Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 2 Bilag 1
Offentligt
1285983_0001.png
1285983_0002.png
1285983_0003.png
1285983_0004.png
1285983_0005.png
NOTAT
September 2013
Resumé og kommentarer til høringssvar vedrørende forslagtil lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.(Beregning af skattefri præmie til fuldtidsbeskæftigede)

1. Indledning

Udkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Be-regning af skattefri præmie til fuldtidsbeskæftigede) blev sendt i høring til organi-sationer m.v., jf. bilag 1, onsdag den 28. august 2013 med frist til onsdag den 11.september 2012.Fra de organisationer m.v., lovforslaget er sendt i høring til, er der modtaget hø-ringssvar fra Ankestyrelsen, ASE, FTF, Frie Funktionærer, Ledernes A-kasse ogLO.Der er derudover modtaget høringssvar fra FOA's A-kasse.De modtagne høringssvar vedlægges.Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar opdelt på organisation med angi-velse af afgivne hovedsynspunkter med et kort referat af høringssvarene og kom-mentar hertil.Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.

2. Bemærkninger til lovforslaget

Ankestyrelsen anfører, at man forstår det sidste afsnit i bemærkninger til § 2 såle-des, at a-kasserne af egen drift skal genoptage sagerne, som vedrører medlemmer,som kun fik udbetalt 11 skattefri præmieportioner, selv om de have været fuldtids-beskæftiget i hele den 3-årige optjeningsperiode, med henblik på at undersøge, omde er berettiget til den 12. præmieportion. Ankestyrelsen anfører, at hvis dette ikkeer tilfældet, bør det præciseres i teksten, hvem der har ansvaret for at genoptage derelevante sager.Kommentar:Det kan bekræftes, at lovforslagets § 2, stk. 2, betyder, at a-kasserne af egen driftskal genoptage behandlingen af ansøgningen om skattefri præmie for de personer,der kun fik udbetalt 11. præmieportioner med henblik på at vurdere, om efter lov-forslagets § 1, nr. 1, er berettiget til den 12. præmieportion.
ASE udtrykker tilfredshed med, at man med forslaget til lovændringen ønsker atændre på den uhensigtsmæssighed som reglerne om opgørelse at arbejdstimerne forlønmodtagere i særlige tilfælde, ved brug af Eindkomstregisteret, har bevirket iforhold til beregning af antallet af skattefri præmieportioner.ASE anfører, at forslagets tekst til et nyt stk. 12 i § 74 m viser tydeligt, at det afgø-rende lovgivningsmæssigt reelt må være det tidsrum, som det enkelte medlem hararbejdet på fuld tid i den periode, hvor vedkommende kan optjene skattefri præmie– ikke en speciel opgørelsesregel i f.eks. en tilknyttet bekendtgørelse.ASE gør i den forbindelse gøre opmærksom på et tilsvarende problem med opgø-relsen af retten til skattefri præmie for en mindre gruppe af selvstændige, hvor densærlige regel ved opgørelse af arbejdstimerne for selvstændige – hvor der kun med-regnes fulde uger – kan betyde, at et medlem, der i 3-årsperioden skifter fra selv-stændig i væsentligt omfang (fuld tid) til lønmodtager på fuld tid, ikke kan få med-regnet alle sine arbejdstimer.ASE mener, at disse medlemmer – i gennemsnit 5 om året – bør være omfattet afdenne bestemmelse.Kommentar:Lovforslaget har alene til formål at rette op på den utilsigtede konsekvens, som denforholdsmæssige deling af antallet af løntimer i begyndelsen og slutningen af op-tjeningsperioden for skattefri præmie har for personer, der når folkepensionsalde-ren i februar måned i et skudår.Løsning af den problemstilling, som ASE beskriver, vil betyde, at der skal ændrespå måden at opgøre optjening af skattefri præmie for selvstændige erhvervsdriven-de. En sådan ændring ville være udenfor formålet med lovforslaget.Timer til skattefri præmie fra selvstændig virksomhed følger principperne for op-gørelse af beskæftigelseskravet. Selvstændig virksomhed opgøres i hele uger. Hvisdet skal være muligt at medregne dage eller timer fra selvstændig virksomhed tilskattefri præmie i den uge, hvor en selvstændig ophører med sin virksomhed ogstarter arbejde som lønmodtager, vil det bryde med principperne for opgørelse afbeskæftigelseskravet. Der vil derfor være tale om et nyt opgørelsesprincip, somalene gælder i forhold til optjening af skattefri præmie.FOA's A-kasse og LO udtrykker tilfredshed med, at lovforslaget løser problemetmed den forholdsmæssige beregning for medlemmer, der arbejder fuld tid i heleden 3-årige optjeningsperiode. LO gør imidlertid opmærksom på, at beregnings-problemet også kan opstå i andre situationer, hvor medlemmet ikke har arbejdetfuldtid i hele optjeningsperioden.FOA's A-kasse og LO anfører derudover, at der er en anden teknisk årsag, som be-tyder, at medlemmerne kan miste den skattefri præmie.Det drejer sig om ”præmieloftet”, dvs. det forhold, at hvis arbejdstimer og udbetal-te timer med dagpenge/efterløn tilsammen overstiger 5.772 timer, skal de oversky-
2
dende timer trækkes fra i arbejdstimerne. Reglen herom er fast i arbejdsløshedsfor-sikringsloven § 74 m, stk. 12.Præmieperioden er på 3 år. Hvis man arbejder på fuld tid i et helt kalenderår, ansesman i arbejdsløshedsforsikringslovens forstand for at have haft 1.924 timers arbej-de. Det skyldes, at fuld tid er 37 timer om ugen, og der regnes med 52 uger pr. ka-lenderår.Men hvis man får dagpenge eller efterløn af en a-kasse i et helt kalenderår, kanman i langt de fleste kalenderår få ydelsen i mere end 1924 timer. I de fleste kalen-derår er der 52 hele uger samt 1-2 dage, der også kan udbetales for. Eksempelviskan man i indeværende år få udbetalt for 52 hele uger (tirsdag den 1. januar til ogmed mandag den 30. december) samt 1 dag (tirsdag den 31. december).Kommentar:Lovforslaget har alene til formål at rette op på den utilsigtede konsekvens, som denforholdsmæssige deling af antallet af løntimer i begyndelsen og slutningen af op-tjeningsperioden for skattefri præmie har for personer, der når folkepensionsalde-ren i februar måned i et skudår.Det maksimale antal løntimer, der medregnes til optjening af skattefri præmie, ogmodregningen i skattefri præmie for udbetalt efterløn eller dagpenge, blev indført iforbindelse med Velfærdsreformen fra 2006. I Aftale om senere tilbagetrækningfremgår det, at reglerne herom videreføres uændret.Frie Funktionærer udtaler, at man bifalder forslaget, således, at det ikke sker enurimelig reduktion af den skattefrie præmie alene på grund af fødselsdag i februar iet skudår.Frie Funktionærer finder det tilfredsstillende, at præmiesager for tidligere a-kassemedlemmer, der nåede folkepensionsalderen i februar 2012, kan genoptagesfor ny vurdering og mulighed for efterbetaling af den 12. præmieportion.Frie Funktionærer finder, at forløbet med ændringen har været utroligt langt. Opgø-relsesreglerne blev indført i maj 2011, og den utilsigtede konsekvens blev konstate-ret i februar 2012. Næsten to år senere, 1. januar 2014, forventes lovændringen attræde i kraft. Her må også henses til, at en række ældre, tidligere medlemmer af a-kasserne, har været berørt af at mangle en forventet skattefri præmieportion på12.293 kr.Kommentar:Lovforslaget har til formål fremadrettet at rette op på den utilsigtede konsekvens,som den forholdsmæssige deling af antallet af løntimer i begyndelsen og slutningenaf optjeningsperioden for skattefri præmie har for personer, der når folkepensions-alderen i februar måned i et skudår.Lovforslaget giver derudover de personer, der nåede folkepensionsalderen i skud-året i 2012 og som kun fik udbetalt 11. præmieportioner, uanset at de havde væretfuldtidsbeskæftiget i hele optjeningsperioden, ret til at få genoptaget behandlingen
3
af deres ansøgning om skattefri præmie og få udbetalt den 12. præmieportion, hvisde opfylder betingelserne i lovforslagets § 1, nr.1.Lederne kan støtte lovforslaget, fordi det retter op på en utilsigtet ringere retsstil-ling for personer, der når folkepensionsalderen i februar måned i et skudår, fremfor en af årets øvrige 11 måneder.En sådan forskel på i øvrigt sammenlignelige forløb kan ikke forsvares, og Lederneer tilfreds med, at problemet nu endelig bliver løst. Lederne støtter også, at lovfors-laget gives tilbagevirkende kraft således, at der er mulighed for at genoptage alle-rede afgjorte sager vedrørende februar måned 2012 og efterbetale en skattefri præ-mie til de berørte.
4

Bilag 1

Ekstern høring - Høringsliste

AnkestyrelsenArbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE)Beskæftigelsesrådets YdelsesudvalgDanske AdvokaterDet Faglige HusFrie FunktionærerKristelig ArbejdsgiverforeningKristelig FagbevægelseÆldresagen
5