Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 84
Offentligt
1438953_0001.png
Anbefalinger fra
Mønsterbryder-
korpset
December 2014
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0002.png
Forord
Anbefalinger fra
Mønsterbryderkorpset
Mønsterbryderkorpset blev nedsat af uddannelses- og forskningsministeren
den 1. september 2014 for at inspirere ministeren og de videregående ud-
dannelsesinstitutioner til initiativer og tiltag, der kan tiltrække og fastholde
flere unge fra hjem, hvor der ikke er en stærk tradition for uddannelse.
Mønsterbryderkorpset har været på inspirationsture med ministeren rundt
omkring i landet, besøgt uddannelsesinstitutioner og talt med unge møn-
sterbrydere. Sammen med uddannelses- og forskningsministeren har korp-
set har også været vært ved en Mønsterbryderdag, hvor over 80 deltagere
diskuterede mulige tiltag på området med en bred gruppe af interessenter.
På baggrund af egne erfaringer, forskning og praktisk viden, ideer på Møn-
sterbryderdagen og indlæggene i Idébanken
1
, har Mønsterbryderkorpset
identificeret en række udfordringer i det videregående uddannelsessystem
og formuleret ti konkrete anbefalinger, der skal være med til at sikre, at
dem, der har lysten, motivationen og evnerne i højere grad får muligheden
for at udvikle, bruge og udfolde deres talent gennem en videregående ud-
dannelse.
Mønsterbryderkorpset har følgende ti medlemmer:
Rajneek Koshal Singh,
Stina Vrang Elias,
Sidsel Daubjerg Overgaard,
Agi Csonka,
Direktør for SFI, Det nationale Forskningscenter for Velfærd
Studerende (stud.scient.pol.),
Adm. direktør, DEA
Vejleder og Centerleder ved
Christina Larsen,
Sygeplejestuderende
Københavns Universitet
Studievalg Østjylland
Agi Csonka,
Jens Peter Thomsen,
Adjunkt på Sociologisk Institut, Københavns Universitet
Thomas Kalisz Nielsen,
Direktør for SFI, Det Nationale
Jens-Peter Thomsen,
Martin David Munk,
Professor i sociologi Forskningscenter for Velfærd på AAU Adjunkt på Sociologisk Institut,
og forsknings- og centerleder
Graduate – Financial Markets
& Structuring, Neas Energy A/S
Michael Bernt Madsen,
Kommunikations- og demokratiansvarlig, Plejeboligcenter Københavns Universitet
Fælledgården
og ligadommer i håndbold
Michael Bernt Madsen,
Niels Brun Madsen,
Direktør, Århus Social- og Sundhedsskole
Kommunikations- og
Rajneek Koshal Singh,
Studerende (stud.scient.pol.), Københavns Universitet
Christina Larsen,
demokratiansvarlig,
Sygeplejestuderende, UC Sjælland
Plejeboligcenter Fælledgården
Sidsel Daubjerg Overgaard,
Vejleder og Centerleder ved Studievalg Østjylland
Stina Vrang Elias,
Adm. direktør, DEA
Martin David Munk,
Niels Brun Madsen,
Thomas Kalisz Nielsen,
Graduate – Financial Markets & Structuring, Neas Energy A/S og ligadommer i håndbold
Professor i sociologi og
Direktør, Århus Social- og
forsknings- og centerleder
Sundhedsskole
Foto: Kim Vadskær
på Aalborg Universitet
1
ufm.dk/moensterbrud/idebank
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0003.png
Mønsterbryder-
mentalitet og
en fokuseret indsats
Det videregående uddannelsessystem
i Danmark er i dag båret af en vision
om, at alle uanset baggrund skal
have mulighed for at gennemføre en
videregående uddannelse, og at alle
studerende behandles lige.
Der er ikke, som i andre lande, tradi-
tion for kvoter, programmer for talen-
ter eller særordninger. De aktiviteter
uddannelsesinstitutionerne iværksæt-
ter over for studerende, f.eks. rekrut-
terings- eller studiestartsaktiviteter,
målrettes ofte alle studerende eller
alle potentielle studerende. Eksem-
pler på sådanne aktiviteter, målrettet
de mange, kan
sterbryderkorpset mange gode input
til indsatsområder. Og i samtalen
med mønsterbrydere rundt omkring i
landet er det blevet påpeget gentagne
gange, at det er afgørende at blive
”set” i uddannelsen eller i forbindelse
med studievalget. Derfor er anbe-
falingerne søgt rettet specifikt mod
potentielle mønsterbrydere i uddan-
nelsessystemet – det er Mønsterbry-
derkorpsets opdrag at gøre en
forskel
for
dem.
Mønsterbryderkorpset anerkender,
at hvis den sociale arv skal brydes,
er tidlige indsatser gennem familie-
programmer, på daginstitutioner og
i de første skoleår langt det vigtig-
ste. Mønsterbryderkorpsets opgave
har specifikt været at beskrive, om
der er muligheder for at mindske
udfordringerne ved overgangen fra
ungdomsuddannelse til videregående
uddannelse og i gennemførslen af de
videregående uddannelser. Til trods
for, at der i udgangspunktet er fri
og lige adgang til de videregående
uddannelser, har et akademikerbarn
stadig større sandsynlighed for at
læse en videregående uddannelse end
et barn fra et ikke-uddannelsesvant
hjem, også selvom disse børn er lige
talentfulde, dvs. har opnået de samme
karakterer i deres ungdomsuddan-
nelse.
Færre talentfulde børn fra ikke-ud-
dannelsesvante hjem udnytter deres
ungdomsuddannelse til at påbegynde
en videregående uddannelse, faktisk
er det hver femte sammenlignet med
kun to pct. af akademikerbørnene
2
.
Mønsterbryderkorpset definerer
mønsterbrydere, som unge
mennesker fra ikke-uddannelses-
vante hjem, som påbegynder eller
gennemfører en uddannelse på et
højere niveau end deres forældre.
være uddannelseskaravaner, rusture
eller informationsmøder. Men der er
en reel fare for, at sådanne aktiviteter
for
alle
ikke rammer mønsterbrydere,
og at ressourcer og tid derved spildes
på tiltag med begrænset effekt.
Rundturene til forskellige ungdoms-
uddannelser og videregående uddan-
nelsesinstitutioner har givet møn-
2
Samlet set er det syv pct. af alle fra årgang 1980-82, som har et karaktergennemsnit på over 10, som ikke er kommet i gang med eller
har opnået en videregående uddannelse (Uddannelses- og Forskningsministeriet: Sammenhænge mellem studerende og forældres
uddannelsesniveau, september 2014).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0004.png
fi
nerer
m
øn
s
ter
b
ry
d
er
e,
s
o
m
m
g
e
u
n
Vi mangler viden om, hvorfor disse
unge vælger ikke at læse videre, og
viden om hvilke adgangsveje til de
videregående uddannelser, der bedst
hjælper mønsterbrydere på vej.
En fokuseret indsats overfor møn-
sterbrydere handler
ikke
om at
sænke det faglige niveau eller bedrive
social politik i uddannelsessystemet.
Tværtimod. Der skal både vilje, stærk
motivation og en ekstra arbejdsind-
sats til for at klare sig i uddannelser-
ne, som mønsterbryder. En fokuseret
indsats bør tage udgangspunkt i, at vi
i Danmark spilder talent, hvis vi ikke
målrettet adresserer den udfordring,
at unge med de nødvendige faglige
forudsætninger har vanskeligt ved at
forløse dette potentiale i uddannelses-
systemet. Det har Danmark ikke råd
til.
Mønsterbryderkorpset mener, at ud-
dannelsesinstitutionerne bør påtage
sig det samfundsansvar, det er at
understøtte en bred talentindsats, der
sikrer, at en større andel af unge får
bedre chancer i uddannelsessystemet,
og at der kommer en større mangfol-
dighed på de videregående uddannel-
sesinstitutioner.
Mange unge vælger en kendt uddan-
nelsesvej, og de er præget af de nor-
mer, værdier og horisonter, som deres
forældre har. Det betyder, at unge har
forskellige præferencer i forhold til,
hvilke uddannelsesretninger de væl-
ger, og at nogle uddannelsesmiljøer er
præget af de normer og kulturer, som
visse grupper har båret med sig igen-
nem mange år. Der skal være plads til
at skabe mønsterbrud, der går begge
veje. Mønsterbryderkorpset ønsker, at
der skabes mere plads til at vælge en
uddannelse, som passer med talentet.
Det betyder også, at børn af forældre
med en lang videregående uddannelse
skal finde vej til erhvervsuddannelser-
ne og til erhvervsakademiuddannel-
serne i langt højere grad end tidligere.
Mønsterbryderkorpset ønsker med
sine anbefalinger at sætte fokus på,
hvordan man bedst støtter unge med
en ikke-uddannelsesvant baggrund
til at gennemføre en videregående
uddannelse.
For hvad skal der mere konkret til?
Diskussionerne i korpset har kredset
om tre afgørende aspekter af de stu-
derendes uddannelsesliv:
r
fra
ikke
-udd
anne
ls
e
sv
a
e
s
ke
nt
enn
e
h
j
e
m
,
s
o
m
d
er
g
yn
b
e
g
en
e
ll
er
Vejen ind
Studiestart
Fastholdelse
Mønsterbryderkorpsets anbefalinger
er primært rettet mod de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner. Dér,
hvor de er rettet mod det politiske
niveau, vil det fremgå.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0005.png
Fokusområde 1:
Vejen ind – Rekruttering,
brobygning og optagelse
For mønsterbrydere er vejen til en
videregående uddannelse længere end
for andre unge. Særligt universiteter-
ne har en skæv social sammensætning
på deres uddannelser, selvom nogle
universiteter går imod denne overord-
nede tendens.
På nogle uddannelser foregår en
relativ smal rekruttering af unge,
der kommer fra f.eks. samme miljø
og område. Dette skyldes forskellige
faktorer.
videregående uddannelser. Deres re-
ferenceramme er ofte de universiteter,
hvorfra de selv er uddannede. Stude-
rende, der interesserer sig for biologi,
skal måske vejledes til en laborant-,
en radiograf- eller fysioterapiuddan-
nelse fremfor en universitetsuddan-
nelse i biologi. På alle områder findes
der i større eller mindre omfang
beslægtede uddannelser.
Dertil kommer, at den brede hovedvej
ind i de videregående uddannelser går
igennem de almene ungdomsuddan-
nelser, og at optagelseskriteriet til en
del videregående uddannelser altover-
vejende baserer sig på karakterkrav,
hvilket tilgodeser børn af akademiker-
forældre, der generelt opnår højere
karakterer. Det er samlet set vigtigt
at have en vifte af adgangsveje til de
videregående uddannelser, og det er
nødvendigt at indsamle viden om,
hvilke adgangsveje, der bedst under-
støtter mønsterbryderne.
Sandsynligheden for at få en lang
videregående uddannelse er ti
gange så stor, hvis ens forældrene
selv har en lang videregående
uddannelse, sammenlignet med
hvis man har ufaglærte forældre
3
.
Det videregående uddannelsessystem
er ikke særligt overskueligt, og for
mønsterbrydere kan miljøet samti-
dig opleves som en fremmed verden.
Mønsterbrydere har behov for bedre
og mere dybdegående vejledning end
andre elever, f.eks. i form af brobyg-
ning, der kan stimulere og udvikle
deres valgkompetence.
Studievalgsmønstrene er for ensarte-
de og fastlagte, og for få undervisere i
ungdomsuddannelserne kender til det
meget brede spektrum af forskellige
3
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2014): Sammenhænge mellem studerende og forældres uddannelsesniveau. Se specifikt figur 4.1
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0006.png
Fokusområde 1: Vejen ind – Rekruttering, brobygning og optagelse
Løsninger og anbefalinger
1
1
Flere steder er der gode erfaringer med rekruttering via udbyggede brobygnings-
aktiviteter, der giver unge mønsterbrydere et reelt indblik i et studie og dets
arbejdsmetoder
4
. Der bør fokuseres på at udbrede projekter med gode erfaringer,
f.eks. ”Udvalgt til UNI/SubUniversity
5
”, ”Udvalgt til PH” og AT-dage
6
til at om-
fatte hele det videregående uddannelsessystem og til flere ungdomsuddannelser.
Sådanne brobygningsaktiviteter kan også give eleverne en bedre forståelse for,
hvordan deres ungdomsuddannelse er relevant i forhold til en videregående ud-
dannelse, hvilket kan styrke deres motivation.
Brobygningen bør målrettes og udvides til mere end Studiepraktik.dk kan
tilbyde i dag, så mønsterbrydere får et bedre fundament for deres valg. Bro-
bygningsforløb bør introducere til studiet, studielivet, efterfølgende beskæfti-
gelsesmuligheder og forventningerne til at være ny studerende. Og efter endt
brobygning bør der være plads til refleksion og afklaring sammen med en
vejleder og andre mønsterbrydere. Dette vil kræve et bredere samarbejde
mellem de videregående uddannelser, ungdomsuddannelserne og Studievalg.
2
Der er behov for en indsats, der sigter mod at styrke unge mønsterbryderes
valgkompetence og øge deres viden om de videregående uddannelser, og hvad
de kan bruges til. Dette kan f.eks. gøres ved at skabe mere formelle strukturer
omkring studievejledningen, og styrke samarbejdet mellem de instanser, der
indgår heri.
Som et forsøg bør Studievalgs studievejledere indgå i et forløb i ungdoms-
uddannelserne med f.eks. integreret studiepraktik med henblik på at
understøtte og underbygge de unges valgkompetence. Forløbet for de unge
afsluttes med en skriftlig opgave med fokus på refleksionerne i forbindelse
med valg af studie og mulig karriere.
4
5
6
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2014): Indsatser på de videregående uddannelsesinstitutioner
Projekt udvalgt til Uni (http://ntsnet.dk/projektboersen/projekter/udvalgt-til-uni)
AT-dage på SDU: http://www.sdu.dk/uddannelse/brobygning/atdage
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0007.png
Fokusområde 1: Vejen ind – Rekruttering, brobygning og optagelse
3
Der er behov for at fremme sammenhæng i uddannelsessystemet, særligt over-
gange mellem erhvervsuddannelserne og det videregående niveau. Reformen af
erhvervsuddannelserne sender et klart signal om, at unge, der vælger denne vej,
kan få direkte adgang til en erhvervsakademiuddannelse. Sådanne veje i uddan-
nelsessystemet kan understøtte flere mønsterbrud.
Regeringen bør fastholde bevågenhed på, at erhvervsuddannelsesreformen
bliver til virkelighed. Målet med at give unge mennesker en uddannelse af høj
kvalitet både i forskellige fag, med talentspor og udbredelse af EUX til langt
flere erhvervsuddannelser, så man både kan få sit svendebrev og fag, der
svarer til en studentereksamen, er befordrende for den sociale uddannelses-
mobilitet.
4
Der er i dag et uhensigtsmæssigt stort og ensidigt fokus på gymnasiale karak-
terer, hvilket kan afskrække mønsterbrydere fra videregående uddannelse og
modvirke mangfoldighed i uddannelserne. Samtidig er der for lidt viden om
effekter af forskellige optageformer, f.eks. i forhold til mønsterbrydere. Der er
derfor behov for, at institutionerne overvejer, hvordan brugen af forskellige
optagelsesformer på de videregående uddannelser, kan understøtte talentfulde
mønsterbrydere, samt at de systematisk monitorerer, hvilke optagelsesformer,
der er de bedste i forhold til denne gruppe. Eksempler på forskellige optagelses-
former kan være: samtaler, tests, prøver, individuel kompetencevurdering eller
en kombination af flere former.
De videregående uddannelsesinstitutioner bør overveje, hvordan brugen
af flere forskellige optagelsesformer på deres uddannelser kan understøtte
mønsterbrud, herunder særligt på uddannelser, hvor mangfoldigheden
blandt de studerende er begrænset. Desuden bør institutionerne monitorere
deres praksis og eksperimentere med optagelsesformer, så det sikres, at de
har den tilsigtede effekt.
5
Der er behov for, at flere uddannelsesinstitutioner er mere bevidste om sammen-
sætningen af deres studerende og har viden om effekten af deres rekruttering
– ellers fastholdes de nuværende rekrutteringsmønstre.
Alle videregående uddannelsesinstitutioner bør arbejde systematisk med at
analysere deres egen praksis for at rekruttere og fastholde en mangfoldig
studentersammensætning. De bør sætte klare mål for, hvordan de vil styrke
mangfoldigheden, og de bør udarbejde en forpligtende handlingsplan, som
følges af den øverste ledelse.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0008.png
i
n
d
a
ud
e
-
kk
Fokusområde 2:
Den afgørende
begyndelse – Studiestart
Alt for mange danske studerende
skifter eller falder fra deres studie, og
mønsterbrydere falder oftere helt fra
end øvrige grupper af studerende. På
universiteterne er der større forskel
på frafald blandt de studerende, når
man ser på uddannelsestype og foræl-
dres baggrund, end på de øvrige vide-
regående uddannelsesinstitutioner
7
.
Det er afgørende for gruppen af møn-
sterbrydere at få en god begyndelse på
uddannelsen, da overgangen til en vi-
deregående uddannelse kan være sær-
lig vanskelig for denne gruppe. Det
tager mere end en uges introduktion
at komme godt ind i et studie, specielt
hvis man ikke har familie og et socialt
netværk, der kan støtte og hjælpe med
at håndtere de forandringer, der vil
være i forbindelse med overgangen til
videregående uddannelse.
Korpset mener, at det er den første
studietid, der er udslagsgivende for,
hvorvidt studerende fra ikke-uddan-
nelsesvante hjem får en succesople-
velse og knækker den ”akademiske
kode”. Uddannelsesinstitutionerne
gennemfører mange forskelligartede
studiestartsinitiativer, men det er
vigtigt, at de har øje for den sociale
og faglige integration lige fra begyn-
delsen. Dette kan gøres ved at arbejde
mere systematisk med studiegrupper
og mentorordninger.
n
e
l
ante
hj
s
e
sv
e
m
,
s
o
m
påb
e
g
yn
d
er
e
ll
e
r
g
en
n
7
er
før
e
m
l
s
e
anne
udd
en
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2014): Sammenhænge mellem studerende og forældres uddannelsesniveau
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0009.png
Fokusområde 2: Den afgørende begyndelse – Studiestart
Løsninger og anbefalinger
6
7
Alle uddannelsesinstitutioner arbejder med at skabe et godt studiemiljø for de
studerende, men der kan gøres endnu mere for at understøtte de studerende i
den faglige introduktion på uddannelsen. Erfarne mønsterbryderstuderende er
en oplagt ressource at inddrage i sådanne aktiviteter.
Uddannelsesinstitutionerne bør påtage sig et større ansvar for at skabe mål-
rettede faglige indsatser og strukturer på uddannelserne, f.eks. ved igang-
sættelse af flere faglige peer to peer-aktiviteter og brug af mentorer målrettet
mønsterbrydere.
Det er vigtigt at have blik for, at de studiestartsaktiviteter man vælger på insti-
tutionen er kulturbærende. Der er meget vanetænkning i institutionernes intro-
duktionsarrangementer, f.eks. rusturene, der har et stort potentiale, hvis de ud-
vikles og afvikles med større fokus på en erkendelse af, at studerende har meget
forskellige baggrunde. Det er vigtigt for den sociale integration på et studie at
få opbygget netværk, hvilket rusturene og andre introarrangementer er medvir-
kende til. Det kan være hensigtsmæssigt, at de videregående uddannelsesinsti-
tutioner informerer mønsterbrydere om, hvad det kræver at være en god stude-
rende, hvordan man tilrettelægger selvstudier og kommer med i diskussions- og
læsegrupper.
Uddannelsesinstitutionerne bør være mere inkluderende og mere eksplicitte,
når det drejer sig om studiestartsaktiviteter igennem introduktion til studiekul-
tur, etablering af foruddefinerede studiegrupper og forventninger til, hvad det
er at være en god studerende.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0010.png
Fokusområde 3:
Social og faglig
integration
– Fastholdelse
Indsatsen for at få mønsterbrydere
igennem det videregående uddan-
nelsessystem stopper ikke efter stu-
diestart. Jo kortere uddannelse de
studerendes forældre har, desto større
er frafaldsprocenten. Dermed peger
de statistiske data på, at det er nød-
vendigt at gøre en særskilt indsats for
at fastholde denne gruppe i det vide-
regående uddannelsessystem.
Mønsterbryderkorpset er bekymret
for, at SU-reformen og rammerne for
bedre gennemførelse (”Fremdrifts-
reformen”) kan få utilsigtede konse-
kvenser for mønsterbrydere.
drende for, at mønsterbrydere oplever
en større og tættere relation mellem
undervisningsaktiviteter og studie-
indretning, svarende til, hvad nogle
universiteter allerede praktiserer.
Forskningen viser, at studerende med
en ikke-uddannelsesvant baggrund
typisk foretrækker mere anvendelses-
orienterede og praksisrettede uddan-
nelsesinstitutioner, studier og fagom-
råder. Det skyldes antageligt, at unge
fra ikke-uddannelsesvante hjem bedre
kan se sig selv på studier, som kan
bruges til noget, der specifikt er rettet
mod arbejdsmarkedet, og hvor der er
gode beskæftigelsesmuligheder.
Flere videregående uddannelsesin-
stitutioner arbejder med strukturelle
tiltag, der kan mindske frafald. Det
kan f.eks. være systematisk frafalds-
monitorering, fokus på studietilret-
telæggelse eller helhedsorienterede
pædagogiske tiltag såsom faste un-
dervisningskoncepter, eksempelvis
problemorienteret projektarbejde
eller andre afprøvede undervisnings-
metodikker. Sådanne tiltag kan have
en effekt i forhold til mønsterbrydere,
der ellers ville være i større risiko for
at falde fra. Slutresultatet kan være
bedre rammer for sociale og faglige
fællesskaber.
På universitetsbacheloruddannel-
serne er frafaldet 15 pct. for stu-
derende med forældre med en
kandidatuddannelse og 20 pct. for
studerende med forældre, som har
grundskole som højeste uddannel-
sesniveau
8.
Unge mønsterbrydere kan være mere
sensitive overfor barrierer, som f.eks.
hvis de ikke består et kursus et seme-
ster. De kan have brug for mere flek-
sibilitet og længere tid til at ”komme
ind i uddannelsen”. Derfor er det
vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne
udnytter reformens intentioner om
øget studieintensitet på en måde, der
kan være medvirkende til og befor-
8
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2014): Sammenhænge mellem studerende og forældres uddannelsesniveau
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0011.png
Fokusområde 3: Social og faglig integration – Fastholdelse
Løsninger og anbefalinger
8
Der skal sættes ind med et grundlæggende fokus på uddannelseskulturen på
universiteterne, hvor der er ikke samme grad af struktur, feedbackmekanismer
og nærhed som f.eks. på erhvervsakademierne. Det kan være et problem for
mønsterbrydere på især en række samfundsfaglige og humanistiske fag, at der
ikke er afsat undervisningstimer til øvelser og praktisk indlæring. Gennem en
indføring i et fags akademiske koder og logikker lærer man fagets reelle problem-
stillinger og udfordringer, og hvis man som mønsterbryder ikke er vokset op
med denne indsigt, er man alt andet ringere stillet på et akademisk studie.
De videregående uddannelsesinstitutioner bør sikre unge mønsterbrydere
størst mulig individuel støtte gennem f.eks. faglig sparring, opsøgende vej-
ledning, hjælp til en samlet plan for hele uddannelsesforløbet og inspiration
til at få øje på karriereperspektivet fra tidlig færd.
9
For mønsterbrydere kan det være ekstra vanskeligt at navigere i et studie med
lidt struktur og få undervisningselementer, og ofte står de alene med disse faglige
omvæltninger. Gennem undervisning i studieteknik, f.eks. af ældre studerende,
kan unge med mønsterbryderbaggrund få bedre styr på de akademiske begreber,
forbedre deres skrivekompetencer og læsevaner og blive bedre til at planlægge
deres tid.
Uddannelsesinstitutioner, som ikke tilbyder studieteknik-kurser i undervis-
ningen, bør tilbyde førsteårsstuderende ECTS-udløsende studieunderstøttende
kurser udviklet til denne særlige målgruppe.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0012.png
kke
-udd
ann
e
ls
e
sv
a
nt
e
h
j
Et længere forsknings-
perspektiv på social
uddannelsesmobilitet
i de videregående
uddannelser
,
s
o
m
n
d
e
g
y
påb
er
e
ll
er
g
enne
m
fører
e
n
u
Forskningen inden for området social
mobilitet og videregående uddannelse
dokumenterer en ret klar sammen-
hæng mellem familiebaggrund og
chancen for at opnå en videregående
uddannelse. For årgang 1980 er det
kun 23,8 pct. af de personer, hvis
forældre har en grundskole som højst
fuldførte uddannelse, der er i gang
med eller har opnået en videregående
uddannelse, mens det gælder for 79,9
pct. af børn med akademiske forældre
(kandidat eller ph.d. som højest fuld-
førte uddannelse). I forhold til at opnå
en lang videregående uddannelse er
det over halvdelen af akademiker-
børnene, der er i gang med eller har
opnået dette, mens det kun gælder for
ca. 5 pct. af børn fra ikke-uddannel-
sesvante hjem (ufaglærte)
9
.
Forskningen siger derimod ikke så
meget om mekanismer og mulige ka-
naler til at løsne op for den forholds-
vise stærke sammenhæng. Der findes
international litteratur om social
mobilitet i uddannelsessystemet, men
koblingen til forskning i mønsterbrud
og erfaringen hermed er i vid ud-
strækning fraværende i Danmark.
e
m
d
d
a
nn
e
ls
e
9
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2014): Sammenhænge mellem studerende og forældres uddannelsesniveau
et
10
Hvis der skal sættes varigt ind for at understøtte flere mønsterbrydere i det vide-
regående uddannelsessystem, så bør forskningsindsatsen understøttes med en
stærkere institutionel forankring, hvor der tilvejebringes mere forskningsbaseret
viden om, hvilke familiære, samfundsmæssige, værdimæssige og pædagogiske
forhold, der har betydning for om unge fra ikke-uddannelsesvante hjem søger
ind på og gennemfører en videregående uddannelse. Der er desuden behov for at
vide mere om, hvordan fastholdelsen af studerende fra ikke-uddannelsesvante
hjem på de videregående uddannelser kan styrkes.
Forskning i social mobilitet bør opprioriteres og ske i et større koordineret
samspil, da det vil være med til at styrke det danske uddannelsessystem og
sikre et højt uddannelses- og kompetenceniveau, og medvirke til at flere med
talent og motivation får en kompetencegivende uddannelse.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438953_0013.png
Mønsterbryderkorpset blev nedsat af uddannelses- og forskningsministeren den 1.
september 2014 for at inspirere ministeren og de videregående uddannelsesinstitutio-
ner til initiativer og tiltag, der kan tiltrække og fastholde flere unge fra hjem, hvor der
ikke er en stærk tradition for uddannelse.
Korpset har i forbindelse med arbejdet besøgt følgende uddannelsessteder sammen
med uddannelses- og forskningsministeren:
-
-
-
-
-
-
-
-
UC Sjælland, Campus Nykøbing Falster
Nykøbing Katedralskole
CPH West
Erhvervsakademi Aarhus
Maskinmesterskolen i Fredericia
Syddansk Universitet i Slagelse
UC Nordjylland
Aalborg Universitet
Læs mere her:
ufm.dk/moensterbrud
Anbefalinger fra
Mønsterbryder-
korpset
December 2014
13