Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 89 Bilag 10
Offentligt
1338281_0001.png
1338281_0002.png
1338281_0003.png
1338281_0004.png
1338281_0005.png
1338281_0006.png
1338281_0007.png
1338281_0008.png
1338281_0009.png
1338281_0010.png
1338281_0011.png
1338281_0012.png
1338281_0013.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.L 89
Folketinget 2013-14
OMTRYKÆndret indstilling
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 18. februar 2014
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationerm.v. og lov om finansiel virksomhed(Regulering af refinansieringsrisiko for realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkedeobligationer m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Er-hvervs- og vækstministeren har stillet ændringsforslag nr.1-4 og 6-10. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget harstillet ændringsforslag nr. 5.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. november 2013 og vartil 1. behandling den 13. december 2013. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,Vækst- og Eksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den13. november 2013 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 67. Henholdsvis den 6. og 9. september 2013sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Dansk Aktionærforening.Erhvervs- og vækstministeren forventes inden 2. behand-ling af lovforslaget at kommentere den skriftlige henvendel-se til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 59 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse. Erhvervs- og vækstmini-steren har besvaret spørgsmålene med undtagelse af 1spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling aflovforslaget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lov-forslaget tilvedtagelsemed de af erhvervs- og vækstmini-steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imoddet af Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af erhvervs- og vækstministeren ogDansk Folkeparti stillede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at DFanser processen om lovarbejdet som værende alt for forha-stet. Der har kun været en høringsperiode på omkring 2uger, og det anser DF som værende alt for lidt for et så om-fattende lovforslag. Tilmed var der som udgangspunkt lagtop til en høringsfrist på kun 1 uge. Ligeledes anser DF detsom dybt urimeligt, at ministeren ikke prioriterede at indkal-de Folketingets partier til forhandlinger om de kritikpunkter,som blandt andet Jesper Rangvid fremførte i dagbladet Bør-sen.Ligeledes finder DF det urimeligt, at erhvervs- og vækst-ministeren alene valgte at indkalde til et møde torsdag den6. februar kl. 16.00, hvor ordførerne blev bedt om at svarepå, om man kunne støtte regeringens ændringsforslag til lo-ven. Kritikken skal ses i lyset af, at på det tidspunkt ventedeDF stadig væk på svar fra ministeren på L 89 – spørgsmål30, 31, 32, 33, 44 og 45. DF finder det ikke rimeligt at gen-nemføre afsluttende forhandlinger, før end de involveredepartier har haft lejlighed til at gennemgå besvarelser af allestillede spørgsmål vedrørende lovforslaget.På den baggrund har DF alene anbefalet L 89 til vedta-gelse med samtidig vedtagelse af det af DF stillede æn-
AX015794
OMTRYK2
dringsforslag nr. 5. DF’s ændringsforslag går ud på at sikreen sidestilling af realkreditinstitutternes obligationsudstedel-ser og bankernes SDO-obligationsudstedelser i forbindelsemed en fejlet refinansiering. Justeringen indebærer, at ban-kerne også skal have forlænget løbetiden på deres SDO-ob-ligationer med 1 år ad gangen, hvis der er markeds- eller in-stitutspecifikke problemer med refinansieringen, ligesom detgælder for realkreditinstitutter. I besvarelsen af L 89 –spørgsmål 56 oplyser erhvervs- og vækstministeren i øvrigt,at Danske Bank er det eneste pengeinstitut, som udstedersærligt dækkende obligationer (SDO).Etandet mindretali udvalget (EL) vil ved 3. behandlingstemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vilstemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-hedslisten mener, der er brug for en helt anden finansie-ringsform for boliger, der modvirker arbejdsfri indkomsterpå at eje boliger og andre ejendomme.Ettredje mindretali udvalget (LA) indstiller lovforslagettil forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde af erhvervs- og vækstministeren stillede ændringsforslag.Mindretallet vil ved 2. behandlingen redegøre for sin stil-lingtagen til det af Dansk Folkeparti stillede ændringsfor-slag.Etfjerde mindretali udvalget (Uffe Elbæk (UFG)) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af erhvervs- ogvækstministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vilved 2. behandlingen redegøre for sin stillingtagen til det afDansk Folkeparti stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(udval-get med undtagelse af EL):Til § 11)Nr. 1affattes således:»1.Efter § 5 indsættes:»§ 6.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere end lø-betiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, særligtdækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obli-gationer og de bagvedliggende obligationer er fast forrentetog har en løbetid på op til og med 12 måneder ved refinan-sieringen af lånet, gælder det for de obligationer, der ved ud-løb skal erstattes af nye obligationer ved refinansiering, atsåfremt den effektive rente i forbindelse med refinansieringbliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive ren-
te fastlagt i forbindelse med den seneste refinansiering, for-længes løbetiden på de pågældende obligationer med 12 må-neder. Ved de pågældende obligationers udløb efter de 12måneders forlængelse skal der udstedes nye obligationer tilerstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1. pkt. ikkeanvendelse.Stk. 2.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer og de bagvedliggende obligationer er fast for-rentet og har en løbetid på op til og med 12 måneder ved re-finansieringen af lånet eller er forlænget efter stk. 1, gælderdet for de obligationer, der ved udløb skal erstattes af nyeobligationer ved refinansiering, at såfremt der ikke er afta-gere til alle de nødvendige nye obligationer, forlænges løbe-tiden på de pågældende obligationer med 12 måneder adgangen, indtil der kan gennemføres refinansiering, hvor derer aftagere til alle de nødvendige nye obligationer.Stk. 3.Renten på obligationer, der er forlænget efter stk. 1eller 2, fastsættes til den effektive rente på obligationen fast-lagt i forbindelse med den seneste refinansiering tillagt 5procentpoint. Renten fastsættes, første gang løbetiden på ob-ligationerne forlænges. Ved yderligere forlængelser af løbe-tiden i medfør af stk. 2 finder renten fastsat efter 1. pkt. fort-sat anvendelse.Stk. 4.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer og de bagvedliggende obligationer er fast for-rentet og har en løbetid på op til og med 12 måneder ved re-finansieringen af lånet, skal renten, som låntager skal betalei de situationer, hvor løbetiden på obligationerne er forlæn-get efter stk. 1 eller 2, være baseret på renten efter stk. 3.Stk. 5.Forlængelse i henhold til stk. 1 eller 2 fratager ikkerealkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel ellerdelvis indfrielse af lån, der er ydet på grundlag af udstedelseaf realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligati-oner eller særligt dækkede obligationer.Stk. 6.Stk. 1 gælder ikke for realkreditlån ydet mod pant ifast ejendom beliggende uden for Danmark.Stk. 7.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmereregler om forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1 og 2,jf. § 32.««[Præcisering af bestemmelsen vedrørende betingelser forforlængelse af obligationer med løbetid til og med 12 måne-der]2)Nr. 2affattes således:»2.§ 6affattes således:»§ 6.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere end lø-betiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, særligtdækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obli-gationer og de bagvedliggende obligationer er fast forrentetog har en løbetid på op til og med 12 måneder ved refinan-sieringen af lånet, gælder det for de obligationer, der ved ud-løb skal erstattes af nye obligationer ved refinansiering, atsåfremt den effektive rente i forbindelse med refinansiering
OMTRYK3
bliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive ren-te fastlagt i forbindelse med den seneste refinansiering, for-længes løbetiden på de pågældende obligationer med 12 må-neder. Ved de pågældende obligationers udløb efter de 12måneders forlængelse skal der udstedes nye obligationer tilerstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1. pkt. ikkeanvendelse.Stk. 2.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer og de bagvedliggende obligationer er fast for-rentet og har en løbetid over 12 måneder og op til og med 24måneder ved refinansieringen af lånet, gælder det for de ob-ligationer, der ved udløb skal erstattes af nye obligationer, atsåfremt den effektive rente i forbindelse med refinansieringbliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive ren-te på en tilsvarende obligation med samme restløbetid 11-14måneder tidligere, forlænges løbetiden på de pågældendeobligationer med 12 måneder. Ved de pågældende obligatio-ners udløb efter de 12 måneders forlængelse skal der udste-des nye obligationer til erstatning herfor. Ved denne udsted-else finder 1. pkt. ikke anvendelse.Stk. 3.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer og de bagvedliggende obligationer er variabeltforrentet og har en løbetid på op til og med 24 måneder vedrefinansiering af lånet, gælder det, at renten ved rentefast-sættelsen ikke kan blive mere end 5 procentpoint højere endden senest fastsatte rente og skal forblive uændret i 12 må-neder eller frem til næste refinansiering, medmindre derfastsættes en lavere rente inden for de 12 måneder eller in-den næste refinansiering. Såfremt renten i forbindelse medrefinansieringen bliver mere end 5 procentpoint højere endden senest fastsatte rente på de hidtidige obligationer, for-længes løbetiden på de pågældende obligationer med 12 må-neder. Ved de pågældende obligationers udløb efter de 12måneders forlængelse skal der udstedes nye obligationer tilerstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 2. pkt. ikkeanvendelse.Stk. 4.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer, gælder det for de obligationer, der ved udløbskal erstattes af nye obligationer for at refinansiere lånet, atsåfremt der ikke er aftagere til alle de nødvendige nye obli-gationer, forlænges løbetiden på de pågældende obligationermed 12 måneder ad gangen, indtil der kan gennemføres refi-nansiering, hvor der er aftagere til alle de nødvendige nyeobligationer.Stk. 5.Uanset stk. 2, 3 og 4 kan der ved manglende refi-nansiering af lån, hvor de bagvedliggende obligationer haren løbetid på over 12 måneder ved refinansieringen af lånet,forsøges en refinansiering af lånet med obligationer med enkortere løbetid forud for forlængelsen efter stk. 2, 3 eller 4.Stk. 6.Renten på obligationer, der er fast forrentet, ogsom har en løbetid på op til og med 12 måneder ved refinan-sieringen af lånet og er forlænget efter stk. 1 eller 4, fastsæt-
tes til den effektive rente fastlagt i forbindelse med den se-neste refinansiering tillagt 5 procentpoint. Renten fastsættes,første gang løbetiden på obligationerne forlænges. Vedyderligere forlængelser af løbetiden i medfør af stk. 4 finderrenten fastsat i medfør af 1. pkt. fortsat anvendelse.Stk. 7.Renten på obligationer, der er fast forrentet, ogsom har en løbetid i intervallet fra 12 til og med 24 månederved refinansieringen af lånet og er forlænget efter stk. 2 eller4, fastsættes til den effektive rente på en tilsvarende obliga-tion med samme restløbetid 11-14 måneder tidligere tillagt 5procentpoint. Renten på obligationer, der er fast forrentet,og som har en løbetid på over 24 måneder ved refinansierin-gen af lånet og er forlænget efter stk. 4, fastsættes til den ef-fektive rente på en obligation med 11-14 måneders restløbe-tid fastsat 11-14 måneder tidligere tillagt 5 procentpoint.Renten fastsættes, første gang løbetiden på obligationerneforlænges. Ved yderligere forlængelser af løbetiden i medføraf stk. 4 finder renten fastsat i medfør af 1. eller 2. pkt. fort-sat anvendelse.Stk. 8.Renten på obligationer, der er variabelt forrentet ogforlænget efter stk. 3 eller 4, fastsættes til den senest fastsat-te rente tillagt 5 procentpoint. Den fastsatte rente efter 1.pkt. skal forblive uændret i de 12 måneder, forlængelsen lø-ber. Renten fastsættes, første gang løbetiden på obligationer-ne forlænges. Ved yderligere forlængelser af løbetiden imedfør af stk. 4 finder renten fastsat i medfør af 1. pkt. fort-sat anvendelse.Stk. 9.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer og de bagvedliggende obligationer er variabelteller fast forrentet, skal renten, som låntager skal betale i desituationer, hvor løbetiden på obligationerne er forlænget ef-ter stk. 1-4, være baseret på renten fastsat efter stk. 6-8.Stk. 10.Forlængelse i henhold til stk. 1-4 fratager ikke re-alkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel ellerdelvis indfrielse af lån ydet på grundlag af udstedelse af re-alkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationereller særligt dækkede obligationer.Stk. 11.Stk. 1-3 gælder ikke for realkreditlån ydet modpant i fast ejendom beliggende uden for Danmark.Stk. 12.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmereregler om forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1-3, jf.§ 32.««[Præcisering af bestemmelsen vedrørende betingelser forforlængelse af obligationer til ikkeforfinansierede lån uansetobligationernes løbetid]3)I den undernr. 3foreslåede§ 15 audgår istk. 1»og §32, stk. 6«, og istk. 2indsættes efter »optager«: », eller haroptaget,«.[Lån optaget som ekstra sikkerhed]4)Nr. 4affattes således:»4.I§ 32indsættes somstk. 6og7:»Stk. 6.Såfremt rekonstruktøren eller kurator ikke må ud-stede refinansieringsobligationer, jf. stk. 4, eller hvis der ik-
OMTRYK4
ke er tilstrækkelig med aftagere til alle de nødvendige nyeobligationer, forlænges løbetiden på de pågældende obligati-oner med 1 år ad gangen. Rekonstruktøren eller kurator fast-sætter renten på de forlængede obligationer til en variabelreferencerente tillagt op til 5 procentpoint.Stk. 7.Hvis obligationer forlænges, som følge af at det iforbindelse med refinansiering konstateres, at der ikke er til-strækkelig med aftagere til alle de nødvendige nye obligatio-ner, jf. stk. 6, skal løbetiden for lån optaget som ekstra sik-kerhed i medfør af § 15, der ordinært forfalder i forlængel-sen, og som er knyttet til de obligationer, der forlænges, for-længes svarende til løbetiden på de pågældende forlængedeobligationer.««[Præcisering af bestemmelsen vedrørende forlængelse af ob-ligationer ved rekonstruktion eller konkurs]Til § 2Af etmindretal(DF):5)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 152 b, stk. 3,indsættes som3. pkt.:»For obligationsvilkårene for de udstedte særligt dækkedeobligationer med sikkerhed i registreret pant i fast ejendomgælder, at1) det skal fremgå af obligationsvilkårene, at der sker for-længelse af løbetiden, hvis der ikke er aftagere til allede nødvendige obligationer ved refinansiering,2) forlængelse af løbetiden sker efter de samme princip-per, som gælder for realkreditinstitutters særligt dække-de obligationer, særligt dækkede realkreditobligationerog realkreditobligationer i medfør af § 6 i lov om real-kreditlån og realkreditobligationer m.v., og3) Finanstilsynet skal godkende den nærmere formuleringaf obligationsvilkårene.««[Indførelse af bestemmelse om, at bankerne også skal haveforlænget løbetiden på deres SDO-obligationer med 1 år adgangen, hvis der er markeds- eller institutspecifikke proble-mer ved refinansieringen, ligesom det gælder for realkredit-institutter]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(udval-get med undtagelse af EL):6)Nr. 2affattes således:»2.I§ 152 bindsættes somstk. 4-9:»Stk. 4.For lån finansieret ved udstedelse af særligt dæk-kede obligationer, hvor løbetiden på obligationerne er korte-re end løbetiden på de bagvedliggende lån, skal det fremgåaf obligationsvilkårene, prospektet eller andet udbudsmateri-ale, at administrator i situationer omfattet af § 247 a og ioverensstemmelse med betingelserne i § 247 h, stk. 4, kanforlænge obligationerne med 1 år ad gangen. Den pålydenderente på de forlængede obligationer fastsættes til en variabelreferencerente tillagt op til 5 procentpoint. Det skal desudenfremgå af obligationsvilkårene, prospektet eller andet ud-
budsmateriale, at administrator kan indfri obligationerne tilkurs pari.Stk. 5.For låneaftaler indgået efter den 1. april 2014 skaldet fremgå særskilt af lånevilkårene, at administrator kanhæve rentesatsen som følge af ændrede finansieringsvilkår,jf. stk. 4.Stk. 6.Hvis særligt dækkede obligationer forlænges i hen-hold til stk. 4, skal løbetiden for lån optaget som ekstra sik-kerhed i medfør af stk. 1 forlænges svarende til løbetiden påde ændrede obligationer.Stk. 7.Løbetiden for særligt dækkede obligationer skal påudstedelsestidspunktet være over 24 måneder.Stk. 8.Stk. 4-7 gælder ikke for særligt dækkede obligatio-ner udstedt fra et særskilt register på grundlag af aktiver, derikke på alle områder overholder de danske regler, men deri-mod på de fravegne områder overholder reglerne om akti-ver, der ligger til sikkerhed for særligt dækkede obligationeri lande inden for Den Europæiske Union eller lande, somDen Europæiske Union har indgået aftale med på det finan-sielle område, hvor de grænseoverskridende aktiviteter udø-ves, og hvor pantet er beliggende.Stk. 9.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmereregler om forlængelse af obligationer i medfør af stk. 4, her-under om rentefastsættelse.««[Præcisering af bestemmelsen vedrørende betingelser for ad-ministrators forlængelse af særligt dækkede obligationer]7)Nr. 3udgår.[Konsekvensændring af, at bemyndigelsen for erhvervs- ogvækstministeren indsættes i § 152 b, stk. 9]Til § 38)Istk. 1ændres »31. marts« til: »1. april«.[Udsættelse af lovens ikrafttræden]9)Istk. 2udgår »og 6«, og efter »kraft« indsættes:»den«.[Lovteknisk justering]10)Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:»Stk. 3.§ 2 træder i kraft den 1. januar 2015.Stk. 4.§ 152 b, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed, somaffattet ved denne lovs § 2, nr. 2, træder i kraft den 1. april2014.«Stk. 3-5 bliver herefter stk. 5-7.[Udskudt ikrafttræden]BemærkningerTil nr. 1I § 6 ændres »til 14 måneder ved udstedelsen« til: »til ogmed 12 måneder ved refinansieringen af lånet«. Baggrundenfor ændringen er at sikre realkreditinstitutterne den nødven-dige fleksibilitet ved salg af obligationer til refinansiering ogat sikre, at refinansiering af de korteste rentetilpasningslånomfattes uafhængigt af tidspunkt for udstedelse af obligatio-nerne. Ved refinansiering af lånet menes terminstidspunktet,altså det tidspunkt, hvor fundingen af lånet skifter fra den
OMTRYK5
udløbende obligation til de nyudstedte obligationer. »Følgesaf ny udstedelse« ændres til: »erstattes af nye obligationer«.Der er tale om en sproglig tilpasning, der skal tydeliggøre, atder ikke nødvendigvis skal være tale om en nyudstedelse afobligationer, men at der også kan være tale om salg fra enallerede åben serie eller om genbrug af obligationer. »Rentefastsat ved udstedelse af obligationen« ændres til: »rentefastsat i forbindelse med seneste refinansiering«. Der er taleom en sproglig tilpasning, der skal præcisere, hvornår rentenfastlægges som en konsekvensændring af, at lovteksten ikkelængere bruger begrebet udstedelse af obligationen, men istedet refinansieringen af lånet.Det kan af praktiske og administrative årsager forekom-me, at der sker en rentestigning på mere end de 5 procent-point. Instituttet skal dog tilrettelægge dets obligationssalg,så der alene kan ske en overskridelse for en begrænset del afen obligationsudstedelse, som skal erstatte obligationer, derudløber. Instituttet må kun gennemføre en auktion el.lign.,hvis det umiddelbart forud for auktionen har en berettigetforventning om, at salget på auktionen kan gennemføres,uden at der sker en rentestigning på 5 procentpoint. Såfremten auktion el.lign. fører til en rentestigning på mere end 5procentpoint, skal instituttet stoppe salget og kan først gen-optage det, hvis det har en berettiget forventning om, at sal-get på auktionen kan gennemføres, uden at der sker en ren-testigning på 5 procentpoint.I stk. 3 og 4 ændres »Den effektive rente« til: »renten«.Der er tale om en sproglig tilpasning, der tydeliggør, hvilkedele af renten der udgøres af tillæg.Der indsættes et nyt stk. 6. Bestemmelsen undtager uden-landske realkreditlån forstået som realkreditlån ydet modpant i fast ejendom beliggende uden for Danmark fra regle-rne om rentetrigger. Baggrunden for undtagelse af de uden-landske lån er, at det ikke vurderes hensigtsmæssigt med enregel om rentetrigger, der muligvis ikke ville kunne hånd-hæves fuldt ud i andre retssystemer.Det eksisterende stk. 6 bliver herefter stk. 7. I stk. 7 æn-dres »ændring, jf. § 32« til: », jf. § 32.« Der er tale om ensproglig præcisering.Til nr. 2I § 6 ændres »14 måneder ved udstedelsen« til: »til ogmed 12 måneder ved refinansieringen af lånet«. Baggrundenfor ændringen er at sikre realkreditinstitutterne den nødven-dige fleksibilitet ved salg af obligationer til refinansiering ogat sikre, at refinansiering af de korteste rentetilpasningslånomfattes uafhængigt af tidspunkt for udstedelse af obligatio-nerne. Ved refinansiering af lånet menes terminstidspunktet,altså det tidspunkt, hvor fundingen af lånet skifter fra denudløbende obligation til de nyudstedte obligationer. »Følgesaf ny udstedelse« ændres til: »erstattes af nye obligationer«.Der er tale om en sproglig tilpasning, der skal tydeliggøre, atder ikke nødvendigvis skal være tale om en nyudstedelse afobligationer, men at der også kan være tale om salg fra enallerede åben serie eller om genbrug af obligationer. »Rentefastsat ved udstedelse af obligationen« ændres til: »rentefastsat i forbindelse med seneste refinansiering«. Der er taleom en sproglig tilpasning, der skal præcisere, hvornår renten
fastlægges som en konsekvensændring af, at lovteksten ikkelængere bruger begrebet udstedelse af obligationen, men istedet refinansieringen af lånet. I stk. 3 og 4 ændres »Deneffektive rente« til: »renten«. Der er tale om en sproglig til-pasning, der tydeliggør, hvilke dele af renten der udgøres aftillæg.Det kan af praktiske og administrative årsager forekom-me, at der sker en rentestigning på mere end de 5 procent-point. Instituttet skal dog tilrettelægge dets obligationssalg,så der alene kan ske en overskridelse for en begrænset del afen obligationsudstedelse, som skal erstatte obligationer, derudløber. Instituttet må kun gennemføre en auktion el.lign.,hvis det umiddelbart forud for auktionen har en berettigetforventning om, at salget på auktionen kan gennemføres,uden at der sker en rentestigning på 5 procentpoint. Såfremten auktion el.lign. fører til en rentestigning på mere end 5procentpoint, skal instituttet stoppe salget og kan først gen-optage det, hvis det har en berettiget forventning om, at sal-get på auktionen kan gennemføres, uden at der sker en ren-testigning på 5 procentpoint.I stk. 2 ændres »fra 14 måneder og op til« til: »over 12måneder og op til«. Baggrunden for ændringen er at konse-kvensrette i forhold til ændringen i stk. 1. Yderligere ændres»op til 37 måneder« til: »op til og med 24 måneder«. Det in-debærer, at der alene gælder en rentetrigger for de kortesterentetilpasningslån. Der indføres samtidig et forbud for pen-geinstitutter mod udstedelse af særligt dækkede obligationermed en løbetid på 24 måneder og derunder, jf. lovforslagets§ 2, nr. 2. Dette sikrer ensartede konkurrencevilkår for pen-ge- og realkreditinstitutter. Endelig ændres »en tilsvarendeobligation ved dens udstedelse 11-14 måneder tidligere« til:»en tilsvarende obligation med samme restløbetid 11-14 må-neder tidligere«. Herved sikres, at det 11-14 måneder før re-finansieringen skal observeres, i forhold til hvilken effektivobligationsrente på en tilsvarende obligation med en restlø-betid med samme refinansieringsinterval som det specifikkelån rentetriggeren udløses.Stk. 3 ændres således, at stk. 3 kun omfatter realkreditlån,hvor løbetiden på lånet er længere end løbetiden på de bag-vedliggende realkreditobligationer, særligt dækkede realkre-ditobligationer eller særligt dækkede obligationer, og debagvedliggende obligationer er variabelt forrentet og har enløbetid på op til og med 24 måneder ved refinansiering af lå-net. Stk. 3 ændres endvidere således, at fastlåsningen af ren-ten, såfremt renten i forbindelse med en rentefastsættelsebliver mere end 5 procentpoint højere end den senest fastsat-te rente, indebærer, at renten skal forblive uændret i 12 må-neder eller frem til næste refinansiering, medmindre derfastsættes en lavere rente inden for de 12 måneder eller in-den næste refinansiering. Stk. 3 ændres endvidere således, atder sker forlængelse af de hidtidige obligationer i 12 måne-der, såfremt renten i forbindelse med refinansieringen blivermere end 5 procentpoint højere end den senest fastsatte ren-te på de pågældende obligationer. Denne mekanisme finderikke anvendelse, når der efter 12 måneder skal udstedes nyeobligationer til erstatning for de forlængede obligationer.I stk. 5 ændres »hvor de bagvedliggende obligationer haren løbetid på over 14 måneder« til: »hvor de bagvedliggen-
OMTRYK6
de obligationer har en løbetid på over 12 måneder«. Bag-grunden for ændringen er at konsekvensrette i forhold tilændringen i stk. 1.Stk. 7 ændres således, at renten på baggrund af en for-længelse af obligationer til finansiering af lån med refinan-siering sjældnere end hver 24. måned fastsættes til den ef-fektive rente på en obligation med 11-14 måneders restløbe-tid fastsat 11-14 måneder tidligere tillagt 5 procentpoint.Hensigten med ændringen er at undgå, at realkreditinstitut-terne skal udstede for mange nye obligationsserier, hvilketkan mindske likviditeten i obligationsserierne.Stk. 8 vedrørende rentefastsættelse for forlængede obli-gationer konsekvensrettes i overensstemmelse med ændrin-gen af stk. 3. Det indebærer, at hvis renten i forbindelse meden refinansiering bliver mere end 5 procentpoint højere endden senest fastsatte rente, forlænges løbetiden på de bagved-liggende obligationer med 12 måneder. Renten fastsættesved forlængelse af obligationerne til den senest fastsatte ren-te tillagt 5 procentpoint. Renten skal forblive uændret i de12 måneder, som forlængelsen løber.Der indsættes et nyt stk. 11. Bestemmelsen undtagerudenlandske realkreditlån forstået som realkreditlån ydetmod pant i fast ejendom beliggende uden for Danmark frareglerne om rentetrigger. Baggrunden for undtagelse af deudenlandske lån er, at det ikke vurderes hensigtsmæssigtmed en regel om rentetrigger, der muligvis ikke ville kunnehåndhæves fuldt ud i andre retssystemer.Det eksisterende stk. 11 bliver herefter stk. 12. I stk. 11ændres »ændring, jf. § 32« til: », jf. § 32.« Der er tale om ensproglig præcisering.Til nr. 3I § 15 a ændres »forlængelsen« til: »forlængelsesperio-den«, og »optager« ændres til: »optager eller har optaget«.Der er tale om en sproglig præcisering.Henvisningen til § 32 slettes. Baggrunden for dette er, atder er indsat et nyt stk. 7 i § 32, der håndterer forlængelse afobligationer i en afviklingssituation.Til nr. 4Afsigelse af konkursdekret eller indledning af rekon-struktionsbehandling indebærer ikke i sig selv, at obligatio-nerne forlænges. Bestemmelsen ændres således, at obligatio-ner forlænges med 12 måneder ad gangen, i tilfælde af atkurator eller rekonstruktør vurderer, at pågældende ikke vilkunne honorere sine forpligtelser over for alle de eksisteren-de obligationsinvestorer, såfremt der udstedes refinansie-ringsobligationer, eller hvis der ikke er tilstrækkelig med af-tagere til obligationerne. Obligationerne ændres således ikketil fastforrentede obligationer med samme løbetid som debagvedliggende lån. Kurator eller rekonstruktør fastsætterrenten på de forlængede obligationer til en variabel referen-cerente tillagt op til 5 procentpoint. Dette kan fortsættes helelånets restløbetid. Kurator eller rekonstruktør kan indfri ob-ligationerne til kurs pari. Baggrunden for ændringen er entilpasning til de foreslåede regler for afviklingssituationen iforhold til særligt dækkede obligationer udstedt af pengein-stitutter.
Der indsættes et nyt stk. 7. Bestemmelsen beskriverhåndtering af ekstra sikkerhed i de tilfælde, hvor realkredit-obligationer, særligt dækkede realkreditobligationer, særligtdækkede obligationer eller refinansieringsobligationer for-længes i en afviklingssituation.Strafbestemmelsen slettes. Forslaget er tilpasset, hvoref-ter der ikke længere fastsættes konkrete regler, realkreditin-stitutterne skal overholde, men derimod regler, der gælderdirekte for realkreditobligationer, særligt dækkede realkre-ditobligationer og særligt dækkede obligationer samt real-kreditlån.Til nr. 5Formålet med bestemmelsen et at sikre lige vilkår for re-alkreditinstitutter og pengeinstitutter, der udsteder særligtdækkede obligationer med sikkerhed i registreret pant i fastejendom, hvis institutterne ikke kan afsætte tilstrækkeligmed nye obligationer til at refinansiere de bagvedliggendelån. Justeringen indebærer, at bankerne også skal have for-længet løbetiden på deres SDO-obligationer med 1 år adgangen, hvis der er markeds- eller institutspecifikke proble-mer ved refinansieringen, ligesom det gælder for realkredit-institutter.Til nr. 6I stk. 5 ændres »efter lovens ikrafttrædelse« til: »1. april2014«. Der er tale om en lovteknisk præcisering.I stk. 6 ændres »ændres« til: »forlænges«. Der er tale omen sproglig præcisering.I stk. 7 ændres »mindst« til: »over«. Ændringen sker forat sikre ensartede konkurrencevilkår for penge- og realkre-ditinstitutter, jf. bemærkningerne ovenfor til ændringsfor-slag nr. 2.Til nr. 7Der er tale om en konsekvensændring af, at bemyndigel-sen for erhvervs- og vækstministeren til at fastsætte nærme-re regler om forlængelse af obligationer, herunder om rente-fastsættelse, indsættes i § 152 b, stk. 9.Til nr. 8I stk. 1 udskydes ikrafttrædelsesdatoen for den del af lo-ven, der sættes i kraft i 2014 med 1 dag, således at ikrafttræ-delsesdatoen ikke vanskeliggør afvikling af refinansiering aflån pr. 1. april 2014.Til nr. 9Der er tale om en lovteknisk justering.Til nr. 10Ændringen rykker ikrafttrædelsestidspunktet for de be-stemmelser, der vedrører særligt dækkede obligationer ud-stedt af pengeinstitutter. Baggrunden for ændringen er atsikre pengeinstitutternes mulighed for at tilrette prospekter,lånevilkår m.v. inden lovens ikrafttræden. Ikrafttrædelses-tidspunktet for forbuddet mod udstedelse af særligt dækkedeobligationer med en løbetid op til og med 24 måneder bibe-holdes, da der ikke gælder et hensyn i forhold til at tilretteprospekter, lånevilkår m.v. i denne sammenhæng.
OMTRYK7
Benny Engelbrecht (S) Poul Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Thomas Jensen (S)Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Peter Christensen (V) Torsten Schack Pedersen (V)Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
OMTRYK8
Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 89

Bilagsnr.

123456789

Titel

Høringssvar fra erhvervs- og vækstministerenHøringsnotat fra erhvervs- og vækstministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren1. udkast til betænkningHenvendelse af 17/2-14 fra Dansk Aktionærforening

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 89

Spm.nr.

Titel

1Spm. om, hvilke beregninger der ligger til grund for, at Nationalban-ken initialt skrev, at en konvertering til en 29-årig obligation kun villekoste 0,1 procentpoint på renten, mens tallet uændret er på 0,1 pro-centpoint, selv om konverteringen nu er reduceret til 12 måneders for-længelse i lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpå2Spm., om ændringen af F1-obligationerne som foreslået i lovforslagetkan føre til ændringer eller ligefrem ophævelse af swapaftaler, der helteller delvis, direkte eller indirekte bygger på eller er relateret til F1-lån, og i bekræftende fald konsekvenserne heraf, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpå3Spm., om F1-lån vil blive betragtet som stabil finansiering i forhold tilEUʼs regler herom, jf. den såkaldte NSFR-regel, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpå4Spm., om F1-lånet nu er fredet i forhold til de kommende likviditets-regler fra EU, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå5Spm. om, hvordan ministeren har sikret investorernes opbakning til denye obligationer med tvungen løbetidsforlængelse, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpå6Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget har for placeringsreglernefor vigtige investorer, som f.eks. L&P-sektoren, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpå7Spm. om, hvordan prisstigningen for låntagerne vurderes at være for-delt på muligheden for tvungen løbetidsforlængelse ved henholdsvisen stor rentestigning og ved en fejlet auktion, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpå8Spm., om låntagerne ville opleve en mindre prisstigning, hvis lovfor-slaget alene havde indeholdt en tvungen løbetidsforlængelse ved enfejlet auktion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå
OMTRYK9
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm., om investorerne vil efterspørge de nye obligationer i sammegrad som de gamle obligationer, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm., om markedet for de nye obligationer vil være lige så likvidt ogvelfungerende som markedet for de nuværende obligationer, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at vi fortsat har et velfungeren-de likvidt marked for danske realkreditobligationer, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ratingbureauernes trussel mod F1-lånene vil ophøre meddette lovforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad ministeren har gjort for at sikre, at ratingbureauerne nuaccepterer F1-lånene som stabilt finansieret, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har sikret, at ratingbureauerne betragter deres be-kymring for refinansieringsrisikoen ved F1-lånene som håndteret meddette lovforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor der ikke er krav om tvungen løbetidsforlængelse forbanklån finansieret ved SDO-udstedelser, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at finansieringen af boliglån ik-ke flyttes fra SDO, SDRO og RO-finansiering til andre finansierings-kilder, hvor investorerne ikke skal påtage sig refinansieringsrisikoen,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor låntager med et variabelt forrentet boliglån i et pen-geinstitut ikke sikres mod samme rentestigning, som hvis lånet er i etrealkreditinstitut, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor låntager ikke skal have en lånesikring mod storerentestigninger på boliglånet i banken svarende til lånesikringen modstore rentestigninger på boliglånet i realkreditinstituttet, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer andre aktører end realkreditinsti-tutterne i at udbyde variabelt forrentede boliglån uden lånesikring, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget sikrer mod, at udenlandske banker eller andreaktører kan overtage markedet for variabelt forrentede boliglån udenfordyrende elementer som f.eks. lånesikring, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om de nye obligationer med tvungen løbetidsforlængelse vil bli-ve lige så likvide som de eksisterende obligationer bag rentetilpas-ningslånene, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer lige konkurrencevilkår mellempengeinstitutter og realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpå
OMTRYK10
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at anden form for finansieringogså er stabil finansiering, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ratingbureauernes bekymring om realkreditinstitutternes re-finansieringsrisiko adresseres med dette lovforslag, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren med baggrund i udtalelse i Børsen den 3. januar2014 om konkurrencesituationen mellem banker og realkreditinstitut-ter vil uddybe, hvorfor der ikke kan stilles samme krav til banker somtil realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministerens udtalelse i Børsen den 3. januar 2014 om, at derikke kan stilles samme krav til banker som til realkreditinstitutter, erudtryk for, at SDO-lovgivningens bærende princip om lige konkurren-cevilkår er bortfaldet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvad baggrunden er for, at SDOʼer udstedt af banker ikkekan indeholde de samme vilkår som SDOʼer udstedt af realkreditinsti-tutter, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag tillovforslaget, så der sikres konkurrencemæssig ligestilling mellem ban-ker og realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at kommentere oplysningerne i Berlingske Business den13/1-14 om, at lovforslaget vil føre til en favorisering af storbankernepå bekostning af hele det hæderkronede danske realkreditsystem og demindre banker, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren vurderer, at der er investorer i de eksisterendeobligationer, der ikke vil investere i de nye obligationer, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad erfaringerne er med de nuværende obligationer ved re-finansieringen under krisen i 2008 og 2009, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om investorernes rating vil blive påvirket af at investere i de»nye« realkreditobligationer, som investoren har påtaget sig refinan-sieringsrisikoen af, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at der ikke sker en brancheglid-ning væk fra realkredit, og at refinansieringsrisikoen ikke blot flyttesover på en anden sektor, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om en redegørelse for dialogen med ratingbureauerne, herunderom ratingbureauerne har bekræftet, at modellen løser de aktuelle pro-blemstillinger, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå
OMTRYK11
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Spm. om, hvilke problemstillinger og udfordringer der er forbundetmed godkendelse af modellen i relation til kommende EU-standarder,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for procedurer og tidsaspekter forbundet medgodkendelse af modellen i relation til kommende EU-standarder, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om afsætningen af de nye obligationer risikerer at blive besvær-liggjort eller forhindret af anden lovgivning, f.eks. af kapitalbelast-nings- og placeringsreglerne for investorerne, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er bekendt med, om udenlandske investorerovervejer at mindske deres investeringer i det danske realkreditsystembetragteligt som følge af de nye regler, og hvad ministeren vil gøre forat sikre, at markedet ikke bliver alt for dansk, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give en struktureret gennemgang af forslagetskonsekvenser for samtlige relevante låntyper, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for definitionen af en fejlet auktion,og hvad der vil ske i en rekonstruktionsbehandling i forbindelse meden fejlet auktion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvordan det sikres, at lovgivningen ikke forstærker en fi-nansiel uro/krise gennem en eventuel vanskeliggørelse af danske ban-kers finansieringsmuligheder, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om andre lande har indført eller påtænker at indføre løbetidsbe-grænsninger på bankudstedte SDOʼer, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvis de danske F1-lån ikke er forenelige med Basel-komite-ens seneste udspil til stabil finansiering, hvilke initiativer vil ministe-ren så tage for få at ændret Baselforslaget, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lovforslaget ikke sikrer lige konkurrencevilkår mel-lem pengeinstitutter og realkreditinstitutter, ved at der stilles krav om,at det skal fremgå af obligationsvilkårene for SDOʼer udstedt af ban-ker, at der sker løbetidsforlængelse og renteforhøjelse efter sammeprincipper, som gælder for SDOʼer udstedt af realkreditinstitutter, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om fraværet af match funding i bankernes finansiering af lånmed SDOʼer kan begrunde, at ministeren ikke vil sikre lige konkur-rencevilkår mellem pengeinstitutter og realkreditinstitutter, ved at lån-tagere i banken skal have et loft over stigningen i rentebetalinger på 5procentpoint, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om den antagelse, at låntagers pris for den tvungne løbetidsfor-længelse ved refinansiering vil være en rentestigning på ca. 0,1 pro-centpoint, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
OMTRYK12
47
48
49
50
51
52
53
54
5556
57
58
Spm. om, hvordan begrebet en fejlslagen auktion skal defineres, her-under hvilke omstændigheder der kan udløse en fejlslagen auktion, oghvilke kriterier der skal være opfyldt, for at en auktion anses for at væ-re fejlslagen ifølge lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, på hvilket grundlag ministeren bygger sin antagelse om, atbidragene vil falde lige så meget, som renten stiger, efter den foreslåe-de ordning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan ministeren vil medvirke til at sikre, at realkreditin-stitutterne nedsætter bidragssatserne, og hvad ministeren agter konkretat foretage sig, hvis der ikke sker et fald i bidragssatserne som forud-sat i lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om at følge udviklingen i bi-dragssatserne med henblik på at påse, om der sker de forventede bi-dragsnedsættelser, og om ministeren vil holde udvalget orienteret omudviklingen i bidragssatserne, f.eks. hvert kvartal, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilket grundlag ministeren er nået frem til, at låntagerspris for den tvungne løbetidsforlængelse ved refinansiering vil væreen rentestigning på ca. 0,1 procentpoint, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilket grundlag ministeren bygger sin antagelse om, atbidragene vil falde lige så meget, som renten stiger efter den foreslåe-de ordning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan ministeren vil medvirke til at sikre, at realkreditin-stitutterne nedsætter bidragssatserne, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om at følge udviklingen i bi-dragssatserne med henblik på at påse, om der sker de forventede bi-dragsnedsættelser, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om konsekvenserne for lovforslaget, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke banker i Danmark der i dag udsteder eller har udstedtSDO-obligationer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte udtalelsen fra Danske Bank om, atbanken får fordele med lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren agter at indhente en garanti fra Danske Bank om,at banken ikke vil udnytte de fordele, som lovforslaget ifølge DanskeBanks direktør Tonny Thierry Andersens udtalelse i Berlingske Busin-ess den13. januar 2014 giver Danske Bank, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpå
OMTRYK13
59
Spm. om kommentar til henvendelse af 17/2-14 fra Dansk Aktionær-forening, til erhvervs- og vækstministeren