Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 148 Bilag 10
Offentligt
1374006_0001.png
Til lovforslag nr.
L 148
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 0. maj 2014
2. udkast til
(Ændringsforslag fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold)
Betænkning
over
Forslag til lov om registrerede socialøkonomiske virksomheder
[af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til
1. behandling den 18. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, ligestilling, integra-
tion og sociale forhold sendte den 20. december 2013 dette
udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 115. Den 26. fe-
bruar 2014 sendte ministeren for børn, ligestilling, integra-
tion og sociale forhold de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
to skriftlige henvendelser fra Advokaterne Foldschack &
Forshhammer.
[Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold har over for udvalget kommenteret de skriftlige hen-
vendelser til udvalget. ]
Deputationer
Endvidere har Advokaterne Foldschack & Forshhammer
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig besva-
relse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold,
tiltådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374006_0002.png
2
Til §§ 2, 11, 14 og 16
1)
I
§ 2, stk. 2
og
3, § 11, stk. 1, § 14, stk. 1,
og
§ 16
æn-
dres »Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Soci-
ale Forhold« til: »Erhvervsstyrelsen«
[Administrationen af loven flyttes til Erhvervsstyrelsen]
Til § 8
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
En registreret socialøkonomisk virksomhed skal
indsende årsrapport efter reglerne i årsregnskabsloven.«
[Etablering af overensstemmelse med frister i årsregnskabs-
loven]
Nyt kapitel
3)
Før kapitel 4 indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 01
Tilsyn
§ 01.
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med fonde og andre
selvejende institutioner, der er registreret som socialøkono-
miske virksomheder efter denne lov, i det omfang de ikke er
undergivet tilsyn efter
1) § 1, stk. 1, i lov om fonde og visse foreninger eller til-
syn som nævnt i samme lovs § 1, stk. 2, nr. 2, 6 eller 7,
eller stk. 3, eller
2) 2)§ 1, stk. 1, eller § 2, stk. 2, i lov om erhvervsdrivende
fonde eller tilsyn som nævnt i samme lovs § 3, stk. 1,
nr. 3 eller 4, eller stk. 2.
Stk. 2.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forhold fastsætter efter forhandling med Erhvervssty-
relsen nærmere regler om tilsynet efter stk. 1.«
[Indførelse af tilsyn med visse registrerede socialøkonomi-
ske virksomheder, der ikke er undergivet andet tilsyn]
Til §§ 12, 13 og 14
4)
I
§ 12, § 13, stk. 1,
og
§ 14, stk. 2,
ændres »fastsætte«
til: »efter forhandling med Erhvervsstyrelsen fastsætte«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1, hvor administrationen
flyttes til Erhvervsstyrelsen]
Til § 13
5)
I
stk. 1
ændres »ministeriet« til: »ministeriet eller Er-
hvervsstyrelsen«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1, hvor administrationen
flyttes til Erhvervsstyrelsen]
Ny paragraf
6)
Efter § 13 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forhold kan efter forhandling med Erhvervsstyrelsen
fastsætte regler om, at Erhvervsstyrelsen kan udstede afgø-
relser og andre dokumenter efter denne lov eller bestemmel-
ser fastsat i henhold til denne lov uden underskrift, med ma-
skinelt eller på til-svarende måde gengivet underskrift eller
under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig identifika-
tion af den, som har udstedt afgørelsen eller dokumen-tet.
Sådanne afgørelser og dokumenter sidestilles med afgørelser
og dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forhold kan efter forhandling med Erhvervsstyrelsen
fastsætte regler om, at afgørelser og andre dokumenter, der
udelukkende er truffet eller udstedt på grundlag af elektro-
nisk databehandling, kan udstedes alene med angivelse af
Erhvervsstyrelsen som afsender.«
[Fravigelse af underskriftskrav for dokumenter udstedt af
Erhvervsstyrelsen]
Til § 16
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 16.
Afgørelser truffet af Erhvervsstyrelsen som hen-
holdsvis tilsyns- eller registreringsmyndighed i henhold til
denne lov eller bestemmelser fastsat i hen-hold til denne lov,
kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest fire uger ef-
ter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Afgørelserne
kan indbringes for domstolene uden først at være indbragt
for Erhvervsankenævnet.
Stk. 2.
Fastsættelse af fristforlængelse efter § 2, stk. 3, kan
dog ikke indbringes for højere administrativ myndighed.«
[Afgørelse truffet af Erhvervsstyrelsen kan indbringes for
Erhvervsankenævnet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring gøres Erhvervsstyrelsen til
registreringsmyndighed, således at en virksomheders regi-
strering som socialøkonomisk virksomhed kan ske samme
sted som registrering for at få CVR-nummer.
Virksomhederne skal så kun henvende sig ét sted vedrø-
rende registrering, og man kan udnytte Erhvervsstyrelsens
store erfaring på området.
Til nr. 2
Med den foreslåede § 8, stk. 2, gælder det, at en registre-
ret socialøkonomisk virksomhed skal indsende årsrapporten
efter reglerne i årsregnskabsloven.
Ændringsforslaget indebærer, at de registrerede social-
økonomiske virksomheder uden ugrundet ophold efter god-
kendelsen af årsrapporten skal indsende den godkendte års-
rapport til Erhvervsstyrelsen. Årsrapporten skal være modta-
get i styrelsen senest 5 måneder efter regnskabsårets afslut-
ning.
Med ændringsforslaget sikres det, at der er overensstem-
melse mellem frister i henholdsvis denne lov og årsregn-
skabsloven.
Det skal bemærkes, at ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold efter drøftelse med Erhvervs-
styrelsen efter denne lovs § 12, nr. 1, kan fastsætte yderlige-
re regler om indberetning af blandt andet årsrapporten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374006_0003.png
3
Til nr. 3
Det følger af denne lovs § 4, at juridiske personer, der har
eget CVR-nummer, og er hjemmehørende her i landet eller i
et andet EU/EØS-land, med undtagelse af enkeltmandsvirk-
somheder og virksomheder etableret ved sameje, kan regi-
streres som socialøkonomiske virksomheder.
Ovennævnte medfører således, at det er et krav for fonde
og andre selvejende institutioner, at de har et CVR-nummer,
før de kan være omfattet af denne lov, herunder det særlige
tilsyn, som følger af dette ændringsforslag.
Det følger af § 36 i lov om fonde og visse foreninger
(fondsloven), at justitsministeren fører tilsyn med fonde, der
er omfattet af denne lov.
Det følger af fondsloven, at loven ikke omfatter fonde,
med hvilke en kommune eller region har indgået aftale til
opfyldelse af kommunens eller regionens forpligtelser i hen-
hold til lov om social service og lov om dag-, fritids- og
klubtilbud m.v. til børn og unge, såfremt fonden ikke vareta-
ger andre opgaver, jf. fondslovens § 1, stk. 2, nr. 2, selvejen-
de institutioner, der som vilkår for godkendelse eller tilskud
fra det offentlige er undergivet tilsyn og økonomisk kontrol
af en offentlig myndighed efter anden lovgivning eller be-
stemmelser udstedt i henhold til anden lovgivning, jf. fonds-
lovens § 1, stk. 2, nr. 6, og selvejende institutioner, hvis drift
overvejende dækkes af statslige eller kommunale midler, og
som er undergivet tilsyn af det offentlige, hvis det i institu-
tionens vedtægter er fastsat, at det offentlige træffer bestem-
melse om anvendelse af institutionens midler i tilfælde af
dennes opløsning, jf. fondslovens § 1, stk. 2, nr. 7.
Efter fondslovens § 1, stk. 3, kan fondsmyndigheden end-
videre bestemme, at en fond, som på anden måde end efter
denne lov er undergivet et vist statsligt, regionalt eller kom-
munalt tilsyn, helt eller delvis skal være undtaget fra loven.
Det følger af ændringsforslag nr. 1 til 2. behandling af
forslag til lov om erhvervsdrivende fonde (L 154), at Er-
hvervsstyrelsen fra 1. december 2014 er fondsmyndighed
for alle erhvervsdrivende fonde.
Undtaget fra dette tilsyn er dog de erhvervsdrivende fon-
de, med hvilke en kommune eller region har indgået en afta-
le til opfyldelse af kommunens eller regionens forpligtelser i
henhold til sociallovgivningen eller anden lovgivning, så-
fremt fonden ikke varetager andre opgaver af væsentligt om-
fang, jf. forslaget til lov om erhvervsdrivende fonde § 3, stk.
1, nr. 3, og erhvervsdrivende fonde, der som vilkår for god-
kendelse eller tilskud fra det offentlige er undergivet tilsyn
og økonomisk kontrol af en offentlig myndighed efter anden
lovgivning eller bestemmelser udstedt i henhold til anden
lovgivning, jf. forslaget til lov om erhvervsdrivende fonde §
3, stk. 1, nr. 4.
Efter den gældende lov om erhvervsdrivende fonde samt
forslaget til lov om erhvervsdrivende fonde, jf. lovforslagets
§ 3, stk. 2, kan fondsmyndigheden endvidere bestemme, at
en erhvervsdrivende fond, som på anden måde end efter
denne lov er undergivet offentligt tilsyn og økonomisk kon-
trol, helt eller delvis skal være undtaget fra loven.
Det skal endvidere bemærkes, at de erhvervsdrivende
fonde, der har en erhvervsdrift af begrænset omfang, eller
der kun omfatter en uvæsentlig del af fondens samlede for-
mue, ikke anses for at være erhvervsdrivende i forhold til
lov om erhvervsdrivende fonde, jf. lovens § 1, stk. 3 og § 2,
stk. 2, i forslag til lov om erhvervsdrivende fonde.
Det følger af lov om erhvervsdrivende fonde § 3, og § 4,
i forslag til lov om erhvervsdrivende fonde, at Erhvervssty-
relsen i tvivlstilfælde afgør, om en fond er omfattet af lov
om erhvervsdrivende fonde.
Endvidere følger det af forslag til lov om erhvervsdriven-
de fonde (L 154 2013-14), at en erhvervsdrivende fond ikke
kan undtages fra loven, hvis stifter af fonden er tilsynsmyn-
dighed, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås i ændringsforslaget, at Erhvervsstyrelsen fø-
rer tilsyn med fonde og andre selvejende institutioner, der
registreres som socialøkonomiske virksomheder, men som
ikke omfattes af tilsynet efter lov om fonde og visse forenin-
ger, lov om erhvervsdrivende fonde eller et andet offentligt
tilsyn. Der er tale om et tilsyn, der på visse punkter minder
om det tilsyn, som Erhvervsstyrelsen allerede fører med de
erhvervsdrivende fonde.
På grund af de pågældende socialøkonomiske fonde og
selvejende institutioners strukturer, herunder deres størrelse,
er der tale om en særligt tilpasset model for tilsynet med dis-
se fonde og selvejende institutioner i forhold til de erhvervs-
drivende fonde.
Begrundelsen for, at det skal være Erhvervsstyrelsen, der
skal fører tilsyn med disse fonde og selvejende institutioner
er, at et tilsyn hermed kræver koordination mellem registrer-
ings- og tilsynsmyndigheden. Erhvervsstyrelsen har stor er-
faring som registrerings- og tilsynsmyndighed for de er-
hvervsdrivende fonde. Det findes derfor hensigtsmæssigt, at
registreringen og tilsynet samles et sted, hvor der allerede er
registrerings- og tilsynskompetence tilstede. Regeringens
ændringsforslag indebærer derfor, at Erhvervsstyrelsen bli-
ver både registrerings- og tilsynsmyndighed i forhold til de
socialøkonomiske virksomheder.
Med ændringsforslaget sikres det endvidere, at fonde og
andre selvejende institutioner, der registreres som socialøko-
nomiske virksomheder, men som ikke opfylder de kapital-
krav, der følger af lov om fonde og visse foreninger § 1, stk.
4 (1 mio. kr.), eller lov om erhvervsdrivende fonde § 31
(300.000 kr.), og som dermed ikke er omfattet af tilsynet i
henhold til disse love, undergives offentligt tilsyn. Et sådant
offentligt tilsyn vurderes i praksis at ville kunne have en po-
sitiv betydning for sådanne socialøkonomiske virksomhe-
ders mulighed for – som en del af deres driftskapital – at op-
nå indtægter fra bl.a. private donorer, private eller offentlige
fonde, offentlige støtteordninger, satspuljemidler mv.
Det følger af § 01, stk. 2, at ministeren for børn, ligestil-
ling, integration og sociale forhold efter drøftelse med Er-
hvervsstyrelsen kan fastsætte regler om det særlige tilsyn,
der er med fonde og andre selvejende institutioner, der er
omfattet af stk. 1. Disse fonde og selvejende institutioner
skal således ikke være underlagt samme tilsyn, som følger
fonde, der er omfattet af henholdsvis lov om fonde og visse
foreninger og lov om erhvervsdrivende fonde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374006_0004.png
4
Til nr. 4
Som konsekvens af ændringsforslagets nr. 1, hvor admi-
nistrationen af loven flyttes til Erhvervsstyrelsen, foreslås
det, at ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds udstedelse af bekendtgørelser om lovens admini-
stration sker efter forhandling med Erhvervsstyrelsen.
Til nr. 5
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslagets nr. 1,
hvor administrationen flyttes til Erhvervsstyrelsen
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse vedrører fravigelse af un-
derskriftkrav for dokumenter, der er udstedt af Erhvervssty-
relsen vedrørende alle forhold, der er omfattet af denne lov
eller bestemmelser udstedt i medfør af denne lov.
Den foreslåede bestemmelse svarer indholdsmæssigt til
den nye § 32 b i forvaltningsloven, der blev indført i forvalt-
ningsloven ved lov nr. 1624 af 26. december 2013. Den
foreslåede bestemmelse finder anvendelse i stedet for for-
valtningslovens § 32 b for dokumenter, som er udstedt af
Erhvervsstyrelsen i henhold til denne lov eller bestemmelser
fastsat i henhold til denne lov.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med
den foreslåede § 14 vedrørende fravigelse af underskriftkrav
for dokumenter, der er udstedt af bestyrelsen eller revisor
m.fl. Det findes p.t. ikke en bestemmelse i forvaltningslo-
ven, der svarer til § 14.
Det foreslåede stk. 1 vedrører fravigelse af underskrift-
krav for dokumenter, der er udstedt af Erhvervsstyrelsen.
Med det foreslåede stk. 1 bemyndiges Ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold kan efter
forhandling med Erhvervsstyrelsen til at fastsætte regler om,
at Erhvervsstyrelsen kan udstede afgørelser og andre doku-
menter efter denne lov eller bestemmelser fast i henhold til
denne lov uden underskrift, med maskinel eller på tilsvaren-
de måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en
teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har ud-
stedt afgørelsen eller dokumentet.
For en generel gennemgang af fravigelse af krav om per-
sonlig underskrift i breve fra Erhvervsstyrelsen kan der hen-
vises til afsnit 5.5.1. i de almindelige bemærkninger til lov-
forslag nr. L 16 fremsat den 3. oktober 2012 af erhvervs- og
vækstministeren: Folketingstidende 2012-13, A (1. sam-
ling), (L 16 som fremsat, side 43f).
Med det foreslåede stk. 2 bemyndiges Ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold kan efter
forhandling med Erhvervsstyrelsen til at fastsætte regler om,
at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er truf-
fet eller udstedt på grundlag af elektronisk databehandling,
kan udstedes alene med Erhvervsstyrelsen som afsender
som hidtil. Bestemmelsen finder anvendelse både på doku-
menter, som Erhvervsstyrelsen sender digitalt, og på doku-
menter, som sendes fysisk, dvs. på papir med almindelig
post, hvis dokumentet undtagelsesvist ikke sendes digitalt.
For en generel gennemgang af muligheden for at udstede
dokumenter og træffe afgørelse alene på grundlag af elektro-
nisk databehandling kan der ligeledes henvises til afsnit
5.5.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 16
fremsat den 3. oktober 2012 af erhvervs- og vækstministe-
ren: Folketingstidende 2012-13, A (1. samling), (L 16 som
fremsat, side 43f).
Til nr. 7
Med den foreslåede § 16, stk. 1, gælder det, at alle afgø-
relser truffet af Erhvervsstyrelsen som henholdsvis tilsyns-
og registreringsmyndighed i henhold til denne lov, eller be-
stemmelser fastsat i henhold til denne lov, kan indbringes
for Erhvervsankenævnet.
Virksomhedens centrale ledelsesorgan kan i henhold til
stk. 1, 2. pkt., beslutte, hvorvidt man finder det mest hen-
sigtsmæssigt, at en afgørelse indbringes for domstolene eller
Erhvervsankenævnet. Det følger af den foreslåede bestem-
melse, at afgørelser kan indbringes direkte for domstolene
uden forudgående klagebehandling i Erhvervsankenævnet.
Det foreslåede stk. 2 medfører, at Erhvervsstyrelsens be-
slutning om at fastsætte en fristforlængelse for berigtigelse
af en fejl eller mangel i forbindelse med registrering af en
socialøkonomisk virksomhed ikke kan indbringes for Er-
hvervsankenævnet.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd.
Peder Christensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374006_0005.png
5
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374006_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 148
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold
2
Henvendelse af 14/3-14 fra Advokaterne Foldschack & Forshhammer
3
Udkast til tidsplan
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Henvendelse af 4/4-14 fra Advokaterne Foldschack & Forshhammer
6
1. udkast til betænkning
7
Tidspunkt for politisk drøftelse og betænkningsafgivelse er udsat
8
Meddelelse om udsættelse af tidspunkt for politisk drøftelse og be-
tænkningsafgivelse
9
Ændringsforslag fra ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forhold
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 148
Spm.nr.
1
2
3
4
Titel
Spm. om en redegørelse for lovforslagets konsekvenser for vilkårene
for og udviklingen i landdistrikter og på øerne, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/3-14 fra Advokaterne
Foldschack & Forshhammer, til ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/4-14 fra Advokaterne Fold-
schack & Forshhammer, til ministeren for børn, ligestilling, integra-
tion og sociale forhold, og ministerens svar herpå
Spm. om en redegørelse for sammenstødsproblemer mellem lovfor-
slag L 114, L 148 og L 154, til ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold, og ministerens svar herpå