Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 194
Offentligt
1504433_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 24.10.2014
K(2014) 8004 corr.
TIL OFFENTLIGGØRELSE
Dette
dokument
er
et
internt
kommissionsdokument, som der udelukkende
gives indsigt i til orientering.
Vedr.:
Statsstøttesag SA.36204 2013/N – Danmark
Støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg
1.
(1)
Sagsforløb
Ved brev af 9. november 2005 ("den oprindelige afgørelse") fandt Kommissionen
støtteordning N 602/2004 (Støtte til miljøvenlig elproduktion) forenelig med traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde
1
.
Ved brev af 12. februar 2013 anmeldte de danske myndigheder en ændring af
ovennævnte ordning.
Kommissionen udbad sig nærmere oplysninger herom ved breve af 15. april, 22. april,
23. september, 2. oktober og 20. december 2013, som de danske myndigheder
besvarede den 17. juni, 25. juni, 22. juli, 9. september og 29. oktober 2013 samt 3. og
4. februar 2014. Der fandt møder sted mellem Kommissionen og de danske
myndigheder den 28. juni 2013 og den 30. april 2014. Yderligere spørgsmål blev
fremsendt den 3. april, den 12. juni og den 11. september 2014, som Danmark
besvarede den 11. april, den 25. juni, den 2. og den 11. juli, den 24. og den
29. september samt den 1. oktober 2014.
(2)
(3)
1
Med virkning fra den 1. december 2009 er EF-traktatens artikel 87 og 88 blevet til henholdsvis artikel 107 og
108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde ("TEUF"). De to sæt bestemmelser er i alt
væsentligt identiske. I denne afgørelse skal henvisninger til artikel 107 og 108 i TEUF læses som
henvisninger til EF-traktatens artikel 87 og 88, hvor det er relevant.
Udenrigsminister Martin LIDEGAARD
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Commission européenne, B-1049 Bruxelles – Belgique
Europese Commissie, B-1049 Brussel – België
Telefon: 00-32-(0)2-299.11.11.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0002.png
2.
2.1
(4)
Beskrivelse af støtten
Den tidligere støtteordning N 602/2004
Støtteordning N 602/2004, som blev godkendt i 2005, omfattede bl. a. støtte til såkaldte
"fremadrettede teknologier" såsom bølgekraft, solenergi, brændselsceller, der anvender
vedvarende energi, og biomasse.
Til anlæg baseret på disse teknologier, der var nettilsluttet efter den 21. april 2004,
skulle der ydes et pristillæg udover markedsprisen på elektricitet, som beløb sig til
60 øre pr. kWh i de første ti år efter nettilslutningen og derefter 40 øre pr. kWh i de
efterfølgende ti år (se afsnit 5.b i den oprindelige afgørelse).
Den anmeldte støtteordning
Formålet med den nye ordning er at fremme investeringer i forskellige typer
solcelleanlæg og VE-teknologier, lige fra små husholdningsanlæg til større anlæg.
Solpanelkapaciteten i Danmark skal frem til 2020 udbygges til op til 800 MW.
Den anmeldte ordning har hjemmel i lov nr. 1390 af 23. december 2012 og lov nr. 900
af 28. juni 2013 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
Ordningen vil få et samlet budget på 300 mio. DKK (ca. 40 mio. EUR).
Støtten vil ikke blive finansieret via statens budget, men derimod gennem den PSO-
tarif, forbrugerne betaler af deres elforbrug. Som udgangspunkt betaler alle forbrugere
den samme PSO-tarif for al elektricitet leveret af det kollektive elforsyningsnet. I andet
kvartal 2014 lå den på 22,7 øre pr. kWh. For forbrugere med et forbrug på over
100 GWh og for anlæg, der producerer elektricitet til eget forbrug, gælder en lavere
tarif
2
.
(5)
2.2
(6)
(7)
(8)
(9)
(10) Tariffen opkræves af distributionssystemoperatørerne, men overføres til
transmissionssystemoperatøren (TSO'en), Energinet.dk, som administrerer midlerne i
henhold til den gældende lovgivning og fastsætter tariffen for det kommende kvartal.
PSO-tariffen anvendes i vid udstrækning til at finansiere foranstaltninger til fremme af
grøn energiproduktion. I 2013 var det således 70 % af de samlede indtægter af PSO-
tariffen, der gik til VE-støtte.
(11) Med denne anmeldelse, som senest ændret, ønsker Danmark at yde støtte til
solcelleanlæg og andre VE-anlæg på de vilkår, der beskrives under punkt 12 til 15
nedenfor.
2
Der tages i denne afgørelse ikke stilling til disse nedsættelser, da de vil indgå i Danmarks anmeldelse af den
tilpasningsplan, der skal indsendes i henhold til punkt 194 ff. i Retningslinjerne for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0003.png
(12) Støtteordningen omfatter tre på hinanden følgende faser.
(a)
Det er i princippet den dato, hvor et givet anlæg nettilsluttes, der er afgørende for,
hvilken fase anlægget falder ind under, og dermed hvilke støttevilkår der gælder.
Hvis tilslutningsdatoen undtagelsesvis ikke falder ind under en bestemt fase, kan
der stadigvæk ydes støtte til et solcelleanlæg efter reglerne for denne fase (den
såkaldte "overgangsordning"), når følgende betingelser er opfyldt:
(i) Anlæggets ejer har indgået en bindende og ubetinget aftale om køb af et
solcelleanlæg inden for fasen.
(ii) Inden for fasen er mindst en af følgende handlinger foretaget:
indgivelse af ansøgning om planlovstilladelse
indgivelse af ansøgning om byggetilladelse
anmeldelse til Energinet.dk med henblik på registrering i den officielle
database
indgivelse af ansøgning om nettilslutning til Energinet.dk.
(b)
(13) I hver af de tre faser sondres der i ordningen mellem forskellige kategorier af støtte, der
afhænger af teknologien og anlæggets type og kapacitet.
(14) For disse kategorier er der mulighed for op til fem forskellige støttekonfigurationer:
Støtten vil typisk blive ydet til støttemodtageren som en fast afregningspris
(markedsprisen plus et variabelt tillæg) i et bestemt antal år fra anlæggets
nettilslutningsdato. Den overordnede afregningspris aftrappes hvert år for at modsvare
faldet i anlægsomkostningerne: Et anlæg, der nettilsluttes i 2014, vil derfor modtage en
højere afregningspris i hele støtteperioden end et anlæg, der nettilsluttes i 2015. I nogle
tilfælde vil støtten ikke bestå i en afregningspris, men blot i et fast pristillæg.
(15) Husholdninger, der etablerer egne solcelle- eller VE-anlæg, vil kunne anvende en del af
den producerede elektricitet til deres eget forbrug i stedet for at sælge det hele til nettet
("nettoafregning"). Det vil generelt være mere fordelagtigt, så længe besparelsen ved
ikke at skulle købe el fra nettet er større end den statsstøtte, de modtager ved salg af el
til nettet. Men nettoafregningen vil afhænge af anlægstypen og de nærmere forhold
omkring elproduktionen (f. eks. falder intermitterende elproduktion på basis af sol- eller
vindenergi ikke altid sammen med forbrugsperioderne). Fordelene ved nettoafregning er
indregnet i de beregninger af støtteniveauerne, der er anført nedenfor i punkt (23).
2.2.1
Støtteordningens første fase
(16) Den første fase i støtteordningen er perioden fra og med 20. november 2012 til og med
19. marts 2013. Anlæg, der nettilsluttes i denne fase, kan modtage støtte, hvis de falder
ind under en af nedennævnte støttekategorier:
(a)
Høj konfiguration:
Denne støtte kan kun ydes til fælles solcelleanlæg etableret af flere
forbrugere, der går sammen om at investere i et anlæg, der leverer elektricitet
til flere husholdninger og til nettet. Antagelsen er, at et fælles solcelleanlæg
ikke vil overstige 6 kW pr. husholdning.
Støttemodtagerne modtager en af de afregningspriser, der er angivet i
nedenstående tabel, i i alt 10 år.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0004.png
Tilslutningsår
Afregningspris
3
(b)
2013
1,45
2014
1,28
2015
1,11
2016
0,94
2017
0,77
2018
0,60
Mellemkonfiguration:
Der er tale om solcelleanlæg med en nominel kapacitet på ikke over 400 kW,
herunder husholdningsanlæg, samt små VE-anlæg
4
med en nominel kapacitet
på ikke over 6 kW.
De modtager en afregningspris i i alt 10 år, som aftrappes således:
Tilslutningsår
Afregningspris
2013
1,30
2014
1,16
2015
1,02
2016
0,88
2017
0,74
2018
0,60
(c)
Standardkonfiguration:
Der kan ydes støtte til store solcelleanlæg med en nominel kapacitet på over
400 kW samt til VE-anlæg "af væsentlig betydning for den fremtidige
udbredelse af VE-elektricitet"
5
med en nominel kapacitet på over 6 kW.
Standardkonfigurationen opererer med en afregningspris på 60 øre pr. kWh i
de første 10 år og på 40 øre pr. kWh i de efterfølgende 10, med en samlet
varighed på 20 år
6
.
Pristillægskonfiguration:
Denne konfiguration kan gælde for andre VE-anlæg end de i litra b) og c)
nævnte, f.eks. stationære motorer med rapsolie i stedet for dieselolie.
Støtten består i et pristillæg på 10 øre pr. kWh i 20 år.
(d)
2.2.2
Støtteordningens anden fase
(17) Den anden fase dækker perioden fra 20. marts til 10. juni 2013. Der ydes støtte til anlæg
nettilsluttet i denne fase på følgende vilkår:
(a)
Høj konfiguration:
Denne støtte kan kun ydes til fælles solcelleanlæg, der etableres på taget af en
bygning eller integreres i en bygning, som ikke er opført alene med henblik
på etablering af solpaneler.
Støttemodtagerne modtager en afregningspris som angivet i nedenstående
tabel i i alt 10 år.
3
4
Alle afregningspriser er angivet i DKK pr. kWh.
Bl. a. bølgekraftanlæg, solenergianlæg (uden solceller), biogasanlæg og sterlingmotorer, i det omfang disse
er baseret på vedvarende brændstoffer eller vedvarende energi, men ikke husholdningsvindmøller, idet støtte
hertil efterfølgende er bragt ind under den ordning, der blev anmeldt som sag SA.37122 (2013/N). De danske
myndigheder har bekræftet, at bæredygtighedskriterierne, jf. punkt 19, nr. 9, og fodnote 24 i Retningslinjerne
for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, vil være opfyldt ved enhver støtte til flydende
biobrændsler, der ydes under denne ordning.
Det omfatter også her bl. a. bølgekraftanlæg, solenergianlæg (uden solceller), biogasanlæg, brændselsceller,
sterlingmotorer.
Det svarer til støtten under den foregående ordning N 602/2004. Se punkt (5).
5
6
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0005.png
Tilslutningsår
Afregningspris
(b)
2013
1,45
2014
1,28
2015
1,11
2016
0,94
2017
0,77
2018
0,60
Mellemkonfiguration:
Denne konfiguration kan gælde for solcelleanlæg etableret på et tag eller
integreret i en bygning, solcelleanlæg i husholdninger med en nominel
kapacitet på ikke over 6 kW og små VE-anlæg med en nominel kapacitet på
ikke over 6 kW.
De modtager en afregningspris i i alt 10 år, der aftrappes således:
Tilslutningsår
Afregningspris
2013
1,30
2014
1,16
2015
1,02
2016
0,88
2017
0,74
2018
0,60
(c)
Lav konfiguration:
Der kan ydes støtte til fælles solcelleanlæg, der hverken er etableret på taget
af en bygning eller integreret i en bygning.
Støtten ydes i form af en afregningspris i 10 år som angivet i følgende tabel:
Tilslutningsår
Afregningspris
2013
0,90
2014
0,84
2015
0,78
2016
0,72
2017
0,66
2018
0,60
(d)
Standardkonfiguration:
Til alle andre solcelleanlæg end de i litra a), b) og c) nævnte ydes støtten efter
standardkonfigurationen. Det samme gælder for VE-anlæg af væsentlig
betydning for den fremtidige udbredelse af VE-elektricitet med en nominel
kapacitet på over 6 kW.
Støtten består i en afregningspris på 60 øre pr. kWh i de første 10 år og
derefter 40 øre pr. kWh i de efterfølgende 10 år.
Pristillægskonfiguration:
Denne konfiguration gælder for andre VE-anlæg end de under litra b) og d)
nævnte.
Støtten består i et pristillæg på 10 øre pr. kWh i 20 år.
(e)
2.2.3
Støtteordningens tredje fase
(18) Den tredje fase i støtteordningen omfatter alle anlæg, der blev (eller vil blive)
nettilsluttet fra og med 11. juni 2013.
(19) I denne tredje fase vil der være en basisstøtteordning for solcelleanlæg baseret på
standardkonfigurationen, dvs. med en afregningspris på 60 øre pr. kWh i de første ti år
efter nettilslutningen og på 40 øre pr. kWh i de efterfølgende ti år. Ordningen er åben
for alle solcelleanlæg, som ikke modtager støtte under den årlige puljeordning, der
beskrives nedenfor i punkt (20).
(20) Derudover vil der være en årlig puljeordning for visse solcelleanlæg, der tager sigte på
at finansiere en udbygning af solenergiproduktionskapaciteten med 20 MW om året i 5
fra 2013 (dvs. en samlet udbygning på 100 MW). Inden for puljeordningens rammer vil
nogle kategorier af solcelleanlæg kunne modtage forhøjet støtte. Adgang hertil vil blive
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0006.png
givet efter "først til mølle"-princippet. Alle anlæg, som ikke får adgang til
puljeordningen, vil kunne modtage støtte efter basisstøtteordningen.
(a)
Høj konfiguration:
Støtten kan ydes til fælles solcelleanlæg etableret på taget af en bygning eller
integreret i en bygning, der ikke er opført alene med henblik på etablering af
solpaneler.
Støttemodtagerne får en afregningspris som anført i nedenstående tabel i i alt
10 år.
Tilslutningsår
Afregningspris
(b)
2013
1,45
2014
1,28
2015
1,11
2016
0,94
2017
0,77
2018
0,60
Mellemkonfiguration:
Der kan ydes støtte til solcelleanlæg i husholdninger tilsluttet ejerens eget
energiforbrugsanlæg og med en nominel kapacitet på ikke over 6 kW
Støtten ydes i form af en afregningspris i 10 år efter følgende tabel:
Tilslutningsår
Afregningspris
2013
1,30
2014
1,16
2015
1,12
2016
0,88
2017
0,74
2018
0,60
(c)
Lav konfiguration:
Der kan ydes støtte til fælles solcelleanlæg, der hverken er etableret på taget
af en bygning eller integreret i en bygning.
Støtten ydes i form af en afregningspris i 10 år efter følgende tabel:
Tilslutningsår
Afregningspris
2013
0,90
2014
0,84
2015
0,78
2016
0,72
2017
0,66
2018
0,60
(21) Eftersom den årlige puljeordning kun vil omfatte solcelleanlæg, vil der blive ydet støtte
til alle andre VE-teknologier på samme måde som i første og anden fase:
(a)
Mellemkonfiguration:
Denne konfiguration gælder for små VE-anlæg med en nominel kapacitet på
ikke over 6 kW.
De modtager en afregningspris i i alt 10 år, der aftrappes således:
Tilslutningsår
Afregningspris
(b)
2013
1,30
2014
1,16
2015
1,02
2016
0,88
2017
0,74
2018
0,60
Standardkonfiguration:
Denne konfiguration er åben for VE-anlæg "af væsentlig betydning for den
fremtidige udbredelse af VE-elektricitet" med en nominel kapacitet på over
6 kW.
De vil modtage en afregningspris på 60 øre pr. kWh i de første 10 år og
derefter 40 øre pr. kWh i de efterfølgende 10 år, altså en samlet varighed på
20 år.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0007.png
(c)
Pristillægskonfiguration:
Denne konfiguration er åben for andre VE-anlæg end de i litra a) og b)
nævnte.
Støtten består i et pristillæg på 10 øre pr. kWh i 20 år.
2.3
Omkostningsberegninger for de forskellige kategorier af støttemodtagere
(22) Danmark har oplyst, at den relevante markedspris er spotprisen på Nordpool. Den
gennemsnitlige markedspris lå lige under 30 øre pr. kWh i 2012. I løbet af perioden
2013-2022 forventes Nordpool-markedsprisen at stige til en årlig gennemsnitspris på 36
øre pr. kWh.
(23) Danmark har fremlagt detaljerede omkostnings- og støtteberegninger for de forskellige
anlægstyper. Nedenstående tabel opsummerer produktionsomkostningerne (kolonne 2),
forskellen mellem produktionsomkostningerne og markedsprisen på elektricitet
(kolonne 3), og støtten under de forskellige støttekonfigurationer (kolonne 4 og 5). Alle
tal er beregnet til nutidsværdi
7
og er årlige gennemsnitsbeløb i DKK pr. kWh. I
produktionsomkostningerne er indregnet en kapitalforrentning på 10 %.
1
Støttemodtagerkategori, punkt
2
Prod.
omk.
3
Omk.
forskel
4
Støtte-
konfig.
5
Støtte
Støttemodtagere med samme støtte i alle
faserne
Små VE-anlæg
6 kW, (16)(b)
Biogasanlæg
Bølgekraftanlæg
Brændselscelle
Sterlingmotor
Store VE-anlæg > 400 kW, (16)(c)
VE-anlæg "af væsentlig betydning"
> 6 kW, (16)(c)
Bølgekraftanlæg
Brændselscelle
Andre VE-anlæg, (16)(d)
Rapsoliemotor
Støttemodtagere i første fase
Fælles solcelleanlæg, (16)(a)
Store anlæg
Mindre anlæg, nettoafregning
Solcelleanlæg
400 kW, (16)(b)
Store anlæg
Mindre anlæg, nettoafregning
Solcelleanlæg i husholdninger
Solcelleanlæg i husholdninger,
7
Mellem
2,70
3,88
3,32
3,20
1,74
2,35
3,52
2,96
2,84
1,38
Standard
Standard
1,59
2,45
2,37
1,23
2,09
Pristillæg
2,01
Høj
1,69
2,18
1,69
2,18
2,57
2,57
1,33
1,82
Mellem
1,33
1,82
2,21
2,21
0,82
1,42
0,82
1,14
0,95
1,02
0,09
0,19
0,19
1,22
0,82
1,30
1,30
0,19
Danmark har anvendt en kalkulationsrente på 1,85% svarende til den af Kommissionen offentliggjorte:
http://ec.europa.eu/competition/state_aid/legislation/reference_rates.html
(for Danmark pr. 13.2.2013).
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0008.png
nettoafregning
Støttemodtagere i anden fase
Fælles solcelleanlæg på tag eller
integreret i bygning, (17)(a)
Store anlæg
Mindre anlæg, nettoafregning
Solcelleanlæg på tag eller integreret i
bygning, (17)(b)
Store anlæg
Mindre anlæg, nettoafregning
Solcelleanlæg i husholdninger,
(17)(b)
Med nettoafregning
Fælles solcelleanlæg, hverken på tag
eller integreret, (17)(c)
Store anlæg
Mindre anlæg, nettoafregning
Andre solcelleanlæg, (17)(d)
Store anlæg
Mindre anlæg, nettoafregning
Støttemodtagere i tredje fase
Basisstøtteordning
Solcelleanlæg under
basisstøtteordningen, (19)
Store anlæg
Mindre anlæg, nettoafregning
Årlig puljeordning
Fælles solcelleanlæg på tag eller
integreret i bygning, (20)(a)
Store anlæg
Mindre anlæg, nettoafregning
Solcelleanlæg i husholdninger til eget
forbrug
6 kW, (20)(b)
Med nettoafregning
Fælles solcelleanlæg hverken på tag eller
integreret, (20)(c)
Store anlæg
Mindre anlæg, nettoafregning
Høj
1,69
2,18
1,33
1,82
Mellem
1,69
2,18
2,57
2,57
1,33
1,82
2,21
2,21
0,82
1,42
0,82
1,14
0,95
1,02
Mellem
Lav
1,69
2,18
1,69
2,18
1,33
1,82
Standard
1,33
1,82
0,19
1,26
0,46
0,57
Standard
1,69
2,18
1,33
1,82
0,19
1,26
Høj
1,69
2,18
2,57
2,57
1,33
1,82
Mellem
2,21
2,21
Lav
1,69
2,18
1,33
1,82
0,46
0,57
0,82
1,14
0,95
1,02
(24) Ifølge de danske myndigheder kan der ikke ydes nogen investeringsstøtte til de anlæg,
der modtager støtte under den anmeldte støtteordning. Desuden har de danske
myndigheder oplyst, at et anlægs levetid typisk er på 20 år, uanset hvilken anlægstype
eller teknologi der er tale om.
(25) Danmark har givet tilsagn om ikke at yde nogen støtte til nye anlæg med en kapacitet på
500 kW eller derover efter 31. december 2015. Danmark har desuden givet tilsagn om
at gøre ordningen tidsbegrænset til 31. december 2016, da der på nuværende tidspunkt
ikke er klarhed over, hvordan ordningen vil kunne finansieres efter den dato. Endvidere
har Danmark bekræftet, at produktionsomkostningerne vil blive vurderet og opdateret
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0009.png
mindst en gang om året, og at ansøgningsproceduren vil blive ændret, således at den
bringes i overensstemmelse med punkt 49 til 52 i EU-retningslinjerne. Endelig har
Danmark forsikret,
at der i forbindelse med eksisterende VE-anlæg, der anvender flydende
biobrændsler og er sat i drift før 31. december 2013, kun vil kunne ydes driftsstøtte
til fødevarebaserede biobrændstoffer og flydende biobrændsler indtil 2020
at der for nye anlæg i drift fra og med 31. december 2013 ikke vil blive ydet nogen
driftsstøtte til fødevarebaserede biobrændstoffer og flydende biobrændsler.
(26) Danmark har givet tilsagn om at åbne de VE-pilotudbud, der skal afholdes i 2015 og
2016, op for producenter etableret i andre lande inden for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde ("EØS") med op til 6 % af den udbudte kapacitet eller op til 2,4 MW
i denne toårsperiode (det største af de to tal skal finde anvendelse). Denne adgang vil
være betinget af indgåelse af gensidige samarbejdsaftaler
8
med de pågældende EØS-
stater og af, at fysisk import kan finde sted
9
.
3.
3.1
(27)
Vurdering
Statsstøtte
I traktatens artikel 107, stk. 1, defineres statsstøtte som "støtte, som ydes ved hjælp af
statsmidler under enhver tænkelig form, og som fordrejer eller truer med at fordreje
konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder eller visse produktioner
[…], i det omfang den påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne".
Solcelle- og VE-anlæg, der er støtteberettigede under denne ordning, vil modtage
finansiel støtte fra den danske stat og dermed opnå en selektiv økonomisk fordel betalt
med statsmidler. I betragtning af integrationen af det indre marked for elektricitet vil
enhver statsstøtte til el- og gasproducenter kunne få indvirkning på samhandelen på
tværs af grænserne og på konkurrencen på gas- og elmarkederne. Den anmeldte
ordning udgør derfor statsstøtte
10
.
Lovlighed
(28)
3.2
(29) Danmark har anmeldt støtteordningen til Kommissionen og forsikret, at ordningen først
vil blive iværksat efter Kommissionens godkendelse. Danmark har følgelig opfyldt sine
forpligtelser efter traktatens artikel 108, stk. 3.
8
Artikel 5 til 8 og artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere ophævelse af direktiv
2001/77/EF og 2003/30/EF, EUT L 140 af 5.6.2009, s. 16 ("VE-direktivet").
De danske myndigheder har tilkendegivet, at der ikke vil blive krævet dokumentation for fysisk import for
lande, hvor den ikke kan dokumenteres.
Se statsstøttesag N 354/2008 – Danmark, Pristillæg for elektricitet fra nye vindmøller, nr. 32-41 (EUT C 143
af 24.6.2009, s. 6) og SA.35485 (2013/N) – Danmark, Støtte til alle former for biogasanvendelser A, nr. 26-
27 (endnu ikke offentliggjort).
9
10
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0010.png
3.3
Forenelighed med det indre marked
(30) Kommissionen har vurderet den anmeldte ordning på grundlag af retningslinjerne for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014–2020
11
("retningslinjerne"), i
særdeleshed afsnit 3.1 og 3.2 i disse retningslinjer.
3.3.1 Bidrag til et mål af fælles interesse
(31) I henhold til punkt 31 i retningslinjerne skal medlemsstaten præcist fastlægge det
tilstræbte mål og redegøre for ordningens forventede bidrag til at opnå dette mål. De
danske myndigheder har anført, at den anmeldte ordning har til formål at fremme
investeringer i vedvarende energi overalt i samfundet og derigennem bidrage til en
samlet udbygning af solenergi på 800 MW frem til 2020. Ordningen er derfor rettet mod
det mål af fælles interesse, der består i fremme af anvendelsen af vedvarende energi.
3.3.2 Behov for statslig indgriben
(32) Som udgangspunkt skal medlemsstaten påvise, at støtten er nødvendig for at afhjælpe et
markedssvigt, der ikke tackles (punkt 37 i retningslinjerne). Kommissionen formoder
dog, at der stadigvæk findes et markedssvigt inden for vedvarende energi (punkt 115).
Oplysningerne fra Danmark, bl. a. om produktionsomkostningerne ved grøn elektricitet
og de nuværende priser på elmarkedet, bekræfter, at der under de nuværende
markedsforhold ikke er sandsynlighed for, at der vil blive investeret i VE-anlæg uden
støtte.
3.3.3 Støttens hensigtsmæssighed og proportionalitet og undgåelse af uberettigede negative
virkninger
(33) Ifølge punkt 116 i retningslinjerne vil Kommissionen anse statsstøtte for at være
hensigtsmæssig, når følgende betingelser (punkt 34 til 37 nedenfor) er opfyldt. Støtten
antages i så fald også for kun at have begrænsede negative virkninger.
(34) For alle ordninger, der træder i kraft fra og med 1. januar 2016, vil driftsstøtte til
producenter af VE-elektricitet blive betragtet som forenelig med det indre marked, når
følgende betingelser er opfyldt (punkt 124 i retningslinjerne):
(a)
støtten ydes som et tillæg til den markedspris, hvortil producenterne afsætter deres
elektricitet direkte på markedet
støttemodtagerne er underlagt standardansvar for balancering, medmindre der
ikke findes konkurrenceprægede interdaymarkeder for balancering, og
der er truffet foranstaltninger til at sikre, at producenterne ikke tilskyndes til at
producere elektricitet til negative priser.
(b)
(c)
11
EUT C 200 af 28.6.2014, s. 1.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(35) Betingelserne i punkt (34) (a) til (c) ovenfor gælder imidlertid ikke for støtte til anlæg
med en installeret elkapacitet på under 500 kW (punkt 125 i retningslinjerne) eller
demonstrationsprojekter.
(36) Desuden skal støtten ydes efter en ægte, konkurrencepræget udbudsprocedure baseret på
klare, gennemsigtige og ikkediskriminerende kriterier (punkt 126 i retningslinjerne),
dog med følgende modifikationer:
(a)
Kravet om et udbud er først obligatorisk fra og med 1. januar 2017 og gælder kun
for nye anlæg. I en overgangsperiode, der dækker 2015 og 2016, er det kun 5 % af
den planlagte nye elkapacitet fra vedvarende energikilder, der er underlagt dette
krav om udbud (punkt 126).
Udbud er ikke obligatorisk, når medlemsstaten kan påvise, at en udbudsproces
ville have en af de i punkt 126 (a) til (c) nævnte mangler.
Der kan ydes støtte uden afholdelse af et udbud til anlæg med en installeret
elektricitetskapacitet på under 1 MW og til demonstrationsprojekter (punkt 127).
(b)
(c)
(37) Hvis der ikke gennemføres et udbud, skal følgende betingelser være opfyldt (punkt 128
og 131 i retningslinjerne):
(a)
Støtten pr. energienhed må ikke overstige forskellen mellem de samlede
normaliserede omkostninger til energiproduktion ("levelised costs of producing
energy" - LCOE) ved hjælp af den pågældende teknologi og markedsprisen på den
pågældende energiform.
LCOE kan også omfatte normal kapitalforrentning. Investeringsstøtte skal
fratrækkes det samlede investeringsbeløb ved beregningen af LCOE.
Produktionsomkostningerne skal ajourføres regelmæssigt og mindst en gang om
året.
Der kan kun ydes støtte, indtil anlægget er fuldt afskrevet i overensstemmelse
med de almindelige regnskabsregler, således at det undgås, at driftsstøtte baseret
på LCOE overstiger afskrivningen af investeringen.
(b)
(c)
(d)
(38) Den danske ordning opfylder disse betingelser:
(39) For det første ser det ud til, at størsteparten af støtten vil gå til solcelle- og VE-anlæg i
husholdninger med en kapacitet på 6 kW eller derunder eller til større solcelleanlæg på
ikke over 400 kW. For disse anlæg finder kriterierne i punkt (34) ovenfor ikke
anvendelse, og støttemodtagerne behøver heller ikke at blive udvalgt gennem udbud.
Støtten skal alene opfylde de betingelser, der er nævnt ovenfor i punkt (37).
(40) I den forbindelse har Danmark fremlagt beregninger af omkostninger og støtteniveauer
for de forskellige solcelle- og VE-anlæg, som indgår i ordningens tre faser. Selv om
støtteniveauerne kan variere afhængigt af fase og anlægstype (der er faktisk fem
forskellige konfigurationer), fremgår det af beregningerne, at i alle faserne og under alle
konfigurationerne vil ethvert anlægs gennemsnitlige produktionsomkostninger overstige
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0012.png
summen af de fordele, det kan opnå (som består af statsstøtten, markedsprisen og
fordelen ved eget forbrug af den producerede grønne elektricitet). Som det fremgår af
tabellen i punkt (23) ovenfor, vil den andel af produktionsomkostningerne, som ikke
dækkes ved salg til markedspris (kolonne 3), altid være større end støtten, også selv om
man medregner fordelene ved nettoafregningen af eget forbrug. Støtten vil derfor ikke
overstige forskellen mellem produktionsomkostningerne og den relevante markedspris.
(41) Alle beregninger er baseret på en kapitalforrentning på 10 %, hvilket kan anses for at
være et normalt forrentningskrav
12
. De danske myndigheder har bekræftet, at der ikke
vil kunne ydes nogen investeringsstøtte til anlæg, der modtager støtte under den
anmeldte ordning. De har også forsikret, at produktionsomkostningerne vil blive
opdateret mindst hvert år, og at støtteniveauet om fornødent vil blive justeret.
(42) I betragtning af, at anlæggenes levetid typisk er 20 år, at der under alle
konfigurationerne ydes støtte i højst 20 år efter nettilslutning (og i mange tilfælde kun i
10 år), og at støtteniveauerne ikke dækker hele forskellen mellem
produktionsomkostningerne og den relevante markedspris, har Kommissionen
endvidere konkluderet, at der ikke vil blive ydet støtte efter det tidspunkt, hvor
støttemodtagerens anlæg er afskrevet.
(43) Ifølge de danske myndigheder er der ikke sandsynlighed for, at anlæg med en kapacitet
på over 400 kW vil modtage støtte, da selve udformningen af den anmeldte ordning
forventes at begrænse størrelsen af støtteberettigede anlæg. Det kan dog ikke udelukkes,
at nogle større anlæg med en kapacitet på også over 1 MW vil modtage støtte. De
danske myndigheder har derfor givet tilsagn om at ændre ordningen på en sådan måde,
at der ikke ydes nogen støtte til nye anlæg med en kapacitet på 500 kW eller derover
efter 31. december 2015.
(44) For så vidt angår brugen af biobrændsler og flydende biobrændstoffer stemmer
ordningen endelig overens med punkt 113 i retningslinjerne.
(45) Eftersom de danske myndigheder har forsikret, at ordningen på dette stadium ikke vil
vare ved efter 1. januar 2017, er de betingelser, der blev anført ovenfor i punkt (34) til
(37), som helhed opfyldt.
3.3.4
Tilskyndelsesvirkning
(46) Ifølge punkt 49 i retningslinjerne skal medlemsstaten godtgøre, at støtten vil tilskynde
støttemodtagerne til at ændre adfærd i retning af det mål af fælles interesse, der
forfølges. Kommissionen finder i særdeleshed, at støtte ikke har nogen
tilskyndelsesvirkning for støttemodtageren, hvis arbejdet på projektet allerede er
påbegyndt, før støttemodtageren indgiver sin ansøgning til de nationale myndigheder
(punkt 50 i retningslinjerne). Desuden skal medlemsstaterne indføre et
standardansøgningsskema, der opfylder kravene i punkt 51 i retningslinjerne, og sikre,
at den støtteydende myndigheds behandling af støtteansøgninger foregår i
overensstemmelse med bestemmelserne i punkt 52 i retningslinjerne.
12
Jf. sag SA.35485 2012/N, Støtte til alle former for biogasanvendelse – A, punkt 36.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0013.png
(47) Det bemærkes allerførst, at der for alle de anlæg, ordningen omfatter, er en forskel
mellem omkostningerne ved at producere VE-elektricitet og de fordele, disse anlæg vil
opnå både via salg af elektricitet til markedspris og gennem besparelser på grund af
nettoafregningen. Uden støtten vil anlæggene ikke kunne tjene deres omkostninger ind,
og der ville ikke blive investeret i dem. Med støtten dækkes en del af anlæggenes
omkostningsgab.
(48) Hvad angår 20 MW-puljeordningen med et forhøjet pristillæg for nogle solcelleanlæg (i
støtteordningens tredje fase), hæfter Kommissionen sig ved, at aftalen om købet af
anlægget skal være betinget af, at der faktisk opnås tilsagn om et højere tillæg. For
støttemodtagere under denne særlige konfiguration kan der derfor ikke forventes at
blive foretaget nogen bindende investeringer før godkendelsen af støtteansøgningen.
(49) De danske myndigheder har desuden givet tilsagn om at indføre en ny
ansøgningsprocedure for at efterleve bestemmelserne i punkt 50 til 52 i retningslinjerne,
som trådte i kraft den 1. juli 2014, efter anmeldelsen af ordningen. Støtteansøgerne vil
skulle anvende en ansøgningsformular indeholdende de oplysninger, der er anført i
retningslinjerne, specielt om støttebeløb og det kontrafaktiske scenarie uden støtten. De
administrative procedurer vil desuden blive tilpasset, så det sikres, at den kontrol af det
kontrafaktiske scenarie, der er nævnt i retningslinjerne, bliver foretaget.
3.3.5
Konklusion angående støttens forenelighed
(50) Kommissionen finder derfor, at støtten er forenelig med kriterierne i EU's retningslinjer
for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi fra 2014.
3.4
Overholdelse af andre traktatbestemmelser
(51) I overensstemmelse med punkt 29 i retningslinjerne og i betragtning af, at bidraget til
udligningsordningen har til formål at finansiere støtten til grøn elektricitet, har
Kommissionens desuden undersøgt, om bestemmelserne i traktatens artikel 30 og 110 er
overholdt.
(52) Ifølge retspraksis kan en afgift, som rammer indenlandske og importerede varer efter
samme kriterier, ikke desto mindre være i strid med traktaten, når afgiftsprovenuet er
bestemt til at betale aktiviteter, der i særlig grad er til fordel for indenlandske,
afgiftsbelagte varer. Hvis fordelene for disse varer fuldt ud opvejer den afgift, de er
pålagt, har afgiften kun virkninger for importerede varer og udgør derfor en afgift med
tilsvarende virkning i strid med traktatens artikel 30. Og hvis fordelene kun opvejer en
del af den byrde, der er pålagt de indenlandske varer, er afgiften en diskriminerende
intern afgift i relation til traktatens artikel 110 og i strid med denne traktatbestemmelse
med hensyn til den del af dens beløb, der anvendes til at udligne den byrde, som
indenlandske varer er belagt med
13
.
13
Forenede sager C-128/03 og C-129/03,
AEM,
EU:C:2005:224, præmis 44-47; sag C-206/06,
Essent,
EU:C:2008:413, præmis 42.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0014.png
(53) Hvis der til indenlandsk elproduktion ydes støtte, der finansieres via en afgift af alt
forbrug af elektricitet (også af importeret elektricitet), er der risiko for, at
finansieringsmåden, der lægger en byrde på importeret elektricitet, som ikke nyder godt
af denne finansiering, kan medføre en forskelsbehandling af importeret VE-elektricitet
og dermed være i strid med traktatens artikel 30 og/eller 110
14
.
(54) Den anmeldte støtteordning vil blive finansieret af en PSO-tarif, som betales af
elforbrugerne. Tariffen opkræves af elforbruget og vil derfor også kunne opkræves af
elektricitet importeret fra andre EØS-lande. Kommissionen er derfor betænkelig ved, at
finansieringsmåden vil kunne medføre forskelsbehandling af import som omhandlet i
traktatens artikel 30 og 110.
(55) Danmark har gjort gældende, at finansieringen af støtteordningen ikke kan anses for at
udgøre en integrerende del af ordningen og derfor ikke udgør en tilsidesættelse af
traktatens artikel 30 og 110. Danmark peger i den forbindelse på, at PSO-tariffen
dækker omkostningerne ved en række forskellige aktiviteter, bl. a. med henblik på øget
forsyningssikkerhed. Indtægterne af PSO-tariffen går derfor ikke nødvendigvis til
finansiering af støtten til vedvarende energi. Kommissionen bemærker imidlertid,
at den anmeldte ordning finansieres med en afgift pålagt elektricitet, der forbruges i
Danmark, både indenlandsk og importeret elektricitet
15
at afgiften beregnes af forbruget af elektricitet (og dermed er pålagt selve varen)
16
at den støtteordning, som afgiften finansierer, kun er åben for indenlandske
elektricitetsproducenter.
(56) Når en medlemsstat finansierer støtte til indenlandske producenter gennem en afgift, der
opkræves af såvel importerede som indenlandske produkter, kan afgiften have den
virkning, at den yderligere forøger den fordrejning på produktmarkedet, som støtten
som sådan forårsager. I den henseende behøver afgiften ikke nødvendigvis udelukkende
at finansiere støtten, eftersom den yderligere fordrejende virkning kan være til stede, når
blot en betydelig del af afgiftsprovenuet anvendes til at finansiere støtten.
14
Sag 47/69,
Frankrig mod Kommissionen,
EU:C:1970:60, præmis 20. Se også sag SA.38632 (2014/N)
Tyskland – EEG 2014 –
Reform af loven om vedvarende energi (endnu ikke offentliggjort i EUT).
Elektricitet er en vare i traktatens forstand. Se sag C-393/92
Almelo,
EU:C:1994:171, præmis 28, sag C-
158/94,
Kommissionen mod Italien,
EU:C:1997:500, præmis 17, og sag C-206/06,
Essent Netwerk Noord,
EU:C:2008:413, præmis 43.
Sag C-206/06,
Essent Netwerk Noord,
EU:C:2008:413, præmis 44.
15
16
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0015.png
(57) For at afhjælpe denne potentielle forskelsbehandling har Danmark imidlertid givet
tilsagn om at åbne op for de VE-pilotudbud, der skal gennemføres i 2015 og 2016, for
producenter fra andre EØS-lande, med op til 6 % af den udbudte kapacitet eller op til
2,4 MW i denne toårige periode (det største af de to tal skal gælde)
17
. Denne
procentandel er fastlagt på grundlag af Danmarks samlede import af grøn elektricitet fra
nabolandene (Norge, Sverige og Tyskland) divideret med den samlede
elektricitetsforsyning i Danmark og ganget med den årligt nyinstallerede kapacitet til
grøn elektricitet. Importen af grøn elektricitet er beregnet som den gennemsnitlige
andel, som import (nærmere betegnet import, der ikke er til transit, men til forbrug i
Danmark) fra hvert af nabolandene tegner sig for, ganget med vedvarende energikilders
andel af den samlede elproduktion i hvert af landene. Den valgte formel afspejler
Danmarks stilling som transitland for elektricitet fra Skandinavien ved kun at tage
hensyn til den del af elimporten, der rent faktisk forbruges i Danmark (eftersom det kun
er denne del, der er underlagt PSO-tariffen).
(58) Andre EØS-producenters adgang til udbuddene kan være betinget af, at der er indgået
samarbejdsaftaler. Denne betingelse stemmer overens med bestemmelserne i punkt 122
i retningslinjerne og bestemmelserne i VE-direktivet, hvorefter medlemsstaterne kan
etablere samarbejdsmekanismer (artikel 6 til 11).
(59) Adgangen til at deltage i udbuddene er desuden betinget af dokumentation for, at der
rent faktisk vil foregå fysisk import af elektricitet fra vedvarende energikilder (i det
omfang, hvor det er muligt at dokumentere). Denne betingelse stemmer overens med
traktatens artikel 30 og 110, da der uden en import slet ikke ville opstå nogen
forskelsbehandling i artikel 30's og 110's forstand. Danmark er desuden nødt til at sikre,
at elektriciteten rent faktisk leveres til Danmark.
(60) Da denne åbning af udbuddene over for andre EØS-producenter eliminerer risikoen for
forskelsbehandling af producenter af grøn elektricitet i andre medlemsstater, stemmer
ordningens finansiering via PSO-tariffen overens med traktatens artikel 30 og 110 under
ordningens varighed, dvs. indtil den 31. december 2016. Støtte tildelt før denne dato kan
i princippet også udbetales efter den 31. december 2016, hvis der er sikkerhed for, at
artikel 30 og 110 er overholdt.
17
Ifølge punkt 126 i retningslinjerne skal de udbud, der afholdes i 2015 og 2016, dække mindst 5 % af den
planlagte nye elektricitetskapacitet fra vedvarende energikilder (pilotudbud). Størrelsen af pilotudbuddet i
Danmark ventes for øjeblikket at blive på 20 MW. Danmark har imidlertid oplyst, at for at tiltrække
udenlandske investorer vil den del af den udbudte kapacitet, som disse investorer vil kunne byde på, rent
faktisk blive på i alt op til 2,4 MW.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504433_0016.png
4.
Konklusion
Kommissionen har følgelig besluttet ikke at modsætte sig støtten, da den er forenelig med det
indre marked efter traktatens artikel 107, stk. 3, litra c).
Hvis dette brev indeholder fortrolige oplysninger, som ikke må videregives til tredjemand,
bedes De senest 15 arbejdsdage efter modtagelsen underrette Kommissionen herom. Har
Kommissionen ikke inden udløbet af denne frist modtaget en begrundet anmodning om
fortrolig behandling, vil den gå ud fra, at De er indforstået i, at disse oplysninger videregives
til tredjemand, og at brevets fulde ordlyd offentliggøres på det autentiske sprog på:
http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/index.cfm
En begrundet anmodning sendes med brev eller pr. fax til:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles
BELGIEN
Fax: +32 2 29 61242
Med venlig hilsen,
På Kommissionens vegne
Joaquín ALMUNIA
Næstformand
16