Retsudvalget 2013-14
L 142
Offentligt
1357036_0001.png
1357036_0002.png
1357036_0003.png
1357036_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. april 2014FormueretskontoretChristina Hjeresen2014-0037-00721111485
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omindsamling m.v. (L 142), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 19. marts 2014.
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om indsamling m.v. (L 142)

fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt der med indførelse afbetaling for indsamling bliver tale om en besparelse eller omøgede udgifter for indsamlingsorganisationerne sammenlignetmed de nugældende krav om at indrykke en annonce med of-fentliggørelse af indsamlingsregnskabet.”

Svar:

Forslag til lov om indsamling m.v. (lovforslag nr. L 142) bygger på anbe-falingerne i betænkning nr. 1532/2012 om indsamlinger.Med lovforslagets § 14 foreslås der indført betaling i forbindelse med an-meldelse af en indsamling og indgivelse af ansøgning om hus- og gadeind-samlinger samt betaling af et årligt beløb for de særligt forhåndsgodkendteorganisationer. Betalingerne skal dække de omkostninger, der er forbundetmed Indsamlingsnævnets og sekretariatets oprettelse og drift, jf. den sam-tidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget, hvori der erredegjort nærmere for fastsættelsen af de i lovforslagets § 14 indeholdtebeløb.Som anført under pkt. 4.12 i de almindelige bemærkninger til lovforslagetvil de foreslåede regler medføre visse lettelser for indsamlingsorganisatio-nerne. Bl.a. vil en række organisationer få mulighed for at foretage ind-samlinger uden forudgående anmeldelse i hvert enkelt tilfælde, og derlægges op til mere differentierede regler om regnskabsaflæggelse og revi-sion, således at de krav, der stilles, vil afhænge af indsamlingens omfangog karakter.Endvidere afskaffes det nugældende krav om offentliggørelse af regnska-ber i et eller flere af de mest udbredte dagblade i det område, hvor indsam-lingen har fundet sted. Fremover skal regnskabet indsendes til Indsam-lingsnævnet, som herefter offentliggør regnskabet på nævnets hjemmeside,jf. lovforslagets § 3, stk. 2.Som det fremgår under pkt. 4.12.1 og 6 i lovforslagets almindelige be-mærkninger, har udvalgets medlemmer fra ISOBRO over for udvalget op-lyst, at det koster omkring 2-4.000 kr. at indrykke en annonce med offent-liggørelse af et indsamlingsregnskab. Det er på den baggrund Justitsmini-steriets vurdering, at afskaffelse af kravet om annoncering af regnskabet2
vil medføre en besparelse af den anførte størrelsesorden i forbindelse medhver enkelt indsamling.Som anført under pkt. 2.6 i den kommenterede høringsoversigt har Ju-stitsministeriet været meget opmærksom på den hindring for potentielleindsamlinger til velgørende formål, der kan ligge i betaling af et beløb foranmeldelse af en indsamling. Ved fastsættelsen af den betaling, der skalfinde sted, er der derfor taget behørigt hensyn til, at også mindre indsam-linger fortsat skal kunne indbringe et overskud, jf. herved også den samti-dige besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget.Indførelsen af krav om betaling i forbindelse med anmeldelse mv. af enindsamling pålægger organisationerne en ny omkostning. Som anførtovenfor og under pkt. 6 i de almindelige bemærkninger til lovforslagetmedfører lovforslaget imidlertid samtidig besparelser og administrativelettelser.Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget samletset ikke vil medføre merudgifter for organisationerne mv.For størstedelen af indsamlingerne er det Justitsministeriets vurdering, atlovforslaget tværtimod må antages at ville medføre en økonomisk lettelse iforhold til de gældende regler.For en almindelig offentlig indsamling skal der efter den foreslåede be-stemmelse i lovforslagets § 14, stk. 1, nr. 1, betales 1.000 kr. i forbindelsemed indgivelse af en anmeldelse om indsamling. En sådan indsamling vilspare 2-4.000 kr. til at indrykke en annonce med offentliggørelse af et ind-samlingsregnskab, som der efter de gældende regler stilles krav om.For så vidt angår de organisationer, der er omfattet af lovforslagets § 4,stk. 1, og som efter det oplyste holder flere indsamlinger om året, skal dis-se alene betale 3.000 kr. årligt, uanset hvor mange indsamlinger der fore-tages. Hertil kommer, at disse organisationer dels kan foretage indsamlin-ger uden anmeldelse til Indsamlingsnævnet, når de har opnået forhånds-godkendelse, dels ikke skal udarbejde et regnskab for hver enkelt indsam-ling, men i stedet vil kunne lave et samlet årsregnskab.De organisationer, der indgiver ansøgning om henholdsvis hus- og gade-indsamling, vil efter forslaget skulle betale det højeste beløb (45.000 kr.,der imidlertid dækker over en tre-årig tilladelse). Det bemærkes i den3
sammenhæng, at de organisationer, der kan opnå tilladelse til at foretagehus- og gadeindsamling, er de organisationer, der er omfattet af lovforsla-gets § 4, stk. 1, og som med lovforslaget må antages at få en betydelig let-telse både administrativt og økonomisk, jf. ovenfor.Det bemærkes endvidere, at indsamlingsresultatet for hus- og gadeindsam-linger ofte er på flere millioner kroner. Dermed vurderes beløbet på 45.000kr. for en tre-årig tilladelse forholdsmæssigt ikke at overstige de øvrige be-talingsbeløb, der følger af forslaget til § 14, stk. 1.
4