Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
L 180 Bilag 13
Offentligt
1377466_0001.png
Tale til samråd
Klima-, energi- og bygningsministerens
besvarelse af samrådsspørgsmål A til L 180
[Kontor/afdeling]
[Dato]
J nr. [XXX]
/
Samrådsspørgsmål A
Energistyrelsen
Ministeren anmodes om en drøftelse af lovforslaget, herunder bl.a. om
mulighederne for, at Aalborg Portland A/S (og andre) stilles, som om der ikke
J nr. 6501/6502-0033
var lavet en korrekturfejl, og for, at en lejer, der fraflytter med kort frist, uden
Ref. Mhi/akzs
varsel kan opsige sin aftale om levering af elektricitet.
Lejeres opsigelsesvarsler
Indledning
Tak for muligheden for her i dag at drøfte
spørgsmålene om henholdsvis virksomheders
stilling som følge af en korrekturfejl om PSO-
lempelse for energiintensive virksomheder og
lejeres mulighed for at opsige aftaler om
levering af el med kort varsel ved fraflytning.
Lad mig starte med det sidste spørgsmål. Det
er afgørende at sikre forbrugerbeskyttelsen, når
elmarkedet omlægges fra forsyningspligt til
leveringspligt og engrosmodel. Derfor er jeg
glad for, at udvalget har sat fokus på
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377466_0002.png
spørgsmålet om forbrugerbeskyttelse i
forbindelse med fraflytning.
Gældende regler
I dag er det fast praksis, at elforbrugere, som
flytter adresse, kan melde flytning til deres
elhandelsvirksomhed med 3 dages varsel. Det
gælder både for lejere og andre elforbrugere.
Grunden til, at flytninger skal varsles 3 dage i
forvejen, er, at det af praktiske grunde er
fastsat i Energinet.dk’s markedsforskrifter, at
elhandelsvirksomheden skal varsle flytningen 3
dage i forvejen til datahubben.
I øvrigt er der ingen regler for flyttevarsler.
Elhandelsvirksomhederne tilbyder på eget
initiativ deres kunder det kortest mulige
flyttevarsel, fordi virksomhederne har en
interesse i at opretholde en god relation til
kunderne.
Efter lovforslaget
Når forsyningspligten afskaffes, og alle elkøb
bliver aftalebaserede, fastsættes der nye regler
for flytninger for at sikre, at der altid er nogen til
at levere el på den ene side og nogen til at
betale elregningen på den anden side.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377466_0003.png
I høringen gav flere af høringsparterne udtryk
for en bekymring for, at reglerne om flytning
ville gøre det økonomisk urentabelt for
elhandelsvirksomhederne at opretholde deres
praksis om, at elforbrugere kan melde flytning
med 3 dages varsel.
I den forbindelse blev der sat en proces i gang,
hvor Energistyrelsen i samarbejde med bl.a.
Forbrugerrådet Tænk og Dansk Energi
ændrede lovforslaget for at tilgodese
høringsparternes ønske.
Derfor er der netop på baggrund af høringen i
det fremsatte lovforslag indsat en bestemmelse,
som medfører, at elhandelsvirksomhederne er
sikret betaling for levering af elektricitet til den
fraflyttede adresse allerede fra den dag, hvor
der er meldt flytning.
Løsningen indebærer, at det er ejeren af den
forsynede ejendom, der betaler for forbruget til
en reguleret pris, indtil der er indgået en aftale
senest 5 hverdage efter fraflytningen.
Det vil skabe en sund incitamentsstruktur for
elhandelsvirksomhederne til at fastsætte korte
flyttevarsler af hensyn til opretholdelsen af den
gode kunderelation med lejeren samtidig med,
at elhandelsvirksomheden er sikret betaling for
levering af elektricitet til den fraflyttede adresse
fra ejeren af ejendommen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377466_0004.png
Afslutning lejeres opsigelsesvarsler
Det er min klare overbevisning, at denne
løsning vil give elhandelsvirksomhederne
tilstrækkelig incitament til at opretholde deres
praksis på området.
Formålet med lovforslaget er at skabe øget
konkurrence gennem fri aftaleindgåelse på
elmarkedet. I det lys mener jeg, at det er bedre
at løse udfordringen ved at skabe en sund
incitamentsstruktur i markedet frem for at
fastsætte nye særregler for aftaleindgåelse,
som gør det sværere for nye aktører at træde
ind på elmarkedet.
Aalborg Portland m.fl. og korrekturfejlen
Indledning
Jeg vil gerne sige tak til udvalget for at stille
spørgsmålet om muligheden for at stille
energiintensive virksomheder, som om der ikke
var lavet en korrekturfejl.
Baggrunden for samrådet er, at der ikke siden
den 13. november 2013 har været hjemmel til at
fritage bl.a. Aalborg Portland A/S for at betale
visse dele af PSO’en
for elforbrug, der årligt
overstiger 100 GWh pr. forbrugssted.
Jeg vil i det følgende redegøre for
korrekturfejlen, hvilken virkning korrekturfejlen
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377466_0005.png
har haft, og hvilke muligheder der er for at rette
op på korrekturfejlen.
Korrekturfejlen
Inden jeg svarer på samrådsspørgsmålet, vil jeg
starte med en forklaring på korrekturfejlen.
§ 9 i lov om elforsyning giver energiintensive
virksomheder, som eksempelvis Aalborg
Portland A/S, en PSO-lempelse for det årlige
elforbrug, som overstiger 100 GWh pr.
forbrugssted.
I forbindelse med et større lovforslag, der
fastsatte rammerne for kystnære havvindmøller
og reviderede værditabs- og
køberetsordningerne m.v. blev § 9 i lov om
elforsyning ændret ved et ændringsforslag.
Efter 2. behandlingen af lovforslaget optrykker
Folketingets lovsekretariat lovforslaget på en
sådan måde, at der ved en korrekturfejl ikke
længere er en henvisning til § 36 i lov om
fremme af vedvarende energi i § 9 i lov om
elforsyning. Energistyrelsen har fået optrykket til
gennemsyn, men har desværre overset fejlen.
Der har således ikke siden den 13. november
2013 været hjemmel til at lempe energiintensive
virksomheder for dele af PSO’en.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377466_0006.png
Energinet.dk har meddelt, at der ikke rejses krav
om efterbetaling for perioden fra den 13.
november 2013 til og med den 31. december
2013.
Korrekturfejlen betyder således, at
energiintensive virksomheder, som eksempelvis
Aalborg Portland A/S, ikke i perioden 1. januar
2014 og frem til lovens forventede ikrafttrædelse
den 30. juni 2014 har mulighed for at få
lempelse for energiforbrug over 100 GWh årligt
pr. forbrugssted.
Muligheder for at rette på korrekturfejlen
Mit ministerium har drøftet med
Justitsministeriet, hvilke muligheder der er for at
rette op på korrekturfejlen.
Jeg er indstillet på at stille et ændringsforslag,
som sikrer, at der dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende igen vil kunne ydes en lempelse for
energiintensive virksomheder for deres elforbrug
over 100 GWh årligt pr. forbrugssted. Det vil
muligvis indebære en tidligere ikrafttræden end
den foreslåede dato den 30. juni 2014. Vi
arbejder altså på at sætte lovforslaget i kraft så
hurtigt som muligt, for jo før lovforslaget træder i
kraft, des lavere bliver beløbet, som Aalborg
Portland går glip af.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377466_0007.png
Årsagen til, at jeg ikke har stillet ændringsforslag
om ikrafttræden den 1. juni 2014, som Aalborg
Portland foreslår, er, at det på baggrund af
drøftelser med Justitsministeriet er vurderet, at
der her ville være tale om tilbagevirkende kraft
af bebyrdende karakter i forhold til elforbrugeres
PSO-betaling for det årlige elforbrug på 100
GWh eller derunder pr. forbrugssted. På den
baggrund er det ikke vurderet
retssikkerhedsmæssigt ubetænkeligt at lave en
sådan ændring.
Aalborg Portland foreslår som alternativ løsning,
at der foretages en efterregulering. En ændring
af lempelsen for energiintensive virksomheder
eller et direkte lovhjemlet statstilskud svarer ikke
til den lempelsesmodel, som følger af § 9 i lov
om elforsyning.
Modellen er fravalgt, bl.a. fordi den vil skulle
vurderes i lyset af EU’s statsstøtteregler.
På den baggrund finder jeg, at den eneste
mulige løsning er at ændre ikrafttrædelsen til at
ligge så tidligt som muligt, dvs. dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Afrunding
Afslutningsvis vil jeg gentage, at det naturligvis
er beklageligt, at der sket en fejl, hvorefter visse
virksomheder ikke får en så stor lempelse af
PSO’en, som var tiltænkt.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377466_0008.png
På baggrund af denne sag har Energistyrelsen
taget skridt til at ændre deres sagsgange,
således at en sådan fejl ikke gentager sig.
Jeg kan i øvrigt tilføje, at det vil være nødvendigt
at ændre den måde, lempelsen sker for
energiintensive virksomheder på grund af EU’s
nye rammebestemmelser (af 9. april 2014) for
statsstøtte. Jeg har forstået, at Energistyrelsen
har inviteret Aalborg Portland A/S til et møde,
hvor man vil drøfte, hvilke muligheder disse nye
rammebestemmelser har i forhold til lempelse af
PSO’en for energiintensive virksomheder.
Tak for ordet.
8