Forsvarsudvalget 2013-14
B 123 Bilag 1
Offentligt
1403349_0001.png
Beslutningsforslag nr.
B 123
Folketinget 2013-14
Fremsat den 30. september 2014 af udenrigsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag til folketingsbeslutning
om
yderligere dansk militært bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et yderligere
dansk militært bidrag – efter anmodning fra den irakiske og
den amerikanske regering – stilles til rådighed for den inter-
nationale indsats til støtte for Iraks militære indsats mod ter-
rorbevægelsen ISIL og for at bistå myndighederne i Irak
med at beskytte civilbefolkningen mod alvorlige overgreb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403349_0002.png
2
Bemærkninger til forslaget
I. Terrororganisationen Islamic State of Iraq and the Le-
vant (ISIL) udgør en alvorlig trussel mod befolkningerne i
Irak, Syrien og det øvrige Mellemøsten og udgør også en
voksende risiko for dansk og international sikkerhed. ISIL
truer i særdeleshed Iraks stabilitet og integritet som sam-
menhængende stat samtidig med, at gruppen skaber sig et
frirum, hvorfra den bl.a. kan planlægge og gennemføre ter-
rorangreb i regionen og resten af verden.
I samarbejde med lokale bevæbnede sunni-arabiske grup-
per med rødder i Iraks tidligere regerings‐ og sikkerheds-
strukturer har ISIL i perioden fra januar 2014 til august 2014
taget kontrollen over store dele af det vestlige og nordvestli-
ge Irak. Samtidig har ISIL gennem bl.a. pres og trusler for-
mået at få flere lokale sunnistammer til at deltage i kampene
mod de irakiske sikkerhedsstyrker og de shiamuslimske mi-
litser, ligesom gruppen har formået at tiltrække såkaldte
”foreign fighters”. ISIL råder over betydelige militære og
økonomiske midler, der indtil videre har gjort organisatio-
nen i stand til også at gennemføre større og længerevarende
offensive operationer.
ISIL har systematisk begået massive overgreb, herunder
massehenrettelser. FN's sikkerhedsrådsresolution 2178 af
24. september 2014 og resolution 2170 af 15. august 2014
fordømmer ISIL og de grove overgreb mod civile og alvorli-
ge krænkelser af menneskerettighederne. Siden ISIL inten-
siverede sine angreb i Irak i juni i år, er hundredetusindvis
fordrevet. FN anslår, at ca. 1,8 millioner irakere er blevet
fordrevet siden årets begyndelse, heraf omkring 600.000
alene i august. Knap halvdelen af de internt fordrevne er
flygtet til det kurdiske selvstyreområde. Samtidig gør kamp-
handlingerne og ISIL’s tilstedeværelse det svært for huma-
nitære aktører at opnå adgang til de nødlidende i konflikt-
områderne.
ISIL har udnyttet den udbredte utilfredshed med Iraks
centralstyre blandt landets sunni-arabiske mindretal. Util-
fredsheden bunder bl.a. i den forhenværende al-Maliki-lede-
de regerings uforsonlige linje over for det sunni-arabiske
mindretal og den manglende vilje til at inddrage landets kur-
dere og sunnier i den politiske proces. Den 8. september
2014 godkendte det irakiske parlament en ny og mere inklu-
siv samlingsregering under ledelse af premierminister al-
Abadi. Det er forhåbningen, at lokale sunni-arabiske grup-
pers støtte til ISIL på sigt vil vige til fordel for en i højere
grad repræsentativ regering med en mere inddragende poli-
tik.
ISIL’s fremgang i Irak er bl.a. en konsekvens af svage na-
tionale sikkerhedsstrukturer. Dannelsen af en bredere sam-
mensat regering styrker grundlaget for en effektivisering og
styrkelse af landets sikkerhedsstyrker. Hvis de irakiske styr-
ker skal blive i stand til at nedkæmpe ISIL og genetablere
territoriel kontrol, er der samtidig et akut behov for omfat-
tende international støtte til militær træning, uddannelse og
rådgivning.
Den irakiske regering udsendte gennem FN’s sikkerheds-
råd den 25. juni 2014 en generel appel til det internationale
samfund om assistance i kampen mod ISIL. For at standse
ISIL’s fremmarch i Irak og med henvisning til den forværre-
de humanitære situation i Irak, iværksætte USA den 8. au-
gust 2014 målrettede luftangreb på anmodning fra den iraki-
ske regering. Samtidig iværksattes humanitære indsatser til
hjælp af yazidi-mindretallet og andre udsatte grupper såvel
som våbenstøtte til de kurdiske myndigheder. Efterfølgende
har USA sammen med en række lande fra regionen siden
den 22. september 2014 tillige indledt luftoperationer imod
ISIL i Syrien.
Den indledende amerikanske og internationale indsats har
bidraget til at afhjælpe den humanitære krise og gjort det
muligt for irakiske og kurdiske styrker i nogen udstrækning
at håndtere ISIL’s offensiv, herunder at generobre områder,
som ISIL tidligere havde overtaget. Udover at yde humani-
tær bistand stillede Danmark et C-130J transportfly til rådig-
hed for den amerikansk-ledede operation i Irak, jf. B122.
Der vurderes at være behov for yderligere støtte til Iraks
kamp mod ISIL, herunder for, i overensstemmelse med prin-
cippet om Responsibility to Protect, at bistå myndigheder i
Irak med at beskytte civilbefolkningen mod alvorlige over-
greb.
II. Danmark var med bl.a. transportfly-bidraget blandt de
første lande til at støtte den amerikansk-ledede indsats mod
ISIL. Det har været vigtigt for Danmark, at kampen mod
ISIL har opbakning fra så bred en kreds af lande som mu-
ligt, herunder ikke mindst landene i regionen, samt at der
gennemføres en bredspektret indsats til imødegåelsen af
ISIL. Efter USA den 8. august 2014 iværksatte militær støtte
til kampen mod ISIL, har man parallelt arbejdet for at samle
en bred, international koalition mod ISIL for at sikre, at be-
kæmpelsen af ISIL er bredt forankret og nyder opbakning
fra regionen.
Danmark deltog som ét af 10 lande i et møde på ameri-
kansk initiativ om den fremtidige strategi for bekæmpelsen
af ISIL i forbindelse med NATO-topmødet i Wales den 5.
september 2014. Danmark deltog også i den internationale
konference om fred og sikkerhed i Irak med deltagelse af 26
lande og 3 internationale organisationer i Paris den 15. sep-
tember 2014 samt i en særlig debat i FN’s sikkerhedsråd den
19. september 2014.
FN's sikkerhedsråd understregede i en formandskabsudta-
lelse den 19. september 2014, at ISIL udgør en stor regional
trussel og opfordrede det internationale samfund til yderli-
gere at styrke og udvide støtten til den irakiske regering i
kampen mod ISIL og relaterede terrorgrupper. Med henvis-
ning til den tidligere fremsatte appel fra den 25. juni 2014
samt den hastigt voksende koalition mod ISIL genfremsatte
den irakiske regering i brev af 20. september 2014 til FN’s
sikkerhedsråd anmodningen om støtte og gav sit udtrykkeli-
ge samtykke til, at USA leder den samlede internationale
indsats mod ISIL. I sin tale til FN's generalforsamling den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403349_0003.png
3
26. september 2014 kom Iraks præsident igen med en stærk
appel til det internationale samfund om at fortsætte støtten
til den irakiske regering med at yde beskyttelse til Iraks ud-
satte civilbefolkning og støtte bekæmpelsen af ISIL.
USA har den 25. september 2014 fremsat en konkret an-
modning om yderligere danske bidrag til den internationale
koalitions indsats mod ISIL med henvisning til militære be-
hov af hastende karakter. Anmodningen omfatter bidrag til
luftoperationer i form af informationsindhentning og luftan-
greb i Irak, samt stabsbidrag til koalitionshovedkvarterer.
Da koalitionens luftangreb mod ISIL vil have størst varig ef-
fekt, når de kombineres med opbygning af de irakiske og
kurdiske sikkerhedsstyrkers kapacitet, så de bedre bliver i
stand til at bekæmpe ISIL på jorden og på sigt tage vare på
egen sikkerhed, anmodes der tillige om støtte til kapacitets-
opbygning af de kurdiske og irakiske styrker.
En samlet dansk plan til bekæmpelse af ISIL vil bestå af
diplomatiske, civile og militære bidrag samt humanitære
midler til afhjælpning af den humanitære krise, som ISIL
har afstedkommet. Hermed afspejler det danske bidrag, at
kampen mod ISIL kræver en bredspektret indsats for varig
fred og stabilitet i regionen.
III. Det militære bidrag består af tre dele: Et F-16 kamp-
flybidrag, som vil omfatte op til i alt ca. 140 personer. Et
stabsbidrag bestående af op til ca. 20 personer. Og endeligt
et kapacitetsopbygningsbidrag, inkl. logistikbidrag, som for-
ventes at omfatte op til i alt ca. 120 personer.
Det danske styrkebidrag vil bestå af fire operative F-16
kampfly samt op til tre F-16 kampfly i logistisk reserve. Bi-
draget vil bl.a. indeholde forbindelses- og stabsofficerer ved
relevante hovedkvarterer. F-16-bidraget vil omfatte op til i
alt ca. 140 personer, idet det præcise antal bl.a. vil afhænge
af den konkrete placering og kommandostruktur. Derudover
vil der i forbindelse med etableringen af styrkebidraget på
en luftbase i regionen være behov for midlertidig udsendelse
af yderligere personer til udpakning, opstilling, etablering af
kommunikationsforbindelser og værksteder mv. De danske
fly vil kunne indsættes i det fulde spektrum af luftoperatio-
ner inden for irakisk territorium, hvilket kan indebære delta-
gelse i såvel informationsindhentning som offensive luftope-
rationer. Den luftmilitære indsats forventes koordineret af
USA. F-16 bidraget udsendes foreløbigt i op til 12 måneder,
idet forlængelse vil kunne komme på tale, jf. afsnit IX.
Endvidere vil det danske styrkebidrag bestå af et stabsbi-
drag på op til ca. 20 personer, som vil indgå i koalitionens
hovedkvarterer i og uden for regionen, herunder muligvis i
Irak. Stabsbidraget vil bl.a. skulle bidrage til planlægning og
gennemførelse af de militære operationer i Irak.
Det danske militære bidrag vil desuden bestå af kapaci-
tetsopbygningsbidrag med henblik på kapacitetsopbygning
(rådgivning, træning og uddannelse mm.) af irakiske og kur-
diske sikkerhedsstyrker forventeligt i regionen, herunder i
Irak. Opgaverne vil være rettet mod brigadeniveau og under.
Der foreligger endnu ikke en konkret tidsplan for kapacitets-
opbygningsindsatsen, men et dansk bidrag forventes at ville
indgå i en britisk eller amerikansk ramme. I tilknytning til
kapacitetsopbygningsbidrag vil der være behov for udsen-
delse af logistikbidrag. Kapacitetsopbygningsbidraget inkl.
logistikbidraget forventes at omfatte op til i alt ca. 120 per-
soner afhængig af opgaver mv.
De danske militære bidrag forventes at være under opera-
tiv kontrol af amerikanske myndigheder, men den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando.
IV. En bred gruppe af lande støtter den amerikansk-ledede
indsats mod ISIL. Over 50 lande, heraf mere end 10 fra re-
gionen, yder militær, humanitær, politisk og anden støtte til
Irak og koalitionen. Omkring 20 lande bidrager militært
gennem direkte kampstøtte og militær træning, ved tilveje-
bringelse af våben, ammunition og andet udstyr, eller med
logistisk støtte. Udover USA bidrager Storbritannien, Fran-
krig, Nederlandene, Belgien, Australien, Bahrain, Jordan,
Saudi-Arabien, de Forenede Arabiske Emirater og Qatar til
luftoperationerne mod ISIL.
V. FN opgraderede i august 2014 krisen i Irak til den høje-
ste humanitære krisekategori. Mange familier er flygtet med
kort varsel og er i en desperat situation. To dage efter ISIL’s
indtagelse af Mosul i juni bevilligede Danmark sammenlagt
20 mio. kr. til UNHCR’s og WFP’s akutresponser. Som re-
aktion på den seneste fordrivelsesbølge i Irak i august har
Danmark desuden den 26. august 2014 bevilliget sammen-
lagt 15 mio. kr. til Dansk Flygtningehjælp, Røde Kors i
Danmark og Red Barnets humanitære indsatser i det nordli-
ge Irak. Der er ydet yderligere to millioner kroner til Bered-
skabsstyrelsens bidrag til etablering af en lejr for op mod
20.000 internt fordrevne. Sammenlagt har Danmark bidraget
med 49,2 mio. kr. til humanitære indsatser i Irak i 2014.
VI. Det folkeretlige grundlag for det danske bidrag er et
samtykke fra Irak.
Den irakiske udenrigsminister har i brev af 25. juni 2014
til FN’s generalsekretær understreget, at Irak står overfor en
alvorlig trussel fra ISIL. På den baggrund opfordrer Irak
FN’s medlemsstater til efter nærmere aftale med den iraki-
ske regering at yde støtte til Irak med henblik på at bekæm-
pe ISIL og beskytte irakisk territorium og befolkning.
Under den internationale konference om fred og sikkerhed
i Irak, der blev afholdt i Paris den 15. september 2014 med
Irak og Frankrig som værter, gav de deltagende lande, her-
under Danmark, deres tilsagn om at støtte den irakiske rege-
ring i kampen mod ISIL med alle nødvendige midler, herun-
der passende militær assistance. Landenes støtte skal ydes i
overensstemmelse med Iraks behov og folkeretten.
I forlængelse heraf har den irakiske regering i et brev af
20. september 2014 til FN’s sikkerhedsråd anmodet om og
givet sit udtrykkelige samtykke til, at USA leder den inter-
nationale indsats med henblik på at rette angreb mod ISIL’s
tilholdssteder for at fjerne den aktuelle trussel mod Irak, be-
skytte den irakiske befolkning samt udruste de irakiske styr-
ker til at genvinde kontrollen med Iraks grænser.
USA har den 25. september 2014 anmodet Danmark om
yderligere bidrag til den internationale indsats.
På baggrund af Iraks brev til FN’s sikkerhedsråd og den
amerikanske anmodning har Danmark, med forbehold for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403349_0004.png
4
parlamentarisk godkendelse, tilbudt Irak yderligere dansk
assistance, som beskrevet ovenfor. Den irakiske udenrigsmi-
nister har hilst den tilbudte danske militære assistance vel-
kommen.
Det danske bidrag vil være undergivet folkeretten, herun-
der den humanitære folkeret.
Indsættelse af danske F-16 fly i offensive luftoperationer
mod ISIL-mål i Irak betyder efter regeringens opfattelse, at
Danmark indtræder på Iraks side, sammen med de øvrige
militært aktive koalitionslande, i den væbnede konflikt mod
ISIL i Irak.
VII. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har givet føl-
gende trusselsvurdering for koalitionsstyrkerne:
Generelt set kan sikkerhedssituationen lokalt ændre sig
meget hurtigt i hele Irak. Truslen fra ISIL mod koalitions-
styrker i områder og byer, som er kontrolleret af ISIL, er
MEGET HØJ. Truslen fra beskydning af helikoptere og fly,
der befinder sig i nærheden af kamphandlinger i hele Irak, er
HØJ under 5.000 meter (AGL). Truslen fra beskydning af
alle luftfartøjer, der flyver i irakisk luftrum, er generelt
MIDDEL under 5.000 meter (AGL). FE vurderer videre, at
truslen fra beskydning af luftfartøjer, der flyver over 5.000
meter (AGL) i hele Irak, er LAV. Truslen fra indirekte og
direkte beskydning i Irak er HØJ i områder med kamphand-
linger. I områder, hvor der ikke foregår direkte kamphand-
linger, herunder Bagdad by, er truslen fra indirekte og direk-
te beskydning MIDDEL. I områder, som ikke er truet af
ISIL, er truslen fra indirekte og direkte beskydning LAV.
Terrortruslen i Irak, herunder truslen fra tilbageholdelser,
kidnapninger og IED’er, er HØJ. Truslen fra civile urolighe-
der i Irak er MIDDEL. Truslen fra angreb med improvisere-
de kemiske våben i Irak er MIDDEL i områder med kamp-
handlinger og i områder kontrolleret af ISIL. I andre områ-
der er truslen fra angreb med improviserede kemiske våben
LAV. Truslen fra spionage i Irak er HØJ. Truslen fra de ira-
kiske sikkerhedsstyrker er LAV. Dog vurderer FE, at truslen
fra insiderangreb blandt de irakiske sikkerhedsstyrker er
MIDDEL. Truslen for terror rettet mod Forsvaret i Danmark
er MIDDEL.
VIII. Da det danske militære bidrag vil indgå i en indsats,
hvor der forudses anvendt militære magtmidler, forelægges
sagen for Folketinget under henvisning til Grundlovens §
19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget giver sit sam-
tykke til udsendelse af det danske bidrag, som beskrevet
ovenfor.
IX. Regeringen vil løbende vurdere det danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre en effektiv opgave-
løsning. Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at juste-
re eller forlænge bidraget væsentligt, eller såfremt der skulle
ske en væsentlig ændring i forhold til de i afsnit III beskrev-
ne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspo-
litiske Nævn herom eller om nødvendigt på ny forelægge
sagen for Folketinget.
X. De forventede meromkostninger forbundet med udsen-
delsen af et kampflybidrag i op til et år, er behæftet med be-
tydelig usikkerhed som følge af usikkerheden om indsættel-
sernes varighed samt typer af missioner og mål mv.
Forsvaret anslår, at de samlede meromkostninger forbun-
det med udsendelse af et kampflybidrag i op til et år vil kun-
ne udgøre mellem 110–135 mio. kr., eksklusiv ammuniti-
onsforbrug. Der er betydelig usikkerhed om det forventede
ammunitionsforbrug, da det afhænger af hvilke missioner og
mål, de danske fly tildeles samt varigheden af styrkebidra-
gets indsættelse.
Forsvaret anslår, at meromkostningerne forbundet med
udsendelse af et stabsbidrag på op til ca. 20 personer, som
vil indgå i koalitionens hovedkvarterer i og uden for regio-
nen, vil kunne udgøre op til ca. 15 mio. kr. for et år.
Meromkostningerne forbundet med udsendelse af et dansk
kapacitetsopbygningsbidrag, inklusiv logistikbidrag, vil af-
hænge af størrelsen af det danske bidrag og de opgaver, der
skal løses i regi af koalitionen. Forsvaret anslår, at de for-
ventede meromkostninger ved de mulige bidrag på dette
område samlet set vil kunne udgøre op til ca. 120 mio. kr.
for et år. De konkrete meromkostninger vil afhænge af bi-
dragets endelige sammensætning, opgaven, indsættelsesvil-
kår, samarbejdspartnere mv.
Meromkostningerne forbundet med udsendelsen afholdes
inden for Forsvarets eksisterende økonomiske ramme på §
12.