Transportudvalget 2013-14
L 177
Offentligt
1370603_0001.png
1370603_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20142014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-rørende L 177 – Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningslo-ven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-ning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 13:

Ministeren bedes tilsende udvalget beregninger af scenarier, der viser, at me-trobyggeriet evt. risikerer at blive op til seks år forsinket, så også de partier, derikke indgår i forligskredsen - og dermed det samlede Folketing - kan blive ori-enteret om forløbet.

Svar:

Som det fremgår af Metroselskabets brev af 18. februar 2014 til ejerkredsen (jf.TRU alm. del – bilag 164), var det Metroselskabets bestyrelses vurdering, atusikkerheden om myndighedsforhold og reguleringen af byggeriet med sand-synlighed indebar, at projektets tidsplan ikke kunne overholdes, og at der kun-ne blive tale om en forøgelse af anlægsomkostningerne, der overstiger 3 pct. ogmedfører en forlængelse af tilbagebetalingstiden med mere end 2 år.Det fremgår af Metroselskabets notat af 18. februar 2014 til ejerkredsen (jf.TRU alm. del – bilag 164) om sandsynlige konsekvenser for Cityring-projektetsom følge af ændrede myndighedsvilkår, at det var Metroselskabets vurdering,at summen af den allerede tabte arbejdstid, de uafklarede forhold for det frem-tidige arbejde og den meget forøgede risiko for fremtidige klagesager, der for-sinker arbejdet, kunne akkumulere til en forsinkelse på 2-3 år.Som det også fremgår af dette notat, var det endvidere Metroselskabets vurde-ring, at der var en høj risiko for klager vedrørende ansøgninger om grund-vandskontrol ved byggeriet. Klager vedrørende grundvandskontrol vurderedesaf Metroselskabet at kunne tage 6-8 måneder, men som det også fremgår afnotatet, havde Natur- og Miljøklagenævnet oplyst, at klagesager vedrørendegrundvandskontrol kan have en varighed på op til 2 år.Hertil kommer risikoen for, at tunnelboremaskinerne ikke vil kunne arbejde idøgndrift, hvilket i sig selv ville betyde en forsinkelse på i størrelsesordenen 5-6år.
På denne baggrund ville det eksisterende reguleringsgrundlag for byggeriet afCityringen således indebære betydelige risici for meget langvarige forsinkelser,og en række klagesager vedrørende grundvandskontrol i forbindelse med byg-geriet ville medføre en risiko for forsinkelser, der kunne akkumulere til 6 åreller endnu mere.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke