Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 101 Bilag 1
Offentligt
1312401_0001.png
1312401_0002.png
1312401_0003.png
1312401_0004.png
1312401_0005.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Primær SundhedSagsbeh.: DEPMHESags nr.: 1303116Dok. Nr.: 1344604Dato:22. november 2013
KOMMENTERET HØRINGSNOTATvedrørende L 101Forslag tilLov om ændring sundhedsloven(Udsendelse af påmindelser med henblik på at forbedre tilslutningen til børnevac-cinationsprogrammet m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har i udkastform været i høring fra den 23. oktober til den 20. novem-ber 2013 hos Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danske Regio-ner, Danmarks Apotekerforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Patien-ter, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Sygeplejeråd, Datatilsynet, Det Eti-ske Råd, Farmakonomforeningen, Forbrugerrådet, Foreningen af Speciallæger,Jordemoderforeningen, KL, Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabe-lige Selskaber, Patientforeningen i Danmark, Pharmadanmark, Praktiserende Læ-gers Organisation, Rådet for Socialt Udsatte og Vaccinationsforum.Udkastet til lovforslag har desuden været tilgængelige påwww.borger.dkunderHøringsportalen.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget indholdsmæssige bemærk-ninger fra følgende parter:Børnerådet, Danske Regioner, Dansk Selskab for Folkesundhed, Forbrugerrådet,Jordemoderforeningen, KL, Lægeforeningen, Pharmadanmark og Vaccinationsfo-rum.Børnesagens Fællesråd og Det Etiske Råd har meddelt, at man ikke har kommen-tarer til udkastet.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses kommentarer til de indkomne hørings-svar, som gennemgås nedenfor, er anført ikursiv.2. Høringssvarene - generelle bemærkningerLovudkastet er blevet positivt modtaget i høringskredsen.Børnerådet, Danske Regioner, Dansk Selskab for Folkesundhed, Lægefor-eningen og KLhilser lovforslaget velkomment.
Side 2
Børnerådetanfører, at man deler regeringens ønske om at sikre, at flest muligebørn modtager de vaccinationer, der indgår i det danske (bør-ne)vaccinationsprogram.Danske Regionerser lovforslaget som et vigtigt led i bestræbelserne for at højnetilslutningen til børnevaccinationsprogrammet og til at sikre, at forældre til børnmed individuelt behov for supplerende vaccinationer bliver gjort opmærksomme påtilbuddet om vaccination.Dansk Selskab for Folkesundhedbemærker, at årsagerne til manglende vacci-nation ofte er forglemmelser.Jordemoderforeningenvurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at sende på-mindelser til forældre, hvis børn mangler en eller flere vaccinationer i børnevacci-nationsprogrammet.KLanfører, at indkaldelse til vaccination må forventes at bidrage til en øget lighed isundhed, da det især er børn i socialt belastede familier, som ikke deltager i allebørneundersøgelser og dermed ikke får alle vaccinationer.Pharmadanmarkbakker op om de foreslåede lovændringer, som man skønner, vilforbedre tilslutningen til børnevaccinationsprogrammet og andre vitale vaccinati-onsprogrammer for særlige målgrupper.Vaccinationsforumbemærker med tilfredshed, at lovforslaget ikke lægger op til atforetage tvangsvaccination, og anfører, at lovforslaget vil hjælpe på det faktum, atder er mange læger, der ikke har fået igangsat og fulgt op på hepatitis B vaccinati-on hos nyfødte, hvor moderen er bærer.3. Høringssvarene - specielle bemærkninger3.1. Vaccination som et frit valgDansk Selskab for Folkesundhedunderstreger, at det er vigtigt at holde fast iforældres fortsatte mulighed for et aktivt fravalg af vaccinationer.Forbrugerrådetanfører, at det er afgørende for, at Forbrugerrådet kan støtte lov-forslaget, at forbrugerne ved, at vaccination er et valg og et fravalg, og at dette skalkommunikeres klart til borgerne. Forbrugerrådet har dog ingen indvendinger mod,at Statens Serum Institut får mulighed for at sende påmindelser til borgerne, menunderstreger samtidig, at det er vigtigt, at det ikke anvendes til at presse borgernetil en vaccination mod deres vilje. Endelig foreslås det, at man evt. i den førstepåmindelse, der sendes til borgeren, informerer om muligheden for at frabede sigat modtage påmindelser.Jordemoderforeningenbemærker med henvisning til en konkret sag om vaccina-tion af et spædbarn mod hepatitis B, der har været beskrevet dagspressen, at vac-cination ikke altid er et tilbud, men at vaccination om nødvendigt kan gives modforældrenes ønske. Foreningen opfordrer på den baggrund Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse og Sundhedsstyrelsen til at præcisere den information, som jor-demødre og andre sundhedsprofessionelle skal give gravide, der er hepatitis Bpositive. Det anføres endvidere, at såfremt praksis på fødeafdelinger og i kommu-ner er sådan, at relevante nyfødte vaccineres mod hepatitis B uanset forældrenesbilligelse, bør det overvejes, om ordlyden i påmindelser om vaccination mod hepa-titis B skal præcisere, at vaccination mod denne sygdom ikke er et frit valg.
Side 3
Vaccinationsforumer særdeles tilfreds med, at det tydeligt signaleres i udkastettil lovforslag, at man har mulighed for at vælge en vaccine fra, og at vaccinationdermed er frivillig og fremover vil være det. Desuden finder Vaccinationsforum, atdette skal fremgå tydeligt, og tilføjes som oplysning på selve børnevaccinations-programmet eller steder, hvor det offentliggøres. Endelig anføres det, at det bådeskal være muligt at fravælge påmindelser om manglende vaccination via e-mail ogper telefon.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at de påmindelser ommanglende vaccination, som Statens Serum Institut med lovforslaget får afgang tilat udsende, ikke vil have retsvirkninger for borgerne. Der er derimod tale om enservice til forælder og i visse tilfælde barnets egen læge, der kan have behov for atblive mindet om, at et barn mangler at blive vaccineret. Lovforslaget ændrer såle-des ikke på, at al behandling af barnet – herunder vaccination – i overensstemmel-se med sundhedslovens bestemmelser om informeret samtykke til behandling - eret tilbud til barnet. Lovforslaget ændrer således ikke på, at det efter sundhedslo-vens §§ 15 og 16 ikke er tilladt at indlede eller fortsætte behandling uden patien-tens informerede, konkrete og aktuelle samtykke, med mindre andet følger af loveller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af sundhedslovens §§ 17-19.For at undgå, at forældre, der måtte modtage en påmindelse om manglende vacci-nation, bliver i tvivl om, hvorvidt de har pligt til at lade deres barn vaccinere eller ej,vil det af de påmindelser om manglende vaccination, som Statens Serum Institutudsender, blive præciseret, at vaccination er et tilbud til barnet. Det vil desudenfremgå klart af påmindelsen, at der vil være mulighed for at fravælge at modtageflere påmindelser og hvorledes dette i givet fald kan ske.Endelig skal ministeriet, for så vidt angår den sag, som Jordemoderforeningenhenviser til i sit høringssvar, bemærke, at der efter den sociale lovgivning er mulig-hed for, at børne- og ungeudvalget i kommunerne kan træffe afgørelse om at gen-nemføre en behandling for en livstruende sygdom eller en sygdom, der udsætter etbarn eller en ung for betydelig og varig nedsat funktionsevne. Sådanne afgørelsertræffes på baggrund af en konkret vurdering i hver enkelt sag og kan således ikkedanne grundlag for en generel antagelse om, at det ikke længere skulle være frivil-ligt, om man ønsker at lade sit barn vaccinere.3.2. Inddragelse af den praktiserende læge og sundhedsplejerskenBørnerådetforeslår, at Statens Serum Institut med lovforslaget også bemyndigestil at inddrage de praktiserende læger i arbejdet med at sikre, at flere børn vaccine-res. Det er således Børnerådets vurdering, at lægerne med større held vil kunnepåminde og påvirke forældrene i den ønskede retning, når familien konsultererlægen. Man er således tvivlende over for, om den valgte metode til at påvirke vac-cinationstækningen er den mest hensigtsmæssige og henviser til, at den manglen-de vaccination formentlig har sociale årsager og næppe formindskes alene af etvenligt brev eller en mail fra Statens Serum Institut. Børnerådet foreslår, at mansom et alternativ, og efter aftale med KL, inddrager den kommunale sundhedsplejei løsningen af problemet med manglende vaccination.Lægeforeningenbemærker, at påmindelserne fra Statens Serum Institut vil un-derstøtte lægens arbejde med barnet og dets familie og anbefaler, at egen lægeogså modtager kopi af påmindelserne vedrørende børnevaccinationsprogrammet,idet lægen dermed kan følge op på påmindelsen, når barnet eller en af forældrenenæste gang er hos lægen.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er enigt i, at de praktiserende læger spil-ler en vigtig rolle, når det drejer som om at understøtte, at flere børn - ikke mindstde socialt mest udsatte – modtager de anbefalede børnevaccinationer. Derfor vil
Side 4
der også i forbindelse med den administrative udmøntning af lovforslaget blivefastsat regler om, at påmindelse om manglende vaccination mod hepatitis B ikkeblot skal sendes til barnets moder men også til den praktiserende læge. Når derikke samtidig er lagt op til at udsende påmindelser til den praktiserende læge ommanglende vaccination med de vacciner, der indgår i børnevaccinationsprogram-met, skyldes det, at lægen har mulighed for selv at slå op i Det Danske Vaccinati-onsregister med henblik på at orientere sig om, hvorvidt et barn, der møder op ikonsultationen eller i øvrigt måtte været tilknyttet praksis i forbindelse med aktuelbehandling, mangler at modtage én eller flere vaccinationer. Det skønnes på denbaggrund uhensigtsmæssigt, at Statens Serum Institut bruger ressourcer på atsende påmindelser til de praktiserende læger om at et barn, der er tilmeldt praksis,mangler at modtage én eller flere af de vaccinationer, der indgår i børnevaccinati-onsprogrammet.Ministeriet skal herudover i relation til de kommunale sundhedsplejerskers rollebemærke, at Sundhedsstyrelsens vejledning om forebyggende sundhedsydelser tilbørn og unge lægger op til, at sundhedsplejerskerne i forbindelse med indsko-lingsundersøgelsen, der bl.a. har til formål at vurdere barnets helbred, noterer hvil-ke vaccinationer barnet har fået, og såfremt barnet ikke har fået de anbefaledevaccinationer, drøfter baggrunden herfor med forældrene.3.3. Vaccinationer der er omfattet af den foreslåede påmindelsesordningDanske Regionerbemærker, at det ikke fremgår klart af lovforslaget, om adgan-gen til oplysninger i vaccinationsregistret også omfatter adgang til oplysninger omHPV-vaccinationer. Det bemærkes desuden, at det er vigtigt, at det bliver meldt udi god tid, hvornår Statens Serum Institut starter ordningen op, så regionerne kanjustere deres indsats i overensstemmelse hermed.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse kan oplyse, at adgangen til oplysninger iDet Danske Vaccinationsregister omfatter alle de vaccinationer, der indgår i børne-vaccinationsprogrammet, herunder også HPV-vaccinationer. Det kan desudenoplyses, at påmindelsesordningen forventes at blive iværksat umiddelbart efterlovens ikrafttræden den 1. maj 2014.3.4. Anvendelsen af Det Danske Vaccinationsregister til at overvåge bivirkningerog interaktionerForbrugerrådetanfører, at man 3 år efter oprettelsen af Det Danske Vaccinations-register ikke har set registret anvendt aktivt til at overvåge bivirkninger og interakti-oner ved vacciner.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at denne opfattelse, ifølgeoplysninger, som ministeriet har modtaget fra Statens Serum Institut, der ifølgesundhedslovens § 157 a, stk. 6, har adgang til at benytte data i vaccinationsregi-stret, med henblik på bl.a. at undersøge eventuelle sammenhænge mellem vacci-nation og uventede reaktioner eller bivirkninger ved vaccination, må bero på enmisforståelse, idet data i perioden er anvendt i forbindelse med flere banebrydendestudier om børnevaccinationers influenzavaccinationers sikkerhed og effekt.3.5.PersondatabeskyttelseForbrugerrådetappellerer til, at man finder en hensigtsmæssig balance mellemhenholdsvis hensynet til patientsikkerheden og hensynet til privatlivets fred. Deropfordres desuden til opmærksomhed om behovet for at sikre meget klare ret-ningslinjer for Statens Serum Instituts forvaltning på vaccinationsområdet, såledesat det undgås, at instituttets dobbeltrolle som forvaltningsmyndighed og driftsinsti-tution med indtægtsdækket virksomhed giver habilitetsproblemer.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er det Ministeriet for Sundhedog Forebyggelses vurdering, at anvendelsen af oplysningerne i Det Danske Vacci-
Side 5
nationsregister kan ske inden for rammerne af persondatalovens bestemmelser ombehandling af følsomme personoplysninger. Endvidere skal det bemærkes, at ud-sendelse af påmindelser om manglende børnevaccinationer m.v. ligger i naturligforlængelse af de opgaver, som Statens Serum Institut er pålagt at varetage i hen-hold til sundhedsloven.4. LovforslagetMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse har i det fremsatte lovforslag foretagetenkelte tilføjelser i lovforslagets bemærkninger af præciserende karakter i forhold tildet lovudkast, som har været sendt i høring. Således er bl.a. beskrivelsen af for-holdet til persondatalovens bestemmelser blevet præciseret, ligesom der er tilføjetoplysninger om Statens Serum Instituts database vedrørende epidemiologisk over-vågning, der bl.a. indeholder prøvesvar fra alle gravide, der er testet positive forhepatitis B som led i graviditetsscreeningen. Endelig er det i bemærkningerne tillovforslaget præciseret, at det af de påmindelser om manglende vaccination, somStatens Serum Institut får adgang til at udsende efter lovforslaget, vil blive under-streget, at vaccination - på linje med anden behandling - er et tilbud til barnet.