Forsvarsudvalget 2013-14
B 67 Bilag 2
Offentligt
1351117_0001.png
1351117_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Forsvarsudvalget til uden-rigsministeren af 20. marts 2014.FOU alm. del – spørgsmål 197stillet af Ni-kolaj Villumsen (EL)
FOU alm. del – spørgsmål 197:”Vil ministeren redegøre for, hvilke forskelle og ligheder, der er påimplementeringen af FN-mandatet, som Danmark vil understøtte, i den CentralAfrikanske Republik sammenlignet med implementering af FN-mandatet i Libyen?I Libyen havde NATO ansvaret for implementeringen af mandatet. Er ansvaret iden Central Afrikanske Republik på lignende vis uddelegeret til henholdsvis denAfrikanske Union, Frankrig og EU?”Svar:De faktuelle omstændigheder i Libyen og Den Centralafrikanske Republik er forskellige på enrække afgørende punkter, hvilket har den naturlige konsekvens, at FN-mandaterne omfattet afde to situationer og deres implementering ikke er nemt sammenlignelige..I forhold til Libyen vedtog FN’s Sikkerhedsråd resolution 1973 af 17. marts 2011, hvor Sikker-hedsrådet indførte et flyveforbud i luftrummet over Libyen og under henvisning til FN-pagtenskapitel VII bemyndigede FN’s medlemsstater til at anvende alle nødvendige militære magtmid-ler til at håndhæve forbuddet. Sikkerhedsrådet appellerede til FN’s medlemsstater om at ydebidrag til håndhævelse af forbuddet. Derudover bemyndigede Sikkerhedsrådet mere genereltanvendelse af alle nødvendige magtmidler for at yde beskyttelse af civile personer samt civilebeboelsesområder, som var truet af angreb, herunder Benghazi, dog med det forbehold at ind-sættelse af en besættelsesstyrke på jorden i Libyen var udelukket.På dette grundlag bidrog Danmark til den internationale militære indsats i Libyen, hvor detdanske bidrag indgik i NATO’s operation.For så vidt angår Den Centralafrikanske Republik har FN’s Sikkerhedsråd vedtaget resolution2121 af 10. oktober 2013, 2127 af 5. december 2013 og 2134 af 28. januar 2014. Resolution2121 og resolution 2134 styrker mandatet for FN’s Integrerede Fredsopbygningskontor (BI-NUCA), og resolution 2134 forlænger mandatet frem til 31. januar 2015. BINUICA skal bl.a.bidrage til implementering af transitionsprocessen, konfliktforebyggelse og humanitær bistand.Resolution 2127 autoriserer deployeringen af Den Afrikanske Unions operation MISCA. Reso-
lutionen giver MISCA bemyndigelse til anvendelse af alle nødvendige midler, herunder militære,i henhold til FN-pagtens kapitel VII til opfyldelse af dens opgaver. Missionen skal bl.a. bidragetil beskyttelsen af civile og reetablering af sikkerhed og offentlig orden samt stabilisering af lan-det. Resolution 2127 giver samtidig de franske styrker i Den Centralafrikanske Republik be-myndigelse til at anvende alle nødvendige midler, herunder militære, i henhold til FN-pagtenskapitel VII med henblik på at støtte MISCA i udførelsen af dens opgaver. Det fremgår af reso-lution 2127, at myndighederne i Den Centralafrikanske Republik har anmodet om franske styr-kers støtte. FN’s Sikkerhedsråd har i resolution 2127 medlemsstaterne og regionale organisatio-ner til at samarbejde tæt med bl.a. AU og troppebidragydende lande om at yde støtte tilMISCA’s opfyldelse af sit mandat. Resolution 2134 autoriserer EU i henhold til FN-pagtenskapitel VII til at deployere en operation i Den Centralafrikanske Republik.Det danske transportflybidrag vil skulle løse opgaver for BINUCAi Den Centralafrikanske Re-publik. Opgaverne for BINUCA kan være forbundet med MISCA samt de franske styrker, derskal støtte MISCA. Det danske bidrag vil ikke være til rådighed for EU’s operation henset tilDanmarks forsvarsforbehold.I relation til Den Centralafrikanske Republik har Sikkerhedsrådet således givet mandat til kon-krete operationer/missioner og samtidig givet medlemsstaterne mandat til at yde støtte hertil. Iforbindelse med situationen i Libyen gav Sikkerhedsrådet medlemsstaterne mandat til at udførede opgaver, der var anført i resolutionen enten nationalt eller gennem regionale organisationer.
2