der
15/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
kan sendes. Dette faktum har begrænset efterspørgslen efter mulighe-
den for at sende større filer.
Ad 3: Brevet arkiveres hvilket indebærer driftstekniske udfordringer og
økonomiske konsekvenser for store filer.
Ad 4: En borger eller virksomhed kan få adgang til Digital Post fra PC,
tablet og mobiltelefon. Særligt på mobiltelefoner med mindre skærm, net-
forbindelse og kapacitet kan store filer være uhensigtsmæssige for mod-
tageren.
Ad 5: Modtageren (virksomheder) kan få videresendt breve som e-mail til
eget it-system. Store filer kan føre til en blokering af e-mail-systemer, der
ikke er opsat til modtagelse af store filer.
Figur 2
illustrerer et typisk forsendelsesforløb fra en borger eller virksom-
hed til en myndighed.
Figur 2
Forsendelsesforløb fra borger/virksomhed til myndighed
[Figuren beskriver et forløb fra rubrik 1. Borger eller virksomhed danner
brev online på PC, tablet eller mobil, til rubrik 2. Brev arkiveres i digital
form i Digital Post, videre til rubrik 3. Afsender har adgang til brev i Digital
Post, og endelig til rubrik 4. Brev videresendes til myndigheds it-system.]
Ad 1: En borger eller virksomhed kan få adgang fra PC, tablet og mobil-
telefon. På mobiltelefoner gælder de kapacitetsudfordringer, der er
nævnt ovenfor. På nyere mobiltelefon og tablets kan en bruger dog rela-
tivt let tage billeder af dokumenter. På mobiltelefoner med gode kamera-
er kan det føre til, at filerne fylder meget. Der vil også være en del sager,
hvor borgeren har behov for at indsende indscannede filer, der som be-
kendt fylder meget.
Ad 2 og 3: Brevet arkiveres, hvilket indebærer driftstekniske udfordringer
og økonomiske konsekvenser for store filer.
Ad 4: Myndigheden tilgår brevet i eget it-system. Det sker typisk ved, at
brevet videresendes som e-mail til eget it-system. Store filer kan føre til
en blokering af e-mail-systemer, der ikke er opsat til modtagelse af store
filer.”
Den 30. september 2014 skrev jeg bl.a. følgende til Digitaliseringsstyrelsen:
16/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
”1. …
Det fremgår af notatet, at Digital Post er etableret med henblik på at digi-
talisere brevudsendelse fra myndigheder til henholdsvis borgere og virk-
somheder, og at Digital Post således er indrettet med henblik på udveks-
ling af breve mellem myndigheder og borgere/virksomheder. Digitalise-
ringsstyrelsen oplyser, at hensigten ikke har været at understøtte f.eks.
udveksling af sager mellem offentlige myndigheder.
Om kapaciteten oplyser Digitaliseringsstyrelsen, at hensyn til forhold hos
afsender og modtager har været årsag til en begrænsning på 10 mega-
byte for så vidt angår breve, der sendes gennem løsningen med Offentlig
Digital Post. Yderligere anfører Digitaliseringsstyrelsen, at langt de fleste
breve, der udveksles mellem henholdsvis myndigheder og borge-
re/virksomheder, stiller begrænsede behov til kapaciteten, og at Digital
Post med de nuværende kapacitetsbegrænsninger dækker behovene
hos myndigheder, borgere og virksomheder for langt størstedelen af for-
sendelserne.
Samtidig er Digitaliseringsstyrelsen på grundlag af tilbagemeldinger fra
myndigheder bekendt med, at enkelte myndigheder (f.eks. ankeinstan-
ser) – eller myndigheder generelt på afgrænsede områder (f.eks. aktind-
sigt) – kan have behov for en kapacitet, der er større end 10 megabyte.
Jeg forstår Digitaliseringsstyrelsens notat således, at myndigheder og
borgere/virksomheder i situationer, hvor behovet er større end 10 mega-
byte, på nuværende tidspunkt og også efter den 1. november 2014 må
henvises til at anvende alternative løsninger som f.eks. særlige portal-
løsninger eller fysisk fremsendelse af breve. Digitaliseringsstyrelsen be-
mærker i den forbindelse, at hverken myndigheder, borgere eller virk-
somheder er forpligtet til at anvende Digital Post ved afsendelse af breve.
Endelig oplyser Digitaliseringsstyrelsen, at Digital Post-løsningen bør sø-
ge at understøtte det behov, som en myndighed kan have for at kunne
sende indscannet materiale og lignende store filer. Derfor er der igangsat
et arbejde hos tjenesteudbyderen med henblik på at ændre størrelses-
begrænsningen. I den sammenhæng indgår overvejelser om differentie-
ring, således at en borger/virksomhed kan sende særligt store filer til en
myndighed, der er klarmeldt til at håndtere modtagelse af særligt store fi-
ler. Ændringen planlægges at finde sted senest ved udgangen af 2014.
2.
Jeg er for så vidt enig i, at hverken myndigheder, borgere eller virk-
somheder efter bestemmelser i lov om Offentlig Digital Post (lov nr. 528
af 11. juni 2012) er
forpligtet
til at anvende Digital Post ved
afsendelse
af
breve.
17/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget (nr. L 160 2011/12) frem-
går endvidere under pkt. 3 om den eksisterende fællesoffentlige postløs-
ning, at borgere og virksomheder, der har tilsluttet sig postløsningen, ikke
har
krav
på at
modtage
digital post via postløsningen. Herudover er an-
ført bl.a. følgende:
’Det offentlige kan som afsender f.eks. vælge i stedet at sende traditio-
nelle papirbaserede breve, medmindre andet fremgår af lovgivningen.
Fremsendelse af papirpost kan være relevant, hvor det i lovgivningen er
foreskrevet, at et brev skal fremsendes i fysisk form, eller hvor der er tale
om særligt omfangsrig kommunikation eller kommunikation, der kræver
et særligt format. Dette kan være tilfældet, hvor der fremsendes f.eks.
kortmateriale.’
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 4.1. om kra-
vene til Offentlig Digital Post, at den eksisterende fællesoffentlige digitale
postløsning skal opfylde nogle angivne krav (krav i persondataloven og
krav af sikrings- og sikkerhedsmæssig karakter), og at det er denne løs-
ning, der skal anvendes som Offentlig Digital Post ved lovens ikrafttræ-
den.
Ved bekendtgørelse nr. 981 af 7. august 2013 er lovens § 3, stk. 2, sat i
kraft med virkning fra den 1. november 2013, og ved bekendtgørelse nr.
1535 af 18. december 2013 er lovens § 3, stk. 1, sat i kraft med virkning
fra den 1. november 2014.
3.
Forskelligt fra spørgsmålet om myndigheders, borgeres og virksomhe-
ders manglende forpligtelse til at anvende Offentlig Digital Post og om
borgeres og virksomheders manglende krav på at modtage meddelelser
via Offentlig Digital Post er imidlertid spørgsmålet om en borgers eller en
virksomheds
ret
til at sende breve til myndighederne ved anvendelse af
Offentlig Digital Post.
Lov om Offentlig Digital Post indeholder i § 8 følgende bestemmelse:
’Fysiske personer og juridiske enheder, der er tilsluttet efter § 3 eller § 4,
kan, jf. dog § 9, anvende postløsningen til kommunikation med offentlige
afsendere, jf. § 7, stk. 5, med de retsvirkninger, der følger af § 10.’
Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 8 fremgår det, at forsla-
get indebærer, at tilsluttede fysiske personer og juridiske enheder vil
kunne
vælge
at sende meddelelser til offentlige afsendere via Offentlig
Digital Post eller på anden måde, f.eks. ved e-mail eller almindeligt brev.
18/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Jeg anmoder om yderligere bemærkninger fra Digitaliseringsstyrelsen til
belysning af styrelsens forståelse af § 8 i lov om Offentlig Digital Post og i
den forbindelse de overvejelser, som Digitaliseringsstyrelsen har gjort sig
for så vidt angår indretningen af Offentlig Digital Post som et system, der
tilgodeser bestemmelsen i § 8.
Jeg beder endvidere Digitaliseringsstyrelsen om at præcisere, hvorvidt
kapacitetsbegrænsningen betyder, at en borger på nuværende tidspunkt
kun kan sende en henvendelse til en myndighed, hvis den samlet set fyl-
der mindre end 10 megabyte, selvom henvendelsen indeholder flere filer,
der hver især fylder mindre end 10 megabyte.
4.
Afslutningsvis bemærker jeg, at jeg i øvrigt har noteret mig Digitalise-
ringsstyrelsens oplysning om, at det indgår i de igangværende forbere-
delser vedrørende udbud af løsningen at øge de generelle muligheder for
at anvende Offentlig Digital Post til forsendelse af store filer også i kom-
munikationen mellem myndigheder, og at en løsning efter planen skal
sættes i drift november 2015.”
Jeg bad Digitaliseringsstyrelsen om at sende mig sit svar gennem Finansmi-
nisteriet, som samtidig blev anmodet om bemærkninger til den rejste pro-
blemstilling vedrørende modtagelseskapaciteten i den digitale postkasse.
Ved e-mail af 25. november 2014 sendte Finansministeriet mig en udtalelse af
samme dato fra Digitaliseringsstyrelsen. Ministeriet tilsluttede sig Digitalise-
ringsstyrelsens udtalelse.
I udtalelsen oplyste Digitaliseringsstyrelsen bl.a. følgende:
”Ad 1. Digitaliseringsstyrelsens svar af 1. september skal forstås som
angivet af Ombudsmanden, hvilket betyder, at myndigheder, borgere og
virksomheder på nuværende tidspunkt og også efter den 1. november
2014 må henvises til at anvende alternative løsninger ved digital frem-
sendelse af post, der overstiger størrelsesbegrænsningen på 10 MB, el-
ler alternativt at dele forsendelsen på flere meddelelser. Digitaliserings-
styrelsen vil derfor sørge for, at Digital Post-løsningen inden udgangen af
1. kvartal 2015 ikke vil være til hinder for myndighedernes mulighed for at
varetage deres sagsbehandling, selv hvis den i et rimeligt omfang omfat-
ter afsendelse og modtagelse af store filer. Den tekniske løsning forven-
tes på plads inden udgangen af 2014, men det må forventes, at der er
behov for test inden filstørrelsen frigives for alle. Den nuværende situati-
on vil således være af midlertidig karakter. Digitaliseringsstyrelsen be-
mærker i den forbindelse, at hverken myndigheder, borgere eller virk-
somheder er forpligtet til at anvende Digital Post ved afsendelse af breve.
19/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Ad 2. Digitaliseringsstyrelsen bemærker til det af ombudsmanden anfør-
te, at digital fremsendelse, der sker ved brug af andre digitale løsninger
end Offentlig Digital Post, ikke er at sidestille med fremsendelse i Offent-
lig Digital Post. Det er dog Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at digital
fremsendelse vil kunne ske delvist ved anvendelse af Offentlig Digital
Post og delvist ved anvendelse af andre digitale løsninger. En myndig-
hed kan således fremsende et kort i Offentlig Digital Post, der holder sig
indenfor størrelsesbegrænsningen. I denne fremsendelse kan indgå en
henvisning til en anden digital løsning, hvor der er adgang til det reste-
rende materiale. De pågældende løsninger skal naturligvis opfylde kra-
vene i persondataloven og krav af sikrings- og sikkerhedsmæssig karak-
ter.
Ad 3. Digitaliseringsstyrelsen forstår § 8 i lov om Offentlig Digital Post så-
ledes, at en meddelelse til en myndighed, der er omfattet af lov om Of-
fentlig Digital Post, anses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor
meddelelsen er tilgængelig for adressaten i postløsningen, og at være
afsendt af den angivne afsender på meddelelsen. Digitaliseringsstyrelsen
betragter dette som en forbedring for borgerne og myndighederne, idet
løsningen giver mulighed for at dokumentere overfor en myndighed, at
afsendelse har fundet sted.
Det er endvidere Digitaliseringsstyrelsens forståelse af § 8, at borgere og
virksomheder har ret til at kommunikere digitalt med offentlige myndighe-
der i Digital Post-løsningen. Der fremgår ikke af lovbemærkningerne til
bestemmelsen nogen teknisk begrænsning for forsendelsernes størrelse.
Digitaliseringsstyrelsen vil derfor overveje, hvordan en kommende lov-
ændring kan sikre, at der opnås hjemmel til at indrette Digital Post-
løsningen, således at den bedre afspejler brugernes behov såvel som de
tekniske muligheder og begrænsninger for afsendelse og modtagelse af
digital post. Digitaliseringsstyrelsen vil indtil da sørge for, at Digital Post
løsningen i videst muligt omfang kommer til at tilgodese § 8, og vil an-
vende den kommende udvidelse af kapaciteten, til at vurdere en præci-
sering af loven, så den afspejler de reelle tekniske muligheder og be-
grænsninger.
Der kan svares bekræftende på, om en borger i dag kun kan sende en
henvendelse til en myndighed, hvis henvendelsen samlet set fylder min-
dre end 10 MB, selvom henvendelsen indeholder flere filer, der hver især
fylder mindre end 10 MB. Borgeren har dog den mulighed, at opdele sin
henvendelse i flere enkeltforsendelser, således at borgeren sender filer
ad flere omgange til myndigheden. Den samlede enkelt-forsendelse må
altså uanset antallet af filer ikke overstige 10 MB. Dette forhold vil indgå i
vores vejledningsmateriale til løsningen.
20/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Ad 4. Digitaliseringsstyrelsen kan bekræfte, at krav herom forventes at
indgå ved kommende udbud af løsningen.”
Den 20. januar 2015 afgav jeg en foreløbig redegørelse i sagen. I breve af
samme dato bad jeg Digitaliseringsstyrelsen og Finansministeriet om myndig-
hedernes eventuelle bemærkninger til det, som jeg havde anført i redegørel-
sen.
Den 23. februar og 17. marts 2015 rykkede jeg Digitaliseringsstyrelsen og
Finansministeriet for svar på mit brev af 20. januar 2015.
Ved brev af 18. marts 2015 modtog jeg bl.a. følgende bemærkninger fra Digi-
taliseringsstyrelsen:
”Det er ombudsmandens foreløbige opfattelse, at de vanskeligheder,
som ombudsmanden peger på i den foreløbige redegørelses pkt. 4.4 og
4.5, må antages at ramme forsendelser i postløsningen i et sådant om-
fang, at den ret, som følger af lovens § 8 ikke kan anses for reel.
Erfaringer hos ombudsmanden om størrelsen på modtagne filer sendt via
mail til ombudsmanden over en periode på ca. et halvt år viser, at mod-
tagne filer i 265 tilfælde har oversteget 10 MB.
En forsendelse, der overstiger de 10 MB kan ikke håndteres i løsningen,
og der opstår risiko for at en ansøgnings- eller klagefrist overskrides.
En såkaldt ’work-around’ ved at opdele sin forsendelse i flere forsendel-
ser, der hver især ikke overstiger 10 MB, rummer ligeledes en risiko for,
at borgeren eller virksomheden lider retstab ved, at den samlede forsen-
delse ikke bliver visiteret korrekt hos den modtagende myndighed, eller
at borgeren/virksomheden opgiver at anvende Digital Post som kommu-
nikationskanal.
Digitaliseringsstyrelsen har følgende bemærkninger hertil:
Digitaliseringsstyrelsen er enig i, at løsningen kan frembyde de anførte
problemstillinger, og styrelsen er følgelig enig i, at der skal iværksættes
tiltag således, at lovgrundlag og faktiske muligheder harmonerer.
Digitaliseringsstyrelsen vil derfor gøre følgende:
1) Iværksætte en udvidelse af modtagelseskapaciteten
2) Iværksætte en lovændring
21/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
Ad 1) Digitaliseringsstyrelsen bad, foranlediget af henvendelse fra om-
budsmanden i foråret 2014, leverandøren af Digital Post-løsningen om at
iværksætte en udvidelse af kapaciteten i løsningen forstået som størrel-
sen af filer, der kan sendes gennem løsningen. Leverandøren mente ikke
på det tidspunkt, at udvidelsen ville have tekniske udfordringer for Digital
Post-løsningen, og udvidelsen blev aftalt (…) til i første omgang 100 MB,
som skønnes at dække hovedparten af behovet for at sende store filer.
Beklageligvis havde leverandøren ikke undersøgt de tekniske udfordrin-
ger ved en udvidelse tilstrækkeligt, og det viser sig nu, at der faktisk er
tekniske hindringer i selve Digital Post løsningen for at sende store filer
gennem løsningen, ligesom kapacitetsudvidelse kan frembyde behov for
ændringer i myndighedernes systemer. Disse udfordringer og hindringer
blev først oplyst overfor Digitaliseringsstyrelsen i januar/februar 2015 i
forbindelse med pilotdrift af den planlagte udvidelse.
Den størst mulige udvidelse kan ske på den tekniske snitflade REST og
vil blive på 100 MB, mens udvidelse af kommunikationskanalen S/MIME
desværre fortsat vil være begrænset til 10 MB. Dette skyldes ifølge op-
lysninger fra leverandøren til Digitaliseringsstyrelsen, at en 100 MB fil
’transporteret’ via S/MIME pga. pakkemetoden i denne teknologi samt
kryptering, resulterer i et massivt overhead. Ved forsendelser på over 10
MB betyder overheadet, at der er en række tekniske begrænsninger hos
såvel afsender som modtager, som kan resultere i negative konsekven-
ser for afsender og modtagers svartider og i yderste konsekvens drifts-
stabiliteten hos disse. Konklusionen er således, at S/MIME anses som
uegnet at anvende som kommunikationskanal til forsendelse af meget
store filer. Der køres pt. pilotprojekt med implementering af udvidet fil-
størrelse på REST snitfladen. Målet er, at REST snitfladen udbredes til
de afsendere og modtagere af Digital Post, som ikke allerede har etable-
ret denne snitflade, og som har behov for at kunne sende og modtage
store filer.
Digitaliseringsstyrelsen er ved at afklare problemets omfang i relation til
en afdækning af 1) hvor mange myndigheder der anvender henholdsvis
REST og S/MIME, 2) hvor mange myndigheder, der sender via S/MIME,
og som har behov for at sende/modtage store filer, og derfor forventeligt
vil omlægge sine tekniske kanaler og 3) omfanget af omlægningsopga-
ven.
Digitaliseringsstyrelsen vil orientere myndighederne via hjemmeside og
nyhedsbrev om muligheden for at afsende filer op til 100 MB via REST
snitfladen, herunder hvilke tekniske krav, der i den forbindelse stilles til
myndighedernes afsendende og modtagende systemer. Digitaliserings-
styrelsen vil løbende følge dels antallet af transaktioner med store filer og
dels størrelsen på de enkelte transaktioner.
22/23
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
ENDELIG REDEGØRELSE
I den kommende nye Digital Post-løsning har Digitaliseringsstyrelsen stil-
let krav om, at løsningen kan håndtere en filstørrelse på op til 200 MB. E-
Boks A/S, som vandt udbuddet af den nye løsning, vil kunne levere dette
på REST snitfladen, da det, jf. de ovennævnte uhensigtsmæssigheder på
afsender- og modtagersiden i forhold til at anvende S/MIME som kom-
munikationskanal, ikke anses for sandsynligt, at den vil kunne anvendes
som kanal til store filer.
Det er Digitaliseringsstyrelsens forventning, at der dels med den igang-
satte udvidelse og dels med det nye Digital Post-løsning bliver etableret
en kapacitetsforøgelse, der modsvarer det faktiske behov og de tekniske
muligheder hos både myndigheder og borgere således, at de myndighe-
der og borgere, der ønsker at sende og modtage store filer rent faktisk vil
kunne gøre dette, og derfor ikke oplever barrierer i deres ret til digital
kommunikation via Digital Post.
Ad 2) Digitaliseringsstyrelsen vil, når det er klart, hvad der er teknisk mu-
ligt og dermed hvordan en lovændring udformes mest hensigtsmæssigt,
iværksætte en lovændring. Lovændringen skal således sikre hjemmel til
at indrette Digital Post-løsningen, således at den afspejler de tekniske
muligheder/begrænsninger samt rimelige hensyn til løsningens stabilitet
og robusthed.”
Den 16. april 2015 rykkede jeg igen Finansministeriet for svar på mit brev af
20. januar 2015.
I e-mail af 17. april 2015 tilsluttede Finansministeriet sig Digitaliseringsstyrel-
sens udtalelse af 18. marts 2015. Ministeriet oplyste samtidig, at ministeriet
ikke havde bemærkninger hertil.
23/23