Retsudvalget 2013-14
B 72
Offentligt
1376930_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 (B 72) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af den 20. maj
2014 fra MC Touring Club Danmark, jf. B 72 - bilag 1.”
Svar:
1.
Der peges i henvendelsen af 20. maj 2014 fra MC Touring Club Dan-
mark bl.a. på, at aldersgrænsen på 18 år for erhvervelse af kørekort til ka-
tegori A1 (lille motorcykel) og den deraf følgende aldersgrænse på 20 år
for erhvervelse af kørekort til kategori A2 (mellemstor motorcykel) er
uhensigtsmæssig i forhold til unge, som af økonomiske eller andre årsager
har valgt at køre motorcykel i stedet for bil.
2.
De danske regler om kørekort er i vidt omfang en implementering af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF om kørekort (tredje kø-
rekortdirektiv), som skulle anvendes fra den 19. januar 2013. Tredje køre-
kortdirektiv indeholder en række nye obligatoriske aldersbetingelser for
erhvervelse af kørekort, der adskiller sig fra de tidligere gældende alders-
betingelser. En række af de aldersbetingelser, som er fastsat i tredje køre-
kortdirektiv, kan fraviges af medlemsstaterne. Dette gælder bl.a. alders-
kravene for erhvervelse af kørekort til motorcykel, jf. direktivets artikel 4,
stk. 6, litra c.
Før den 19. januar 2013 skulle man i Danmark være fyldt 18 år for at føre
lille motorcykel, og aldersgrænsen for at føre stor motorcykel var 20 år,
hvis føreren havde to års erfaring som fører af lille motorcykel. Hvis føre-
ren ikke havde 2 års erfaring med lille motorcykel, var aldersgrænsen 21
år. Der henvises herved til § 15, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 439 af 14. maj
2012 om kørekort (den tidligere gældende kørekortbekendtgørelse).
Tredje kørekortdirektiv indeholder i artikel 4, stk. 3, regler om alderskrav
for erhvervelse af kørekort til motorcykel og fastsætter som udgangspunkt
aldersgrænsen for A1 (lille motorcykel) til 16 år, aldersgrænsen for A2
(mellemstor motorcykel) til 18 år og aldersgrænsen for A (stor motorcy-
kel) til 20 år. For stor motorcykel (A) er det i givet fald påkrævet, at man
har mindst 2 års erfaring med kørsel på mellemstor motorcykel. I modsat
fald er alderskravet 24 år.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som nævnt kan medlemsstaterne i medfør af artikel 4, stk. 6, litra c, natio-
nalt vælge at hæve aldersgrænsen for kategori A1 (lille motorcykel) til 17
eller 18 år.
3.
Den tidligere regering besluttede i forbindelse med implementeringen af
tredje kørekortdirektiv at fastholde den gældende aldersgrænse på 18 år for
erhvervelse af kørekort til lille motorcykel. Beslutningen om at fastholde
aldersgrænsen på 18 år blev tilkendegivet ved Justitsministeriets besvarel-
se af 16. november 2010 på spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Implementering af dele af tredje kørekortdirek-
tiv
ændring af gyldighedstiden for kørekort).
Fastsættelsen af aldersgrænsen på 18 år for kørekort til kategori A1 skete
dengang ud fra hensynet til færdselssikkerheden.
Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet har efterfølgende i forbindelse med
behandlingen af beslutningsforslag nr. B 72 af 28. marts 2014 frarådet, at
man nedsætter aldersgrænsen til 16 år. For så vidt angår Justitsministeriets
overvejelser i den forbindelse henvises til justitsministerens tale under
Folketingets 1. behandling af beslutningsforslag nr. B 72 den 26. maj
2014.
4.
I overensstemmelse med direktivets krav om trinvis adgang til erhver-
velse af motorcykelkørekort er aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort
til kategori A2 (mellemstor motorcykel) fastsat til 20 år, hvorefter man ef-
ter to års erfaring med den mellemstore motorcykel
dvs. tidligst som 22-
årig
kan erhverve kørekort til kategori A (stor motorcykel) (24 år uden
erfaring).
Det er korrekt
som anført i henvendelsen fra MC Touring Club Danmark
at unge, som har taget motorcykelkørekort i et andet EU- eller EØS-land
har mulighed for at føre kategori A1 motorcykel i Danmark fra det fyldte
16. år.
Udstedelse af kørekort i et andet EU- eller EØS-land kræver imidlertid, at
personen har sædvanlig bopæl i det pågældende land. Sædvanlig bopæl
forstås i den sammenhæng det sted, hvor man sædvanligvis opholder sig,
hvilket vil sige mindst 185 dage om året.
Det er således ikke muligt efter EU-reglerne at tage et kørekort i f.eks.
Tyskland eller Sverige, mens man stadig bor og opholder sig i Danmark.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4