Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 149
Offentligt
1509847_0001.png
Forstå  frem+den  
Anders  Hvid  og  Jannick  B.  Pedersen  
FIV  -­‐  14.  april  2015  
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 19/3-2015 fra Anders Hvid og Jannick B. Pedersen om paradigmeskift i den teknologiske udvikling indenfor uddannelse
1509847_0002.png
Hovedpointer  
• 
Vi  står  midt  i  et  voldsomt  paradigmeskiD  –  verden  ændrer  sig  fra  lokal  og  
lineær  +l  global  og  eksponen+el  
• 
ParadigmeskiDet  er  drevet  frem  af  digitaliseringen,  der  har  to  helt  særlige  
kendetegn:  
– 
Ingen  frik+on  og  ingen  marginale  omkostninger  
– 
Eksponen+el  udvikling  i  forholdet  mellem  ydelse  og  pris  
• 
I  dag  er  roboNer,  kuns+g  intelligens,  biologi,  medicin,  nanoteknologi  og  
energi  alle  digitale  og  eksponen+elle  
• 
Vi  begejstres  og  overvurderer  på  tre  års  sigt,  vi  undervurderer  totalt  på  
10-­‐20-­‐30  års  sigt  
• 
Eksponen+el  vækst  kan  være  guld  eller  giD  –  mange  nye  muligheder  men  
også  trusler  mod  det  eksisterende.  Udviklingsbrud  på  vej  inden  for  
sundhed,  uddannelse  og  transport  
• 
Vi  har  brug  for  et  nyt  sprog  så  vi  kan:  
– 
se  kurven  og  innovere  ”ude  på  kurven”,    
– 
komponere  ”innova+onskryds”  og    
– 
forberede  os  på  ”udviklingsbrud.”  
 
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 19/3-2015 fra Anders Hvid og Jannick B. Pedersen om paradigmeskift i den teknologiske udvikling indenfor uddannelse
Konklusioner  
• 
Viden  udvikler  sig  så  hur+gt,  at  vi  skal  gøre  op  med  en  
model,  hvor  vi  først  uddanner  os  (20  år)  og  så  går  på  
arbejde  (50  år)  
• 
Viden  udvikler  sig  stærkest  i  åbne  miljøer  og  i  
kombina+onen  mellem  forskellige  fagdicipliner.  Vi  skal  gøre  
op  med  vidensmonopoler  (universiteter)  og  eksperter  
• 
Teknologien  gør  os  i  stand  +l  at  undervise  den  enkelte.  Vi  
skal  gøre  op  med  standardisering  (læringsmål,  cand.xx)  
• 
Undersøgelser  peger  på  at  op  i  mod  40  pct  af  de  jobs  vi  har  
i  dag  er  automa+seret  om  10-­‐20  år.  Det  betyder  at  vi  skal  
ændre  i  de  nuværende  uddannelser  og  at  der  er  et  stort  
behov  for  omskoling  af  den  eksisterende  arbejdsstyrke  
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 19/3-2015 fra Anders Hvid og Jannick B. Pedersen om paradigmeskift i den teknologiske udvikling indenfor uddannelse
TEKNOLOGIER  DER  VIL  FORANDRE  
UDDANNELSE  
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 19/3-2015 fra Anders Hvid og Jannick B. Pedersen om paradigmeskift i den teknologiske udvikling indenfor uddannelse
Bigdata  og  kuns+g  intelligens  
• 
IBM  Watson  vinder  på  paratviden  i  Jeopardy  –  
snart  en  applika+on  på  vores  smartphone.    
• 
Kuns+g  intelligens  forlænger  den  
menneskelige  intelligens.  
• 
Kuns+g  intelligens  er  mennesker  overlegent  
på  en  lang  række  områder  og  ændrer  
fundamentalt  formålet  med  læring.  
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 19/3-2015 fra Anders Hvid og Jannick B. Pedersen om paradigmeskift i den teknologiske udvikling indenfor uddannelse
Neuroscience  
• 
Vores  evne  +l  at  måle  og  forstå  hjerneak+vitet  
er  dras+sk  forbedret.  Der  forskes  i  hvordan  vi  
ak+vt  kan  påvirke  hjernen  +l  at  lære  mere  og  
hur+gere.  
• 
Tradi+onel  klasseundervisning  er  ikke  længere  
effek+vt.  Læring  kan  op+meres  ved  at  +lpasse  
indhold,  has+ghed  og  form  +l  den  enkelte  
elev.  
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 19/3-2015 fra Anders Hvid og Jannick B. Pedersen om paradigmeskift i den teknologiske udvikling indenfor uddannelse
Virtual  Reality  
• 
Stærke  virtuelle  simula+oner  vil  blive  en    
realitet  i  løbet  af  2016.  Både  som  rene  
virtuelle  oplevelser  men  også  som  et  ’lag’  på  
virkeligheden  (augmented  reality).  
• 
Undervisning  og  læring  kan  med  fordel  flyNes  
+l  en  virtuel  verden,  hvor  simula+oner  har  vist  
sig  at  være  en  effek+v  læringsform.