Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 251
Offentligt
1524710_0001.png
N O T AT
27. april 2015
Center for Bygninger
Resumé af høringsnotat vedrørende nyt bygningsreglement (BR15)
Indledning
Bygningsreglementet (BR15) har været i høring i perioden 6. februar til 20. marts 2015. Dette
notat indeholder en kortfattet gennemgang af de kommentarer, der er kommet til de væsent-
ligste ændringer i forbindelse med høringen af nyt bygningsreglement, BR 15, samt håndte-
ringen af disse kommentarer.
For en gennemgang af alle høringssvar henvises der til det komplette høringsnotat. Der er
modtaget i alt 97 høringssvar.
BR15 har været i økonomisk høring hos både kommuner (KL) og regioner (DR), og ingen af
parterne mener, at de foreslåede ændringer af bygningsreglementet medfører økonomiske
konsekvenser i form af DUT-krav.
Krav til vinduers overfladetemperatur
Ophævelsen af overfladetemperaturkravet til vinduer er det emne i høringen, hvortil der er af-
givet flest høringssvar.
Høringssvarene afspejler to forskellige holdninger i branchen til forslaget om at ophæve kra-
vet til vinduers overfladetemperatur. Den ene del af branchen er utilfredse med det nuværende
krav, som de mener åbner op for, at andre EU-lande kan fastsætte nationale særkrav, der vil
kunne udelukke danske produkter fra markedet. Den anden del af branchen er fortalere for at
opretholde kravet, fordi de mener, at en ophævelse vil betyde kondensproblemer med dårligt
indeklima til følge. Sidst i dette notat findes en oversigt opdelt på hhv. høringssvar afgivet til
støtte for forslaget, og høringssvar afgivet imod forslaget.
I løbet af 2014 er der gennemført en grundig analyse af overfladetemperaturkravet samt af-
holdt en række møder med en lang række af branchens aktører. Tre forskellige modeller har
været diskuteret: 1) fastholdelse af kravet i BR15, 2) indførelse af vejledningstekst med tem-
peraturangivelse som erstatning for kravet og 3) indførelse af vejledningstekst uden tempera-
turangivelse som erstatning for kravet.
Den gennemførte analyse har vist, at kondens på vinduer primært er en brugsmæssig gene. I
de overfladetemperaturniveauer, som vil være normale for vinduer, der overholder det ener-
gimæssige kravniveau i BR15, vil der kun optræde kondens ganske få timer om året, hvis der
er tilstrækkelig ventilation.
Side 1
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 251: Høringsnotat og orientering vedr. BR15, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Et eventuelt krav eller vejledning på 11 °C vil kun have meget begrænset betydning for vin-
duer på det danske marked, da vinduer der overholder BR15 typisk vil have en overfladetem-
peratur over 11 °C. Der er foretaget en gennemgang af de danske vinduer i energimærknings-
ordningen for vinduer, samt en screening af de omkringliggende markeder, der ikke har krav
til overfladetemperatur. Det har ikke været muligt at finde vinduer, der har en overfladetem-
peratur under 11 °C og samtidig overholder kravene i BR15 til den energimæssige ydeevne af
vinduer. Det viser, at innovationen i markedet mod overholdelse af energikravene til vinduer
har sikret højere overfladetemperaturer.
Det er derfor fortsat konklusionen, at der ikke længere er behov for fastholdelse af et krav om
vinduers overfladetemperaturer. En fjernelse af kravet vil endvidere medføre en forenkling af
bygningsreglementet og samtidig sikre, at Danmark ikke går enegang og har særkrav, som
kan fordyre byggeriet.
I lyset af den omfattende debat, der har været af spørgsmålet om overfladetemperatur, vil der
inden udgangen af 2016 blive gennemført en undersøgelse af, hvorledes en fjernelse af kravet
om overfladetemperatur har påvirket markedet for vinduer.
Energiramme for nye bygninger
Der er generel opbakning til stramningen af energirammerne for nye bygninger i BR15. Der
er ikke kommet kritiske høringssvar om minimumskrav til energirammen i BR15.
Energirammer for eksisterende bygninger
Der er opbakning til indførelse af energirammer for eksisterende bygninger i forbindelse med
renoveringer som alternativ til opfyldelse af visse nuværende komponentkrav. De indkomne
høringssvar reflekterer, at nogle parter mener, at de foreslåede energiklasser er for ambitiøse,
mens andre mener, at de er for lempelige. Energistyrelsen har fastlagt niveauet på en måde, så
det er muligt for alle bygninger at overholde energirammerne for eksisterende bygninger, hvis
der gennemføres en større renovering af bygningen. Hvis der ikke gennemføres en større re-
novering, vil det i stedet være muligt at fortsætte med overholdelse af de allerede eksisterende
krav til opgradering af de renoverede bygningsdele.
Energistyrelsen vil følge udviklingen på renoveringsmarkedet nøje, og effekten af indførelsen
af energiklasserne vil blive evalueret, når branchen har haft tid til at bruge klasserne.
Energifaktorer
I høringsudgaven til af BR15 er der lagt op til en fastholdelse af de energifaktorer, som er
gældende for byggeri i dag. Energifaktorerne er de faktorer, der benyttes til at omregne ener-
gibehovet i bygningen til primærenergi. Der er derfor tale om en vægtning mellem forskellige
energiformer, hvilket er i overensstemmelse med metodikken i bygningsdirektivet.
Diskussionen om energifaktorerne er rejst af flere parter, på trods af, at der i BR15 ikke læg-
ges op til en ændring af værdierne i forhold til, hvad der var udmeldt i BR10.
Der er kommet en række kommentarer, der peger i forskellig retning. Dansk Fjernvarme øn-
sker energifaktorer for fjernvarme mindsket, mens HMN Naturgas ikke mener, at der er be-
Side 2
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 251: Høringsnotat og orientering vedr. BR15, fra klima-, energi- og bygningsministeren
grundelse bag indførelse af en energifaktor på 0,8 i BR15. Dansk Energi mener, at energifak-
torerne modarbejder den nødvendige udvikling af energisystemet.
Energifaktorerne afspejler den mængde energi, der medgår til at producere den energi, der le-
veres hos forbrugeren.
Energifaktorerne fastholdes i BR15 på 0,8 for fjernvarme og 2,5 for el, hvilket var udmeldt til
lavenergiklasse 2015 i BR10.
Energistyrelsen har ved fastholdelsen af 2015-klassens energifaktorer for el og fjernvarme
lagt vægt på, at forsyningsformerne, især varmepumper og fjernvarme, sidestilles i bygnings-
reglementet. Dermed bliver det op til det enkelte projekt at vurdere, hvilken forsyningsform,
der er den mest fordelagtige for det enkelte projekt. Der er marginale ændringer i de reelle
bruttoenergifaktorer, der var 2,29 for el og 0,83 for fjernvarme i 2012, men for at sikre en sta-
bilitet i energiberegningerne, og for at gardere sig imod pludselige ændringer, der kan have
stor betydning for planlagte og igangværende projekter, fastholdes energifaktorerne på det al-
lerede udmeldte niveau.
Ecodesign-krav
Tilpasning af bygningsreglementet til EU’s ecodesign-forordninger om krav til installationer i
bygninger har ikke givet anledning til mange bemærkninger. Enkelte høringsparter har nævnt,
at de værdsætter, at der gøres en indsats for at fremme konkurrencen på tværs af grænserne.
Der er dog også enkelte aktører, der gerne vil bibeholde de danske særkrav, primært på var-
mepumper.
Skift til ecodesign-kravene forventes at ville medføre en styrket konkurrence på tværs af
grænserne, en styrkelse af produktiviteten i byggeriet, og det vil udgøre en regelforenkling.
For de fleste af de omfattede produkter er der ganske lille eller ingen forskel i kravniveau.
Den største forskel er på varmepumper, hvor kravniveauet sænkes. Det må dog forventes, at
mange fortsat vil vælge varmepumper, der er bedre end mindstekravet, da varmepumper, der
har en bedre effektivitet end minimumskravene giver en fordel i forbindelse med den samlede
energirammeberegning i et byggeri. Samtidig forventes det, at et prisfald på varmepumper vil
medføre et øget marked for varmepumper. Der holdes derfor fast i ændringen til ecodesign-
kravene.
Indregning af VE i energirammen
Princippet i det nuværende BR10 er, at VE fra VE-anlæg, som solceller eller vindmøller, kan
godskrives i energirammen. Det vil sige, at har en bygning egenproduktion af VE, er kravene
til bygningens klimaskærm tilsvarende mindre. For at undgå ekstreme tilfælde, hvor produk-
tion af VE sker i en sådan grad, at klimaskærmen bliver uacceptabelt ringe, er der samtidig
fastsat mindstekrav til klimaskærmen.
I 2012 blev der ændret i reglerne, så alene den del af egenproduktionen af vedvarende energi,
der anvendes til bygningens drift, kan indregnes i energirammen. Bygningsdrift er energi til
opvarmning, varmt brugsvand, køling, ventilation og pumper samt belysning i visse bygnin-
ger. Denne ændring har medført, at i et fjernvarmeopvarmet hus, hvor elbehovet til bygnings-
drift vil være begrænset til en cirkulationspumpe til varmeanlægget og et eventuelt ventilati-
Side 3
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 251: Høringsnotat og orientering vedr. BR15, fra klima-, energi- og bygningsministeren
onsanlæg, vil kun en meget lille del af produktionen af el fra VE kunne indregnes i energi-
rammen. Endvidere er det i de fleste fjernvarmeområder ikke fordelagtigt at etablere individu-
el solvarme. I fjernvarmeområder er der derfor begrænsede muligheder for at indregne VE i
energirammen.
Reglerne om modregning af VE i energirammen giver således en fordel for de varmepumpe-
opvarmede huse, som kan opføres med mindre isolering og ofte billigere. Det skævvrider li-
gestillingen mellem forsyningsformerne og betyder, at kravet til isoleringsniveau er højere,
når der skal opføres et fjernvarmeopvarmet hus end et varmepumpeopvarmet hus.
Derfor ændres princippet i BR15 for indregning af produktion fra elproducerende VE-anlæg,
således at der kan indregnes VE i energirammen i alle bygningstyper med op til 25 kWh/m²
pr. år.
Der er indkommet en række kommentarer om ændringen i forhold til, hvor meget vedvarende
energi der kan indregnes i energirammen. Nogle aktører mener, at der kan indregnes for me-
get vedvarende energi, mens andre mener, at grænsen er for lav. Desuden mener visse aktører,
at vedvarende energi helt skal ud af energirammeberegningen.
Niveauet på 25 kWh/m² pr. år i primærenergi er sat efter, at alle typer bygninger ville kunne
opføres med denne begrænsning, inklusive de mange hospitalsbyggerier. Samtidig vil græn-
sen betyde, at der er en rimelig sikkerhed for, at den elproduktion, der er i bygningen, kan
bruges direkte i bygningen, når den produceres.
Grænsen på 25 kWh/m² pr. år sammenholdt med de øvrige krav til bygningens klimaskærm
vil sikre en god energimæssig ydeevne for alle bygninger. Det vil ikke være muligt at opfylde
BR15-kravet alene gennem f.eks. opsætning af solceller. Det sikrer bl.a. kravene til vinduer
og det dimensionerende transmissionstab. Det fastlagte niveau er en afvejning mellem klima-
skærms opgradering og vedvarende energi, der i begrænset omfang kan medvirke til at for-
bedre bygningens energimæssige ydeevne.
Forbud mod installation af olie- og naturgasfyr
Forslaget til ændring af bygningsreglementet omfattede oprindeligt også en ændring af be-
stemmelsen om forbud mod installation af olie- og naturgasfyr, som Kommissionen har vur-
deret kan være i strid med princippet om varernes frie bevægelighed. Den ændrede bestem-
melse i bygningsreglementet har Energistyrelsen udarbejdet på baggrund af dialog med
Kommissionen. I stedet for et forbud mod installation af olie- og naturgasfyr, ville de ændrede
bestemmelser stille krav om installation af vedvarende energi i de omfattede bygninger. Imod
forventning har det imidlertid ikke været muligt for Kommissionen formelt at afslutte dialo-
gen og dermed gøre det muligt at notificere ændringen i bygningsreglementet vedrørende in-
stallation af olie- og naturgasfyr. Derfor udgår efter ønske fra Kommissionen denne del af det
udkast til ændring af bygningsreglementet, som sendes til notificering 1. maj 2015. Ændrin-
gen vedrørende installation af olie- og naturgasfyr vil i stedet blive notificeret, så snart Kom-
missionen formelt har afsluttet dialogen.
Side 4
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 251: Høringsnotat og orientering vedr. BR15, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524710_0005.png
Oversigt over aktører for og imod overfladetemperaturkravet til vinduer
Følgende er imod fjernelse af kravet:
Håndværksrådet
Danske Ark
Idealcombi (firma, også repræsenteret af Vinduesindustrien)
Det Økologiske Råd (de kan dog acceptere, at kravet ikke kommer med i BR15, hvis der
gribes ind, hvis fjernelsen af kravet medfører problemer)
Samlet svar fra:
a) Dansk Byggeri
b) Glasindustrien
c) Outrup Vinduer & Døre
d) Danske Byggematerialer
e) 3F
f) BAT Kartellet
g) Hvidbjerg Vinduet A/S
h) STM A/S
i) Konstruktørforeningen
Vinduesindustrien
Forsikring og Pension (som dog primært mener, at den nuværende formulering er for
upræcis)
Niras (firma, også repræsenteret af FRI)
FRI
Glarmesterlauget
Søren Vadstrup, arkitekt m.a.a
Vedvarende energi
Samlet svar fra:
a) Bygnings Frednings Foreningen
b) Foreningen Bevaringsværdige Bygninger
c) Bygningskultur Danmark
d) Landsforeningen for bygnings- og landskabskultur
e) Kunstakademiets Arkitektskole
Parcelhusejernes landsforening
Følgende har udtalt sig som fortaler for fjernelse af kravet:
DOVISTA (firma, også repræsenteret af Dansk Industri)
VELUX (firma, også repræsenteret af Dansk Industri)
Dansk Industri
Træ- og Møbelindustrien
Side 5