Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 7
Offentligt
1296702_0001.png
1296702_0002.png
1296702_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretGry Ahlefeld-Engel2013-0037-0048933731
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Dublinfor-ordning af 26. juni 2013) (L 7), som Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 14. oktober 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Martin Hen-riksen (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-

loven (Gennemførelse af den reviderede Dublinforordning af 26. juni

2013) (L 7):

”Ministeren bedes bekræfte, at den nye Dublinforordning i ar-tikel 27, stk. 3 indeholder tre valgmuligheder, som Folketingetkan vælge imellem ved gennemførelsen af forordningen idansk ret vedrørende, hvorvidt en klage over en afgørelse omoverførsel skal tillægges opsættende virkning.”

Svar:

Dublinforordningens artikel 27, stk. 3, har følgende ordlyd:”Med henblik på tilfælde, hvor afgørelser om overførsel påkla-ges eller indbringes, skal det i medlemsstaternes nationale lov-givning fastsættes, at:a) klagen eller indbringelsen giver personen ret til at forblivepå den pågældende medlemsstats område, indtil resultatetaf klagen eller indbringelsen for en domstol foreligger, el-lerb) overførslen suspenderes automatisk, og at denne suspensi-on udløber efter en vis rimelig periode, i løbet af hvilken endomstol eller et domstolslignende organ efter nøje og strin-gent undersøgelse skal have truffet en afgørelse om at til-lægge en klage eller indbringelse opsættende virkning, ellerc) den pågældende har lejlighed til inden for en rimelig frist atanmode en domstol eller et domstolslignende organ om atudsætte gennemførelsen af afgørelsen om overførsel, indtilder foreligger et resultat af vedkommendes klage eller ind-bringelse. Medlemsstaterne sikrer, at der findes effektiveretsmidler ved at udsætte overførslen indtil afgørelsen omden første anmodning om udsættelse er truffet. Enhver af-gørelse om, hvorvidt gennemførelsen af afgørelsen omoverførsel udsættes, skal træffes inden for en rimelig frist,idet der skal kunne foretages en nøje og stringent undersø-gelse af anmodningen om udsættelse. En afgørelse om ikkeat udsætte gennemførelsen af overførslen skal indeholdeoplysning om den begrundelse, som den er baseret på.”Med lovforslaget foreslås modellen i artikel 27, stk. 3, litra a, gennemført idansk ret, således at påklage af afgørelse om overførsel efterDublinforordningen i alle tilfælde tillægges opsættende virkning.2
Som det fremgår af afsnit 2.4.3.3 i lovforslagets almindeligebemærkninger, vurderes den foreslåede ordning mest hensigtsmæssig bådeud fra ressourcemæssige og retssikkerhedsmæssige betragtninger.De ressourcemæssige fordele, der er forbundet med den foreslåede model,skal ses i lyset af, at Flygtningenævnet i almindelighed forudsættes attræffe afgørelse i klagesagen inden for 10 dage. Det vil ikke være muligt,hvis nævnet, forinden afgørelsen af selve klagesagen, vil skulle træffeselvstændig afgørelse vedrørende spørgsmålet om opsættende virkning.Hertil kommer, at klagens opsættende virkning ikke udelukker, at Rigspo-litiet på kan påbegynde planlægning af udsendelse.Samlet set vurderes den foreslåede ordning at sikre den mest effektivesagsbehandling, herunder i forhold til at sikre at de udlændinge, der skaloverføres efter Dublinreglerne, opholder sig kortest mulig tid i Danmark.
3