Skatteudvalget 2013-14
L 160 Bilag 3
Offentligt
1369617_0001.png
Til lovforslag nr.
L 160
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
(Ophævelse af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelse og børnetilskud og indførelse af bopælskrav også for børn
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger)
[af Finn Sørensen (EL) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1-5, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2014 og var til 1.
behandling den 24. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og SF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at
vi skal beskytte den danske velfærdsmodel, men samtidig
skal de udlændinge, der kommer hertil, og som arbejder og
betaler skat, have de samme rettigheder som alle andre. Der-
for giver EU-samarbejdet en række udfordringer for Dan-
mark, hvor vi skal finde en holdbar balance mellem to bæ-
rende principper, henholdsvis EU-samarbejdet med retten til
fri bevægelighed for arbejdskraften og en fortsættelse af den
skattefinansierede danske velfærdsmodel. SF anerkender
samtidig, at det er et problem, hvis de danske velfærdsydel-
ser, herunder ikke mindst børne- og ungeydelsen, systema-
tisk bliver udnyttet til at lave social dumping, hvor ydelsen
bliver en del af lønnen for at lokke udenlandske arbejdstage-
re til at arbejde for en alt for lav løn. For SF er spørgsmålet
om social dumping derfor helt centralt i diskussionen om
børne- og ungeydelsen. Det er nødvendigt med nationale
værnsregler, som kan dæmme op for problemet i form af
bl.a. sociale klausuler og kædeansvar. SF vil imidlertid ikke
bidrage til, at Folketinget vedtager en lov, der forsætligt og
udtrykkeligt bryder vores internationale forpligtelser. Partiet
ønsker i stedet at indgå konstruktivt i forhandlinger om værn
mod social dumping og misbrug af velfærdsydelser.
Et
andet mindretal
i udvalget (V og KF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) vil redegøre for sin
stillingtagen til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
en stor del af debatten hen over de sidste måneder har hand-
let om EU-borgeres adgang til den danske børne- og unge-
ydelse – en ydelse, som de har ret til, selv om barnet aldrig
har opholdt sig i Danmark.
Dansk Folkeparti mener, at hele problemstillingen er op-
stået i forbindelse med en noget mærkværdig situation.
Sidste sommer modtog den danske regering et brev fra en
embedsmand i EU, som skrev, at det danske optjeningsprin-
cip på 2 år for at få fuld børnecheck var i strid med EU-reg-
lerne. Den danske regering valgte straks at ændre praksis og
dermed administrere i strid med dansk lovgivning. Rege-
ringen lagde sig fladt ned for EU, hvilket Dansk Folkeparti
er stor modstander af. Det fører over i det mere principielle
spørgsmål, om vi overhovedet ønsker, at EU skal have lov
DokumentId
Journalnummer
L 160 - 2013-14 - Bilag 3: Betænkning afgivet den 14. maj 2014
1369617_0002.png
2
til at blande sig i, hvem vi vil udbetale danske sociale ydel-
ser til, og om det ikke kun er rimeligt, at vi har et optje-
ningsprincip. Dansk Folkeparti siger klart nej til, at EU skal
blande sig heri.
Partiet mener, at det er dybt undergravende for den dan-
ske velfærdsmodel, at man med en meget lille arbejdsindsats
på 9 timer om ugen kan optjene retten til danske ydelser.
For Dansk Folkeparti er det helt afgørende, at det er Fol-
ketinget og ikke EU, som bestemmer, hvem og ud fra hvilke
kriterier der udbetales sociale ydelser såsom børne- og unge-
ydelse. Med lovforslaget slås det fast, at for at modtage bør-
ne- og ungeydelse skal barnet opholde sig i Danmark, hvil-
ket Dansk Folkeparti synes er et rimeligt krav. Dansk Folke-
parti mener dog, at dette krav bør kombineres med, at optje-
ningsprincippet opretholdes, så man også har haft en vis til-
knytning og har bidraget til det danske samfund i en perio-
de, inden man er berettiget til danske ydelser. Derfor har
Dansk Folkeparti stillet en række ændringsforslag til 2. be-
handling om netop dette.
Men det handler ikke kun om børnechecken. Det er kom-
met frem, at der er hele 123 danske velfærdsydelser, som
EU-borgere har ret til. Det er ganske enkelt forkert og uri-
meligt, og Dansk Folkeparti finder det yderst tvivlsomt, at
befolkningen ikke ved nogen afstemning om EU-anliggen-
der har været oplyst og vidende om, at konsekvensen af de-
res stemmeafgivning var, at danske velfærdsydelser skulle
gives til EU-borgere i andre EU-lande.
Dansk Folkeparti siger klart nej til denne udvikling. Par-
tiet foreslår derfor et femte EU-forbehold. Mere konkret
foreslås et velfærdsforbehold, så vi kan skærme vores sam-
fundsmodel, så den ikke bliver undergravet af f.eks. østeuro-
pæere. Vi skal have mindre EU og mere Danmark.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det af Enhedslisten stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod de af Dansk Folkeparti
stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(V, LA og KF):
Til titlen
1)
I
undertitlen
udgår »Ophævelse af optjeningsprincippet
for børne- og ungeydelse og børnetilskud og«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3 og 5]
Til § 1
2)
Nr. 1
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Nr. 2
udgår.
[Opretholdelse af optjeningsprincippet for børne- og unge-
ydelser]
4)
Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 2
5)
Nr. 2
udgår.
[Opretholdelse af optjeningsprincippet for ydelser efter bør-
netilskudsloven]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(V, DF, LA og
KF):
Til § 3
6)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 2« til: »§ 1, nr. 3«.
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er tale om konsekvensændringer, som følge af at op-
tjeningsprincippet foreslås bevaret som forudsætning for
modtagelse af børne- og ungeydelsen.
Til nr. 3 og 5
Det foreslås, at optjeningsprincippet bevares. Optjenings-
princippet betyder, at en person skal have en vis beskæfti-
gelses- eller bopælsperiode her i riget for at kunne modtage
den fulde børne- og ungeydelse og ydelser efter børnetil-
skudsloven.
Ret til den fulde ydelse er efter loven betinget af, at
mindst en af de personer, der har forsørgelsespligten over
for barnet, har haft bopæl eller beskæftigelse her i riget i
mindst 2 år inden for de seneste 10 år forud for den periode,
udbetalingen vedrører. Retten til fuld ydelse optjenes grad-
vist, således at der efter 6 måneders bopæl eller beskæftigel-
se er ret til 25 pct. af ydelsen, efter 1 år er der ret til 50 pct.,
efter 1�½ år er der ret til 75 pct., og efter 2 år er der ret til
fuld ydelse.
Optjeningsprincippet omfatter modtagere af børne- og
ungeydelser og ydelser efter børnetilskudsloven.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvens af, at optjeningsprincippet
foreslås bevaret som forudsætning for modtagelse af ydelser
efter børnetilskudsloven.
Til nr. 6
Der er tale om en teknisk korrektion.
L 160 - 2013-14 - Bilag 3: Betænkning afgivet den 14. maj 2014
1369617_0003.png
3
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S)
Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Peder Christensen (S) Nadeem Farooq (RV) Christian Friis Bach (RV)
Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL)
Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)
fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
L 160 - 2013-14 - Bilag 3: Betænkning afgivet den 14. maj 2014
1369617_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 160
Bilagsnr. Titel
1
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
2
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 160
Spm.nr.
1
Titel
MFU spm. om at oversende en opgørelse af de økonomiske konse-
kvenser af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå