Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 90
Offentligt
1331403_0001.png
1331403_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.1 (L 90 – spørgsmål 1), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraBEU-medlem Bent Bøgsted (DF).
6. februar 2014J.nr. 201300034953

Spørgsmål nr. 1:

”Idet henvises til lovforslagets s. 4, højre spalte, 4. afsnit vedr. virk.dk samt artikeli Jydske Vestkyst d. 30. september 2013: "Forkert kryds kostede ugers sygedag-penge" bedes ministeren kommentere henvendelse fra Ravnsbjerg VVS, jf. L 90 -bilag 3.”

Endeligt svar:

Henvendelsen fra Ravnsbjerg VVS omhandler – ligesom artiklen i Jydske Vestky-sten – en arbejdsgiver, som via Virk.dk har foretaget en digital sygemelding, mensom er endt med et økonomisk tab, fordi sygemeldingen ikke er gået igennem tilden pågældende kommune.Lovforslaget L 90 omhandler virksomhedernes kommunikation med Arbejdstilsy-net om arbejdsmiljø, f.eks. i form af påbud og tilbagemeldinger herpå. Jeg har der-for hørt Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:”Det er Arbejdstilsynet vurdering, at obligatorisk digital kommunikation ikke med-fører mere besværlige arbejdsgange for virksomhederne. De konkrete tekniske løs-ninger, som skal designes på Arbejdstilsynets område, vil gøre brug af den generel-le offentlige it-infrastruktur, f.eks. Virk.dk, da det er løsningsmodeller, som virk-somhederne allerede kender. Samtidig vil erfaringer fra allerede eksisterende tekni-ske løsninger indgå, når den enkelte konkrete løsning designes. Der bliver også enovergangsperiode, hvor virksomhederne kan vænne sig til at bruge den nye it-løsning.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at virksomhederne allerede haradgang til at anvende flere digitale løsninger på Arbejdstilsynets område, og at depå Virk.dk bl.a. kan foretage anmeldelse og kontakte Arbejdstilsynet digitalt. Densamlede årlige volumen på digitale anmeldelser til Arbejdstilsynet på Virk.dk er ca.10.000 indberetninger.Det vil ikke blive lagt en virksomhed til last, hvis der på afsendelsestidspunktet vartekniske problemer med den pågældende it-løsning eller med andre offentlige it-systemer, som er en forudsætning for, at virksomheden kan ekspedere – eller mod-tage – den pågældende meddelelse.”
Den offentlige portal Virk.dk henhører under Erhvervs- og Vækstministeren, ogArbejdstilsynet har derfor bedt Erhvervsstyrelsen om et bidrag til besvarelsen. Er-hvervsstyrelsen oplyser følgende:”Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for driften af portalen Virk.dk, der giver én ind-gang til digitale selvbetjeningsløsninger fra hele den offentlige sektor.De enkelte myndigheders selvbetjeningsløsninger kan tilgås gennem Virk.dk, dvs.den udstilles på Virk.dk, hvorfor virksomheden vil opleve,at selvbetjeningsløsningen er det samme som Virk.dk. Det er dog de enkelte myn-digheder, herunder Arbejdstilsynet, der har ansvaret for drift, oppetid og funktiona-litet, herunder også brugervenligheden af den konkrete selvbetjeningsløsning.For at sikre ensartethed og høj brugervenlighed i selvbetjeningsløsninger, der skalkunne tilgås gennem Virk.dk, er der i regi af regeringens digitaliseringsstrategi2012-2015 udarbejdet en designmanual for Virk.dk, der stiller krav til de enkelteløsningsejeres udformning af deres selvbetjeningssystemer, herunder integration tilVirk.dk.Udstillingsprincippet betyder, at portalen Virk.dk i sig selv kan være tilgængeligfor alle brugere, mens der kan være tekniske problemer med enkelte løsninger,som i varierende grad ikke kan tilgås. Princippet medfører også, at løsningerneikke kan tilgås, hvis Virk.dk er nede.Erhvervsstyrelsen kan oplyse, at oppetiden for henholdsvis portalen Virk.dk og dentilhørende fællesoffentlige Login løsning i 2012 og 2013 var følgende:Virk.dk oppetid i 2012: Login 99,41% - Portal 99,57%Virk.dk oppetid i 2013: Login 99,15% - Portal 99,75%Samlet er der derfor tale om en meget høj grad af tilgængelighed til løsningerne påVirk.dk, mens denne statistik ikke kan vise tilgængeligheden for de tilknyttedemyndigheders selvbetjeningsløsninger.”Jeg henholder mig til Erhvervsstyrelsens og Arbejdstilsynets svar.Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2