Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
L 199 Bilag 1
Offentligt
1368264_0001.png
1368264_0002.png
NaturErhvervsstyrelsenCenter for JordbrugNyropsgade 301780 København VSendt pr. mail til[email protected]j.nr. 14-0120-000005
Høringssvar vedrørende forslag til ændring afrandzoneloven og miljømålslovenVi har modtaget høring over udkast til ændring af randzoneloven og mil-jømålsloven med frist for bemærkninger den 28. april 2014. Vi har følgen-de bemærkninger til ændringsforslagene:Lovforslaget er en opfølgning på aftale om Vækstplan for Fødevarer af 2.april 2014, indgået som et bredt forlig mellem Regeringen (Socialdemokra-terne og Det Radikale Venstre), Venstre, Konservative Folkeparti, DanskFolkeparti og Liberal Alliance. Først og fremmest er forliget et skridt i denrigtige retning, da omfanget af randzoner halveres.Det er også godt, at det nye lovudkast bygger på mere objektive (og præci-se) kriterier end tidligere. Randzonerne vil omfatte søer og vandløb over100 m2i landzoner, der er udpeget eller beskyttet i anden lovgivning.En af Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger er, at fokus skalflyttes fra generelle virkemidler og over til mere målrettet miljøregulering,hvor det politiske forlig er et skridt i den rigtige retning, da cirka halvdelenaf randzonerne nu bliver sløjfet. Den bedste løsning vil være, hvis manogså sløjfede de resterende randzoner, og man i stedet eksproprierer sam-menhængende naturområder, hvor man kunne få meget natur for pengene,og derved give fuld kompensation til de berørte landmænd og panthavere.I lovforslaget vil der fortsat være 25.000 ha randzoner, som landmændeneikke længere vil kunne anvende frit, hvorfor der bør være fuld kompensa-tion for indtægtstabet og andre følgevirkninger af randzoneloven – herun-der reducering af udbringningsarealer for husdyrgødning. Randzonearealerer, på trods af den manglende dispositionsret, fortsat belånt af den enkeltelandmand.Det er vores opfattelse, at kompensationsmodellen bør tage hensyn tilpanthavers sikkerhed i ejendommen. De omfattede ejendomme bør derforsikres en kompensation, der svarer til den tabte fortjeneste og værdiforrin-gelse. Det får så væsentlig indvirkning på en række ejendomme, at kom-pensationen bør udmåles efter ekspropriationsregler med fuld initial er-statning for rådighedsindskrænkningen, og med krav om panthaversam-tykke før udbetaling og erstatning.
28. april 2014Finanssektorens HusAmaliegade 71256 København KTelefon 3336 1311Fax3393 0260[email protected]www.realkreditforeningen.dk
Journalnr. 115/81Dok. nr. 520259-v1
Side 2
Såfremt der ikke ydes fuld dækkende kompensation vil den samlede effektfor panthavere være, at pantsikkerheden forringes, og det vil i yderste kon-sekvens medføre (jf. lovgivningen på området), at institutterne skal hensæt-te yderligere kapitalreserver for at kunne modstå værdiforringelsen. Det vili sidste instans være en ny omkostning, som institutternes kunder skal væremed til at dække, og det gør det sværere at optage nye lån til nødvendigeinvesteringer.
Journalnr. 115/81Dok. nr. 520259-v1
Med venlig hilsen
Flemming Dengsø NielsenDirekte +45 3370 1113[email protected]