Skatteudvalget 2013-14
L 103 Bilag 4
Offentligt
1324878_0001.png
1324878_0002.png
1324878_0003.png
1324878_0004.png
J.nr. 13-5966287Den 20. januar 2014
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 103 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, momslovenog forskellige andre love (Fremrykning af skatte- og afgiftslempelser og forhø-jelse af beskæftigelsesfradrag m.v.)Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen afovennævnte lovforslag.
Jonas Dahl/Lene Skov Henningsen
1/4

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af ligningsloven, momsloven og forskellige

andre love (Fremrykning af skatte- og afgiftslempelser og forhøjelse af

beskæftigelsesfradrag m.v.) (L 103)

Til § 7

1)

Efter nr. 2 indsættes som nye numre.

”01.

I§ 8, stk. 5,ændres ”eller importeres.” til: ”eller importeres, jf. dog 2. pkt.Emballageafgiftslovens § 6, stk. 2, finder anvendelser i perioden 1. - 31. januar2014. ”[Forlængelse af adgangen til eksportgodtgørelse]

02.

I§ 9indsættes somstk. 11og 12:”Stk. 11.Told- og skatteforvaltningen kan kræve, at virksomheden fremlæggerdokumentation for, at afgiften er betalt til told- og skatteforvaltningen samtdokumentation for, at varerne er leveret til udlandet. Ansøgningen om godtgø-relse skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest den 1. april 2014.Det er en betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse efter emballageafgiftslovens§ 6, stk. 2, jf. lovens § 8, stk. 5, 2. pkt., at virksomheden overholder regnskabs-bestemmelserne i emballageafgiftslovens § 9.Stk. 12.Ved ansøgning om afgiftsgodtgørelse efter emballageafgiftslovens § 6,stk. 2, jf. lovens § 8, stk. 5, 2. pkt., finder reglerne i emballageafgiftslovens §§15, 16 og § 18, stk. 1, nr. 1, og stk. 3 og 4, og opkrævningslovens §§ 18 og 19tilsvarende anvendelse. ””[Administrative krav til eksportgodtgørelse]
2/4
Bemærkninger
Til nr. 1Ad nr. 01Efter emballageafgiftslovens § 6, stk. 2, kan ikke registrerede virksomheder fåbevilling til at få godtgjort betalt afgift af afgiftspligtige emballager, der leverestil udlandet. Det er et krav til eksportgodtgørelsen, at det samlede beløb påårsbasis overstiger 500 kr.I det fremsatte lovforslag foreslås det at ophæve den vægtbaserede emballage-afgift. Ændringerne foreslås at træde i kraft den 31. januar 2014 med virkningfra 1. januar 2014. Dette medfører, at adgangen til eksportgodtgørelse ogsåbortfalder pr. 31. januar 2014 med virkning fra 1. januar 2014.Det foreslås at forlænge adgangen til godtgørelse af afgift ved eksport af varer,der er afgiftsberigtiget efter den vægtbaserede emballageafgift, til også at om-fatte perioden 1. - 31. januar 2014.Virksomheder, der har en bevilling efter emballageafgiftslovens § 6, stk. 2, ogsom har eksporteret varer afgiftsberigtiget efter den vægtbaserede emballage-afgift i perioden 1. januar til 31. januar 2014, kan således få afgiften godtgjort.Ad nr. 02Det er en betingelse for at opnå godtgørelse, at virksomheden overholder dealmindelige regnskabsbestemmelser i emballageafgiftsloven. Ved ansøgningom afgiftsgodtgørelse finder de almindelige kontrolbestemmelser i emballage-afgiftsloven ligeledes anvendelse. Ansøgningen om godtgørelse skal væreSKAT i hænde senest den 1. april 2014.Økonomiske konsekvenser for det offentligeForslaget indebærer, at ikke-registrerede virksomheder ved eksport af alleredeafgiftsberigtigede varer kan få afgiften for eksporterede varer i januar 2014godtgjort.Forslaget skønnes at medføre et ikke-nævneværdigt mindreprovenu.Administrative konsekvenser for det offentligeForslaget har ingen nævneværdige omkostninger.Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetIkke-registrerede virksomheder har med udgangspunkt i den vægtbaseredeemballageafgift haft mulighed for at få godtgjort afgiften for allerede afgiftsbe-rigtigede varer, der eksporteres.Den vægtbaserede emballageafgift foreslås afskaffet pr. 1. januar 2014. Det ersåledes ikke muligt at få godtgjort varer, der eksporteres i januar 2014.Med forslaget får de ikke-registrerede virksomheder adgang til at få afgiftengodtgjort for allerede afgiftsberigtigede varer, der eksporteres i perioden 1. -31. januar 2014.3/4
Det skønnes, at forslaget ikke vil indebære et nævneværdigt merprovenu forvirksomhederne.
4/4