Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 227
Offentligt
1526833_0001.png
Dårlig mobildækning kan have flere årsager, men
normalt skyldes det, at mobilsignalet er for svagt,
fx fordi du befinder dig langt fra mobilmasten, eller
fordi der er for mange forhindringer mellem dig og
mobilmasten. Det kan fx være bakket terræn eller
bygninger, der er i vejen. Er mobilnettet overbelastet,
kan du også opleve dårlig dækning.
Oplever du problemer med at gennemføre en
telefonsamtale eller at få adgang til internettet
indendørs, kan årsagen være, at velisolerede
bygninger og solafvisende vinduer dæmper
mobilsignalet. Opholder du dig i bil eller tog,
kan høj fart og togets konstruktion give dårligere
mobildækning.
Oplever du problemer med dækningen,
og vil du gerne have hjælp til at gøre
noget ved det, så ring eller skriv til os.
Sådan får
du bedre
mobildækning
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Alle 17
2100 København Ø
Telefon:
Web:
E-mail:
+45 3529 1306
www.erst.dk
[email protected]
11
gode råd
til bedre
dækning
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 227: Pjece om bedre mobildækning, fra erhvervs- og vækstministeren
1526833_0002.png
Hjælp din mobildækning på vej
For at få god mobildækning er
der nogle ting, du selv kan gøre.
1.
Undersøg de forskellige mobilselskabers dækning
Selskabernes net er forskellige, og dækningen varierer alt efter,
hvor master og antenner er placeret. Undersøg på selskabernes
dækningskort, hvilket selskab der har den bedste dækning dér,
hvor du primært bruger din mobiltelefon. Du finder dækningskortene
på selskabernes hjemmesider. Til sommer (2015) vil du på
www.tjekditnet.dk
kunne se dækningen for mobiltale og mobilt
bredbånd på din egen adresse.
4.
Vær opmærksom på, hvordan du holder din mobiltelefon
Signalet bliver markant dårligere, når fingrene dækker over mobiltele-
fonens antenne. Vær derfor opmærksom på, hvordan du holder på
mobiltelefonen. Ved du ikke, hvor antennen er placeret, kan du prøve
dig frem for at se, hvor signalet er bedst. Du kan også bruge et headset,
så telefonen ikke holdes tæt ved hovedet.
9.
Kontakt dit teleselskab
Kontakt dit teleselskab, hvis du har problemer med dækningen enten
udendørs eller indendørs. De hjælper dig med at finde ud af præcis,
hvad der er galt, og om der findes særlige løsninger, der kan afhjælpe
problemet. De kan også oplyse dig om prisniveau og krav til instal-
lationen. (Mulige specialløsninger kan fx være signalforstærkere og
small cells, men andre løsninger som fx voice over LTE (taleopkald via
4G) og wifi-calling er også på vej i løbet af 2015. Wifi-calling giver
dig mulighed for at tale i mobiltelefon over bredbåndsforbindelsen
inde i boligen, så telefonen kan skifte mellem at bruge wifi- og mo-
bildækning uden, at du mærker det.)
5.
Brug et plastik- eller gummicover
Et plastik eller gummicover til mobiltelefonen giver ekstra plads, så hån-
den ikke dækker mobilsignalet. Covers af metal dæmper signalerne og
er derfor ikke velegnede.
10.
6.
Vælg den bedste placering af dit mobilmodem
Hvis du hjemme har adgang til mobilt bredbånd med et modem med
sim-kort, forbedrer du modtagelsen af signalet, hvis du placerer modem-
met tæt på et vindue eller en dør. Placér gerne dit modem så højt som
muligt og helst i et åbent område.
Gå sammen med andre
Mobilselskaberne udbygger løbende deres mobilnet og forbedrer
dækningen. På
www.mastedatabasen.dk
finder du information om
selskabernes udbygningsplaner. Som kunde er det vigtigt at synlig-
gøre behov og efterspørgsel over for selskaberne. Er I flere lokalt, som
oplever problemer, bør I sammen henvende jer til selskaberne.
2.
Spørg til andres erfaringer
Det er også en god idé at spørge naboer, venner eller familie, som er på
besøg, hvordan de oplever dækningen. Det giver dig et fingerpeg om,
hvilke selskaber eller mobiltelefoner der dækker bedre end andre i dit
område.
7.
Brug en ekstern antenne på dit mobilmodem
Du kan også få en ekstern antenne, der tilsluttes dit mobilmodem.
Den eksterne antenne kan placeres udenfor eller på loftet, hvor
mobilsignalet er stærkest. Her er det en god idé at undersøge, hvor
den nærmeste mobilmast er placeret, så modemmet placeres bedst
muligt. På
www.mastedatabasen.dk
finder du oplysninger om, hvor
de forskellige selskabers mobiludstyr er placeret.
11.
Kontakt din kommune
Du kan også undersøge, om din kommune har planer om at fremme
dækningen.
Seks jyske kommuner (Lemvig, Herning, Holstebro, Skive, Struer og
Ringkøbing-Skjern) holdt i efteråret 2014 et fællesudbud, der betyder,
at mindst 98,5 pct. af alle bebyggede matrikler i disse kommuner får
mobildækning. Kommunerne har ved at gå sammen opnået både
billigere priser og bedre dækning.
Kommunerne kan også etablere fx tomrør og master, som selskaberne
kan bruge til deres udbygning af dækningen, eller kommunen kan
stille krav om dækning i dårligt dækkede områder. Det kan ske efter
reglerne i lov om erhvervsfremme og regional udvikling. Vejledning
om, hvordan det nærmere kan gøres, kan fås hos Erhvervsstyrelsen.
3.
Vær opmærksom på, at telefoner er forskellige
Nogle telefoner har en god antenne, og andre har en dårlig antenne.
Vælger du en mobiltelefon med god antenne, giver det en bedre
oplevelse af dækningen. Du kan også spørge din forhandler eller dit
mobilselskab, om du bør vælge en telefon med en god antenne.
Erhvervsstyrelsen har fået undersøgt antennekvaliteten i en lang række
telefoner. Se resultatet her:
https://erhvervsstyrelsen.dk/antennekvalitet-i-mobiltelefoner
8.
Brug dit wifi-net til indendørs dækning
Har du internetadgang i din bolig, kan du etablere trådløst wifi-net,
som langt de fleste mobiltelefoner i dag også kan anvende. Det gør det
muligt at tale på din mobiltelefon via apps som Skype, Google Voice,
Facetime etc.