Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 104 Bilag 10
Offentligt
1339423_0001.png
1339423_0002.png
1339423_0003.png
1339423_0004.png
1339423_0005.png
1339423_0006.png
Til lovforslag nr.L 104
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 00. februar 2014
3. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater ogandre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1 ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag.Enhedslisten har stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 20. december 2013 og vartil 1. behandling den 28. januar 2014. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesud-valget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 6.november 2013 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –bilag 57. Den 20. december 2013 sendte beskæftigelsesmi-nisteren de indkomne høringssvar, høringsnotat og en lige-stillingsvurdering herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Soldaterlegatet og FTF.[Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 22 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger][Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL)indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.[Ændringsfor-slag. ]Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag. ]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL):Til titlen1)I titlen ændres »tidligere udsendte soldater og andrestatsansatte« til: »personer«.[Udvidelse af den sikrede personkreds]Til § 12)Paragraffen affattes således:
DokumentIdJournalnummer
2
»§ 1.Denne lov omfatter personer, der er omfattet af §§ 2- 5 i lov om arbejdsskadesikring, med sent diagnosticeretposttraumatisk belastningsreaktion og deres efterladte.«[Udvidelse af den sikrede personkreds]Til § 23)Istk. 1, nr. 3,udgår », og at sygdommen er opstået itilknytning til og som følge af udsendelse som nævnt i § 1,stk. 2«.[Konsekvens af ændringen af den sikrede personkreds samtat der ikke længere stilles krav om udstationering]Til § 34)Stk. 2udgår.[Forældelsesfrist på 30 år udgår]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:5)Stk. 2affattes således:»Stk. 2. Krav efter denne lov forældes ikke.«[Ophævelse af forældelse af krav efter loven}]Afet mindretal(EL):Til § 46)Paragraffen affattes således:»§ 4.Afgørelser efter denne lov kan af tilskadekomne, ef-terladte, den ansættende myndighed og af ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring vedrørende andre personer endstatsansatte indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i ka-pitel 8 i lov om arbejdsskadesikring.«[Flere klageberettigede som følge af den udvidede person-kreds]Til § 67)I2. pkt.,indsættes efter »ansættende statsmyndighed«:»og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, jf. stk. 2«.[Ændret finansiering som følge af den udvidede person-kreds]8)Somstk. 2indsættes:»Stk. 2.Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kantil finansieringen af udgifter efter stk. 1 opkræve et tillæg tilbidraget efter § 58 i arbejdsskadesikringsloven hos alle ar-bejdsgivere bortset fra statslige arbejdsgivere.«[Ændret finansiering som følge af den udvidede person-kreds]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:Til § 79)I§ 7somstk. 3indsættes:»Stk. 3. Loven finder også anvendelse på fordringer ved-rørende erstatning eller godtgørelse, som er forældet før lo-
vens ikrafttræden, således at spørgsmål om forældelse skalafgøres efter de regler, der gælder efter denne lovs ikrafttræ-den.«[Behandling af krav, der er forældet før lovens ikrafttræden]Af etmindretal(EL):Til § 810)Det undernr. 3foreslåede§ 14, stk. 3, nr. 4,affattessåledes:»4) lov om erstatning og godtgørelse til personer med sentdiagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.«[Konsekvens af den udvidede personkreds]11)I den undernr. 4foreslåede ændring af§ 59, stk. 1, 1.pkt.ændres »lov om erstatning og godtgørelse til tidligereudsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosti-ceret posttraumatisk belastningsreaktion« til: »lov om erstat-ning og godtgørelse til personer med sent diagnosticeretposttraumatisk belastningsreaktion«.[Konsekvens af den udvidede personkreds]12)Det undernr. 7foreslåede§ 94, stk. 3, nr. 4,affattessåledes:»4) lov om erstatning og godtgørelse til personer med sentdiagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.«[Konsekvens af den udvidede personkreds]Til § 913)Det undernr. 1foreslåede§ 14c, stk. 1, nr. 4,affattessåledes:»4) lov om erstatning og godtgørelse til personer med sentdiagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion,«[Konsekvens af den udvidede personkreds]Til § 1014)Det undernr. 1foreslåede§ 20, stk. 1, nr. 4,affattessåledes:»4) lov om erstatning og godtgørelse til personer med sentdiagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion,«[Konsekvens af den udvidede personkreds]Til § 1115)Det undernr. 2foreslåede§ 7, nr. 20, 2. pkt.,affattessåledes:»Det samme gælder for kapitalbeløb, der udbetales i hen-hold til § 17, stk. 7, 4. og 5. pkt., og § 27 i lov om arbejds-skadesikring, når erstatningen er tilkendt efter lov om erstat-ning og godtgørelse til personer med sent diagnosticeretposttraumatisk belastningsreaktion.«[Konsekvens af den udvidede personkreds]
3
BemærkningerTil nr. 1Lovforslagets titel ændres som konsekvens af den udvi-dede personkreds, der indføres ved ændringsforslag nr. 2.Til nr. 2Det foreslås, at lovforslaget udvides til at omfatte allepersoner, der er omfattet af den sikrede personkreds i § 2 - 5i arbejdsskadesikringsloven.Ved forslaget ligestilles alle tilskadekomne, uanset om demindst en gang har været udsendt eller i øvrigt i tjenstligtmedfør har opholdt sig i udlandet i områder, hvor danskestatsansatte deltager i konfliktforebyggende, fredsbevarende,fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver, ellerom de har pådraget sig PTSD under arbejde i Danmark.Samtidig ligestilles privatansatte, andre offentligt ansatteend statsansatte med soldater og andre statsansatte efter lo-ven.Det vurderes, at udvidelsen vil få betydning for privatan-satte, der udsendes af en arbejdsgiver til konfliktområderm.v. samt for fængselsfunktionærer og socialrådgivere samtandre, der som led i deres tjeneste udsættes for exceptionellepåvirkninger.Det er fortsat en betingelse efter loven, at sygdommenførst diagnosticeres sent.Den udvidede personkreds indebærer en udvidelse af Fol-ketingets Vedtagelse nr. V 57 af 16. april 2013.Til nr. 3Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2 omden udvidede personkreds. Der stilles ikke længere krav om,at sygdommen skal være opstået i tilknytning og som følgeaf en udsendelse. Det forudsættes fortsat, at øvrige betingel-ser i arbejdsskadesikringsloven er opfyldt, herunder kravetom, at der er årsagssammenhæng mellem den arbejdsmæssi-ge belastning og sygdommen.Til nr. 4Ændringsforslaget betyder, at der ikke skal gælde denforældelsesfrist, som i lovforslaget er fastsat til 30 år. Lov-forslaget handler jo om sent diagnosticeret PTSD med ud-gangspunkt i de tidligere udsendte soldater, bl.a. til Balkan.Ændringsforlaget vil rette op på lovforslaget, idet personer,som er blevet forkert behandlet i Arbejdsskadestyrelsen vilfå anerkendelse og erstatning. Nogle personer er blevet for-kert behandlet tidligere, uden at de har kunnet vide dette.Derfor giver det ingen mening at lave en absolut forældel-sesfrist. Det gælder ikke mindst i betragtning af, at Danmarkhar udsendt folk til bl.a. Cypern for mere end 30 år siden.Til nr. 5Den foreslåede forældelsesregel i lovforslagets § 3, stk.2, medfører, at der ikke vil kunne gives erstatning og godt-gørelse, hvis tidspunktet for den skadevoldende påvirkningsophør ligger mere end 30 år før lovens ikrafttrædelsesdato.Det indebærer, at der kan være berettigede, der på grundaf reglen bliver afskåret fra erstatning.
Dette er i modstrid med intentionerne bag lovforslaget,og det foreslås derfor, at den foreslåede forældelsesregel ud-går og erstattes af en regel, der sikrer, at krav efter loven ik-ke forældes.Til nr. 6Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2 omden udvidede personkreds. Det foreslås, at Arbejdsmarke-dets Erhvervssygdomssikring varetager retten til at indbrin-ge Arbejdsskadestyrelsens afgørelser for Ankestyrelsen isager, der ikke vedrører statsansatte.Til nr. 7 og 8Den udvidede personkreds, der foreslås i ændringsforslagnr. 2, indebærer ændringer af forslaget til § 6 om finansie-ring af udgifterne til erstatning og godtgørelse, sagsoplys-ning samt administration.Efter arbejdsskadesikringsloven finansieres udgifter vederhvervssygdomme af arbejdsgiverne ved betaling af bidragtil Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Dette gælderudgifter til erstatning m.v. og til administration m.v.Sent diagnosticeret PTSD er ikke omfattet af arbejdsska-desikringsloven og kan derfor ikke finansieres af Arbejds-markedets Erhvervssygdomssikring uden særskilt hjemmel.De væsentligste udgifter efter lovforslaget til erstatningm.v. påhviler Forsvarsministeriet.Det foreslås på denne baggrund, at staten udbetaler er-statning m.v. til tilskadekomne statsansatte. Det foreslås, atdet er de enkelte statsinstitutioner, der finansierer udgifternevedrørende deres ansatte. Dette svarer til princippet i lovfor-slaget.For andre personer end statsansatte foreslås det, at udgif-terne også betales af staten, der får refusion fra Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdomssikring for udgifterne. Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdomssikring får i den forbindelse adgangtil at indbringe Arbejdsskadestyrelsens afgørelser for Anke-styrelsen, efter ændringsforslag nr. 5.Det foreslås videre, at Arbejdsmarkedets Erhvervssyg-domssikring får hjemmel til at opkræve et tillæg til bidragetefter § 58 i arbejdsskadesikringsloven hos arbejdsgiverne,dog ikke hos statslige arbejdsgivere.Det bemærkes, at det ikke er muligt at skønne over deøkonomiske konsekvenser af udvidelse af den sikrede per-sonkreds.Til nr. 9Det foreslås i overensstemmelse med formålet med lov-forslaget, at loven også gælder for sager, hvor forældelsemåtte være indtrådt før lovens ikrafttræden, herunder for desager, der vil blive genoptaget efter forslagets § 7, stk. 2.Til nr. 10-15Forslagene er konsekvenser af ændringsforslag nr. 2 omden udvidede personkreds.
4
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)fmd.Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V)Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)Joachim B. Olsen (LA) Mai Mercado (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 104Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelses-ministeren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Henvendelse af 23/1-14 fra advokat Mads Krøger Pramming, Soldater-legatet4Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren5Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget6Henvendelse af 16/2-2014 fra FTF71. udkast til betænkning82. udkast til betænkning9Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 104Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 23/1-2014 fra advokat MadsKrøger Pramming, Soldaterlegatet, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåMFU spm. om kvartalsvis orientering om sagsbehandlingen af de gen-optagne sager efter vedtagelsen af lovforslaget, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvor mange sager om psykisk sygdom hos veteraner,der har været forelagt for Erhvervssygdomsudvalget de sidste 5 år, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåMFU spm., om efter hvilke kriterier »veteransager« om psykisk syg-dom bliver forelagt for Erhvervssygdomsudvalget, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvor mange »veteransager«, der siden juli 2013 ertruffet afgørelse om anerkendelse af psykisk sygdom, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvilke oplysninger Arbejdsskadestyrelsen indhenterog tillægger vægt i forbindelse med vurderingen af psykisk sygdomhos veteraner, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåMFU spm., om anerkendelse af psykisk sygdom i sager, der er genop-taget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. udmåling af erstatning, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåMFU spm. om der ved debut af symptomer mere end 6 måneder efterbelastningernes ophør, ikke vil kunne ske anerkendelse af PTSD eftererhvervssygdomsfortegnelsen, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til loven,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det er rigtigt, at Finansudvalgets aktstykke 425 af 12/8-1996bliver fortolket af forsvaret således at det kun dækker soldater, der har
2
3
4
5
6
789
1011
6
12
13
14151617
18
19
20
21
22
været udsendt den 14/8-1996 eller senere, til forsvarsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt tidligere soldater, som er på førtidspension, får fra-drag i pensionen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor mange, som ikke er udsendte soldater og andre statsan-satte personer, som har været udsendt, som har fået sent diagnosticeretPTSD, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, genoptagelse af sager efter den ændrede praksis i Arbejds-skadestyrelsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelse af 16/2-2014 fraFTF, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der bør gælde en 30 års forældelsesfrist, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke sager, der umiddelbart og uden at afvente vedtagelseaf en »særlov«, har været grundlag for anerkendelse, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor lang tid forventer Arbejdsskadestyrelsen at være om atoplyse de i spørgsmål 17 nævnte sager yderligere, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor Arbejdsskadestyrelsen ikke indhenter og tillæggeroplysninger fra nærtstående personer nogen betydning ved fastlæggel-sen af, hvornår den skadelidte må anses for at være blevet syg, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilket belæg Arbejdsskadestyrelsen har for at opstillegrænser for fuldt sygdomsudbrud på henholdsvis 3-4 år og 1-2 år forforelæggelse af PTSD-sager for Erhvervssygdomsudvalget og dermedmulighed for anerkendelse af PTSD uden for erhvervssygdomsforteg-nelsen efter opsamlingsreglen i arbejdsskadesikringslovens § 7, stk. 1,nr. 2, 2. led, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om Arbejdsskadestyrelsen i en PTSD-sag vil fastholde diagno-sen PTSD i tilfælde, hvor den skadelidtes psykiske sygdom først fuldtud er til stede mere end 4 år efter udsættelsen for svær psykisk belast-ning, eller om Arbejdsskadestyrelsen i det tilfælde vil mene, at denskadelidtes diagnose må være en anden end PTSD, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministerens svar på spørgsmål 8 harmonerer medAnkestyrelsens principafgørelse 6-12, som er bindende for Arbejds-skadestyrelsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå