Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126
Offentligt
1356554_0001.png
1356554_0002.png
1356554_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 9. april 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMAKI/SUMMSBSags nr.: 1304351Dok nr.: 1400414
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 17. februar 2014stillet følgende spørgsmål nr. 2 (L 126) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Simon EmilAmmitzbøll (LA).Spørgsmål nr. 2:”Kan ministeren, i forlængelse af Brancheforeningen for Privathospitaler ogKlinikkers høringssvar, hvoraf det fremgår, at "nogle af de umiddelbart gode til-tag der lanceres, ved nærlæsning udelukkende gælder for private aktører",oplyse, hvor de krav til private aktører, der følger af lovforslaget, går ud over,hvad der kræves af det offentlige system?”Svar:Der er to elementer i lovforslaget, som specifikt tager sigte på de private sund-hedsaktører. Det drejer sig om opdateringen af oplysningspligten i patienter-statningssager og offentliggørelsen af Sundhedsstyrelsens tilsynsrapporter.1. Opdatering af oplysningspligten i patienterstatningssagerJeg har med forslaget til de nye bestemmelser i klage- og erstatningslovens §29, stk. 4 – 6, foreslået en model, der på en enkel og ubureaukratisk måde sik-rer, at Sundhedsstyrelsen får besked, når et privat behandlingssted kommerover gennemsnittet for sit niveau for patienterstatningsudbetalinger målt overde seneste 5 år. Det er så op til styrelsen at vurdere, om denne oplysningsammen med de øvrige oplysninger styrelsen måtte have om behandlingsste-det, giver styrelsen anledning til at iværksætte tilsynsmæssige foranstaltningerefter sundhedsloven over for det konkrete behandlingssted.Jeg kan for så vidt angår overvejelserne om oplysningspligt for offentlige sy-gehuse henvise til mit svar på SUU (L 126) – spørgsmål 4.2. Offentliggørelsen af Sundhedsstyrelsens tilsynsrapporter fra de tre proaktivetilsyn (Kosmetiske klinikker, private sygehuse og klinikker og offentlige pleje-hjem).Med de forslåede regler i L 126 om offentliggørelse af tilsynsrapporter fraSundhedsstyrelsens tilbagevendende (proaktive) tilsyn, pålægges både priva-te sygehuse og klinikker og offentlige plejehjem en forpligtelse til at offentliggø-re Sundhedsstyrelsens tilsynsrapport på egen hjemmeside og gøre rapportentilgængelig på behandlingsstedet.Formålet med øgede krav til offentliggørelse af Sundhedsstyrelsens rapporterfra de tre proaktive tilsynsområder er at øge gennemsigtigheden for patienter-
Side 2
ne samtidig med, at der sikres ensartede regler for borgernes adgang til op-lysninger om Sundhedsstyrelsens tilbagevendende (proaktive) tilsyn.Når patienterne sikres let tilgængelig adgang til oplysninger om Sundhedssty-relsens tilsyn, forbedres patienternes muligheder for at vælge behandler på etveloplyst grundlag.Som led i de tilbagevendende (proaktive) tilsyn påser Sundhedsstyrelsen, omde forskellige målepunkter vedrørende den type sundhedsfaglige virksomhed,der udføres på behandlingsstedet, er opfyldt. Vurderingen af det enkelte be-handlingssteds opfyldelse af disse målepunkter kan ses af tilsynsrapporten.Behandlingssteder inden for et af de tre nævnte områder bedømmes således iforhold til ensartede kriterier. Patienter, der i forbindelse med valg af behand-lingssted søger oplysninger om et bestemt type behandlingssted, vil såledespå baggrund af tilsynsrapporterne kunne få et godt et indtryk af patientsikker-heden på det enkelte behandlingssted.Når der ikke er lagt op til en lignende forpligtelse for de offentlige sygehuse ogalmen praksis m.v., skyldes det, at der ikke gennemføres regelmæssigt tilba-gevendende (proaktive) tilsyn med disse områder. I forbindelse med fastlæg-gelse af anvendelsesområdet for den tidligere regerings forslag om fast tilba-gevendende (proaktive) tilsyn med private sygehuse, klinkker og praksis blevdet således vurderet, at dette proaktive tilsyn ikke skal omfatte offentlige syge-huseFor de offentlige sygehuse og almen praksis m.v. foregår Sundhedsstyrelsenstilsyn med sundhedsvæsenet og sundhedspersoner på baggrund af viden ogoplysninger, som tilgår Sundhedsstyrelsen (reaktivt).Formålet med Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed er at sikre patientsikker-heden. Sundhedsstyrelsens reaktive tilsynsvirksomhed tager altså udgangs-punkt i konkrete problemstillinger vedrørende risikopersoner, risikovirksomhe-der eller risikoområder, hvor der er konkret mistanke om fare for patientsikker-heden.På baggrund af Sundhedsstyrelsens reaktive tilsynsvirksomhed udarbejdesder andet skriftligt materiale end egentlige tilsynsrapporter. Indholdet og om-fanget af det skriftlige materiale, der er slutproduktet i en tilsynssag, variererafhængig af genstanden for og forløbet i den enkelte tilsynssag. En sådan til-synssag kan afsluttes på forskellig måde.Tilsynssager, der ikke ender med en tilsynsforanstaltning (f.eks. påbud), kanhenlægges efter endt sagsbehandling, enten fordi mistanken mod sundheds-personen eller behandlingsstedet er blevet afkræftet, eller fordi sundhedsper-sonen eller behandlingsstedet har redegjort for, hvordan det foreliggende pro-blem vil blive imødegået i fremtiden. Oplysninger om disse tilsynssager offent-liggøres ikke systematisk.Sundhedsstyrelsen kan dog undtagelsesvis, også i sager hvor der ikke er truf-fet afgørelse om en tilsynsforanstaltning, offentliggøre oplysninger om sin til-synsvirksomhed, hvis det kønnes af have særlig almen interesse.
Side 3
I forhold til disse tilsynssager vurderes det, at der ikke produceres materiale,der generelt er egnet til systematisk offentliggørelse.Derudover er der i øvrigt fastsat regler om offentliggørelse af Sundhedsstyrel-sens tilsynsforanstaltninger, som gælder både for offentlige og private sygehu-se m.v.Som bekrevet i afsnit 2.5.1.4.2. i lovforlagets almindelige bemærkninger skalSundhedsstyrelsen offentliggøre tilsynsforanstaltninger og domme (skærpettilsyn, fagligt påbud, midlertidig eller endelig fratagelse af autorisation eller ind-skrænkning af virksomhedsområde og om retten til at ordinere afhængigheds-skabende lægemidler) vedrørende konkrete sundhedspersoner på sin hjem-meside og på sundhed.dk. Det gælder uanset, om man er ansat på et offentligteller privat behandlingssted.Som beskrevet i afsnit 2.5.1.4.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger kanSundhedsstyrelsen, hvis de sundhedsmæssige forhold på et sygehus, i en kli-nik, i en praksis el.lign. kan bringe patientsikkerheden i fare, give påbud til dis-se behandlingssteder, hvori der opstilles sundhedsmæssige krav til den på-gældende virksomhed. Sundhedsstyrelsen kan også give påbud om midlerti-digt at indstille virksomheden helt eller delvis. Det gælder både offentlige ogprivate behandlingssteder.Sundhedsstyrelsen offentliggør på sin hjemmeside og på sundhed.dk de om-talte påbud til for eksempel offentlige eller private sygehuse m.v. Jeg kan idenne sammenhæng også henvise til høringsnotatets afsnit 6.4.Jeg agter i den kommende folketingsamling at fremsætte lovforlag om, at of-fentlige og private sygehuse m.v., der får påbud af Sundhedsstyrelsen, skal of-fentliggøre disse påbud samtidig med styrelsens offentliggørelse.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mads Kirkegaard