Socialudvalget 2013-14
L 147 Bilag 4
Offentligt
1353329_0001.png
1353329_0002.png
Mads Bendt,Trankærgårdsvej 968310 Tranbjerg JTlf: 20777077[email protected]
Tranbjerg J, d. 2 april 2014
Høringssvar/kommentar til L 147 Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov omsocialtilsyn.Kære minister, ordfører og andre vedkomneDet er godt at se at et enigt Folketing vil være med til at bedre forholdene for BPA ordningerne.Dette er tiltrængt, især da nogle kommuner som f.eks. Aarhus- , Aalborg- og Horsens Kommune ien menneskefjern spare iver, i den grad har ageret kritisabelt i deres administration af disse.Jeg er selv bruger af BPA ordning efter et drageflyveuheld i 1986, og ordningen har muliggjort atjeg har en velfungerende familie, med min hustru og vores 2 børn, og jeg har en selvstændigvirksomhed ved siden af videre uddannelse. Jeg har således stor erfaring med arbejdsgiverrollenog det at få et sådan liv til at fungere.For borgere med handicap er privathed lige så meget en nødvendighed og et krav som for alleandre borgere. Når man som jeg har en BPA-ordning med 168 timer, er gift og har 2 børn, er deten krænkelse af mit og min families privatliv at have hjælpere om os konstant, det er selvfølgelignødvendigt med den fulde hjælp pga. mit handicap, men jo flere timer vi kan få lov at være os selv,og f.eks. rende nøgne rundt hvis vi skulle have lyst til det, jo bedre.Når man nu med rette i L147 forlanger at brugere med BPA skal bestå et egnethedskursus, så mådet også implicit betyde, at man herefter anser borgeren som helt og fuldt ud havende netop dekvalifikationer og kompetencer der gør, at vedkommende kan indtræde helt og fuldt ud somarbejdsleder og/eller arbejdsgiver. Derfor må det så være denne arbejdsleder/arbejdsgiver derefterfølgende f.eks. skal leve op til de normale regler der er anført i arbejdsmiljøloven og i EU-direktivet, mht. arbejdstid.Arbejdsmiljøloven følger for arbejdstid EU direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 som siger iartikel 6 b):”Medlemsstaternetræffer de nødvendige foranstaltninger for […] at den gennemsnitligearbejdstid i løbet af en syvdagesperiode ikke overstiger 48 timer, inklusive overarbejde”1En yderligere skærpelse af arbejdstidsreglerne til maksimalt 37 timer for nærtstående, vil såledeskonflikte med at man har bestået et sådan påkrævet kvalifikationsgivende kursus, og vil være at sebort fra universalismen for netop denne borger i forhold til en anden borger, kort sagt borgerenkommer med et sådan tiltag til at stå udenfor det universalistiske borgerbegreb. Og dette kan kunses som en mistillid til om denne borger trods bestået egnethedskursus nu alligevel kan opfylde sinrolle. En skærpelse fra en overmyndighed og ikke kan undgå at være en form for umyndiggørelseaf borgeren i arbejdsgiverrollen.Jeg vil derfor bede jer fjerne den foreslåede begrænsning af arbejdstid for nærtstående til 37t/ugentligt, og lade EU-direktivet og lade brugerens arbejdsgiver/arbejdsleder ansvaret væregældende. Som der netop lægges op til med egnethedskurset.Dette hørringssvar/kommentar er sendt til følgende:Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold: Manu SareenOrdfører for Venstre: Eyvind VesselboOrdfører for Liberal Alliance: Thyra Frank1
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/ALL/?uri=CELEX:32003L0088Side 1 af 2
Ordfører for Dansk Folkeparti: Karina AdsbølOrdfører for Radikale Venstre: Zenia StampeOrdfører for Det Konservative Folkeparti: Mai MercadoOrdfører for Enhedslisten: Stine BrixOrdfører for Socialdemokratiet: Pernille Rosenkranz-TheilOrdfører for SF: Sanne RubinkeFormand for DSI: Stig LangvadUdviklingschef for Muskelsvindfonden: Jørgen LengerMvh.Mads Bendt
Side 2 af 2