Socialudvalget 2013-14
L 147 Bilag 17
Offentligt
1367324_0001.png
Frederiksberg 8. maj 2014
Ang. minister for børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
Manu Sareens svar på spørgsmål nr.74 (ad L 147):
Til ministeren og Socialudvalget:
Indledningsvis, skal det herfra bemærkes, at det er yderst prisværdigt at man endelig ønsker at
indføre et fast takstsystem, med formålet at give en større grad af ensartet vurdering af BPA-tilskud,
hvilket, alt andet lige, vil medføre højere retssikkerhed og retfærdigsfølelse.
Dette brev skal imidlertid ses som en kommentar til spørgsmål nr.74 stillet af Karina Adsbøl (DF),
og generelt indspark til beslutningsgrundlaget for takstsystemet.
Spørgsmål nr.74:
Hvordan vil ministeren sikre ved udmålingen, at ingen borger med BPA risikerer at skulle afskedige
hjælpere med høj anciennitet og erstatte dem med hjælpere uden anciennitet for at overholde den
givne bevilling?
Til dette har minister Manu Sareen bla. svaret:
”...takstsystemet [vil] indeholde takster i to niveauer svarende til to kompetenceniveauer for
hjælperne. På hvert af de to takstniveauer vil der indgå en række elementer i taksten, som efter
politisk beslutning også indgår i udmålingen af BPA-tilskud i dag. Et af disse elementer er
anciennitet.
Det tilskud, som udmåles efter takstsystemet, skal sammen med den hjælp, der ydes efter forbrug i
den enkelte BPA-ordning, som udgangspunkt kunne dække alle omkostninger forbundet med
BPA...” og ”...arbejdsgiveren [skal] sikre sig, at de samlede udgifter til løn m.v. til hjælpere ligger
inden for den beløbsmæssige ramme i bevillingen. Det kan derfor ikke udelukkes, at tilpasning af
hjælperkorpset i den enkelte ordning kan blive nødvendig...”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Opsummering:
For at opsummere er der to problematiske punkter i dette svar.
1)
Takstsystemet er fast og derfor rigidt ifht. til nuværende anciennitet set henover de mange
forskelligt sammensatte hjælperteams i landet.
2)
Dette vil utvivlsomt medføre ”...at tilpasning af hjælperkorpset i den enkelte ordning...” vil
”...blive nødvendig...”, da utroligt mange teams nu, inklusive mit eget, består
udelukkende/overvejende af folk med høj anciennitet.
Ønsker man virkelig i Socialudvalget, og fra ministerens side, at lægge sig fast på denne løsning?
Som det tydeligt ses udfra punkt 2), så vil nuværende konstruktion af taksten effektivt tvinge
arbejdsgivere til at fyre ellers dygtige, kompetente og engagerede medarbejdere, og således
forkrøble velfungerende teams. Alternativt kan medarbejdere tvinges ud i at frasige sig anciennitet,
hvilket er klart overenskomststridigt.
Kan det være rigtigt at man ønsker at påføre arbejdsgivere den yderligere byrde ved et hav af
nyansættelser, og at fyre dygtige mennesker som ”belønning” for at være dygtige over for lang tid?
Eneste løsning må være at lade takstsystemet afspejle de etablerede anciennitetsniveauer.
Håber man vil tage disse tanke i betragtning i det efterfølgende beslutningsforløb. På forhånd tak.
Mark Bay Sørensen
Betty Nansens Allé 61, 3.tv
Frederiksberg 2000