Socialudvalget 2013-14
L 168 Bilag 1
Offentligt
1350863_0001.png
1350863_0002.png
1350863_0003.png
1350863_0004.png
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold13. februar 2014

Notat om

Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om social service (en tid-

lig forebyggende indsats m.v.)

Hørte organisationer

Forslag til lov om ændring af lov om social service (En tidlig og Forebyggendeindsats) har været i høring i perioden 9. december 2013 til 6. januar 2014.Der er modtaget høringssvar fra følgende:Børnerådet, FBU ForældreLANDSforeningen, Røde Kors, Institut for Menne-skerettigheder, Børnesagens Fællesråd, LOS – De private sociale tilbud, Dan-ske Handicaporganisationer, KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Dansk Soci-alrådgiverforening, Mødrehjælpen, Socialpædagogernes Landsforbund, RedBarnet, Danmarks Lærerforening, Foreningens af kommunale Social-, Sund-heds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,Endvidere har følgende organisationer svaret, men har ikke haft bemærkninger:Advokatsamfundet, Lægeforeningen, Fagligt selskab af sundhedsplejersker ogDommerfuldmægtigforeningen.Der er ikke modtaget høringssvar fra:BUPL- Forbundet af Pædagoger og Klubfolk, Børn og Familier, Børns Vilkår,Den Danske Dommerforening, Danske Advokater, Dansk Børne- og Ung-domspsykiatrisk Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab, Danske Patienter, DanskeRegioner, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Psykologforening, Det Cen-trale Handicapråd, Fabu, Forening for ledere af sundhedsordninger for børn ogunge, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af statsforvaltnings-jurister, Kristelig Forening til Bistand for Børn og Unge, LandsforeningenBopam, Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre, Landsforeningen af Kvin-dekrisecentre, (Landsforeningen af Socialpædagoger), Landsforeningen afungdomsskoleledere, Lærernes Centralorganisation, Plejefamiliernes Landsfor-ening, Politiforbundet i Danmark, Praktiserendes Lægers Organisation, Rådetfor Socialt Udsatte, TABUKA, Ungdommens Vel og Ungdomsringen.

Lovforslagets indhold

Lovforslaget om en tidlig forebyggende indsats m.v. har til formål at tydeliggø-re kommunernes forpligtigelse til en tidlig og forebyggende indsats. Lovforsla-get vil tydeliggøre servicelovens § 11 som en egentlig forebyggelsesparagraf.Bestemmelsen skal understrege vigtigheden af en forebyggende indsats ogsamtidig give eksempler på, hvad en forebyggende indsats kan bestå af, herun-der fx samtale- og netværksgrupper og konsulentbistand mv. Herudover indfø-res hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan tilbyde økonomisk støtte til fri-tidsaktiviteter til børn og unge med behov for særlig støtte.
Side1af4
Lovforslaget indeholdte derudover også et forslag om, at give kommunalbesty-relsen hjemmel til at yde økonomisk støtte til samvær til personer fra barnetsnetværk.

Generelle bemærkninger til lovforslaget

Lovforslaget er i alt overvejende grad blevet positivt modtaget af høringspar-terne. Høringsparterne anerkender således behovet for at understøtte den tidligeog forebyggende indsat og dermed forebygge, at et barns eller en ungs proble-mer vokser sig store og svære at håndtere.Børne- og Kulturchefforeningen påpeger, at der er tale om lovforslag, somdetaljeret beskriver, hvordan kommunerne kan iværksætte sociale indsatser, ogdet anføres, at foreningen ønsker afbureaukratisering med færre regler og love.

Høringsparternes bemærkninger

Vedr. økonomisk støtte til fritidsaktiviteter, jf. forslagets § 11, stk. 6.LOS mener ikke, at kommunalbestyrelsen bør have mulighed for selv at beslut-te, hvorvidt muligheden for at give økonomisk støtte efter lovforslagets § 11,stk. 6, skal anvendes i den pågældende kommune. FBU finder, at det er pro-blematisk, at det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvorvidt kommu-nen ønsker at anvende bestemmelsen om økonomisk støtte til fritidsaktiviteter.Dansk Socialrådgiverforening mener, at formuleringen i lovforslagets § 11, stk.6, om økonomisk støtte til fritidsaktiviteter bør ændres, så kommunerne for-pligtes til at yde økonomisk støtte hertil.DH bemærker herudover, at det undrer, at der ikke er klageadgang efter lov-forslaget § 11, stk. 6, DH finder således, at borgerens retssikkerhed er truet.Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds bemærknin-ger:I forhold til bemærkningerne til lovforslagets § 11, stk. 6, skal det bemærkes, atet af formålene med bestemmelsen er at give kommunerne større fleksibilitet ideres forebyggende indsats over for de børn og unge, som har behov herfor. Idag kan kommunalbestyrelsen tilbyde økonomisk støtte til fritidsaktiviteterefter servicelovens § 52 a, til børn og unge, der har et væsentligt behov forsærlig støtte. Flere kommuner har således efterspurgt en mere fleksibel hjem-mel til at kunne anvende fritidsaktiviteter som en forebyggende indsats, og deter på denne baggrund en del af dette lovforslag.Endeligt skal der henvises til bemærkningerne til lovforslaget, hvoraf det frem-går, at forældremyndighedsindehaveren samt barnet eller den unge over 12 årkan indbringe kommunalbestyrelsens afgørelse om ikke at udarbejde en børne-faglig undersøgelse efter servicelovens § 50 for Ankestyrelsen. Bemærkninger-ne vedr. lovforslagets § 11, stk. 6, medfører derfor ikke nogen ændringer.Vedr. tydeliggørelse af bemærkningerneEn række af parterne har efterspurgt en tydeliggørelse af lovforslagets be-mærkninger:
Side 2 af 4
Dansk Socialrådgiverforening efterspørger en mere eksplicit beskrivelse af,hvordan eksisterende sektoroverskridende indsatser skal ses i sammenhængmed lovforslaget. Danmarks Lærerforening opfordrer til, at der i lovforslagetlægges vægt på, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at sikre, at børn ogunge modtager støtte i skolen, og at dette skal koordineres med andre initiati-ver.Mødrehjælpen ønsker en tydeliggørelse af, at kommunens tidlige forebyggendeindsats, herunder samtale- og netværksgrupper, med fordel kan ligge i regi afprivate humanitære organisationer. Red Barnet anbefaler, at det i bemærknin-gerne tydeliggøres, at en børnefaglig undersøgelse ikke skal være mere omfat-tende end sagen tilsigerDH finder det bekymrende, at børn med nedsat psykisk eller fysisk funktions-evne ikke er nævnt i lovforslagets bemærkninger, da børn og unge med handi-cap samt deres familier også kan have behov for en konkret forebyggende ind-sats. DH finder samspillet mellem lovforslagets § 11, stk. 3 og stk. 4, uklart.DH mener således, at det er uklart, hvorvidt familier, der modtager en indsatsefter § 11, stk. 3, selv vil skulle betale for indsatsen, medmindre der er tale omkonsulentbistand efter lovforslagets § 11, stk. 3, nr. 1.Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det i de almindelige bemærknin-ger præciseres, at det af det nævnte litteraturstudie (Karen Magrethe Dahl,2007, udsatte børns fritid – et litteraturstudie, SFI07:16) tillige fremgår, at ogsåkøn og kønsroller, herunder i samspil med etnicitet, påvirker børns deltagelse ifritidslivet.Instituttet anbefaler herudover, at ligestillingsperspektivet i højere grad inddra-ges i udformningen af lovforslagets bemærkninger, herunder med henblik på atkommunalbestyrelsen skal overholde ligestillingslovens § 4 om offentligemyndigheders pligt til at arbejde for ligestilling og indarbejde ligestilling i alplanlægning og forvaltning.Instituttet bemærker herudover, at forældre med handicap – kan få behov forkonsulentbistand i forhold til at få hverdagen i familien til at hænge sammen.På den baggrund finder instituttet, at der efter lovforslagets § 11, stk. 3, ogsåbør kunne tilbydes en indsats til forældrene, hvis den ene eller begge skullehave et særligt behov herfor. Instituttet anbefaler således, at forældre, der harbehov for særlig støtte, bliver omfattet af lovforslagets § 11, stk. 3Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integrations og Sociale Forholds bemærk-ninger:Kommunalbestyrelsen er allerede i dag forpligtet til at arbejde tværfagligt og tilat sammentænke indsatsen over for børn og unge, som har behov for særligstøtte. Det omfatter således også indsatsen over for børn og unge, som går iskole, og som har behov for særlig støtte i regi af deres skolegang. Det vil såle-des være den enkelte kommunalbestyrelses ansvar at vurdere, hvordan fore-byggende indsatser efter lovforslaget skal sammentænkes med kommunensøvrige indsats.
Side 3 af 4
Mødrehjælpens bemærkning vedr. samarbejdet med private humane organisati-oner kan imødekommes, og det præciseres således i lovforslagets bemærknin-ger, at også private humanitære organisationer kan tilbyde samtale- og net-værksgrupper. Endvidere imødekommes Red Barnets bemærkning om denbørnefaglige undersøgelse efter § 50, og dette præciseres således i lovforslaget.Børn med nedsats psykisk eller fysisk funktionsevne er allerede omfattet af detforeliggende lovforslag. Ministeriet har på baggrund af DH’s høringssvar tyde-liggjort dette i bemærkningerne til lovforslaget.I forhold til bemærkningerne vedrørende samspillet mellem lovforslagets § 11,stk. 3 og stk. 4, skal det bemærkes, at stk. 4 ikke vedrører finansiering af selveindsatsen, men derimod udgifterne i forbindelse med indsatsen – fx transport.Lovforslagets stk. 4, giver således kommunalbestyrelsen mulighed for at giveøkonomisk støtte til en families udgifter i forbindelse med konsulentbistandefter stk. 3. Det kan eksempelvis være udgifter til transport mv. Det skal i denforbindelse bemærkes, at kommunalbestyrelsen allerede i dag har mulighed forat give økonomisk støtte til udgifter i forbindelse med konsulentbistand samtprævention, jf. servicelovens § 52 a. Med dette lovforslag flyttes mulighedenfor at give økonomisk støtte til udgifter i forbindelse med prævention samtkonsulentbistand fra § 52 a til § 11, stk. 4, for at skabe en sammenhæng mellemde forebyggende indsatser, som kommunalbestyrelsen kan iværksætte. DH’sbemærkninger vedrørende samspillet mellem lovforslagets § 11, stk. 3 og stk.4, har således ikke medført ændringer i lovforslaget.Institut for Menneskerettigheders anbefaling vedr. en præcisering omkringbørns deltagelse i fritidslivet samt inddragelse af ligestillingsperspektivet imø-dekommes.Kommunalbestyrelsen kan efter lovforslagets § 11, stk. 3, tilbyde en forebyg-gende indsats til barnet, den unge eller familien, når det vurderes, at barnet ellerden unge har behov for særlig støtte, og det samtidig vurderes, at støtte efter §11, stk. 3, kan imødekomme barnets eller den unges behov herfor. En indsatsefter lovforslagets § 11, stk. 3, kan eksempelvis bestå af konsulentbistand elleren familierettet indsats målrettet hele familien. Hvis et barn eller en ung harbehov for særlig støtte, og forældrene på den baggrund har behov for konsu-lentbistand i forhold til at få hverdagen i familien til at hænge sammen, er dersåledes hjemmel til at tilbyde familien bl.a. konsulentbistand. Instituttets be-mærkninger vedr. støtte til forældre med behov for særlig støtte, imødekommesderfor ikke.

Sproglige og korrekturmæssige ændringer på baggrund af høringen

Der er foruden det ovenstående, foretaget enkelte sproglige og korrekturmæssi-ge ændringer i lovforslaget på baggrund af de modtagne høringssvar m.v.
Side 4 af 4