Grønlandsudvalget 2013-14
L 198 Bilag 5
Offentligt
1374064_0001.png
FM 2014/134
20. maj 2014
Sara Olsvig
Forslag til Inatsisartutbeslutning om udtalelse om ikrafttræden for
Grønland af Lov for Grønland om udlændinges adgang til opholds- og
arbejdstilladelse i anlægsfasen af storskalaprojekter.
(Naalakkersuisoq for Erhverv og Råstoffer)
Det er vigtigt for landet, at vi får rammelovgivningerne omkring vores erhverv på
plads, og det er vigtigt, at der er bred politisk enighed om disse
rammelovgivninger. Der skal være tiltro til at rammelovgivningerne gælder
uanset hvem der sidder ved magten. Der er brug for stabilitet.
For at sikre at storskalaloven skal fungerer efter hensigten er det nødvendigt at
ændre i den danske udlændingelov. Dette område er nemlig stadig under dansk
ansvar. Derfor skal vi behandle de ændringer i dag. Det handler om, at vi kan
sikre meddelelse af opholds- og arbejdstilladelser på en smidig og hurtig måde,
hvis der skal bruges et stort antal arbejdere udefra i forbindelse med
anlægsfasen af storskalaprojekter.
Inuit Ataqatigiit støtter denne ændring af udlændingeloven. Men ikke hvis det
bliver på bekostning af Grønlands kompetencer og ansvarsområder.
I bemærkningerne til denne danske lov er der indarbejdet et afsnit om sjældne
jordarter. Den danske regering skriver, at godkendelse af opholds- og
arbejdstilladelser forudsætter at der opnås enighed mellem Naalakkersuisut og
regeringen om gensidig informationsudveksling om sådanne projekter.
Det kan måske lyde mildt og forståeligt, men Inuit Ataqatigiit mener det er
uacceptabelt, at lægge den slags klausuler ind. Også selvom det kun er i
bemærkningerne til loven. Bemærkningerne er grundlaget for, hvordan loven
skal læses, og er lige så vigtige som selve lovteksten.
Inuit Ataqatigiit mener ikke at godkendelse af ansøgninger om opholds- og
arbejdstilladelser har noget at gøre med informationsniveauet mellem
Naalakkersuisut og regeringen om projekter vedrørende sjældne jordarter.
For det første går bemærkningerne på kompromis med selvstyreloven, hvor det
fremgår klart, at Grønland har den udøvende og lovgivende magt på
råstofområdet, og det gælder uanset hvilke mineraler der er tale om.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For det andet er det uforståeligt, at der pludselig blandes specifikke mineraler ind
i en udlændingelov, som handler om opholds- og arbejdstilladelser. Det er en
stærkt uhensigtsmæssig sammenblanding af tingene og det skaber uklarhed
over, hvem der har kompetencen. Både for os selv internt i Rigsfællesskabet, og
for erhvervslivet, selskaber og investorer som skal forholde til denne lov.
For det tredje - hvad så med sjældne jordarter projekter der ikke er
storskalaprojekter? Ændringerne i udlændingeloven gælder jo kun for
storskalaprojekter. Betyder det så at vi kan forvente nye klausuler i alle mulige
andre love også? Det virker meget uigennemtænkt og vi bevæger os ud på en
glidebane, hvis vi tillader den formulering den danske stat lægger op til.
Vi anser den måde denne lov er fremsat på, og den tekst som er i
bemærkningerne for udtryk for dårlig regeringsførelse.
Der skal selvfølgelig samarbejdes om sikkerhedspolitik. Det er vi helt enige i.
Men god regeringsførelse ville være at lave en klar aftale mellem Grønland og
Danmark om sikkerhedspolitik i forbindelse med råstofudvinding generelt, i
stedet for at snige klausuler ind i tilfældig lovgivning.
Selve processen omkring fremsættelsen af denne lov er også under al kritik.
Folketinget vil allerede have førstebehandlet loven nu, uden at have viden om
hvad Inatsisartut bliver enige om. Det er dybt uhensigtsmæssigt.
Samtidig har Inatsisartut og det øvrige grønlandske samfund først fået
lovteksten og bemærkningerne meget sent og faktisk først en uge efter, at
Folketinget modtog teksten.
Derudover har høringsfristen på loven været urimeligt kort. Otte dage er ikke
nok. Særligt med tanke på den store effekt en godkendelse af loven vil have.
Søndag aften, altså for to dage siden, var høringssvarene endnu ikke
offentliggjorte. Først da vi selv efterlyste høringssvar fik vi fat i høringssvaret fra
SIK, og her kan vi se at heller ikke SIK finder det acceptabelt, at der indsættes
klausuler om sjældne jordarter i denne lov. Vi kræver at se høringsvarerne fra
andre parter inden Inatsisartut færdiggør arbejdet med denne lov.
Fra Inuit Ataqatigiit finder vi det uacceptabelt, at vi endnu engang står i en
situation, hvor en så vigtig lov skal:
1) Hastebehandles på bekostning af behørig høringsperiode
2) Parallelbehandles således, at Folketinget ved sin førstebehandling ikke har
mulighed for at vide, hvad Inatsisartut har konkluderet ved sin behandling af
loven
3) Bliver fremsat og sendes i behandling i Folketinget inden Inatsisartut har
modtaget de fornødne dokumenter, og derfor ikke kan begynde sin stillingtagen
til loven forud for behandlingen af denne
Lad os nu sikre os, at vi ikke leverer kompetence tilbage til Danmark. Vi er nået
så langt med selvstyreaftalen og vi skal ikke begynde at gå på kompromis med
den kompetencefordeling vi har været fælles med Danmark om at aftale.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til allersidst vil vi udtrykke vores forundring over, at der i bemærkningerne til
loven står,
at udenlandske arbejdstageres løn i henhold til storskalaloven ”ikke
svarer til de løn-
og ansættelsesvilkår, der er sædvanlige i Grønland i dag”. På
baggrund af, at storskalaloven netop gør det klart, at udenlandske arbejdstagere
ikke skal forskelsbehandles finder vi denne formulering misvisende, uheldig og
forvirrende for læseren og vi ønsker denne formulering taget ud af
bemærkningerne til loven.
Det virker som om mange af de danske politikere først flere år efter
selvstyreaftalen er indgået har opdaget hvad den indeholder. Vi skal ikke lade os
trækkerundt i manegen bare fordi en række danske partier pludselig syntes der
skal lægges klausuler ind tilfældig lovgivning.
Vi må stå fast på vores ret og kræve, at teksten om sjældne jordarter tages ud
af lovbemærkningerne.
Vi anbefaler på det kraftigste, at sagen behandles i relevant udvalg inden
andenbehandlingen og håber, at et flertal vil være enige i dette.
Qujanaq.
3