Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 7 Bilag 6
Offentligt
1302955_0001.png
1302955_0002.png
1302955_0003.png
1302955_0004.png
Til Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik.Vedrører den nye gratis retshjælp til asylansøgere efter Dublin lll.------------------------------------------------------------------Denne henvendelse vedrører lovforslag L 7 planlagt vedtaget til ikrafttræden 1. januar 2014.Forslaget giver Danmark mulighed for at tiltræde Dublin lll ved en mellemstatslig aftale. Dublin llltrådte i kraft for de øvrige EU lande, som deltager i samarbejdet, som Forordning 604/2013.En af de nye regler i Forordningen er artikel 27 som i stk. 5 og 6 fremover sikrer en asylansøgergratis retshjælp i forbindelse med behandlingen over og en evt. klage i forbindelse med enoverførsel til et andet EU land, som deltager i samarbejdet.Lovforslaget argumenterer for, at denne retshjælp bør ydes af Dansk Flygtningehjælp (DF) ogoplyser i 2.7.3 at dette vil indebære merudgifter årligt på anslået 2, 7 millioner kr., som foreslåstildelt DF som en forøgelse af deres eksisterende bevilling på finansloven.Det anføres i 2.4.3.4 at DF (allerede) har betydelig erfaring med overførsel efter DublinForordningen, at DF i 2012 bistod omkring 300 asylansøgere om overførsel, og at DF (derfor) mesthensigtsmæssigt vil kunne varetage opgaven som rådgiver i sådanne klagesager (og den generelleretshjælp må man forstå). Det anføres endvidere at DF har betydelig viden om og særligekompetencer indenfor ...... reglerne om flygtningebeskyttelse herunder Dublinforordningen og atDF .... har et særligt kendskab til asylsystemerne i de medlemsstater, hvor overførsel typisk skerefter Dublin proceduren.1. Disse antagelser vil ikke blive anfægtet i det følgende. Men der vil blive argumenteret for, at DFikke er og fremtidig ikke bør være eneste aktør på området for den nye retshjælp efter Dublin lll.Denne henvendelse sker på foranledning af Den mobile Retshjælp www.mobilretshjaelp.dk, (i detfølgende DMR), som mener at kunne supplere DF på de områder, hvor DF selv har erkendtproblemer med deres rådgivning og at DMR dermed bør få andel i de afsatte midler på 2, 7 millionerpr. år.Helt konkret foreslås det, at 1/3 eller 900.000 allokeres tIl DMR i stedet for til DF. Det krævernaturligvis et budget mv. til Justitsministeriet, som vi kan have klar i løbet af et par dage.2. Nogle facts og nogle skøn.Samtlige asylcentres kapacitet der p.t. ca. 6.600 personer.De drives af Røde Kors eller af kommuner. Der er 5 centre i Jylland, som er dem, DMR planlæggerat servicere. Vi kender ikke antallet af anmodninger om Dublin overførsler fra netop disse centre udaf de nedenfor nævnte 1.530. Men det drejer sig mindst om en tredjedel. Heraf vores anmodning omat få tildelt en tredjedel af bevillingen.I 2012 fik 2.583 personer asyl. Samme år fremsatte DK anmodning om Dublin overførsel til et andetEU land i1.530 sager.Der skal holdes mindst en samtale i retshjælpen med alle, som har fået en afgørelse om overførsel.Mange af disse samtaler vil slutte med det for asylansøgerens nedslående budskab: Der er intet, vikan gøre for dig. Alle regler og procedurer er fulgt.I andre vil der være rimelig anledning til at klage til Flygtningenævnet. Enten over procedurefejl-eller vigtigere - på basis af den humanitære klausul i Forordningen (nu artikel 17) som DK efter dennyeste afgørelse i EU Domstolen SKAL forholde sig til. Sammenholdt med, at familiebegrebet som
bl.a. er en begrundelse for anvendelse af klausulen, bliver udvidet med Dublin lll.Hvor mange, som udover samtalen skal have bistand til at klage, er p.t. et skøn.En normal samtale i retshjælpen kan formentlig som minimum sættes til en halv times forberedelsefor den, der rådgiver, og en times samtale med asylansøgeren (med tolk).Forudsat at den, der skal yde retshjælpen, ingen transporttid har således at asylansøgeren rejser tilretshjælpen.Anslået 4 samtaler pr. dag inkl. udfærdigelse af evt. klageskrivelser.Tallene er formentlig noget overkanten af, hvad det i praksis vil være muligt at nå op på.Geografisk er af 5 af de i alt 11 asylcentre placeret i Jylland. De fleste drives af kommuner og 1 afRøde Kors.3. En vurdering af DF og DMR's muligheder for at yde retshjælpen.Generelt gælder at EU næppe vil acceptere en retshjælp, som ikke opfylder et krav om atasylansøgeren har mindst et face to face møde med rådgiveren og har gratis tolkebistand under heleretshjælpen.a. DF.For tiden består DF's rådgivning af:En telefonisk rådgivning uden tolkebistand.Et tilbud om personlig rådgivning i DF's lokaler i København med tolk. Så vidt vi ved betaler etasylcenter for rejsen og DF for tolkebistand.Et besøg i asylcentrene, der, så vidt vi forstår, er generelle informationsmøder, som ikke er baseredepå individuel rådgivning. De planlægges afholdt med jævne mellemrum. Vi ved ikke, hvor ofte deter sket på de enkelte centre og hvordan DF har tacklet problemet med tolke. Så vidt vi ved talersamtlige asylansøgere mere end 50 forskellige sprog.En videotjeneste, som består i at hver center af DF har fået installeret videofaciliteter, således at enasylansøger kan tale på Skype med en medarbejder i DF (bistået af en tolk?) og få rådgivning. Der ervist nok afsat en dag om måneden pr. center med denne ydelse.Vi ved ikke, om DF fremover vil være indstillet på at sende medarbejdere til Jylland.DF har selv i sin brochure "Hvor skulle vi vide det fra" været kritisk overfor den rådgivning, der p.tydes.b. Røde Kors, som driver en række asylcentre, yder ikke selv retshjælp.c. Kommunerne yder ikke selv retshjælp og synes at være i tvivl om, hvordan de griber det an.c. DMR har organiseret det på følgende måde:Vi startede som Den mobile Retshjælp i 2012. I modsætning til alle andre retshjælpe kan vi nås meden mail. Vi har telefonservice 10-14 alle hverdage. Vi har base i Århus.Bemandningen er en daglig leder (undertegnede) og 10 jurastuderende, som er på telefonvagt to og
to i telefonernes åbningstid. De studerende er så vidt muligt udvalgt efter sprogkundskaber. Vi harsåledes studerende som taler arabisk, kurdisk, farsi, somalisk og russisk. Det er sket som led i enbevidst strategi om også at ville servicere socialt udsatte udlændinge, herunder asylansøgere. DF harikke, så vidt vi ved, udnyttet tilsvarende muligheder.Den oprindelige målgruppe for DMR var og er stadig hjemløse og andre udsatte grupper. DMR ergodkendt af Civilstyrelsen som retshjælp og er 100% finansieret med en bevilling på p.t. 847.000om året fra Civilstyrelsen.Lederen af DMR driver også advokatvirksomhed med speciale i udlændingeret specielt de EUretlige aspekter. Han har ført mange retssager for udlændinge ved de almindelige domstole ogFlygtningenævnet. Et par præjudicielle afgørelser ved EU Domstolen er under opsejling. DF haringen advokater ansat med den erfaring, det giver en organisation.DMR har nu besluttet at udskille asylrådgivningen i en selvstændig forening, som foreløbig har fåetnavnet "Dublin" og hvis formål udelukkende er at yde retshjælp efter Dublin Forordningen. Denneforening vil være modtageren af en evt. beviling fra Justitsministeriet. Der vil være betydeligtpersonsammenfald i de to foreninger. Den nye forening vil kunne være operativ fra 1. januar 2014.Vi tvivler på, om DF kan præstere noget tilsvarende, idet DF formentlig bl.a. skal ansætte og måskeoplære nye medarbejdere. Tilsammen kan lederen og de studerende nemt matche antallet afrådgivninger ydet af DF.DMR har indgået en midlertidig aftale med Vesthimmerlands kommune om at holde info-møder forde asylcentre, kommunen driver. Det foregår foreløbig en gang om måneden ved at en repræsentantfor DMR mødes med en gruppe asylansøgere på den sprogskole, kommunen driver. Kommunensamler asylansøgerne i fire grupper pr. gang efter det sprog, de taler. Der er afsat halvanden time tilhver sproggruppe herunder til individuel rådgivning. Det sidste har der vist sig at være et stort behovfor. Alle får også tilbudt at rejse til Århus for individuel rådgivning.Problemet med den nuværende ordning er tolkebistanden: Kommunen har fundet penge til tolkeindtil jul, men har derefter ingen bevilling til tolkebistand til retshjælp.Den nye Dublin foreningarbejder på at få tilsvarende aftaler med de to andre nordjyske kommuner, hvor der er asylcentre:Jammerbugten og Thisted kommune. De forventes at være på plads indenfor den næste måned.Dermed vil DMR dække rådgivning i noget, der formentlig svarer til 1/3 af asylansøgere i Danmark.Vi er åbne for et samarbejde med Røde Kors om deres centre i Midtjylland, men har indtil nu ikkegjort noget for at diskutere sagen med dem. Vi ønsker at koncentrere vores arbejde geografisk tilJylland, således at asylansøgerne har en let mulighed for at mødes med os istedet for at skulle rejsetil København. Det er nærmest umuligt at nå til København og tilbage på en dag, hvis man opholdersig i et asylcenter i Hanstholm.Det vil måske være praktisk, at den nye forening får lokaler i f. eks. Ålborg. Alternativt er viindstillede på at tage ud på centrene, hvis de kan stille et lokale til rådighed.Efter Forordningen afgør Danmark om Retshjælpen kun skal tilbydes af en eller flere organisationerog ikke som led i den almindelige retshjælp. Det er fornuftigt idet området kræver specialviden.
mvh.Tage GøttscheDaglig leder af Den mobile Retshjælp (DMR).