Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 51 Bilag 7
Offentligt
1305357_0001.png
1305357_0002.png
1305357_0003.png
Sagsnr.: 054.18M.351

Ændringsforslag

AfundervisningsministerenTil § 1

1)

I den undernr. 4foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 4, ændres »lokale fritidshjem og ungdomsklubber«til: »lokale fritids- og klubtilbud«.[Lovteknisk korrektion]

2)

I den undernr. 34foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 4, ændres »uden yderligere betaling fra foræl-drene, end den i forvejen fastsatte takst for forældrebetaling, jf. § 50,« til: »uden særskilt betaling fraforældrene«.[Lovteknisk præcisering]

3)

I den undernr. 36foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 2, ændres »uden yderligere betaling fra foræl-drene, end den i forvejen fastsatte takst for forældrebetaling, jf. § 50« til: »uden særskilt betaling fra for-ældrene«.[Lovteknisk præcisering]

4)

I den undernr. 71foreslåede bestemmelse i § 33, stk. 9, ændres »den kommunale« til: »en kommunaleller statsligt støttet«.[Muligheden for at opfylde undervisningspligten ved musikundervisning udvides med musikundervis-ning i en statsligt støttet musikskole]

5)

Nr. 109affattes således:»109. I§ 57 a, stk. 2,indsættes efter2. pkt.:»De medlemmer, der skal repræsentere en særlig indsigt i forhold til dagtilbud, udpeges efter høring afsocial-, børne- og integrationsministeren««.[Lovteknisk korrektion]Til § 3

6)

Nr. 1.affattes således:»1.§ 3 baffattes således:»§

3 b.

Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at drive en musikskole enten som en kommunal insti-tution eller som selvejende institution med kommunalt tilskud.Stk. 2.Kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk. 1, hvis kommunalbestyrelsen indgår en af-tale om et undervisningstilbud for kommunens borgere med en nabokommune. En fravigelse af stk. 1vil ske efter en konkret vurdering og skal være betinget af kommunens befolkningsmæssige grundlag.
Sagsnr.: 054.18M.351Stk. 3.Kommunale og kommunalt støttede musikskoler skal indgå i samarbejder, herunder partner-skaber, med kommunens folkeskoler, der kan bidrage til at opfylde såvel musikskolens som folkesko-lens formål og folkeskolens mål for fag og obligatoriske emner, herunder faget musik.Stk. 4.Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fravi-ge bestemmelsen i stk. 1, således at flere kommuner sammen kan drive en musikskole.«[Lovteknisk korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1Med den foreslåede ændring bringes benævnelsen af de pågældende tilbud i overensstemmelse medbenævnelsen af tilbuddene i dagtilbudsloven.Til nr. 2 og 3Efter den ved lovforslagets § 1, nr. 34, foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 4, skal kommunalbestyrel-sen uden yderligere betaling fra forældrene, end den i forvejen fastsatte takst for forældrebetaling, jf.folkeskolelovens § 50, tilbyde de elever, der ikke deltager i tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse, jf.den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 3, plads i skolens skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3,stk. 5, eller i et andet relevant fritidstilbud i de pågældende timer.Efter den ved lovforslagets § 1, nr. 36, foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 2, skal kommunalbesty-relsen ved fravigelse af bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste varighed af undervisningstiden,tilbyde eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 5, eller i et andet rele-vant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen vedrører, uden yderligere betaling fra forældrene, end den iforvejen fastsatte takst for forældrebetaling, jf. folkeskolelovens § 50.Folkeskolelovens § 50 omhandler de ydelser i folkeskolen, herunder plads i skolens skolefritidsord-ning, som kommunalbestyrelsen kan opkræve forældrebetaling for. De foreslåede bestemmelser i § 15,stk. 4, og § 16 b, stk. 2, vedrører imidlertid både forældrebetaling for plads i skolens skolefritidsordningog for plads i et andet relevant alderssvarende fritidstilbud. Henvisningen til folkeskolelovens § 50 ersåledes begrænsende for bestemmelsens anvendelsesområde, hvorfor det foreslås, at den udgår.Med ændringsforslagene præciseres det endvidere, at bestemmelserne udelukker opkrævning af sær-skilt betaling fra forældrene for den ekstra tid, hvori deres barn måtte have behov for yderligere pasningi det fritidstilbud, de benytter, fordi skoledagen afkortes. Bestemmelserne vedrører alene elever, der iforvejen deltager i fritidstilbuddet.Bestemmelserne udelukker fortsat ikke, at den generelle takst for forældrebetaling i skolefritidsord-ningen, jf. folkeskolelovens § 50, bruttodriftsudgiften ved ophold i fritidshjem eller klub, jf. dagtilbuds-lovens § 57, stk. 2, og § 71, stk. 2, eller anden forældrebetaling for fritidstilbud i kommunen genereltpåvirkes af den yderligere udgift, der er forbundet med en udvidelse af fritidstilbuddet.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 34 og 36.Til nr. 4Efter den ved lovforslagets § 1, nr. 71, foreslåede bestemmelse i § 33, stk. 9, kan skolens leder tillade,at en elev i begrænset omfang opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i den kom-munale musikskole. Det fremgår af bemærkningerne hertil, at der med betegnelsen kommunal musik-skole henvises til kommunale musikskoler, som kommunalbestyrelserne i henhold til musiklovens § 3,
Sagsnr.: 054.18M.351stk. 3, er forpligtet til at drive enten som en kommunal institution eller en selvejende institution medkommunalt tilskud.Staten yder refusion af udgifter til kommunale musikskoler, hvilke allerede er omfattet af forslaget.Derudover ydes der statsstøtte til én musikskole via Statens Kunstråd (fra 1. januar 2014 Statens Kunst-fond); Det Danske Suzuki Institut. Instituttet er anerkendt for sit arbejde og er søgt fra et større op-land.Med forslaget udvides muligheden for at opfylde undervisningspligten ved i begrænset omfang atdeltage i musikundervisning uden for skolen til også at omfatte statsligt støttede musikskoler. Det bety-der, at elever i folkeskolen i begrænset omfang vil kunne opfylde deres undervisningspligt ved deltagelsei musikundervisning ved Det Danske Suzuki Institut. Bestemmelsen vil dog også i fremtiden kunneomfatte andre musikskoler, hvis de måtte opnå statsligt tilskud.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 71.Til nr. 5Ændringsforslaget er en teknisk rettelse, som forhindrer, at den gældende bestemmelse i folkeskole-lovens § 57 a, stk. 2, 3. pkt., ophæves.Til nr. 6Ændringsforslaget er lovteknisk begrundet og medfører ingen indholdsmæssige ændringer i forholdtil det tidligere fremsatte lovforslag. Med den ved lovforslagets § 3, nr. 1, foreslåede bestemmelse er derikke taget højde for de ændringer i musiklovens § 3 b, som følger af § 15, nr. 8, i lov nr. 458 af 15. maj2013, hvorfor der er behov for at korrigere lovforslaget i overensstemmelse hermed.Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af musiklovens § 3 b. Bestemmelsen indeholder ingenindholdsmæssige ændringer i forhold til den ved lovforslagets § 3, nr. 1, og de ved § 15, nr. 8, i lov nr.458 af 15. maj 2013 affattede bestemmelser.Den foreslåede bestemmelse i § 3 b, stk. 3, er således uændret i forhold til den ved lovforslagets § 3,nr. 1, foreslåede bestemmelse i § 3 b, stk. 3, hvorfor der henvises til bemærkningerne hertil.De foreslåede bestemmelser i § 3 b, stk. 1, 2 og 4, er uændrede videreførelser af de gældende be-stemmelser i musiklovens § 3 b, stk. 3, 4 og 5. Der henvises til bemærkningerne til lovforslag nr. L 51 af24. februar 2005, jf. Folketingstidende, Tillæg A, s. 2576, som vedtaget ved lov nr. 561 af 24. juni 2005,hvorved de pågældende bestemmelser blev indført.