Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1365560_0001.png
1365560_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Eva Kjær Hansen (V).

Spørgsmål nr. 530:

Ministeren bedes oplyse status og forventet afslutningstidspunkt for den opda-tering af beslutningsgrundlaget for strækningen Tinglev-Padborg, som blevbesluttet i aftale om En moderne jernbane af 22. oktober 2009. Ministerenbedes i den forbindelse oplyse om årsagen til, at Banedanmark først nu er igang med at udarbejde en tidsplan for opdateringen af beslutningsgrundlaget,jf. svar på TRU alm. del – spm. 327.

Svar:

En opdatering af beslutningsgrundlaget for strækningen Tinglev-Padborg af-venter politisk stillingtagen i forligskredsen bag aftalerne om en grøn trans-portpolitik, som er det aftalemæssige ophæng for projektet. Banedanmark ud-arbejder til brug herfor en tidsplan for opdateringen og et overslag over udgif-terne forbundet hermed. Emnet forventes behandlet i forbindelse med foråretsdrøftelser i forligskredsen.For så vidt angår det aftalemæssige grundlag kan jeg oplyse følgende:Med aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev besluttet, atafsætte 15 mio. kr. til en opdatering af VVM-redegørelsen vedr. anlæg af dob-beltspor i Sønderjylland på strækningerne Vojens-Vamdrup og Tinglev-Padborg. Det fremgik af aftalen, at:”Der foretages en opdatering af beslutningsgrundlaget for både den nordligedel (Vojens-Vamdrup) og den sydlige del (Tinglev-Padborg) af banestræknin-gen”… ”Opdatering af VVM-redegørelse vedr. anlæg af dobbeltspor i Sønder-jylland mellem Vamdrup og Vojens og Tinglev-Padborg (15 mio. kr.)”.Med aftalen om En moderne jernbane af 22. oktober 2009 fremgik det at:”Parterne er enige om, at prioritere en hurtig færdiggørelse af den nordligeog mest trafikerede flaskehals Vojens-Vamdrup”… ”Parterneer enige om, at
perspektivet på sigt er en fuld udbygning til dobbeltspor på hele banen gen-nem Sønderjylland. Der foretages derfor i aftaleperioden en opdatering afbeslutningsgrundlaget for strækningen Tinglev-Padborg.”I henhold til ovenstående igangsatte Banedanmark udarbejdelsen af et beslut-ningsgrundlag for den nordlige strækning Vojens-Vamdrup. Beslutningsgrund-laget viste sig imidlertid langt mere kompliceret end ventet bl.a. henset til be-hovet for at arbejde med forskellige scenarier for udførelsesplanlægning på etomfattende detaljeringsniveau som følge af ønsker fra godsoperatørerne.De oprindeligt afsatte midler til de to strækninger er i forlængelse heraf fuldtud disponeret til udarbejdelse af beslutningsgrundlaget for strækningen Vam-drup-Vojens.Dette blev bl.a. oplyst i forbindelse med den halvårlige status til FolketingetsTransportudvalg og Folketingets Finansudvalg for anlægsprojekter på Trans-portministeriets område for 1. halvår 2011, hvoraf fremgår, at det samlede bud-get for VVM-undersøgelsen af dobbeltsporet på strækningen Vojens-Vamdruper opjusteret med 1,7 mio.kr. fra 15,2 mio.kr. til 16,9 mio.kr.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke