Transportudvalget 2013-14
L 64
Offentligt
1313762_0001.png
1313762_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. december 20132013-4611
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. november 2013 stillet mig følgendespørgsmål 5 vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af postloven. (Æn-dringer i vilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lo-vens anvendelsesområde, post til døren m.v.)., som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Damgaard Larsen (V).

Spørgsmål nr. 5:

Kan ministeren bekræfte, at Post Danmark, når de deltager i fuldt kommerciel-le markeder med sund konkurrence, skal deltage på lige fod med deres privatekonkurrenter?

Svar:

Post Danmark A/S skal ligesom andre virksomheder overholde landets love,herunder konkurrencelovgivningen.Jeg vil tilføje, at siden 1. januar 2011 har postmarkedet været fuldt åbent iDanmark. Fra dette tidspunkt blev Post Danmark A/S’ resterende eneret påbreve ophævet. Hermed er der grundlag for konkurrence på alle markeder,herunder på brevmarkedet, pakkemarkedet, bladområdet. Det gælder ogsådistribution af adresseløse forsendelser.Som jeg nævnte under 1. behandlingen af lovforslaget er Post Danmark A/S’vilkår ofte forskellig fra konkurrenternes. Som eksempel nævnte jeg pakkemar-kedet, hvor Post Danmark A/S som udgangspunkt er pålagt at levere pakkernetil modtagerens bopæl, medens private pakkevirksomheder kan forbeholde sigret til kun at levere til f.eks. en butik, hvor pakken kan afhentes af modtageren.Modsat konkurrenterne er Post Danmark A/S underlagt krav om opfyldelse afden landsdækkende befordringspligt. Det betyder, at Post Danmark A/S skaltilbyde bestemte postydelser af en bestemt service- og kvalitet, have et land-dækkende net af betjeningssteder og postkasser m.m. Private postvirksomhe-der derimod kan vælge, hvilke ydelser de vil tilbyde, på hvilke vilkår det sker ogi hvilke geografiske områder. De private virksomheder kan med andre ord væl-ge at målrette deres markedsføring mod bestemte segmenter af et marked.Post Danmark A/S kan også føre målrettede kampagner, men har stadig enforpligtelse til at betjene alle, som ønsker omdeling af breve, pakker, aviserm.m.
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr