Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
B 63
Offentligt
1390835_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 15. maj 2014 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 2 (B 63)
Vil ministeren oplyse værdien af og gælden i KU’s bygninger - herunder en
beregning af, hvilket kontant provenu en overdragelse til KU af bygningerne
vil give ved en overdragelsessum på 6 mia. kr.?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for klima-, energi- og bygningsministeren, under hvis
ressort det hører. Klima-, energi- og bygningsministeren oplyser følgende:
Ved salg af bygninger skal den fulde salgsindtægt anvendes til at indfri Bygnings-
styrelsens gæld i den samlede ejendomsportefølje, jf. de gældende regler i statens
huslejeordning. Dvs. at ejendomsværdien og gælden i huslejeordningen nedbringes
ligeligt. Hvis salgsindtægten ikke anvendes til at nedbringe gælden, frigøres der
likviditet. Dette kan dog reelt sidestilles med en lånefinansiering, da midlerne al-
ternativt ville være blevet brugt til tilbagebetaling af lån, således at balancen mel-
lem lån og ejendomsværdier i huslejeordningen bibeholdes.
Der optages ikke gæld i den enkelte bygning i universitetsejendoms-virksomheden
under den statslige huslejeordning - men i stedet en samlet gæld i hele porteføljen.
Den samlede værdi af aktiverne i universitetsejendomsvirksomheden er 28,6 mia.
kr., og den samlede gæld er 22,3 mia. kr. (ultimo 2013).
Den bogførte værdi for KU’s bygninger er på 12,6 mia. kr. (ultimo 2013). Hvis dette
lægges til grund, vil et salg af bygningerne til den foreslåede pris på 6 mia. kr. med-
føre, at Bygningsstyrelsen får et tab på omkring 6,6 mia. kr.
Det bemærkes, at den bogførte værdi anvendes, idet det for en væsentlig del af uni-
versitetsejendommene ikke umiddelbart er muligt at foretage en markedsvurde-
ring. Dette skyldes, at der ikke findes et sammenligneligt marked for f.eks. labora-
torier eller undervisningsbygninger. Dette er afspejlet i, at huslejeordningen for
universiteternes vedkommende er baseret på et omkostningsprincip, hvorimod
huslejeordningen for de statslige kontorejendomme er baseret på en markedsvur-
dering.
Derudover er det vigtigt at understrege, at Københavns Universitet i dag er under
statens huslejeordning, og Københavns Universitet derfor årligt betaler en husleje
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/005606-09
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390835_0002.png
til staten på omkring 840 mio. kr. (2013), hvortil kommer bidrag til vedligehold
mv. Universitetet har ved huslejeordningens indførelse fået en bevilling til at beta-
le huslejen. Hvis universitetet overtager de bygninger, det hidtil har lejet af staten,
vil staten således mangle en årlig indtægt svarende til lejen. En evt. overgang til
bygningsselveje skal være udgiftsneutral for staten, jf. universitetslovens bemærk-
ninger.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2