Miljøudvalget 2013-14
L 125
Offentligt
1337784_0001.png
1337784_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr.NST-701-00055Den 21. februar 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 14. februar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 1 tilL125 forslag til lov om ændring af lov om råstoffer og lov om miljøbeskyttelse.

Spørgsmål nr. 1 (L 125)

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14/2-14 fra KTC - KommunaltekniskChefforening, jf. L 125 - bilag2.

Svar

Lovforslaget er en udmøntning af regeringens aftale af 26. juni om rammer for justeringaf kommunalreformen. Regeringens aftale bygger på en rapport, som blev udarbejdetunder Økonomi og - Indenrigsministeriet. Råstofområdet er beskrevet i rapportensafsnit 7.5. Rapporten beskriver de konsekvenser, der vil være forbundet medoverflytningen af kompetence fra kommunalbestyrelsen til regionsrådet, herunder atflytningen af kompetencen forudsætter et tæt samarbejde mellem kommunerne ogregionerne.Ad.SamordningspligtenDet følger allerede af det fremsatte lovforslag, at regionsrådet som led i dereskommende myndighedskompetence skal overtage råstoflovens samordningspligt – enforpligtelse, som i dag påhviler kommunerne.Regionsrådet skal dermed indhente tilladelser eller dispensationer fra en rækkeforskellige myndigheder – herunder kommunalbestyrelsen. Bestemmelsen pålæggersåledes tilladelsesmyndigheden at indhente detilladelser, som er en forudsætning forråstofindvindingen fra de respektive myndigheder og lade disse tilladelser indgå i densamlede råstofsag. Udover kommunalbestyrelsen skal regionsrådet inddrageNaturstyrelsen, Vejdirektoratet, lokale museer og i visse tilfælde Kystdirektoratet.Et godt samarbejde er forudsætning for,at samordningspligten er velfungerende, derforhar Danske Regioner taget initiativ til en arbejdsgruppe bestående af Danske Regionerog KL, som sammen skal udarbejde en samarbejdsmodel med henblik på den praktiskeudmøntning af samordningspligten. Efterfølgende vil Naturstyrelsen indarbejdesamarbejdsmodellen vedden kommende revision af vejledningen om administration afråstofloven.Regioner og kommuner vil skulle samarbejde om en række forhold i forbindelse med tilsager om råstofindvinding og således ikke udelukkende i forbindelse med
Miljøministeriet•Børsgade 4 • 1215København KTlf.72 54 60 00 • Fax33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
efterbehandling. Den forslåede § 10 a, omhandler, jf. bestemmelsens ordlyd alenevilkåret om efterbehandling.Ad.EfterbehandlingsplanerSom det også følger af bemærkningerne til lovforslaget, vil graveplanen ogefterbehandlingsplanenofte have nær sammenhæng og være gensidigt afhængige.I praksis vil der i forbindelse med gravningen ofte være brug for fleksibilitet, idet defaktiske forhold på indvindingsstedetkan betyde, at der sker ændringer i graveplanen ogdermed måske også i efterbehandlingsplanen. Det vil være uhensigtsmæssigt og enadministrativ stor byrde for indvinderene, hvis graveplanen og efterbehandlingsplanenbliver forankret hos to forskellige myndigheder, som skal ændre deres respektive planerpå grund af, at de f.eks. fysiske forhold indebærer ændringer i graveplanen ogefterbehandlingsplanen.Den foreslåede § 10 a, har netop til hensigt sikre kommunalbestyrelsens indflydelse påefterbehandlingsplanen, idet kommunalbestyrelsen naturligvis har en væsentliginteresse i den fremtidige arealanvendelse efter endt gravning. Derfor er der ogsåindført en høringsperiode, hvor kommunalbestyrelsen har mulighed for komme medinput til efterbehandlingsplanen. Høringsperioden er minimum 4 uger,men regionernekan fastsætte en længere periode. Kommunalbestyrelserne har desuden mulighed for pået tidligt tidspunkt at tilrettelægge arealanvendelsen gennem kommuneplanen ellerlokalplaner, som kommunerne i forvejen skal udarbejde under hensynstagen til depotentielle graveområder, som er udlagt i regionernes råstofplan.KTC’s forslag om, at regionsrådet skal inddrage kommunerne i forbindelse medsikkerhedsstillesen (for efterbehandlingen) frigives, finder jeg fornuftig, idetkommunerne og regionerne vil have en fælles interesse i, at efterbehandlingen er ioverensstemmelse med, hvad der er aftalt samt at området efterlades på miljømæssigforsvarlig måde. Jeg vil derfor bede Naturstyrelsen om, at det iadministrationscirkulæret skal tydeliggøres, at regionsrådet skal hørekommunalbestyrelsen inden en sikkerhedsstillelse frigives.Ad.VVMDet er hensigten, at regionsrådet skal overtage VVM kompetencen for bilag 1, pkt. 18 og19 samt bilag 2 pkt. 2 litra a). Det er besluttet at regionerne skal overtagemyndighedskompetencen i relation til tilladelse til råstofindvinding på land, og det erderfor hensigtsmæssigt, at regionsrådet overtager VVM-kompetencen, idetenråstoftilladelse fuldt ud erstatter en VVM-tilladelsen, jf.VVM-bekendtgørelsens § 8, stk.1.Det rigtigt, at VVM’en skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Det erallerede sådan, at kommuneplanen ikke må være i strid med regionsrådets råstofplan,hvorfor der ikke vil være behov for at udarbejde kommuneplantillæg i forbindelse medden konkrete VVM sag. Kommunerne vil endvidere blive inddraget som berørtmyndighed i forbindelse med en konkret VVM-sag.Ad.RessourcerNaturstyrelsen har oplyst, at der i øjeblikket pågår forhandlinger mellem DanskeRegioner og KL om fordelingen af de økonomiske ressourcer.
Kirsten Brosbøl
/
Helle Pilsgaard2