Skatteudvalget 2013-14
L 103 Bilag 1
Offentligt
1317173_0001.png
1317173_0002.png
1317173_0003.png
1317173_0004.png
1317173_0005.png
1317173_0006.png
1317173_0007.png
J.nr. 13-5966910Den 20. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne hørings-svar vedrørende forslag tillov om ændring af ligningsloven, momsloven ogforskellige andre love (Fremrykning af skatte- og afgiftslempelser og forhøjelseaf beskæftigelsesfradrag m.v.).
Jonas Dahl/Lise Bo Nielsen
1/7
HøringsskemaOrganisationAdvokatrådetBemærkningerDTLDet er Advokatrådets opfattelse, atSkatteministeriet så vidt muligt børændre forskudsopgørelserne af egendrift for 2014, således at ændringerneikke først får effekt ved årsopgørelsenfor 2014 i 2015, men vil få virkningfor det løbende indkomstår.Finder det meget positivt, at der skeren fremrykning af de aftalte lempel-ser.Bryggeriforeningen finder, at der erbehov for at indføre en godtgørelses-ordning i forbindelse med afskaffelseaf den vægtbaserede emballageaf-gift.Bryggeriforeningen henviser tilbesvarelse af spørgsmål 1, L217(VækstplanDK),hvoraf det fremgår,at en godtgørelsesordning er normal,hvis virksomhederne ikke kan nå atindrette sig efter afgiftsnedsættelsen.Dansk AktionærforeningDansk ByggeriIngen bemærkninger.Bakker fuldt ud op om fremryknin-gen af personskattelettelser fra Skatte-reform 2012 og virksomhedsskatte-og -afgiftslettelser fra forårets vækst-pakker, der begge er en del af finans-lovaftalen for 2014.KommentarerDer henvises til kommentaren tilhøringssvaret fra FTF.
Bryggeriforeningen
I lovforslaget, der har været sendt ihøring, foreslås, at virksomheder, derer registreret efter emballageafgiftslo-ven, fritages fra emballageafgift pr. 1.januar 2014. Dvs. virksomheder derfremstiller emballager til de omfattedevaregrupper, samt virksomheder derimporterer emballager, som indehol-der de pågældende varer.Der foreslås ikke nogen godtgørel-sesordning for ikke-registrerede virk-somheder, dvs. detailhandlen, idetdette ikke er en del af finanslovafta-len.
Dansk Energi
Finder, at det samlet set er glæde-De to forslag falder uden for ram-ligt, at regeringen har sikret danskemerne af dette lovforslag.virksomheder gode konkurrence-vilkår. Finder dog, at den del afNOx-afgiften, som ikke kan be-grundes miljømæssigt, bør fjernes,og at afgiften på el i husholdningerog liberale erhverv bør sænkes.Roser overordnet set fremrykningenaf skattelettelserne fra Aftaler omVækstplan DK og fra aftalen omskattereformen fra 2012, idet der ertale om flere forskellige elementer,der alle generelt har en positiv betyd-ning for dansk erhvervsliv.Dansk Erhverv vurderer, at fremryk-ning af afskaffelsen af den vægtbase-rede emballageafgift isoleret set erpositivt.Dansk Erhverv bemærker dog, at derer behov for en godtgørelsesordningSe kommentaren til Bryggeriforenin-
Dansk Erhverv
2/7
idet der er kort tid for virksomheder-ne til at tilpasse sig afskaffelsen af denvægtbaserede emballageafgift.Endelig er Dansk Erhverv bekymretfor, om afgiftslettelserne kommerdetailledet og dermed forbrugerne tilgode. Dansk Erhverv mener derfor,at det burde fremgå af lovforslaget, atafgiftslettelserne overvæltes.Ingen bemærkninger.Kan fuldt ud tilslutte sig forslaget,som vil gøre det endnu mere attrak-tivt at drive virksomhed i Danmark –til gavn for vækst og beskæftigelse.Ingen bemærkninger.Kvitterer for et samlet set godt ogvigtigt forslag, idet DTL deler syns-punktet i forslagets almindelige be-mærkninger om, at de fremrykkedeerhvervsrettede skattelettelser vilkunne bidrage til øget aktivitet oginvesteringer og en bedre likviditet ivirksomhederne.Ingen bemærkninger.DSK finder, at fremrykning af ophæ-velse af den vægtbaserede emballage-afgift er meget positivt, idet afgiftenhar været særdeles byrdefuld for fø-devareproducenter og importører.DSK forventer, at frafaldet af såveladministrative byrder som selve afgif-ten vil afspejle sig i lavere priser fraproducenter og importører.DSK vil gerne opfordre til, at derindføres en godtgørelsesordning fordetailhandlen, da loven forventesvedtaget og ikraftsat med meget kortvarsel. Virksomhederne vil derforligge inde med varelagre, hvor der erbetalt afgift efter afgiftens afskaffelse.EnergiafgifterDet Økologiske Råd bemærker, atEU’s kvotesystem aktuelt er brudtsammen. Det er derfor misvisende, atdet anføres i lovforslaget, at halvdelenaf procesenergien er underlagt EU’skvotesystem, hvilket bidrager til atsikre, at der ikke kommer øget CO2-udledninger.EmballageafgiftDet Økologiske Råd bemærker, atenergiafgifterne på procesenergifremover er så ubetydelige, at de ikkegiver et incitament til at vælge bære-3/7
gen vedr. en godtgørelsesordning.
Se kommentaren til DLF vedr. over-væltning.
Dansk FjernvarmeDansk Metal
Dansk Retursystem A/SDansk Transport og Logi-stik (DTL)
DatatilsynetDe Samvirkende Købmænd(DSK)
Se kommentaren til Bryggeriforenin-gen vedr. en godtgørelsesordning.
Det Økologiske Råd
Energiafgifterne på procesenergi blevnedsat medAftaler om Vækstplan DK.Disse aftaler vedrører imidlertid ikke
dygtige løsninger. Derved vil der væremiljømæssige konsekvenser ved atafskaffe den vægtbaserede emballage-afgift.GenereltDet Økologiske Råd efterlyser i lov-bemærkningerne større gennemsig-tighed i forhold til adfærdsberegnin-gerne.Finder, at fremrykningen af de allere-de vedtagne lempelser af belastendeerhvervsskatter og afgifter nu og hergiver et ekstra løft til virksomheder-nes konkurrenceevne. Finder tilsva-rende, at fremrykningen af det højerebeskæftigelsesfradrag betyder, at detfor flere kan betale sig at arbejde.DLF er generelt meget tilfredse medforslaget om fremrykning af afskaffel-se af den vægtbaserede emballageaf-gift.DLF bemærker, at det bør præciseres,hvordan virksomhederne er stillet,såfremt lovforslaget mod forventningikke skulle blive vedtaget.
miljøafgifterne for svovl, NOx, spil-devand og affald. Derved vil der fort-sat være regulering heraf.
DI
DLF Dagligvareleverandø-rerne
Det følger af grundlovens § 22, at enlov først kan håndhæves, når den ervedtaget, stadfæstet og kundgjort.Indtil loven er vedtaget, stadfæstet ogkundgjort, vil virksomhederne skulleagere i forhold til de gældende regler.Som det fremgår af de almindeligebemærkninger, forventes det, at afgif-ten overvæltes fuldt ud, således atpriserne falder svarende til afgifteninkl. moms. Herved øges efterspørgs-len og dermed virksomhedernes om-sætning.Det skal samtidig præciseres, at for-holdet mellem de registrerede virk-somheder, der nu ikke længere skalafregne afgiften overfor SKAT ogdetailledet, er af ren privatretlig karak-ter. Skatteministeriet kan derfor kunudtale sig om den forventede konse-kvens af forslaget og ikke den konkre-te udmøntning heraf, der sker mellemto privatretlige parter.Den foreslåede afskaffelse af denvægtbaserede emballageafgift harvirkning fra 1. januar 2014.
DLF foreslår, at der i bemærkninger-ne anføres, at afskaffelse af afgiftenikke i alle tilfælde overvæltes på for-brugerne. Afgiften kan også investe-res i fx kampagner mv.
Energi- og Olieforum
Erhvervsstyrelsens TeamEffektiv Regulering (TER)4/7
Hilser den foreslåede fremrykning afafskaffelsen af den vægtbaseredeemballageafgift og reduktion af ener-giafgiften for brændsler til procesvelkommen. Under forudsætning af,at afskaffelsen af emballageafgiftenhar virkning fra 1. januar 2014, harEnergi- og Olieforum ikke yderligerekommentarer.Vurderer, at forslaget ikke indeholderyderligere administrative konsekven-
ser for erhvervslivet.Frie FunktionærerEr enig i, at der er behov for alletiltag, der kan styrke beskæftigelsenog dermed gøre det lettere for deledige at få nyt fodfæste på jobmar-kedet. Derfor er det nødvendigt, atforslaget følges op af andre tiltag, derunderstøtter den økonomiske vækstog dermed efterspørgslen efter ar-bejdskraft.Har for nærværende ingen kommen-tarer til lovforslaget.Forslag om andre tiltag falder udenfor rammerne af dette lovforslag.
FSR – danske revisorerFTF
FTF er positiv overfor, at de ved-tagne skattelettelser fremrykkes,men havde gerne set, at der tilligevar blevet lavet tiltag overfor denoffentlige økonomi, især i kom-munerne, så de to foregående årsunderforbrug ikke gentages.FTF bemærker endvidere, at effektenaf det forhøjede beskæftigelsesfradragi 2014 nok er tvivlsom, da der næppeer mange, der vil foretage ændringer iforskudsopgørelsen på grund af denmarginale ændring.
Håndværksrådet
KL
Hilser fremrykning af skatte- og af-giftslettelser og forhøjelse af beskæf-tigelsesfradrag mv. velkomment. Fin-der dog, at der i forhold til den sam-lede udfordring mht. kredit også erbrug for, at de statsligelånefonde somVækstfonden og EKF får tilført end-nu flere muskler.KL beklager, at Skatteministerietendnu en gang giver en ganske kortfrist for bemærkninger til et lovfors-lag.KL kvitterer for, at Skatteministerietallerede i lovforslaget har angivet,hvordan man agter at neutraliserevirkningen af lovforslaget i efterregu-leringen af de selvbudgetterendekommuner.KL bemærker desuden, at den forde-lingsmæssige effekt af lovforslagetkommunerne imellem må forudsættesat være begrænset.
Forslag om andre tiltag falder udenfor rammerne af dette lovforslag.Efter ikrafttræden af loven vil derblive foretaget en ændring i SKATsforskudsændringssystem, der gør, atdem, der får ændret deres forskuds-opgørelse i den restende del af 2014,vil få indregnet det forhøjede beskæf-tigelsesfradrag.Dette vil således også gælde, når for-skudsopgørelsen bliver ændret afandre grunde end for at få det forhø-jede beskæftigelsesfradrag, fx hvisSKAT ændrer i forskudsopgørelsensom led i AutoForskud, og det skøn-nes derfor, at op imod 60 pct. vil fågavn af det forhøjede beskæftigelses-fradrag i 2014.Forslag om andre tiltag falder udenfor rammerne af dette lovforslag.
Høringsfristen er fastsat på baggrun-daf en tidspresset proces på grund afdet sene tidspunkt for indgåelse affinanslovaftalen for 2014, idet lov-forslaget har skullet fremsættes førjul.Ved fastsættelsen af høringsfristenerder således sket en afvejning afenrække modsatrettede hensyn,herunderhensynet til høringsparterne, hensynettil at undergive høringssvarene enseriøs overvejelse og kommentering iSkatteministeriet og hensynet til enordentlig lovproces i Folketinget.På trods af disse krævende vilkår ihøringsprocessen har Skatteministeri-et modtaget kvalificeret inputfra inte-resseorganisationer, faglige sammen-
5/7
slutninger og andre. Endvidere harhøringsparterne mulighed for atkomme med bemærkninger i forbin-delse med folketingsbehandlingen.Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsenLandbrug & FødevarerIngen bemærkninger.EnergiafgifterLandbrug & Fødevarer er yderst til-fredse med fremrykningen af lempel-sen af afgift på brændsler til proces-energi.EmballageafgiftLandbrug & Fødevarer finder, at deter usikkert, om der skal opkrævesemballageafgift af varer i januar må-ned 2014, indtil loven vedtages.Landbrug & Fødevarer opfordrerderfor til, at Skatteministeriet skaberklarhed på dette område, idet detvilvære uholdbart for rigtig mangevirksomheder, at man således via etlovforslag pålægges at indrette sigefter foreslåede regler, der endnu ikkeer gældende lov i Danmark.Måtteloven af uforudsigelige årsager ikkeblive vedtaget, er det virksomhederne,der står tilbagemed en ikke-opkrævetafgift.Landbrug og Fødevarer anfører end-videre, at i det omfang man fra poli-tisk side ønsker, at virksomhederneikke skal overholde gældende lovgiv-ning og afstå fra at opkræve emballa-geafgiften i januar, inden loven erved-taget, må der gives en politisk garantifor, at virksomheder ikke står tilbagemed et sådant tab.Landbrug & Fødevarer ønsker desu-den at påpege en række praktiskeproblemstillinger, som ikke er adres-seret i lovforslaget, herunder:- Det er utilfredsstillende, at der ikkeindgår en godtgørelsesordning forikke-registrerede virksomheder.- Der mangler stillingtagen til, hvor-dan eksporteredevarer håndte-res.Eksporterede produkter er i dagfritaget for emballageafgift, og betaltafgift på sådanne produkter bliverderfor godtgjort via bevilling.BeskæftigelsesfradragFinder det ikke tilfredsstillende, atændringerne vedrørende forhøjet6/7
Det følger af grundlovens § 22, at enlov først kan håndhæves, når den ervedtaget, stadfæstet og kundgjort.Som det fremgår af lovforslaget samtaf lovens bemærkninger, vil ændrin-gerne vedrørende afskaffelsen af denvægtbaserede emballageafgift efterlovens vedtagelse i Folketinget træde ikraft den 31. januar 2014 og få virk-ning fra 1. januar 2014. Ændringernefår således tilbagevirkende kraft.Indtil loven er vedtaget, stadfæstet ogkundgjort, vil virksomhederne skulleagere i forhold til de gældende regler.Det er kun muligt at undgå periodenmed den tilbagevirkende kraft, så-fremt virkningstidspunktet flyttes fraden 1. januar 2014 til den 1. februar2014, dvs. efter lovens ikrafttræden.
Se kommentaren til Bryggeriforenin-gen vedr. en godtgørelsesordning.Når afgiften ophæves, skal der ikkelængere godtgøres afgift af varer, dereksporteres. Hvordan man i praksisskal forholde sig, vil blive meldt ud afSKAT.
Der henvises til kommentaren til
SRF Skattefaglig Forening
beskæftigelsesfradrag specielt forenlige forsørgere ikke automatiskkommer de berørte persongrupper tilgode, idet der ikke sker automatiskændring af forskudsregistreringensom følge af lovændringerne.Ingen bemærkninger.
høringssvaret fra FTF.
7/7