Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
S 804
Offentligt
1327598_0001.png
1327598_0002.png
Ministeren
LovsekretariatetFolketingetChristiansborg1240 København K
Medlem af Folketinget Bertel Haarder (V) har den 20. januar 2014 stillet følgendespørgsmål nr. S 804 til ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser, som hermed besvares.Spørgsmål S 804:Mener ministeren ikke, at tiden er ved at være inde til at gøre det muligt for stude-rende, der dumper ved skriftlig eksamen, at få deres eksamensbesvarelse tilbage -eventuelt mod et gebyr – tilligemed en melding om, hvad de skulle have gjort bed-re?Svar:Det er i dag de enkelte videregående uddannelsesinstitutioner, som har til opgaveat forestå tilrettelæggelse, gennemførelse og udvikling af undervisning og prøverog anden bedømmelse, der indgår i eksamen. Dette er en del af uddannelsesinsti-tutionernes faglige selvstyre. Det er derfor også den enkelte uddannelsesinstituti-on, som bestemmer, om den studerende ved afprøvningen i et bestemt fag kan fåen opgavebesvarelse tilbage sammen med faglige råd eller bemærkninger.Jegønsker ikke at gribe ind i det faglige selvstyre i forhold hertil.Ydermere kan jeg ikke tilslutte mig det synspunkt, at der kan opkræves gebyrerfra studerende på de videregående uddannelser som betaling for en tilbagemel-ding på en opgavebesvarelse.På de enkelte uddannelser kan der være faglige forskelle og begrundelser for diffe-rentieret organisering og tilrettelæggelse af undervisningen og eksamen. Valg afeksamensform m.v. er bl.a. et pædagogisk og didaktisk anliggende, og det er derforogså de enkelte institutioner, som er bedst til at vurdere sammenhængen mellemundervisning og eksamen, valg af eksamensformer, udvikling af nye eksamensfor-mer og eksamens betydning for de studerendes læringsproces m.v. Det er den en-kelte institution, som bedst vurderer, hvorledes læringsprocessen skal inddrages ieksamensforløbet.Der har gennem de senere år været fokus på digitalisering af de videregåendeuddannelser, herunder i forhold til prøveformerne. Det har bl.a. været et formål,at prøverne skal fremstå tidsvarende og afspejle aktuelle arbejdsformer. Det er etmål i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi, at studerende på de videregåen-de uddannelser skal kunne aflevere opgaver digitalt. Det kan skabenye mulighe-der for lokalt at give tilbagemeldinger til de studerende.

28. januar 2014

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
14/001227-04
Side1/2
Jeg ønsker ikke at gribe ind i det faglige selvstyre og fremsætte et lovforslag meddetaljerede regler om fastsættelse af gebyrer m.v.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt opgavebesvarelserkan sendes tilbage til destuderende sammen med faglige råd eller bemærkninger, er det er minopfattelse, atspørgsmålet bedst løses lokalt på de enkelte uddannelsesinstitutioner, og jeg vilder-for opfordre de studerende til at gå i dialog med uddannelsesstedet, hvis de skullehave særlige ønsker hertil.
Jeg er meget optaget af, at vi får skabt nogle rammer for de studerendes uddan-nelser, der betyder, at den enkelte udfordres til at indfri sit højeste potentiale.Derfor har jeg også sat fokus på de videregående uddannelsers kvalitet og nedsatUdvalget for Kvalitet og Relevans, der bl.a. skal udarbejde anbefalinger til, hvor-dan vi sikrer en høj faglig kvalitet i undervisningen og får øget studieintensiteten.Med venlig hilsen

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Morten Østergaard
Side
2/2