Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 51
Offentligt
1306413_0001.png
1306413_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
02-12-2013I forbindelse med behandlingen af (L 51) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen og forskellige andre love (Indførelse af en længere ogmere varieret skoledag) har udvalget i brev af 27. november 2013 stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 18:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. november 2013 fraUU-Danmark og Danmarks Lærerforening, jf. L 51 – bilag 6.”Svar:Det fremgår af bemærkningerne til den ved lovforslagets § 1, nr. 36, fo-reslåede bestemmelse i § 16 a, at der i den understøttende undervisningkan indgå læringsaktiviteter i relation til de obligatoriske emner, herunderuddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering fx i form af virk-somhedsbesøg.Derudover er de i bilaget anførte problemstillinger om mulighederne forat styrke uddannelses-, erhvervs-, og arbejdsmarkedsorienteringen (UEA)og understøtte overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse samtstyrke elevernes valgkompetencer ikke omfattet af lovforslaget.Jeg kan oplyse, at det fremgår af aftalen af 7. juni 2013 om et fagligt løftaf folkeskolen, at der som led i at styrke elevernes uddannelsesparathedog kendskab til arbejdsmarkedet lægges op til, at den længere og merevarierede skoledag i udskolingen kan anvendes til at arbejde mere syste-matisk med elevernes uddannelsesparathed, herunder det obligatoriskeemne UEA.Eleverne skal i UEA udfordres på deres uddannelsesvalg, og de skal op-nå et generelt samfundskendskab og en forståelse for arbejdsmarkedet.UEA skal endvidere sikre eleverne en viden om ungdomsuddannelserne,og hvad de forskellige ungdomsuddannelser kan føre til.
2Formålet med UEA skærpes i forbindelse med den generelle præciseringaf Fælles Mål, og i regi afRessourcecentret for Folkeskolenudvikles der ek-semplariske, praktiskorienterede undervisningsforløb for UEA med ek-sempler. Dette materiale stilles til rådighed for skolerne via bl.a. korpsetaf læringskonsulenter og den nye fælles vidensportal (tidligere EMU).Arbejdet med at forenkle de Fælles Mål for fagene i folkeskolen, herun-der UEA er igangsat. I forlængelse heraf igangsættes arbejdet med atudvikle undervisningsforløb for UEA.Derudover er spørgsmål om vejledning reguleret i lov om vejledning omuddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. Enfokusering af vejledningsindsatsen indgår i regeringens udspil til en re-form af erhvervsuddannelserneFaglært til fremtiden – bedre og mere attraktiveerhvervsuddannelser,som ligger til grund for de politiske forhandlinger, derer igangsat.Det fremgår bl.a. af erhvervsuddannelsesudspillet, at vejledning er etvæsentligt element i den unges proces frem mod valg af uddannelse. Deter vigtigt, at den unge har et godt kendskab til hele spektret af uddannel-ser, og hvad uddannelserne kan føre til – både i form af job og videreud-dannelse. Og at den unge bliver udfordret på sit uddannelsesvalg gennembåde UEA og kollektiv, individuel eller digital vejledning.For tidligt at give eleverne et førstehåndsindtryk af de erhvervsrettedeungdomsuddannelser (erhvervsuddannelser, eux, hhx og htx) foreslåsdet, at alle elever i 8. klasse skal deltage i introduktionskurser til de er-hvervsrettede uddannelser.Regeringen foreslår samtidig, som aftalepartierne bag folkeskoleaften harnoteret sig, jf. aftalen om et fagligt løft af folkeskolen, at uddannelsespa-rathedsvurderingen af de enkelte elever bliver rykket frem fra 9. til 8.klasse. Samtidig skal vurderingen forbedres, så den hviler på klare, objek-tive kriterier.
Med venlig hilsen
Christine Antorini