Kommunaludvalget 2013-14
L 68 Bilag 6
Offentligt
1321712_0001.png

Tilgængelige valgsteder

Ét i hvert område er uambitiøst.Det findes formentlig allerede - en lov herom er en for ringe udnyttelse af lovgivning som styringsin-strument.Der er to forbedringsmuligheder:1. KvalitetenTilgængeligheden bør kontrolleres og registreres af God Adgang og kombineres med krav om enhandicapparkeringsplads permanent på stedet og ad hoc udvidelse, når valgstedet er i brug vedvalg og folkeafstemninger.2. Antallet af tilgængelige valgstederAlle kommuner bør registrere, hvor mange tilgængelige valgsteder, de har, og en gang årligt ind-berette, hvor de findes og hvor mange, de har, så man kan følge udviklingen i den øgede tilgæn-gelighed.Lovforslaget indeholder et potentiale med hensyn til at forbedre tilgængeligheden på landsplan, såle-des, at alle kommuner inddrages. Valgstederne er typisk placeret geografisk decentralt i lokaler, derogså til dagligt er offentligt tilgængelige, f.eks. folkeskoler, sportshaller og forsamlingshuse.Ved i løbet af nogle år at gøre dem alle tilgængelige som valgsteder bliver de samtidig tilgængelige tildaglig i deres ordinære hovedfunktion, hvilket vil være en stor fordel og i god overensstemmelse medgennemførelse af FN’s Handicapkonvention og regeringens målsætning herom.
Rødovre, den 8. januar 2014H. Kallehauge/chk