Retsudvalget 2013-14
L 142 Bilag 4
Offentligt
1350157_0001.png
1350157_0002.png
BECH-BRUUN
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
København • 24. marts 2014Anders Oreby HansenPartnerT +45 72 27 36 02[email protected]
Sendt pr. e-mail: [email protected]Poul Erik LytkenAdvokatT+45 72 27 35 31[email protected]
Sagsnr. 036428-0066 aoh/poeDok.nr. 11715013.1
L 142 -Forslag til lov om indsamling m.v.Justitsministeren har den 26. februar 2014 fremsat L 142 om indsamling mv. I forbindelsemed Folketingets Retsudvalgs behandling heraf skal vi komme med følgende bemærknin-ger:
1.
Organisationer, der er godkendt af skatteministeren
Det fremgår af lovforslagets § 4, at en »organisation, der er godkendt afskatteministeren somberettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, kan foretage ind-samlinger uden anmeldelse«.Det fremgår af bemærkningerne til loven, at dette kun gælder organisationer, som er om-fattet af ligningslovens §§ 8 A og 12, stk. 3. Dette stemmer imidlertid ikke med ordlyden afbestemmelsen, da ordlyden af bestemmelsen også omfatter organisationer som omhand-let iligningslovens § 8 H (almenvelgørende eller på anden måde almennyttige organisatio-ner, der anvender deres midler til forskning).Hensynene bag at undtage organisationer, som er omfattet af ligningslovens §§ 8 A og 12,stk. 3, fra anmeldelsespligten gælder på samme måde for organisationer omfattet af lig-ningslovens § 8 H. Hvis ~ 4 mod forventning ikke skal omfatte organisationer som omhand-let iligningslovens § 8 H, skal dette præciseres i loven.
2.
Lovens anvendelsesområde
Det bør fremgå af loven, i hvilket omfang loven finder anvendelse på helt eller delvistgrænseoverskridende indsamlinger.
KobenhavnLangelinie Alle 352100 København ØDanmark
AarhusFrue Kirkeplads 48000 Aarhus CDanmark
Shanghai, rep. kontor83 Loushanguan RoadSuite 2635, 26/FShanghai, Kina
T +45 72 Z7 00 00F +45 7Z 27 00 27E [email protected]
AdvokatfirmaCVR-nr. X5089944www.bechbruun.com
BECH-BRUUN
z~~Dok.nr. 11715013.1
Der kan i denne forbindelse henvises til bemærkningerne i lovforslaget, hvoraf fremgår, aten indsamling på Facebook efter omstændighederne kan være omfattet af loven. Det børsåledes overvejes, om en opfordring til at yde bidrag, som afgives overfor en ubestemtkreds (Facebook-venner), hvoriblandt der er enkelte personer, der på tidspunktet for afgi-velsen og/eller modtagelsen af opfordringen befinder sig i Danmark, være omfattet af lo-ven. Derudover bør lovgiver forholde sig til, om det så er en subjektiv vurdering af, hvorvidtafgiveren af opfordringen vidste eller burde vide, at der var personer i Danmark blandtmodtagerkredsen, eller om der skal være tale om en objektiv vurdering. Lovgiver kan ogsåmed fordel forholde sig til, om det skal tillægges betydning, om det er en "passiv" opfor-dring (fx et donationsmodul som omtalt i forarbejderne) eller en "aktiv" opfordring.
3.
Forholdet til EU-retten
Det fremgår af lovbemærkningerne, at lovforslaget ikke indeholder nogen EU-retlige aspek-ter. Dette er efter vores opfattelse ikke korrekt, da lovforslaget ikke må medføre direkteeller indirekte diskrimination af organisationer etableret i andre EU-lande, jf. fx EU-Domstolens afgørelse i C-386/04(Stauffer).EU-retten nødvendiggør således overvejelser om bl.a.:1.Hvorvidt der kan stilles et krav om at indsamlings- eller årsregnskaber skal revideres afen dansk autoriseret revisor eller om regnskabet i stedet kan være revideret af en re-visorunderlagt autorisation og/eller tilsyn i organisationens hjemland.Hvorvidt regnskaberne kan udarbejdes på fremmedsprog, herunder fx engelsk. Folke-tinget har den 3. december 2013 vedtaget ændringer til årsregnskabsloven og sel-skabsloven, som gør det muligt for danske selskaber fremover at aflægge årerapportpå engelsk.Hvorvidt der for en indsamling, som har gavegivere i andre EU/EØS-lande end Dan-mark, kan udarbejdes et samlet EU/EØS-indsamlingsregnskab.Hvorvidt en organisation, der er underlagt tilsyn eller kontrol i et andet EU-land, dersvarer til de danske skattemyndigheders tilsyn efter ligningslovens §§ 8 A og 12, ogsåskal være omfattet af fritagelsen for anmeldelsespligt i § 4, således at organisationenkan indsende sit årsregnskab udarbejdet i henhold til reglerne i hjemlandet (eller endansk oversættelse deraft.
2.
3.4.
~~Med venlig hilseni'Andereby a s~~~r"Poul Erik Lytken