Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 193 Bilag 6
Offentligt
1376350_0001.png
Til lovforslag nr.
L 193
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Barselstillæg, aktivitetstillæg til unge kontanthjælpsmodtagere, kontaktforløbet for uddannelseshjælpsmodtagere, fastsættelse
af løn ved offentlig løntilskudsansættelse m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. maj 2014 og var til 1.
behandling den 13. maj 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 6.
maj 2014 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
235. Den 6. maj 2014 sendte beskæftigelsesministeren de
indkomne høringssvar, et høringsnotat og en ligestillings-
vurdering herom til udvalget.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 24, stk. 5,
indsættes som
2. pkt.:
»Har personen i perioden fra første henvendelse til kom-
munen om hjælp og indtil første samtale efter senest 1 uge
ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang
der under fravær efter bestemmelserne i barsellovens § 6,
stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2,
er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption, yder
kommunen i stedet et barselstillæg efter stk. 2.«
[Hjemmel til at yde barselstillæg til unge uddannelses-
hjælpsmodtagere med særligt komplekse udfordringer]
2)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 25, stk. 8,
indsættes efter
1. pkt. som nyt punktum:
»Kommunen yder endvidere barselstillæg til kontant-
hjælpsmodtagere under 30 år, der visiteres som aktivitetspa-
rate og endnu ikke opfylder betingelsen for at modtage akti-
vitetstillæg, jf. stk. 7, 3. pkt., og som har tilsvarende ret til
fravær ved graviditet, barsel og adoption.«
[Præcisering af hjemmel til at yde barselstillæg til alle unge
under 30 år, der får ret til fravær ved barsel m.v. i løbet af de
første 3 måneder]
3)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 25, stk. 11,
indsættes
som
3. pkt.:
AX016286
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376350_0002.png
2
»Har personen i perioden fra første henvendelse til kom-
munen om hjælp og indtil første samtale efter senest 1 uge
ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang
der under fravær efter bestemmelserne i barsellovens § 6,
stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2,
er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption, yder
kommunen i stedet et barselstillæg efter stk. 8.«
[Hjemmel til at yde barselstillæg til unge kontanthjælps-
modtagere med særligt komplekse udfordringer]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene vil ikke indebære økonomiske kon-
sekvenser, idet tillægget til de barslende allerede er medreg-
net ved den økonomiske beregning i forbindelse med den
lovgivningsmæssige udmøntning af kontanthjælpsreformen,
der har virkning fra den 1. januar 2014.
Ad nr. 1
I lovforslaget foreslås det, at der indføres et barselstillæg
til unge uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og
jobparate kontanthjælpsmodtagere i den periode, de har ret
til fravær ved barsel m.v. Barselstillægget svarer beløbs-
mæssigt til aktivitetstillægget. Hensigten har været, at perso-
ner, der ikke har ret til aktivitetstillæg, beløbsmæssigt side-
stilles med dem, der kan få aktivitetstillæg, når de er på bar-
sel m.v.
Lovforslaget tager efter sit indhold ikke højde for den
første uge, der går fra en person med særligt komplekse ud-
fordringer i form af helbredsmæssige eller sociale barrierer,
har henvendt sig om hjælp, indtil der kan udbetales aktivi-
tetstillæg.
Dette er en fejl, idet det ikke har været hensigten med
forslaget, at disse unge under 30 år, som modtager uddan-
nelseshjælp, men endnu ikke opfylder betingelserne for at
modtage aktivitetstillæg, skal udelukkes fra at modtage til-
læg i den del af perioden, hvor de pågældende har ret til fra-
vær ved barsel m.v., men endnu ikke modtager et aktivitets-
tillæg. For de berørte er der alene tale om 1 uge.
Det foreslås derfor, at hvis en ung person med særligt
komplekse udfordringer i form af helbredsmæssige eller so-
ciale barrierer har ret til fravær ved graviditet, barsel og
adoption allerede i perioden fra første henvendelse til kom-
munen om hjælp og indtil første samtale efter senest 1 uge,
skal kommunen i hele perioden med ret til fravær i stedet
udbetale et barselstillæg svarende til det, der foreslås at gæl-
de for uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere efter
forslaget til et nyt stk. 2 i lovens § 24.
Ad nr. 2
Hensigten med lovforslaget har været, at unge kontant-
hjælpsmodtagere med ret til fravær ved graviditet, barsel og
adoption får ret til et barselstillæg.
Efter indholdet af det foreliggende lovforslag kommer
dette ikke til at gælde for kontanthjælpsmodtagere under 30
år, der visiteres til at være aktivitetsparate ved første samtale
med kommunen, og som, inden de har opnået ret til et akti-
vitetstillæg efter 3 måneder, opfylder betingelserne for ret til
fravær ved barsel mv.
Dette er en fejl, idet det ikke har været hensigten med
forslaget, at unge aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere,
som endnu ikke opfylder betingelserne for at modtage akti-
vitetstillæg, skal udelukkes fra at modtage barselstillæg i
den periode, hvor de pågældende har ret til fravær ved bar-
sel m.v.
Det foreslås derfor, at kontanthjælpsmodtagere, herunder
personer, der er omfattet af integrationsprogrammet under
integrationsloven, der visiteres til at være aktivitetsparate
uden at opfylde betingelsen for at modtage aktivitetstillæg i
§ 25, stk. 7, 3. pkt., kan modtage barselstillæg i hele den pe-
riode, hvor der er ret til fravær som følge af graviditet, bar-
sel og adoption.
Efter udløbet af barselsperioden skal kommunerne tage
stilling til, om personerne skal visiteres til at være jobparate
eller aktivitetsparate.
Ad nr. 3
Lovforslaget tager efter sit indhold ikke højde for den
første uge, der går, fra en person med særligt komplekse ud-
fordringer i form af helbredsmæssige eller sociale barrierer,
har henvendt sig om hjælp, indtil der kan udbetales aktivi-
tetstillæg.
Dette er en fejl, idet det ikke har været hensigten, at disse
unge under 30 år, som modtager kontanthjælp, men endnu
ikke opfylder betingelserne for at modtage aktivitetstillæg,
skal udelukkes fra at modtage tillæg i en del af perioden,
hvor de pågældende har ret til fravær ved barsel m.v., men
venter på aktivitetstillæg.
Det foreslås derfor, at hvis en ung person med særligt
komplekse udfordringer i form af helbredsmæssige eller so-
ciale barrierer har ret til fravær ved graviditet, barsel og
adoption allerede i perioden fra første henvendelse til kom-
munen om hjælp og indtil første samtale efter senest 1 uge,
skal kommunen i hele perioden med ret til fravær i stedet
udbetale et barselstillæg svarende til det, der foreslås at gæl-
de for jobparate kontanthjælpsmodtagere efter forslaget til et
nyt stk. 11 i lovens § 25. For disse berørte er der alene tale
om 1 uge.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376350_0003.png
3
Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V)
Bent Bøgsted (DF)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
Joachim B. Olsen (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376350_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 193
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelses-
ministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren