Transportudvalget 2013-14
L 177
Offentligt
1370146_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20142014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-rørende L 177 – Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningslo-ven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-ning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 38:

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor der i lovforslaget ikke findes tiltag til atregulere byggearbejdet i retning af færre miljøgener.

Svar:

Anlægsarbejdet på Cityringen er generelt baseret på en anvendelse af BAT-princippet (Best Available Technology/bedst tilgængelige teknologi) og dermedpå den forudsætning, at Metroselskabet er forpligtet til at sikre, at entreprenø-rerne til enhver tid anvender den teknologi, der medfører færrest miljøgener.Princippet er udmøntet i § 12 i det udkast til bekendtgørelse om forurening oggener fra anlægget af Cityringen, der er sendt i høring den 9. maj 2014, og somforventes at få følgende ordlyd:”Metroselskabet I/S skal hvert kvartal over for Transportministeriet redegørefor anvendelsen af BAT-princippet (bedst tilgængelige teknologi) samt optime-ring af planlægningen af bygge- og anlægsarbejdet for alle Cityringens bygge-pladser. Endvidere skal redegørelsen indeholde en status for anvendelsen afstøjreducerende tiltag samt redegøre for fremtidige tiltag, der forventes iværk-sat.”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke