Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
L 88
Offentligt
1313773_0001.png
1313773_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København,16. december 2013Sagsnr.: 23728Dok.nr.: 611699

Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L88 stillet den 12. december 2013

efter ønske fra Erling Bonnesen (V)

Spørgsmål nr. 1

”Arbejdsgruppen om hold af svin anbefalede, at lovens krav om løsdrift i løbe- og kontrolafdelingeni nye stalde trådte i kraft i 2021 med henvisning til, at det ville have store økonomiskekonsekvenser for erhvervet. Det var økonomiske konsekvenser affødt af omkostninger som følge afdriftsformen, og det var omkostninger som følge af forventede bortfald af markedstillæg forproducenter, som allerede har investeret i sådanne stalde med særligt tillæg (UK-tillæg). Denøkonomiske situation for svinebruget har været ringere en forventet siden arbejdsgruppenafsluttede sit arbejde. Hvad er baggrunden for at afvige arbejdsgruppen anbefaling?

Svar:

Lovforslaget om forbud mod fiksering i løbe- og kontrolafdelingen bygger således påArbejdsgruppen om hold af svins entydige konklusioner om, at der er betydelige negativedyrevelfærdsmæssige konsekvenser forbundet med at fiksere gylte og søer.For regeringen har det også høj prioritet, at bedre dyrevelfærd gennemføres på en måde såerhvervet har mulighed for at opretholde en økonomisk bæredygtig produktion. Det er derfor, atregeringen foreslår en overgangsperiode på 20 år, således at erhvervet har mulighed for at indførede nye krav i takt med, at der alligevel skal ny- eller ombygges. Den lange overgangsperiode giverendvidere erhvervet mulighed for at udvikle sine managementsystemer, således at dette kanbidrage til at opveje de meromkostninger, kravet om løsdrift giver anledning til.At regeringen ønsker kravet gennemført allerede med virkning fra 2015 – og ikke i 2021 somanbefalet af arbejdsgruppen – er udtryk for en forsvarlig afvejning mellem hensynet til at tagehånd om et betydeligt dyrevelfærdsproblem og hensynet til erhvervets økonomi.Det har i den forbindelse været regeringens vurdering, at hvis kravet først indføres med virkningfra 2021 kan det resultere i en ekstraordinær udskiftning af staldanlæg efter det nuværenderegelsæt frem mod 2021 med henblik på at sikre maksimal udskydelse af indfasning af det nyekrav. Indførsel af kravet allerede fra 2015 vil derfor fremrykke tidspunktet for en forbedretdyrevelfærd.
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
[email protected]www.fvm.dk
Det er endvidere Regeringens vurdering, at det et gunstigt økonomisk tidspunkt at introducerekravet om løsdrift på. For det første er indtjeningen for svinebranchen – og herunder særligtsmågriseproducenterne – forbedret de seneste år. En tendens der vurderes at fortsætte i dekommende år. For det andet er renten i disse år historisk lav, hvilket vil reducere omkostningerne,ved de bygningsinvesteringer, der skal gennemføres for at forbedre dyrevelfærden.
Dan Jørgensen
/Cecilie Heerdegen Leth
2