Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 193 Bilag 1
Offentligt
1366254_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
2. maj 2014
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (indførelse
af barselstillæg mv.)
J.nr. 2014-0022858
Arbejdsmarkedspoli-
tik/Arbejdsmarkedsydelser.
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. juli 2014
Birgitte S. Staffeldt, Arbejdsmarkedsydelser.
35 28 83 77
[email protected]
Baggrund for loven
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats (Barselstillæg, aktivitetstillæg til unge kontanthjælpsmodtagere,
kontaktforløbet for uddannelseshjælpsmodtagere, fastsættelse af løn ved offentlig
løntilskudsansættelse m.v.) indeholder en række ændringer og præciseringer i lov
om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de to vedtagne ændringslove nr. 894 og
nr. 895 af 4. juli 2013, der udmøntede kontanthjælpsreformen, samt ændringslov
nr. 1612 af 26. december 2013.
Lovforslagets formål
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
Det foreslås at indføre et barselstillæg, som uddannelsesparate modtagere af ud-
dannelseshjælp og unge jobparate modtagere af kontanthjælp får ret til, når de
har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption i kontanthjælpssystemet.
Der foreslås endvidere en række rettelser og præciseringer i reglerne om:
o
kontaktforløb for uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere.
o
fastsættelse af lønnen for kontanthjælpsmodtagere og uddannel-
seshjælpsmodtagere i ansættelse med lønskud hos offentlige ar-
bejdsgivere.
o
aktivitetstillæg i de helt særlige tilfælde, hvor en person har særligt
komplekse (helbredsmæssige/sociale) udfordringer.
o
mulighed for at fortsætte med at modtage uddannelseshjælp i op til
to måneder, når uddannelsen påbegyndes på baggrund af et uddan-
nelsespålæg.
o
opgørelse om forudgående ledighed for så vidt angår ansættelse
med privat løntilskud, jobrotation og voksenlærling.
o
fradrag i hjælpen ved forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover indeholder lovforslaget en række konsekvensændringer af lovteknisk
karakter.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Målgrupperne for ændringsforslagene, herunder indførelse af et barselstillæg, er
personer i de ydelsesformer:
1) Uddannelseshjælp - til unge under 30 år uden erhvervskompetencegivende
uddannelse.
2) Kontanthjælp - til unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende
uddannelse og personer, der fyldt 30 år, samt personer, som er omfattet af
et integrationsprogram efter integrationsloven.
For så vidt angår barselstillægget må der i sagens natur formodes at blive en over-
vægt af kvinder.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
-
Samlet vurdering
Der er foretaget en vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af elemen-
terne i forslaget.
Ved fremsættelsen af LF 224, Folketingsåret 2012-13, lov nr. 894 af 4. juli 2006
(udmøntningen af kontanthjælpsreformen) skønnedes det, at der ikke ville være
forskel på de muligheder, som mænd og kvinder har fået som følge af lovforslaget.
Det vurderedes samlet set, at det fremsatte forslag var kønsneutralt og ikke gav an-
ledning til yderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
Nærværende forslag til ændringer i lov om aktiv socialpolitik om at indføre bar-
selstillæg for uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og jobparate kon-
tanthjælpsmodtagere, der har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, skøn-
nes at have ligestillingsmæssige konsekvenser. Det er vurderingen, at forslaget om
barselstillæg vil have ligestillingsmæssige konsekvenser, idet forslaget om barsels-
tillæg primært vil få betydning for kvinder, der kan blive gravide, og som oftest af-
holder en længere barsel.
De øvrige foreslåede ændringer vurderes ikke at have ligestillingsmæssige konse-
kvenser.
2