Kulturudvalget 2013-14
L 61 Bilag 4
Offentligt
1345285_0001.png
1345285_0002.png
NotatTil KulturordførerneCenter for Tegnsprogs opgaver og kompetencerProblemstillingKulturordførerne efterspurgte på møde den 28. januar i Kulturministeriet et notat omCenter for Tegnsprogs opgaver og kompetencer til brug for de videre drøftelser om L 61– varetagelse af tegnsprog. I nærværende notat redegøres for disse forhold.Center for TegnsprogCenter for Tegnsprog (CT) er en del af Professionshøjskolen UCC under Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelser og er reguleret i Lov om professi-onshøjskoler for videregående uddannelser (LBK nr. 215, 2013).CT har historisk set være den drivende kraft i den sprogvidenskabelige beskrivelse afdansk tegnsprog samt i udvikling og formidling af viden om visuel tegnkommunikation iDanmark. Siden oprettelsen i 1973 har CT været det eneste sted, hvor ny viden omtegnsprog, tegnstøttet kommunikation, taktilt tegnsprog og døvblindblevnes kommuni-kationsformer kontinuerligt er blevet samlet og udviklet. Af øvrige vidensressourcer kannævnesprofessor Elisabeth Engberg Pedersens tidligere forskning på Københavns universitet og etigangværende ph.d.-studie på Århus universitet.CT i København har 14 ansatte. Heraf er de fem døve med tegnsprog som modersmål ogaf de resterende ni er de seks uddannet tegnsprogstolke suppleret med varierende uni-versitets- eller mastergrader. Størsteparten af CTs medarbejdere er således enten døvetolkebrugere eller professionelle tegnsprogstolke. Hertil kommer ca. 140 studerende påprofessionsbacheloruddannelsen i dansk tegnsprog og tolkning. Der er således mere end150 personer, der dagligt arbejder med dansk tegnsprog på forskellige niveauer.CT er aktiv deltager i et nordisk og et europæisk netværk om forskningen i tegnsprog.CT har to hovedopgaver:- Udbud af professionsbacheloruddannelsen i tegnsprog og tolkning- Videncenter for tegnsprog og visuel kommunikationUddannelsen i tegnsprog og tolkningTolkeuddannelsen er en 3½-årig professionsbachelor. UCC er eneste udbyder af tegn-sprogstolkeuddannelsen i Danmark og gennemfører uddannelsen i både København ogAarhus.Uddannelsen til tegnsprogstolk er et af resultaterne af det forsknings- og udviklingsar-bejde som CT påbegyndte i 1973. Samspillet mellem uddannelse og udviklingsarbejdehar således gennem alle årene været meget tæt, og en del af undervisningen på tegn-sprogstolkeuddannelsen er et produkt af udviklingsprojekter udført på CT.Undervisningen bygger på den nyeste viden, og de studerende undervises af de sammepersoner, som står for stort set al udvikling og forskning på området i Danmark. Person-sammenfaldet mellem medarbejdere beskæftiget med forskning og udvikling og undervi-19. februar 2014
Dok. nr. 2051758
sere på tolkeuddannelsen sikrer en løbende transmission af viden internt på uddannel-sen i en række fag.Videncenteret ved Center for TegnsprogProfessionshøjskoler er forpligtet til at udvikle efter- og videreuddannelser, udføre ud-viklingsarbejde og varetage videncenterfunktioner (LBK nr. 215, 2013, kap. 2, § 5).CThar et samarbejde med udviklings- og forskningsafdelingen på UCC, men har derudoveregen videncenterfunktion. Centerfunktionen har historisk varetaget en række forskelli-ge udviklings- og forskningsopgaver, der typisk har været organiseret og finansieret somprojekter. Centerdelen har dels fungeret som nationalt institut dels i sammenhæng medtolkeuddannelsen udviklet praksisnære løsninger i form af bl.a. undervisningsmateria-ler.Siden 2012 har videncenteret repræsenteret Danmark i det nordiske tegnsprogsnetværkunder Nordisk sprogkoordination.Videncenterets medarbejdere deltager i og bidrager til det internationale udviklings- ogforskningsmiljø i form af workshops, papers og posters ved internationale konferencer ogi form af artikler i fagtidsskrifter i ind- og udland.Senest har videncenteret været værtfor et seminar om tegnsprogkorpus i København.Ordbog over Dansk TegnsprogOrdbog over Dansk Tegnsprog, der varetager beskrivelsen af dansk tegnsprog, udgør idag kernen af aktiviteterne på videncenteret. Forskningsmedarbejder Jette HedegaardKristoffersen er projektleder. Det daglige arbejde varetages af en redaktion, der udoverprojektlederen består af en cand. mag i russisk og datalingvistik samt en projektmedar-bejder, der har dansk tegnsprog som modersmål og, som har været med til at udvikletegnsprogstolkeuddannelsen i mange år. Disse medarbejdere udgør videncenterets per-sonale.Ordbog over Dansk Tegnsprog er udviklet og videreudvikles fortsat på CTsvidencenter.Ordbogen er en tosproget ordbog mellem dansk tegnsprog og dansk. Ordbogen er engratis digital ordbog, som findes påwww.tegnsprog.dk.Redaktionsmedlemmerne er typisk beskæftiget med andre funktioner ved siden af ord-bogsarbejdet. Fx. som seniorredaktør ved Dansk Sprog- og litteraturselskabs afdeling fordigitale ordbøger og tekstkorpora og som underviser i tegnsprogslingvistik på tegn-sprogstolkeuddannelsen. Redaktionens øvrige beskæftigelse har en stor grad af synergi-effekt på ordbogsarbejdet.Ordbog over Dansk Tegnsprog nyder stor anerkendelse i både tegnsprogslingvistiske ogleksikografiske kredse verden over. Ordbogen danner således forbillede for lignendeprojekter på universiteter i Hamburg, Warszawa, New Zealand og fremhæves i interna-tionale sammenhænge generelt som et eksempel til efterfølgelse.Redaktionen af Ordbogover Dansk Tegnsprog udveksler således regelmæssigt viden med ordbogsredaktioner ibl.a. New Zealand, Australien, Finland, Sverige, Norge, Holland, England, Polen ogTyskland.Ordbog over Dansk Tegnsprog har både en bred referencegruppe med repræsentanterfor forskellige brugergrupper og en smallere følgegruppe med repræsentanter fra Dan-ske Døves Landsforbund, Danske Døves Ungdom, Foreningen af Danske Døvblinde ogHøreforeningen.
Side 2