Europaudvalget 2012-13
Det Europæiske Råd 14-15/3-13 Bilag 9
Offentligt
1226516_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 14. marts 2013
(OR. en)
EUCO 23/13
CO EUR 3
CO CL 2
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
14.-15. MARTS 2013
KO KLUSIO ER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 14.-15. marts 2013).
________________________
EUCO 23/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0002.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
Vi har i de senere år gjort meget for at tage de presserende udfordringer op, der er opstået på
grund af finanskrisen og statsgældskrisen, for at bane vejen for en tilbagevenden til bæredygtig
jobskabende vækst og gå i retning af øget økonomisk styring både på EU-niveau og på
euroområdeniveau. Der er opnået meget til trods for, at der stadig er en vis usikkerhed på de
finansielle markeder. Dog understreger stagnationen i den økonomiske aktivitet, der forudses for
2013, og de uacceptabelt høje arbejdsløshedstal, hvor vigtigt det er at sætte mere skub i
bestræbelserne på at støtte vækst som en prioritet og samtidig tilstræbe vækstfremmende
finanspolitisk konsolidering. Det Europæiske Råd havde en omfattende drøftelse om den
økonomiske og sociale situation og udstak retningslinjerne for medlemsstaternes og Den
Europæiske Unions økonomiske politik i 2013. Der bør fokuseres på gennemførelsen af de
beslutninger, der er truffet, navnlig med hensyn til vækst- og beskæftigelsespagten. Det skal især
prioriteres at støtte ungdomsbeskæftigelsen og fremme vækst og konkurrenceevne. Det Europæiske
Råd vil i juni vende tilbage til en vurdering af de politikker, der udformes på nationalt plan for at
gennemføre disse prioriteter, og til gennemførelsen af vækst- og beskæftigelsespagten. Det
besluttede, at det i de kommende måneder vil drøfte specifikke emner, der har et stort potentiale til
at skabe vækst og beskæftigelse. Det gjorde også status over det igangværende arbejde med at
uddybe Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) med henblik på mødet i juni.
I.
ØKO OMISK OG SOCIAL POLITIK
Det europæiske semester: fremme af konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse, navnlig for de
unge
1.
Som vedtaget i december 2012 gør medlemsstaterne og Den Europæiske Union en målrettet
indsats for at fremme konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse i overensstemmelse med
følgende prioriteter, som er opstillet i den årlige vækstundersøgelse:
a)
b)
c)
d)
e)
fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering
genetablering af normale lånemuligheder for erhvervslivet
fremme af vækst og konkurrenceevne
håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af krisen
modernisering af den offentlige forvaltning.
EUCO 23/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0003.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
2.
Gennemførelse er fortsat det centrale. Der skal gøres en målrettet indsats for at understøtte det
stærke politiske engagement i at fremme vækst og beskæftigelse og tage de finanspolitiske,
makroøkonomiske og strukturelle udfordringer op. Alt dette bør afspejles i medlemsstaternes
nationale reformprogrammer og stabilitets- og konvergensprogrammer, idet der tages fuldt
hensyn til drøftelserne i Rådet inden for rammerne af det europæiske semester om Kommis-
sionens årlige vækstundersøgelse som anført i formandskabets sammenfattende rapport og i
de relevante rådskonklusioner
1
samt til den analyse, som Kommissionen har leveret i
forbindelse med proceduren for makroøkonomiske ubalancer, bl.a. i rapporten om
varslingsmekanismen.
3.
Der gøres store fremskridt i retning af strukturelt afbalancerede budgetter, og disse fremskridt
skal fortsætte. Det Europæiske Råd understreger navnlig nødvendigheden af differentieret og
vækstfremmende finanspolitisk konsolidering og minder samtidig om de muligheder, der
ligger i de nuværende finanspolitiske regler i stabilitets- og vækstpagten (SVP) og traktaten
om stabilitet, samordning og styring (TSSS).
4.
Der bør være en passende blanding af udgifts- og indtægtsmæssige foranstaltninger på
medlemsstatsplan, bl.a. kortsigtede målrettede foranstaltninger til at fremme vækst og
understøtte jobskabelse, navnlig for de unge, og prioriterer vækstfremmende investeringer.
Det Europæiske Råd minder i den forbindelse om, at samtidig med at SVP overholdes fuldt
ud, kan de muligheder, som EU's eksisterende finanspolitiske rammer giver for at finde
balancen mellem behovene for produktive offentlige investeringer og målene vedrørende
finanspolitisk disciplin, udnyttes i den præventive del af SVP.
1
Rådets konklusioner af 12. februar 2013 om den årlige vækstundersøgelse og om rapporten
om varslingsmekanismen, Rådets konklusioner af 15. februar 2013 om uddannelse, Rådets
konklusioner af 28. februar 2013 om politisk vejledning om beskæftigelse og socialpolitikker
og Rådets konklusioner af 5. marts 2013 om de offentlige udgifters kvalitet.
2
EUCO 23/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0004.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
5.
Den finanspolitiske konsolidering og genoprettelsen af den finansielle stabilitet bør gå hånd i
hånd med veltilrettelagte strukturreformer, der skal fremme bæredygtig vækst, beskæftigelse,
konkurrenceevne og korrektionen af makroøkonomiske ubalancer. Det Europæiske Råd
minder i den sammenhæng om vigtigheden af, at beskatningen flyttes væk fra arbejde, hvor
det er relevant og under anerkendelse af medlemsstaternes beføjelser på dette område, som et
middel til at bidrage til at øge beskæftigelsesegnetheden og konkurrenceevnen.
6.
I forbindelse med den udfordrende finanspolitiske konsolidering er det vigtigt at sikre, at alle
betaler deres andel af skatterne. Det er derfor nødvendigt med en fornyet indsats for at
forbedre skatteopkrævningens effektivitet og tackle skatteunddragelse, herunder gennem
aftaler med tredjelande om beskatning af indtægter fra opsparing og hurtige fremskridt med at
tackle problemet momssvig. Der er behov for tæt samarbejde med OECD og G20 med
henblik på at udvikle internationalt vedtagne standarder for forebyggelse af udhuling af
skattegrundlaget og overførsel af overskud. EU vil samordne sine holdninger med henblik
herpå. Der bør arbejdes videre med de igangværende sager vedrørende skat som f.eks.
forslagene om energibeskatning, om det fælles konsoliderede selskabsskattegrundlag og om
revisionen af rentebeskatningsdirektivet. Det Europæiske Råd noterer sig, at arbejdet med det
forstærkede samarbejde om en afgift på finansielle transaktioner skrider frem.
EUCO 23/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0005.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
7.
For så vidt angår foranstaltninger på EU-niveau skal de retningslinjer, som Det Europæiske
Råd har vedtaget i de seneste måneder, navnlig i forbindelse med vækst- og
beskæftigelsespagten, fortsat gennemføres fuldt ud og hurtigt, samtidig med at især en grøn
økonomis potentiale til at fremme vækst og konkurrenceevne udnyttes. Den nylige forhøjelse
af EIB's kapital med 10 mia. EUR vil give banken mulighed for at udlåne yderligere
60 mia. EUR som støtte til vækst og beskæftigelse, og dette vil sammen med Den Europæiske
Investeringsfond medvirke til at sætte gang i projekter til en værdi af op til 180 mia. EUR i
2013-2015. Det Europæiske Råd vil vurdere gennemførelsen af pagten i juni og lægge særlig
vægt på jobskabende foranstaltninger og på at styrke finansieringen af økonomien med
henblik på hurtigtvirkende vækstforanstaltninger. I den forbindelse vil Kommissionen
sammen med EIB aflægge rapport i juni om de muligheder og målrettede prioriteter, der bør
identificeres, navnlig for så vidt angår infrastruktur, energi- og ressourceeffektivitet, den
digitale økonomi, forskning og innovation samt SMV'er.
8.
Det haster med at afslutte og gennemføre rammen for bedre økonomisk styring. Den nye
lovgivning om finanspolitisk og makroøkonomisk overvågning (sixpack'en, twopack'en og
TSSS) skal udnyttes fuldt ud. Navnlig skal alt det nødvendige forberedende arbejde udføres
for at sikre, at disse nye regler effektivt bliver anvendt fra begyndelsen af de nationale
budgetcyklusser i 2013.
EUCO 23/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0006.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
9.
Det Europæiske Råd lægger i dag særlig vægt på følgende spørgsmål:
a)
Bekæmpelse af arbejdsløsheden er den vigtigste sociale udfordring, vi står over for.
Aktive beskæftigelses-, social- og arbejdsmarkedspolitikker kræver derfor en særlig
prioritet og opmærksomhed i den nuværende kontekst, og det skal særlig prioriteres at
fremme ungdomsbeskæftigelsen. Uddannelsessystemerne skal fungere bedre og sikre, at
unge får de rette kvalifikationer, og skabe en mere effektiv forbindelse mellem
arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet. I forlængelse af den enighed, der blev opnået
på Det Europæiske Råds møde i februar 2013 om ungdomsbeskæftigelsesinitiativet, har
Kommissionen i forbindelse med de igangværende forhandlinger om forordningen om
Den Europæiske Socialfond fremsat forslag til de tekniske tilpasninger, som skal gøre
det muligt, at initiativet bliver fuldt operationelt fra den 1. januar 2014. I mellemtiden
kan medlemsstaterne benytte de finansieringsmidler, der er til rådighed fra alle relevante
strukturfonde i den nuværende programmeringsperiode, for at bidrage til bekæmpelsen
af ungdomsarbejdsløsheden. I denne forbindelse ser Det Europæiske Råd med
tilfredshed på Kommissionens indsats med at bygge videre på arbejdet med de
medlemsstater, der har den højeste ungdomsarbejdsløshed. Den enighed, der blev
opnået på Rådets samling den 28. februar om ungdomsgarantien, vil bidrage til at sikre,
at alle unge under 25 år får et tilbud af god kvalitet om beskæftigelse, videreuddannelse,
lærlingeuddannelse eller praktikophold senest fire måneder efter, at de er blevet
arbejdsløse eller har afsluttet en formel uddannelse, og garantien bør gennemføres
hurtigt, bl.a. gennem støtte fra ungdomsbeskæftigelsesinitiativet. Arbejdet skal også
fortsættes mere generelt som opfølgning af beskæftigelsespakken, bl.a. med hensyn til
at få markant flere kvinder i beskæftigelse, mindske langtidsledigheden og sikre fuld
deltagelse af ældre arbejdstagere på arbejdsmarkedet. Det er afgørende at håndtere de
sociale konsekvenser af krisen og bekæmpe fattigdom og social udstødelse.
EUCO 23/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0007.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
b)
Det indre marked er fortsat en vigtig drivkraft for vækst og beskæftigelse. I denne
forbindelse opfordrer Det Europæiske Råd medlemsstaterne til at tage fuldt hensyn til
henstillingerne i Kommissionens rapport om status for det indre markeds integration og
hilser det velkommen, at Kommissionen har til hensigt at integrere en sådan
rapportering i de fremtidige årlige vækstundersøgelser. En hurtig afslutning på arbejdet
med alle forslagene vedrørende akten for det indre marked I er en væsentlig prioritet,
navnlig for så vidt angår centrale emner som regnskaber, erhvervsmæssige
kvalifikationer, offentlige udbud, udstationering af arbejdstagere og e-identifikation og
e-signatur, med det formål at fremme konkurrenceevnen, uddybe det indre marked og
fjerne uberettigede hindringer. Kommissionen vil hurtigst muligt fremlægge de
resterende forslag vedrørende akten for det indre marked II med henblik på en hurtig
gennemgang, så de kan blive vedtaget inden udløbet af denne valgperiode. Det haster
ligeledes med at forbedre gennemførelsen af al lovgivning vedrørende det indre marked,
bl.a. servicedirektivet, navnlig gennem en streng peerevaluering og en hurtig indsats for
at fjerne uberettigede hindringer. Det Europæiske Råd vil fortsat løbende tage alle disse
spørgsmål op til revision.
EUCO 23/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0008.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
c)
Det er nødvendigt med en yderligere indsats for at mindske den samlede administrative
byrde på EU-plan og nationalt plan, under stadig hensyntagen til behovet for en egentlig
beskyttelse af forbrugere og ansatte. Medlemsstaterne og Kommissionen bør arbejde
videre med smart regulering i lyset af Kommissionens seneste meddelelser med særlig
vægt på SMV'ers behov. Medlemsstaterne vil være særlig opmærksomme på at undgå
yderligere byrder i forbindelse med gennemførelsen af EU-lovgivning. Det Europæiske
Råd hilser Kommissionens nylige rapport om de mest byrdefulde regler for SMV'er
velkommen og ser frem til at modtage de første konkrete forslag med henblik på at
gennemføre dens resultater senest i juni. Kommissionen vil overvåge de fremskridt, der
gøres, gennem resultattavlen for SMV'er. Den vil også sikre en hurtig og effektiv
gennemførelse af sit program for målrettet regulering (Refit), navnlig ved hurtigt at
identificere de reguleringsområder og retsakter, der har størst potentiale til at forenkle
reglerne og nedbringe de reguleringsrelaterede omkostninger. Det Europæiske Råd ser
frem til at modtage de første forslag om forenkling og nedbringelse af regelbyrden i
efteråret. Det Europæiske Råd noterer sig, at Kommissionen som led i sit årlige
arbejdsprogram fremlægger en liste over fremsatte forslag, der skal trækkes tilbage. For
at nedbringe regelbyrden og fremme konkurrenceevnen tilskynder det Kommissionen til
at anvende Refit-programmet med henblik på i efteråret at identificere og foreslå
fjernelse af regler, der ikke længere er formålstjenlige, og at fortsætte konsolideringen
af den eksisterende lovgivning som led i dens arbejde med forenkling.
EUCO 23/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0009.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
10.
Det Europæiske Råd vil i de kommende måneder føre en række tematiske drøftelser om
sektorspecifikke og strukturelle aspekter, der er centrale for økonomisk vækst og
europæisk konkurrenceevne. Sådanne drøftelser vil også bidrage til en debat næste år
om Europa 2020-strategien og gennemgangen af fremskridtene hen imod dens
overordnede mål. Med henblik på disse drøftelser opfordrer det til, at følgende
spørgsmål prioriteres i det forberedende arbejde:
a)
Energi (maj 2013): Der arbejdes med at fuldføre det indre energimarked og med
sammenkoblinger med europæiske energimarkeder. Ingen EU-medlemsstater bør
forblive isoleret fra de europæiske gas- og elnet efter 2015. Europa har brug for
investeringer i moderne energiinfrastruktur, og udfordringen med høje energipriser, der
hæmmer konkurrenceevnen, skal tackles.
b)
Innovation (oktober 2013): Det Europæiske Råd ser frem til Kommissionens
forelæggelse af en fremskridtsrapport om det europæiske forskningsrum og dens
meddelelse om status over "Innovation i EU" 2012, bl.a. den fælles
innovationsindikator, i god tid inden drøftelserne.
c)
Den digitale dagsorden og andre tjenester (oktober 2013): Det Europæiske Råd noterer
sig, at Kommissionen har til hensigt i god tid inden oktober at aflægge rapport om status
og de resterende hindringer, der skal sættes ind over for for at sikre fuldførelsen af et
fuldt fungerende digitalt indre marked senest i 2015, samt konkrete foranstaltninger til
etablering af det indre marked for informations- og kommunikationsteknologi så tidligt
som muligt.
d)
Forsvar (december 2013): Det Europæiske Råd vil i denne forbindelse også se på,
hvordan der kan udvikles en mere integreret, innovativ og konkurrencedygtig
teknologisk og industriel basis for det europæiske forsvar.
EUCO 23/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0010.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
e)
Industriel konkurrenceevne og industripolitik (juni 2013 og februar 2014): Det
Europæiske Råd understreger vigtigheden af at gøre Europa mere konkurrencedygtigt
som produktions- og investeringssted og ser frem til opfølgningen på Kommissionens
seneste meddelelser om industripolitik og specifikke industrielle sektorer samt til, at
Kommissionen rettidigt fremlægger yderligere bidrag til denne drøftelse: rapporten om
den europæiske konkurrenceevne, rapporten om gennemførelsen af industripolitiske
prioriteter og konklusionerne om revisionen af det indre marked for industrivarer.
Uddybning af ØMU'en
11.
Det Europæiske Råd gjorde status over det igangværende arbejde med de fire aspekter, der
blev peget på i dets konklusioner fra december 2012 om uddybning af ØMU'en. Eventuelle
nye skridt i retning af at styrke den økonomiske styring vil skulle ledsages af yderligere skridt
hen imod øget legitimitet og ansvarlighed.
12.
Det haster med at gøre fremskridt hen imod en mere integreret finansiel ramme for at
genetablere normale lånemuligheder, forbedre konkurrenceevnen og bidrage til at gennemføre
de nødvendige økonomiske tilpasninger. I forlængelse af de fremskridt, der er gjort med de
nye regler for bankers kapitalkrav, skal de resterende udestående tekniske spørgsmål hurtigt
færdigbehandles, så der kan opnås endelig enighed inden månedens udgang. Fuldførelse af
lovgivningsprocessen vedrørende den fælles tilsynsmekanisme (FTM) i de kommende uger er
en prioritet.
EUCO 23/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1226516_0011.png
Konklusioner – 14.-15 marts 2013
13.
Det Europæiske Råd minder om, at det er af afgørende betydning at bryde den onde cirkel
mellem banker og stater. Som vedtaget i december 2012 bør der så hurtigt som muligt i første
halvår 2013 opnås enighed om en operationel ramme, bl.a. definitionen af overtagne aktiver,
så den europæiske stabilitetsmekanisme, når der er etableret en effektiv fælles
tilsynsmekanisme, efter en almindelig afgørelse vil få mulighed for at rekapitalisere bankerne
direkte. Der skal opnås enighed om direktivet om genopretning og afvikling af banker og
direktivet om en indlånsgarantiordning inden juni 2013 for at sikre en fair balance mellem
hjemland og værtslande. Kommissionen agter senest i sommeren 2013 at forelægge et
lovgivningsforslag om en fælles afviklingsmekanisme for lande, der deltager i FTM, som skal
behandles som en prioritet med henblik på at vedtage det i Parlamentets indeværende
valgperiode. Den bør sikre en effektiv ramme for afvikling af finansielle institutioner,
samtidig med at skatteyderne beskyttes i forbindelse med bankkriser, være baseret på bidrag
fra den finansielle sektor selv og sikre passende og effektive bagstopperordninger i
overensstemmelse med konklusionerne fra december 2012. Det indre markeds integritet vil
blive respekteret fuldt ud, og der vil blive sikret lige vilkår for de medlemsstater, som deltager
i FTM, og dem, som ikke gør det.
14.
Det Europæiske Råd noterer sig vedtagelsen af reglerne for tilrettelæggelse af arbejdet på
eurotopmøder og hilser det velkommen, at disse regler skal forbedre kvaliteten i styringen af
euroområdet og samtidig bevare Den Europæiske Unions integritet som helhed som anerkendt
navnlig i de relevante bestemmelser i TSSS
2
.
II.
A DRE PU KTER
15.
Det Europæiske Råd udvekslede synspunkter om EU's forbindelser med dets strategiske
partnere.
2
Nederlandene tog parlamentarisk forbehold over for dette punkt.
10
EUCO 23/13
DA