Indfødsretsudvalget 2013-14, Indfødsretsudvalget 2013-14, Indfødsretsudvalget 2013-14
L 162 Bilag 7, L 162 A Bilag 7, L 162 B Bilag 7
Offentligt
1372319_0001.png
Til lovforslag nr.
L 162
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 20. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Dansk indfødsret til unge født og opvokset i Danmark m.v.)
[af justitsministeren (Karen Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsmi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor-
slaget. Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2014 og var til 1.
behandling den 8. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 11. november
2013 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del – bilag 17.
Den 3. april 2014 sendte justitsministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
vil stemme for det under nr. 1 stillede æn-
dringsforslag om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Flertallet
vil stemme imod det under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget konstaterer, at det
under B nævnte lovforslag vil have stor betydning for man-
ge unge, der er født og opvokset i Danmark, og for deres fø-
lelse af at høre til her i landet.
EL havde gerne set, at lovforslaget var gået videre og
f.eks., som det kendes i Sverige, havde muliggjort, at børn
født her i landet allerede i førskolealderen kunne blive dan-
ske statsborgere, eller at lovforslaget også havde omfattet
unge mennesker, der ikke var født i Danmark, men havde le-
vet deres formative år her i landet.
EL er uforstående over for, at unge, der har bestået folke-
skolens afgangsprøve, stilles bedre end dem, der ikke har.
Hvis et menneske i skolen har haft problemer med at lære at
læse eller regne, skal det efter EL’s opfattelse ikke komme
det til skade i forhold til at opnå dansk statsborgerskab.
EL havde også gerne set, at lovforslagets målgruppe fik
længere tid end til det fyldte 19. år til at afgive en erklæring
om dansk statsborgerskab, og at regeringen i lovbemærknin-
gerne havde lagt op til en mere offensiv informationsindsats
om den nye mulighed, der her tilbydes unge, som er født og
opvokset i Danmark.
Et
mindretal
i udvalget (V og LA) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Mindretallet ind-
stiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3.
behandling, men vil stemme for det under nr. 2 stillede æn-
dringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget kan støtte det under A
nævnte lovforslag, der har til formål at ligestille børn født i
og uden for ægteskab, når det gælder erhvervelse af dansk
indfødsret. Lovforslaget indebærer, at et barn erhverver
dansk indfødsret ved fødslen, hvis moderen eller faderen er
dansk, uanset om barnet er født i eller uden for ægteskab. Et
barn født i udlandet uden for ægteskab af en udenlandsk mor
og en dansk far vil derved fremover også erhverve dansk
indfødsret ved fødslen. Herudover erhverver et barn dansk
indfødsret ved fødslen, hvis medmoderen er dansk. Dette sy-
nes V er ganske fornuftigt.
V kan dog ikke støtte det under B nævnte lovforslag. V
kan for så vidt godt støtte, at udenlandske børn, som er født
her i landet, automatisk skal kunne opnå statsborgerskab,
AX016194
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372319_0002.png
2
hvis de består folkeskolens afgangsprøve med gennemsnits-
karakteren 02. Disse børn har vist evnen og viljen til at blive
integreret i det danske samfund. V kan til gengæld ikke støt-
te, at unge, som er født og opvokset i Danmark, og som ikke
har bestået en folkeskoleeksamen, automatisk skal tilbydes
statsborgerskab som 18-årige. Disse unge har ikke nødven-
digvis dokumenteret, at de kan det danske sprog, og at de
kender til danske samfundsforhold. I disse tilfælde har V
svært ved at se fornuften i, at disse unge ikke skal dokumen-
tere, at de kan dansk, og at de slipper for indfødsretsprøven.
Regeringen ønsker ikke at fjerne muligheden for, at disse
unge automatisk kan få statsborgerskab. Derfor ser V ingen
anden udvej end at stemme imod lovforslag B i sin helhed.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil redegøre for sin
indstilling til det under A nævnte lovforslag ved 2. behand-
ling. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for det under
nr. 2 stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at
regeringen med det under B nævnte lovforslag vil sikre, at
unge udlændinge, der er født og opvokset i Danmark, kan
opnå statsborgerskab automatisk ved erklæring. Det kan
ifølge lovforslaget ske, hvis den unge gennemfører folke-
skolens 9. eller 10. klasses eksamen med et gennemsnit på
02, eller når den unge udlænding fylder 18 år. DF er imod
denne erklæringsmulighed af flere grunde. Det er ifølge DF
overhovedet ikke sikkert, at en ung udlænding er integreret i
det danske samfund endsige taler det danske sprog tilfreds-
stillende, selv om vedkommende har bestået 9. eller 10.
klasses eksamen med et gennemsnit på 02. En ung udlæn-
ding født i Danmark kan i øvrigt dumpe til folkeskolens 9.
og 10. klasses eksamen – han/hun behøver ikke vide noget
om Danmark eller tale et forståeligt dansk – og så kan
vedkommende alligevel automatisk opnå statsborgerskab
ved erklæring, når vedkommende fylder 18 år. DF mener, at
det er den helt forkerte vej at gå, når sproget og en grund-
læggende viden om Danmark er så afgørende for integratio-
nen, og når det desværre gang på gang viser sig, at integrati-
onen slår fejl.
Den helt grundlæggende uenighed mellem DF og rege-
ringen består i, at regeringen åbenbart betragter statsborger-
skabet som et værktøj, der fremmer integrationen. DF mener
ikke, at der er belæg for denne påstand, snarere tværtimod.
DF har den holdning, at statsborgerskabet er målet og beløn-
ningen for ordentlig integration. Derfor mener DF også, at
den nuværende sprogprøve og statsborgerskabsprøve fortsat
bør være et krav, som også unge udlændinge født og opvok-
set i Danmark skal bestå. DF gør opmærksom på, at der i
forhold til gældende regler er mulighed for dispensation fra
blandt andet sprogprøve, hvis personen, der søger dispensa-
tion, kan dokumentere ved eksamenspapirer og lign., at
vedkommende opfylder sprogkravene. Det afgørende er, at
det er Folketingets indfødsretsudvalg, der dispenserer efter
en individuel vurdering, og at statsborgerskabet altså ikke
tildeles pr. automatik. Helt grundlæggende er DF mod, at
statsborgerskabet tildeles automatisk og administrativt ved
erklæring, da det er en omgåelse af § 44 i Grundloven, hvor-
af det fremgår, at det alene er Folketinget, der tildeler stats-
borgerskab ved lov. Derfor kan DF under ingen omstændig-
heder stemme for det under B nævnte lovforslag.
Regeringen vil med det under A nævnte lovforslag der-
udover sikre ligestillingen mellem ikkegifte og gifte, sådan
at et barn født i udlandet uden for ægteskab erhverver stats-
borgerskab, hvad enten det har en dansk far eller en dansk
mor. Sådan som loven er i dag, erhverver et barn født uden
for ægteskab i udlandet kun statsborgerskab, hvis moderen
er dansk. Med lovforslaget ønsker regeringen at bringe lov-
givningen i overensstemmelse med Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention og dommen fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol af 11. oktober 2011 i sagen Ge-
novese versus Malta (53124/09). DF vil redegøre for sin stil-
ling til denne ændring ved 2. behandlingen, men forholder
sig overordnet kritisk til, at konventioner og udenlandske
domstolsafgørelser skal diktere dansk lovgivning.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) indstiller de under A
og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det under nr. 2
stillede ændringsforslag. Såfremt det af KF under nr. 2 stil-
lede ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme imod det under B nævnte lovforslag
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret.
(Erhvervelse af dansk indfødsret ved fødslen m.v.)« omfat-
tende § 1, nr. 1 og 9, og §§ 2 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret.
(Dansk indfødsret til unge født og opvokset i Danmark
m.v.)« omfattende § 1, nr. 2-8 og 10, § 2, stk. 1, § 3 og bilag
1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af et
mindretal (KF),
tiltrådt af et
mindretal
(V, DF og LA):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372319_0003.png
3
b
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 3 A
udgår i
stk. 2, nr. 1,
»eller er fyldt 18 år«.
[Udeladelse af mulighed for at erhverve statsborgerskab ved
erklæring for unge mellem 18 og 19 år, som ikke har aflagt
folkeskolens afsluttende prøver med et karaktergennemsnit
på mindst 02]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser om
erhvervelse af dansk indfødsret ved fødslen. Del A omfatter
endvidere lovforslagets bestemmelser om afholdelse af ud-
gifter til oversættelse og om foretagelse af dna-undersøgel-
ser til brug for sager om indfødsret.
Den anden del (B) omfatter lovforslagets øvrige bestem-
melser, herunder om dansk indfødsret til unge født og op-
vokset i Danmark.
Til nr. 2
Den foreslåede § 3 A indebærer, at unge, der er født og
opvokset i Danmark, kan erhverve statsborgerskab ved er-
klæring, når de fylder 18 år, men uden at have bestået folke-
skolens afsluttende prøver med et karaktergennemsnit på
mindst 02. Ændringsforslaget indebærer, at erklæringsmu-
ligheden forbeholdes unge under 19 år, der er født og op-
vokset i Danmark, og som har bestået folkeskolens afslut-
tende prøver med et karaktergennemsnit på mindst 02. Er
man fyldt 18 år, og har man ikke bestået folkeskolens afslut-
tende prøver med et karaktergennemsnit på mindst 02, må
man således søge indfødsret ved naturalisation, herunder be-
stå de krævede prøver og/eller indsende den nødvendige do-
kumentation.
Lennart Damsbo-Andersen (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Jeppe Bruus (S) Trine Bramsen (S)
Marlene Borst Hansen (RV)
nfmd.
Liv Holm Andersen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Nonbo (V) Christian Langballe (DF)
fmd.
Marie Krarup (DF) Mette Bock (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372319_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 162
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag fra justitsministeren
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 162
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvordan man vil sikre og kontrollere, at der efter vedtagel-
sen af lovforslaget ikke sker misbrug af reglerne, således at der fejlag-
tigt gives statsborgerskab til børn, som i virkeligheden ikke har en
dansk far, til justitsministeren og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren bl.a. vil redegøre for rimeligheden i, at
herfødte unge på 18 år, som ikke har bestået folkeskolens afsluttende
prøver med et karaktergennemsnit på mindst 02, ikke skal dokumente-
re et vist kendskab til danske samfundsforhold og sproget dansk, til ju-
stitsministeren og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor regeringen ikke har valgt en model, der indebærer
en generel dispensationsmulighed for de unge, der har bestået folke-
skolens afsluttende prøver med et karaktergennemsnit på mindst 02,
således at disse unge generelt blev forelagt for Indfødsretsudvalget, til
justitsministeren og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren – med den med lovforslaget foreslåede
automatiske udstedelse af statsborgerskaber – vil sikre, at unge, der er
i PET’s søgelys, fordi de er under mistanke for at være til fare for ri-
gets sikkerhed, sies fra, til justitsministeren og ministerens svar herpå
2
3
4