Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 268
Offentligt
1530371_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Orientering om høring af udkast til revideret bekendtgørelse om
gebyr for ydelser efter lov om CO
2
-kvoter
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering udkast til revideret
bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter.
Udkastet sendes i høring med henblik på ikrafttræden 1. juli 2015.
Gebyrbekendtgørelsen følger ”hvile i sig selv”-princippet. Det betyder,
at det gebyr, de kvoteomfattede virksomheder betaler for ydelser
efter lov om CO
2
-kvoter, balancerer med udgifterne og dermed svarer
til Energistyrelsens administrationsomkostninger.
Energistyrelsen er kompetent myndighed for kvoteadministration i
Danmark. Bekendtgørelsen, som ikke har været revideret siden 2004,
revideres, da Energistyrelsens administrationsomkostninger ikke
længere balancerer med gebyrindtægterne fra de kvoteomfattede
virksomheder.
Det skyldes primært, at EU har øget kravene til de kvoteomfattede
virksomheder og dermed til omfanget af medlemslandenes
administration, men også til dels den generelle pris- og lønudvikling.
Effektivisering af administrationen har ind til nu delvist kunne
modsvare den øgede administrationsbyrde, men yderligere
effektiviseringer vurderes ikke hensigtsmæssige set ift.
Energistyrelsens forpligtelser som kompetent myndighed.
Det nye reviderede gebyr ændres for den enkelte kvoteomfattede
virksomhed fra et fast gebyr på 23.300 kr. til nedenstående
differentierede satser baseret på udledningskategorier:
Gebyrdifferentiering kvoteadministration
Kategori
Virksomheder med delvis
indstillet drift (19 virksomheder)
A – lav (247 virksomheder)
A (25 virksomheder)
Gebyr pr. enhed
Forøgelse
Har ikke
tidligere været
omfattet
23 %
101 %
Ministeren
18. maj 2015
J nr. 2015-1258
Basisgebyr
5.709
28.546
46.816
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 268: Udkast til revideret bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1530371_0002.png
B (39 virksomheder)
C (12 virksomheder)
KLIMA-, ENERGI- OG
65.086
83.355
179 %
258 %
BYGNINGSMINISTERIET
Specifikt gældende for luftfartsoperatører, er disse i EU inddelt i to
kategorier: ”små udledere” og ”store udledere” (8 operatører). Med
udgangspunkt i de gennemsnitslige udledninger pr. flyoperatør er
”små” og ”store” udledere placeret i henholdsvis kategori A-lav og B.
Endvidere indføres et mindre basisgebyr for produktionsenheder, som
ikke får tildelt kvoter pga. delvis indstilling af drift. Det drejer sig for
nuværende om 19 virksomheder. Gebyret opkræves, fordi der
er
administration forbundet med produktionsenheder med delvist
indstillet drift, selvom de i et givent år ikke tildeles kvoter.
Produktionsenheder og luftfartsoperatører, som slet ikke får tildelt
kvoter, opkræves fortsat ikke gebyr.
Den nye gebyrmodel vurderes at være mere fair end det tidligere
flade gebyr, idet gebyrets størrelse med den nye model svarer bedre
til den faktiske administrationsbyrde, der øges med kravene, som
øges med udledningen.
Det bemærkes, at gebyret for de mindste udledere (i kategori A-lav),
som udgør langt størstedelen af de berørte virksomheder, nogenlunde
svarer til det oprindelige flade gebyr fremskrevet med pris- og
lønudviklingen siden 2004, hvor gebyret sidst blev revideret.
Side 2
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen